Taksikuskin mukaan mennyt Tddi mondeoista polttoainepumppuja

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Taksikuskin mukaan mennyt Tddi mondeoista polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja HannuR » La Joulukuu 15. 7:01:21 2007

Onks teiltä hajonnut diesel mondeon polttoaine pumppuja, vai oliko tuolla taksikuskilla sit vaan ollut huonoa tuuria? En itse ole kuullut ennen tuollaisesta.
Meinasin, et jos kovin kallis ei olis ja vielä asiallinen vaihtaa, niin vois tehdä sen ittelle huoltotoimenpiteenä. Pätkällä se on aina ärsyttävämpää.

xtaaviankka
Viestit: 14
Liittynyt: La Marraskuu 17. 13:28:20 2007
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Polttoainepumppu

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka » La Joulukuu 15. 10:08:12 2007

Varmaankin ollut huonoa tuuria, pumppu on varmaan kestävenpiä osia autossa, ennen istuu etupenkin puhki kuin pumppu hajoaa, silloinkin on syynä yleensä likaiset suodattimet pumpun päässä tai tarvikepumppu.
Joten huoltotoimenpiteenä vaihtaisin/tarkistaisin suodattimet.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Joulukuu 15. 15:06:29 2007

Riippuu mitä pumppua tarkoitat, syöttöpumppua vai erillistä siirtopumppua. Lucaksen syöttöpumpulla varustettua vehjettä en itselle huolisi. Mondeoiden siirtopumppujen kestävyydestä en osaa sanoa, mutta toiminnallisesti ne on todella heikkoja. Jos onnistuu ajamaan tankin tyhjäksi, ei ilman apuvirtaa saa järjestelmää ilmattua kun pumppu ei jaksa työntää tavaraa.

Commonrail koneissa pumppuviat ovat aika yleisiä, boschin systeemeillä olevissa vehkeissä. Syitä tähän on esitetty mm. siirtopumpusta irtoava hyvin hienojakeinen metallitomu, joka menee suodattimen läpi varsinaiseen painepumppuun ja tärvelee sen. Korjausohjeeksi sanotaan koko järjestelmän uusiminen, tankkia ja linjoja myöten. Hiukkasia kun ei saa oikein muuten pois, magneettisestikaan ei onnistu kun kyseessä ei ole rautametalli.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » La Joulukuu 15. 23:13:28 2007

Juu, eli tietty siirtopumpusta olisi kyse. Jos äijän jutuista sai tolkkua,niin se olisi jossain tankin lähellä. Tuli mieleen, ettei sit olisi tankin sisällä. Puhui, että oli ollut jonkin aikaa sellainen ontuva ja sit lakannut toimimast aina lämpimänä.
Olisiko sitten niin, että lämpimänä ei hiilet enää yhdistäiskään?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 7. 3:14:14 2008

Ainakin 1.8 TDDI koneessa on Bosch VP30, josta hajoaa määränsäätösolenoidin pääteaste. Se on kallis remontti, jos sen tekee niinkuin se kuuluisi tehdä, eli koko pumppu vaihtoon tai korjattavaksi. Toinen pääteasteen hajoamisesta kuuluisa pumppu on VP44. Molemmat hajoavat yleensä sen seurauksena, että polttoaineputkissa on vuoto, josta pumppuun pääsee kulkeutumaan jatkuvasti ilmaa. Näissä on tarkoitus jäähdyttää pumpun sähköosia polttoaineella, eikä siihen tuo "tuulettaminen" sitten riitä.

TDCI koneissa taas on Delphin järjestelmä ja ainakin yhden tapauksen tiedän (eri merkkisessä autossa tosin), jossa korkeapainepumppu hajosi ja alkoi erittämään hienojakoista karkaistua terässilppua polttoaineen sekaan. Seurauksena 4kpl tuhoutuneita suuttimia, vähän alta 400e kappale, uuden jakotukin, muistaakseni yli 400e plus sitten se pumppu ja muut tilpehöörit. (tiedän kun itse korjasin sen) Ohjehan on, että vaihdetaan kaikki osat missä kulkee polttoainetta, mukaanlukien polttoainetankki ja polttoainelinjat, polttoaineen jäähdytin yms.

