Mites se asenne ?
Mun mielestä se on kaikkein suurin syy.
Pikkunen uho ja näytöntarve, sillä niitä mällejä taitaa tulla eniten ?
Suomalaiset on fiksua porukkaa, mutta jotenkin näissä liikenneasioissa järki on joskus ihan hukassa. Sen näkee jokaikinen päivä liikenteessä. Ollaan röyhkeitä, tullaan sillä mopedilla ihan kaupan etuovelle ja siihen parkkiin. Tullaan kolmella mopolla kaupalle ja otetaan kolme ruutua haltuu, vikka yksikin riittäis.
Ajetaan 40 alueella ihan käsi/jalka krampissa. Jopa nuoret kimulit ajaa ihan päättömästi niillä skoottereillaan fillariteillä. Valitaan aina se reitti, fillaritie tai maantie, missä nyt sattuu pääsemään pikkusen enemmän hana pohjassa. Nuorten pitää näyttää, olla jotain. Sehän on ihan luonnonlaki.
Kun juttelee jonkun nuoren kanssa (15-18), niin ne tuntuu ihan kivoilta ja joskus asiallisiltakin

Mutta, annas olla kun viikonloppu tulee ja ollaan kavereiden kaan, niin sillon pitää se rooli laittaa uusisksi. Jengi heiluu ensin jossain parkkiksella, lähdetään siitä lipumaan toiselle rastille. No, mitäs sitten, no ei mitään. Moni porukka ajaa hyvillä mielein himaan ja sillä siisti (asenne kohdallaan). Entäs ne toiset, ne vetää kaljaa ja mitä ne nyt tänä päivänä vetääkään. Sitten lähdetään pöhnässä sinne fillaritielle sillä mopolla tai baanalle jollain prätkällä tai autolla, tai vaikka peltoautolla tai miksei faijan uudehkolla pirssillä. Toisissa porukoissa on ihan eri meininki. On porukoita, joissa se alfauros pitää esiintyä, se joka näyttää mistä kana kusee. Ei lähdetä himaan vaan lähdetään ajelulle, antamaan näyttöjä ja sitten pölisee. On varmaan sitten ihan näitäkin, joissa on kokematon just kortin saanut kuski ja tilannenopeus ollu ihan pielessä. Näitä on myös ollu aika paljon. Niin ja on näitä keski-ikäsiäkin, joilla asennevamma yllättänyt kun joku elämäntilannekriisi on tullu päälle ja ajoneuvo lähtenyt omille teilleen. On kelistä johtuvaa, on yllättäviä tilanteita (tyyliin virolaiset tampereella leikkuukoneen perään). On vaikka mitä.
Mun veikkaus on silti asenne, se on se suurin yksittäinen tekijä.
Varmaan oon ihan väärässä, kun oon kuulemma jo niin vanha etten ymmärrä nykyaikaa ja nuoria. Varmaan on totta sekin. Siitä huolimatta, asenne ei oo kohdallaan näillä jotka saa näitä otsikoita aikaan (lue, karkuunyritykset, ääliömäiset tilannenopeudet, keulimiset liikenteen seassa, sladissa ajamiset liikenteessä, kilvanajot liikenteessä). Toisena tulee nykyautojen "turvallisuudentunne" joka jo tuli esille parikin kertaa.
Asenteet kohdalleen niin hyvä, tai ainakin parempi tulee !