Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
MouTine
Viestit: 9556
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Marraskuu 7. 14:56:09 2017

esko kirjoitti:..mutta auto ihan sama kun aiemmin...
Eihän ole. Se on paku ja sitä rasittaa pakun penkittömyys ja rakenteellinen nopeusrajoitus.
Nykyiset:
'04 MB SLK55 AMG Kleemann K2
'99 S80 2.9i

Ollut joskus:
'00 300M 3.5
'97 Chevy Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 MB CLK55 AMG
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 MB CLK55 AMG Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth
'77 Ford Capri 2.8i
'90 Ford Sierra 2.0i DOHC

...Ja pienet sille!

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja jappes » Ke Marraskuu 8. 11:59:24 2017

esko kirjoitti:Hyvä vastaus, toivottavasti se menee noin, eli jokut jutut tiukentuu ja jotkut löysenee.

Oli siellä sellanenkin, että kun kilpivalo on pimeenä, tulee hylky. Alkaa hipomaan jo niuhotusta...Hylkyä tai kuitenkin tulla herkemmin, siitä ei päästä yli eikä ympäri. Jää nähtäväksi kuinka käytännössä sitten menee kilpivalojen kans.

Oli tästä puhetta epävirallisesti katsastusmiehen kanssa ja hän tuumasi että palanut polttimo ei ole hylky peruste. Hän ei ollut ihan varma vielä asiasta mutta sanoi että kilven valon puuttuminen kokonaan johtaa hylkäykseen.
Myös tuossa IS artikkelissa sanotaan näin... Tällaisia ovat esimerkiksi heijastimien tai rekisterikilven valaisimen puuttuminen.
Eli puhutaan vaan valaisimen tai heijastimen puuttumisesta.
Osaako tähän joku sanoa varmempaa tietoa?

samiharju
CRSC jäsen 2019
Viestit: 7993
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 8. 12:55:32 2017

esko kirjoitti:
Onhan tää silti aika erikoinen juttu. Vuosimaksu puolittuu, mutta auto ihan sama kun aiemmin, päästöt ei muuttunu miksikään :shock:
Jos se on IHAN sama laite nyt, miksi tuhlasit 65e ja teit työtäkin? :-)

Ei se ole sama asia onko se ha vai paku.

esko
Viestit: 4616
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Marraskuu 21. 22:31:32 2017

samiharju kirjoitti:
esko kirjoitti:
Onhan tää silti aika erikoinen juttu. Vuosimaksu puolittuu, mutta auto ihan sama kun aiemmin, päästöt ei muuttunu miksikään :shock:
Jos se on IHAN sama laite nyt, miksi tuhlasit 65e ja teit työtäkin? :-)

Ei se ole sama asia onko se ha vai paku.
No tässä tapauksessa se on. Kyseessä täysin työkalu, siinä ei ole takapenkillä istunut ketään sen jälkeen kun ostin sen. Mä mietin tätä asiaa puhtaasti päästöjen kannalta, ja siinä mielessä auto on tismalleen sama kun se oli ennen kun siinä vielä oli takapenkki, päästöt grammalleen samat mutta suojeluraha puolittui. Tätä mä en tajuu. Tai tajuun tässä vain sen kusetuksen, jota trafi harrastaa. Tämän auton päästövero = suojeluraja saksassa on noin 200€ ja UK:ssa samoin noin 200€. Joudun miettimään pääni puhki, koska ei ymmärrä miten suomen ilma on kalliimpaa kun muualla EU:ssa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

samiharju
CRSC jäsen 2019
Viestit: 7993
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Marraskuu 23. 15:08:42 2017

esko kirjoitti:Mä mietin tätä asiaa puhtaasti päästöjen kannalta, ja siinä mielessä auto on tismalleen sama kun se oli ennen kun siinä vielä oli takapenkki, päästöt grammalleen samat mutta suojeluraha puolittui. Tätä mä en tajuu. Tai tajuun tässä vain sen kusetuksen, jota trafi harrastaa. Tämän auton päästövero = suojeluraja saksassa on noin 200€ ja UK:ssa samoin noin 200€. Joudun miettimään pääni puhki, koska ei ymmärrä miten suomen ilma on kalliimpaa kun muualla EU:ssa.
Mutta eihän käyttövoimavero ole päästöperustainen. Sen sijaan perusvero on päästöpohjainen olettaen että on sen ikäinen auto että päästöt on tiedossa, paitsi tässä on 2001-2006 välillä jakso jossa pakussa ei vaikuta co2 -tieto vaikka henkilöautossa vaikuttaakin.

Käyttövoimaveron määrä perustuu henkilöiden kuljetusmahdollisuuteen, eikä päästöihin.

esko
Viestit: 4616
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Joulukuu 4. 11:15:00 2017

Hyvä kun porukassa on katsastajia, saa arvokasta tietoo...

Ei millään jaksa perehtyä ihan kaikkiin sääntösuomen metkuihin, ja nää asiat on aika monesti just kiemuraisia.
Just ja just se perusidean jaksaa muistaa, dieselissä käyttövoimavero ja suojeluraha (ajoneuvovero). Mutta tää että jonakin vuonna on jotain toisin, menee yli meikäläisellä, ei pärekorissa pysy ihan kaikki enään.

Oli miten oli, on se silti mun mielestä erikoista, että kun auton muuttaa pakuski, kulut puolittuu. Sen kun vielä ymmärtäisi, miksi tämän samaisen auton road tax on muissa maissa vielä puolet vähemmän kun meillä pakuksi muutetussa. Saksa, Ruotsi ja UK, sama auto, vuotuinen maksu noin 200€
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

dende
Viestit: 2
Liittynyt: To Syyskuu 12. 15:23:33 2019

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja dende » Ma Syyskuu 16. 13:28:52 2019

Hyvä kun porukassa on katsastajia, saa arvokasta tietoo...

Ei millään jaksa perehtyä ihan kaikkiin sääntösuomen metkuihin, ja nää asiat on aika monesti just kiemuraisia.
Just ja just se perusidean jaksaa muistaa, dieselissä käyttövoimavero ja suojeluraha (ajoneuvovero). Mutta tää että jonakin vuonna on jotain toisin, menee yli meikäläisellä, ei pärekorissa pysy ihan kaikki enään.

Oli miten oli, on se silti mun mielestä erikoista, että kun auton muuttaa pakuski, kulut puolittuu. Sen kun vielä ymmärtäisi, miksi tämän samaisen auton road tax on muissa maissa vielä puolet vähemmän kun meillä pakuksi muutetussa. Saksa, Ruotsi ja UK, sama auto, vuotuinen maksu noin 200€
Oman mielenterveyden kannalta useimmiten parempi kun ei liikaa mieti Suomen verottajan tai byrokraattisen koneiston metkuihin. Maksaa vain kiltisti pakolliset maksut ja yrittää unohtaa koko asian. Vaikutusmahdollisuudet näihin jatkuviin epäkohtiin kun ovat aika minimaaliset tässä neuvostolandiassa. :)

Vastaa Viestiin