Huonolla tuurilla suutin hajoaa niin, että se jää auki ja suihkuttaa 1000bar paineella johonkin pyttyyn jatkuvasti polttoainetta. Todennäköisesti muutamassa sekunnissa sieltä lentää veivi lohkon läpi ulos.
Viimeksi muokannut olafu, Ti Helmikuu 12. 0:44:14 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #606

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ti Tammikuu 8. 17:01:41 2008

Noissa 90 hummasissa on toi ruiskupumppu, missä on ongelmia, kuten focuksissakin aina. Mut tässä siis kyse 115hp version siirtopumpusta.

tuze
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuze » Ma Helmikuu 4. 21:44:38 2008

Porukoiden mondeosta (115 tddi) on kaksi kertaa uusittu kyseinen siirtopumppu. Ajettu 273t ja huoltomies sano jo ekan kerran että 100t välein niitä menee. Pitänyt tähän mennessä paikkansa :)

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ma Helmikuu 4. 21:55:42 2008

Tallikaverin mondeosta meni 136000km:n kohdalla. Pumpun hinta fordilla ~700e ja tarvikkeena ~350e. Ei mikään helppo löytää tuo tarvike vissiin...
#295

Rstf
Xr2i

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ti Helmikuu 5. 23:37:16 2008

Tekniikkaanhan tää tietty kuuluisi jo.

Mutta Fordilta kysyttynä toi pumppu juuri tuohon 115tddi vehkeeseen maksaa 750ovh ja boschin tarvikepumppu puolet suurinpiirtein.

Tässä vaiheessa tunnustan kaiken pahan uhallakin, että mullahan oli kans toi vika 386tkm ajetussa.

Otin pumpun käsiin ja katoin, että boschihan toi on. Numero kyljestä ja soitto autosähköpisteeseen--> 175e, joten kannatti vähän kuluttaa aikaa ja vaivaa selvittelyyn.

Osalla on tehnyt tenän laakista ja lopullisesti. Mulla taas pystyi ajamaan rauhallisesti n.10km ja sit rupes rykimään niin saakelisti ja loppujen lopuksi sammu. Jos lähti kenkimään kylmänä, niin ei pässyt ku noin muutaman kilometrin.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 12. 0:39:08 2008

Jotenkin tuntuu noi hinnat olevan sellasta luokkaa että Ford tarjoaa syöttöpumppua. Eikai kukaan maksa siirtopumpusta tollasia summia, voi vaan kuvitella mitä syöttöpumppu maksaa.

Muuten, noitten TDDI koneitten ilmaaminen on sitten huonolla tuurilla hyvin vaikeeta, eli jos vaihdatte suodattimia, niin aina täytyy muistaa täyttää (puhtaalla) naftalla se ennen paikalleen laittoa. Muuten niitä saa imee ja puhaltaa ja käännellä ja pyörittää joka suuntaan.

Yks ohje on sellanen että laitetaan alipainepumppu paluulinjaan ja imetään pumpun läpi tankista ainetta.

Myös Lucas jakajapumpun kanssa kannattaa se putsari täyttää.
Vanha Bosch VE-pumppu (ainakin jotkut vapari-escortit) ilmaantuu itsestään ja imasee suodattimenkin täyteen siinä sivussa, mutta ilmauksen aikana ei saa painaa kaasua, se vain pahentaa asiaa. Pitkän sahauksen tietysti vaatii jos suodatinta ei ole täytetty, mutta yrittää käydä jo kun pumppuun kulkeutuu vähänkin polttoainetta. Vaikka onkin näistä helpoin ilmattava niin kannattaa aina täyttää se suodatin oli se vehje millä pumpulla hyvänsä.
Jäsen #606

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ti Helmikuu 12. 1:30:58 2008

Kyllä niitä tuntuu menevän. Tai ainakin TDCi koneissa. 1800€ makso remontti sisältäen mm. joka ikisen suuttimen vaihto uusiin kun oli siirtopumpusta vähäse lähteny metallinpaskaa liikkeelle. :evil:
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Toukokuu 29. 23:04:55 2008

HannuR kirjoitti:Noissa 90 hummasissa on toi ruiskupumppu, missä on ongelmia, kuten focuksissakin aina. Mut tässä siis kyse 115hp version siirtopumpusta.
Mikäs noissa 90 heppasissa sitten oikein pettää ?
Tuollaista 2L tddi -01 mondeota tarjottiin vaihdossa +300tkm
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

racetane
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Joulukuu 18. 16:19:17 2006
Paikkakunta: Kurikka

Re: Taksikuskin mukaan mennyt Tddi mondeoista polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja racetane » Pe Toukokuu 21. 17:38:43 2010

Mitä tuumaatte tästä. Veljen 2.0 Tdci mondeo sammuu aina kun on vähänkin vetoja päällä.
Tyhjäkäynnillä käy vaikka maailman tappiin.Onko siirtopumppu sökö?
Kuinka se oirii kun siirtopumppu kajahtaa.Tässä tapauksessa meno loppuu kerrasta, ei nykimisiä eikä varoitteluja.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Taksikuskin mukaan mennyt Tddi mondeoista polttoainepumppuja

Viesti Kirjoittaja olafu » La Toukokuu 22. 13:05:17 2010

racetane kirjoitti:Mitä tuumaatte tästä. Veljen 2.0 Tdci mondeo sammuu aina kun on vähänkin vetoja päällä.
Tyhjäkäynnillä käy vaikka maailman tappiin.Onko siirtopumppu sökö?
Kuinka se oirii kun siirtopumppu kajahtaa.Tässä tapauksessa meno loppuu kerrasta, ei nykimisiä eikä varoitteluja.
Voi olla siirtopumppu.
Se moottorin kyljessä oleva korkeapainepumppu sisältää myös oman siirtopumppunsa (lamellipumppu), joka jo yksinään jaksaisi vetää polttoaineen tankista. Rikkinäisen tai virrattoman siirtopumpun läpi tulee huonosti polttoainetta ja se saattaa juuri tyhjäkäynnille riittää. Käsittääkseni tankinsisäinen siirtopumppu löytyy vain "tehomalleista", eli mopoimmat TDCi:t on ilman siirtopumppua. Tankilta suodattimelle tuleva putki auki ja virta päälle, mahdollisesti vaatii starttaustakin ennenkun pitäs tulla, en muista. Jos mitään ei tule eikä tankissa surise, niin tarkista kaikki sulakkeet, jos ehjiä -> tankin luukku auki ja katsoo onko siellä siirtopumppu.

Yks mikä kans kannattaa tarkistaa on polttoainesuodatin. Se paljastaa aika hyvin jos moottorin kyljessä oleva korkeapainepumppu on hajonnut. Laske vesipropusta suodattimen sisältö vaikka johonkin valkoseen astiaan, että mahdollinen metallisilppu erottuu. Jos silppua esiintyy, niin ennuste on aika ikävä. Tällöin yleensä menee kaikki konehuoneessa olevat polttoainejärjestelmän osat uusiksi ja tankki+polttoainelinjat on huolellisesti huuhdeltava. Pelkkiä suuttimiakin noista on joskus hajonnut ja oireet myöskin olleet tuollaisia. Kannattaa mitata/mittauttaa jossain suutinten paluuvirtausmäärät. Jos ovat kovin suuret niin polttoaineen paine ei riitä kuormittaessa ja ohjainlaite sammuttaa moottorin. Tosin, korkeapainepumpusta lähtevä metallisilppu on yleisin syypää vuotaviin suuttimiin.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin