Taksikuskin mukaan mennyt Tddi mondeoista polttoainepumppuja
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
Taksikuskin mukaan mennyt Tddi mondeoista polttoainepumppuja
Onks teiltä hajonnut diesel mondeon polttoaine pumppuja, vai oliko tuolla taksikuskilla sit vaan ollut huonoa tuuria? En itse ole kuullut ennen tuollaisesta.
Meinasin, et jos kovin kallis ei olis ja vielä asiallinen vaihtaa, niin vois tehdä sen ittelle huoltotoimenpiteenä. Pätkällä se on aina ärsyttävämpää.
Meinasin, et jos kovin kallis ei olis ja vielä asiallinen vaihtaa, niin vois tehdä sen ittelle huoltotoimenpiteenä. Pätkällä se on aina ärsyttävämpää.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: La Marraskuu 17. 13:28:20 2007
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Polttoainepumppu
Varmaankin ollut huonoa tuuria, pumppu on varmaan kestävenpiä osia autossa, ennen istuu etupenkin puhki kuin pumppu hajoaa, silloinkin on syynä yleensä likaiset suodattimet pumpun päässä tai tarvikepumppu.
Joten huoltotoimenpiteenä vaihtaisin/tarkistaisin suodattimet.
Joten huoltotoimenpiteenä vaihtaisin/tarkistaisin suodattimet.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Riippuu mitä pumppua tarkoitat, syöttöpumppua vai erillistä siirtopumppua. Lucaksen syöttöpumpulla varustettua vehjettä en itselle huolisi. Mondeoiden siirtopumppujen kestävyydestä en osaa sanoa, mutta toiminnallisesti ne on todella heikkoja. Jos onnistuu ajamaan tankin tyhjäksi, ei ilman apuvirtaa saa järjestelmää ilmattua kun pumppu ei jaksa työntää tavaraa.
Commonrail koneissa pumppuviat ovat aika yleisiä, boschin systeemeillä olevissa vehkeissä. Syitä tähän on esitetty mm. siirtopumpusta irtoava hyvin hienojakeinen metallitomu, joka menee suodattimen läpi varsinaiseen painepumppuun ja tärvelee sen. Korjausohjeeksi sanotaan koko järjestelmän uusiminen, tankkia ja linjoja myöten. Hiukkasia kun ei saa oikein muuten pois, magneettisestikaan ei onnistu kun kyseessä ei ole rautametalli.
Commonrail koneissa pumppuviat ovat aika yleisiä, boschin systeemeillä olevissa vehkeissä. Syitä tähän on esitetty mm. siirtopumpusta irtoava hyvin hienojakeinen metallitomu, joka menee suodattimen läpi varsinaiseen painepumppuun ja tärvelee sen. Korjausohjeeksi sanotaan koko järjestelmän uusiminen, tankkia ja linjoja myöten. Hiukkasia kun ei saa oikein muuten pois, magneettisestikaan ei onnistu kun kyseessä ei ole rautametalli.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
Juu, eli tietty siirtopumpusta olisi kyse. Jos äijän jutuista sai tolkkua,niin se olisi jossain tankin lähellä. Tuli mieleen, ettei sit olisi tankin sisällä. Puhui, että oli ollut jonkin aikaa sellainen ontuva ja sit lakannut toimimast aina lämpimänä.
Olisiko sitten niin, että lämpimänä ei hiilet enää yhdistäiskään?
Olisiko sitten niin, että lämpimänä ei hiilet enää yhdistäiskään?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Ainakin 1.8 TDDI koneessa on Bosch VP30, josta hajoaa määränsäätösolenoidin pääteaste. Se on kallis remontti, jos sen tekee niinkuin se kuuluisi tehdä, eli koko pumppu vaihtoon tai korjattavaksi. Toinen pääteasteen hajoamisesta kuuluisa pumppu on VP44. Molemmat hajoavat yleensä sen seurauksena, että polttoaineputkissa on vuoto, josta pumppuun pääsee kulkeutumaan jatkuvasti ilmaa. Näissä on tarkoitus jäähdyttää pumpun sähköosia polttoaineella, eikä siihen tuo "tuulettaminen" sitten riitä.
TDCI koneissa taas on Delphin järjestelmä ja ainakin yhden tapauksen tiedän (eri merkkisessä autossa tosin), jossa korkeapainepumppu hajosi ja alkoi erittämään hienojakoista karkaistua terässilppua polttoaineen sekaan. Seurauksena 4kpl tuhoutuneita suuttimia, vähän alta 400e kappale, uuden jakotukin, muistaakseni yli 400e plus sitten se pumppu ja muut tilpehöörit. (tiedän kun itse korjasin sen) Ohjehan on, että vaihdetaan kaikki osat missä kulkee polttoainetta, mukaanlukien polttoainetankki ja polttoainelinjat, polttoaineen jäähdytin yms.
Huonolla tuurilla suutin hajoaa niin, että se jää auki ja suihkuttaa 1000bar paineella johonkin pyttyyn jatkuvasti polttoainetta. Todennäköisesti muutamassa sekunnissa sieltä lentää veivi lohkon läpi ulos.
TDCI koneissa taas on Delphin järjestelmä ja ainakin yhden tapauksen tiedän (eri merkkisessä autossa tosin), jossa korkeapainepumppu hajosi ja alkoi erittämään hienojakoista karkaistua terässilppua polttoaineen sekaan. Seurauksena 4kpl tuhoutuneita suuttimia, vähän alta 400e kappale, uuden jakotukin, muistaakseni yli 400e plus sitten se pumppu ja muut tilpehöörit. (tiedän kun itse korjasin sen) Ohjehan on, että vaihdetaan kaikki osat missä kulkee polttoainetta, mukaanlukien polttoainetankki ja polttoainelinjat, polttoaineen jäähdytin yms.
Huonolla tuurilla suutin hajoaa niin, että se jää auki ja suihkuttaa 1000bar paineella johonkin pyttyyn jatkuvasti polttoainetta. Todennäköisesti muutamassa sekunnissa sieltä lentää veivi lohkon läpi ulos.
Viimeksi muokannut olafu, Ti Helmikuu 12. 0:44:14 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 668
- Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
- Paikkakunta: LOIMAA
Tekniikkaanhan tää tietty kuuluisi jo.
Mutta Fordilta kysyttynä toi pumppu juuri tuohon 115tddi vehkeeseen maksaa 750ovh ja boschin tarvikepumppu puolet suurinpiirtein.
Tässä vaiheessa tunnustan kaiken pahan uhallakin, että mullahan oli kans toi vika 386tkm ajetussa.
Otin pumpun käsiin ja katoin, että boschihan toi on. Numero kyljestä ja soitto autosähköpisteeseen--> 175e, joten kannatti vähän kuluttaa aikaa ja vaivaa selvittelyyn.
Osalla on tehnyt tenän laakista ja lopullisesti. Mulla taas pystyi ajamaan rauhallisesti n.10km ja sit rupes rykimään niin saakelisti ja loppujen lopuksi sammu. Jos lähti kenkimään kylmänä, niin ei pässyt ku noin muutaman kilometrin.
Mutta Fordilta kysyttynä toi pumppu juuri tuohon 115tddi vehkeeseen maksaa 750ovh ja boschin tarvikepumppu puolet suurinpiirtein.
Tässä vaiheessa tunnustan kaiken pahan uhallakin, että mullahan oli kans toi vika 386tkm ajetussa.
Otin pumpun käsiin ja katoin, että boschihan toi on. Numero kyljestä ja soitto autosähköpisteeseen--> 175e, joten kannatti vähän kuluttaa aikaa ja vaivaa selvittelyyn.
Osalla on tehnyt tenän laakista ja lopullisesti. Mulla taas pystyi ajamaan rauhallisesti n.10km ja sit rupes rykimään niin saakelisti ja loppujen lopuksi sammu. Jos lähti kenkimään kylmänä, niin ei pässyt ku noin muutaman kilometrin.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Jotenkin tuntuu noi hinnat olevan sellasta luokkaa että Ford tarjoaa syöttöpumppua. Eikai kukaan maksa siirtopumpusta tollasia summia, voi vaan kuvitella mitä syöttöpumppu maksaa.
Muuten, noitten TDDI koneitten ilmaaminen on sitten huonolla tuurilla hyvin vaikeeta, eli jos vaihdatte suodattimia, niin aina täytyy muistaa täyttää (puhtaalla) naftalla se ennen paikalleen laittoa. Muuten niitä saa imee ja puhaltaa ja käännellä ja pyörittää joka suuntaan.
Yks ohje on sellanen että laitetaan alipainepumppu paluulinjaan ja imetään pumpun läpi tankista ainetta.
Myös Lucas jakajapumpun kanssa kannattaa se putsari täyttää.
Vanha Bosch VE-pumppu (ainakin jotkut vapari-escortit) ilmaantuu itsestään ja imasee suodattimenkin täyteen siinä sivussa, mutta ilmauksen aikana ei saa painaa kaasua, se vain pahentaa asiaa. Pitkän sahauksen tietysti vaatii jos suodatinta ei ole täytetty, mutta yrittää käydä jo kun pumppuun kulkeutuu vähänkin polttoainetta. Vaikka onkin näistä helpoin ilmattava niin kannattaa aina täyttää se suodatin oli se vehje millä pumpulla hyvänsä.
Muuten, noitten TDDI koneitten ilmaaminen on sitten huonolla tuurilla hyvin vaikeeta, eli jos vaihdatte suodattimia, niin aina täytyy muistaa täyttää (puhtaalla) naftalla se ennen paikalleen laittoa. Muuten niitä saa imee ja puhaltaa ja käännellä ja pyörittää joka suuntaan.
Yks ohje on sellanen että laitetaan alipainepumppu paluulinjaan ja imetään pumpun läpi tankista ainetta.
Myös Lucas jakajapumpun kanssa kannattaa se putsari täyttää.
Vanha Bosch VE-pumppu (ainakin jotkut vapari-escortit) ilmaantuu itsestään ja imasee suodattimenkin täyteen siinä sivussa, mutta ilmauksen aikana ei saa painaa kaasua, se vain pahentaa asiaa. Pitkän sahauksen tietysti vaatii jos suodatinta ei ole täytetty, mutta yrittää käydä jo kun pumppuun kulkeutuu vähänkin polttoainetta. Vaikka onkin näistä helpoin ilmattava niin kannattaa aina täyttää se suodatin oli se vehje millä pumpulla hyvänsä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Kyllä niitä tuntuu menevän. Tai ainakin TDCi koneissa. 1800€ makso remontti sisältäen mm. joka ikisen suuttimen vaihto uusiin kun oli siirtopumpusta vähäse lähteny metallinpaskaa liikkeelle.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Mikäs noissa 90 heppasissa sitten oikein pettää ?HannuR kirjoitti:Noissa 90 hummasissa on toi ruiskupumppu, missä on ongelmia, kuten focuksissakin aina. Mut tässä siis kyse 115hp version siirtopumpusta.
Tuollaista 2L tddi -01 mondeota tarjottiin vaihdossa +300tkm
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ma Joulukuu 18. 16:19:17 2006
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Taksikuskin mukaan mennyt Tddi mondeoista polttoainepumppuja
Mitä tuumaatte tästä. Veljen 2.0 Tdci mondeo sammuu aina kun on vähänkin vetoja päällä.
Tyhjäkäynnillä käy vaikka maailman tappiin.Onko siirtopumppu sökö?
Kuinka se oirii kun siirtopumppu kajahtaa.Tässä tapauksessa meno loppuu kerrasta, ei nykimisiä eikä varoitteluja.
Tyhjäkäynnillä käy vaikka maailman tappiin.Onko siirtopumppu sökö?
Kuinka se oirii kun siirtopumppu kajahtaa.Tässä tapauksessa meno loppuu kerrasta, ei nykimisiä eikä varoitteluja.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Taksikuskin mukaan mennyt Tddi mondeoista polttoainepumppuja
Voi olla siirtopumppu.racetane kirjoitti:Mitä tuumaatte tästä. Veljen 2.0 Tdci mondeo sammuu aina kun on vähänkin vetoja päällä.
Tyhjäkäynnillä käy vaikka maailman tappiin.Onko siirtopumppu sökö?
Kuinka se oirii kun siirtopumppu kajahtaa.Tässä tapauksessa meno loppuu kerrasta, ei nykimisiä eikä varoitteluja.
Se moottorin kyljessä oleva korkeapainepumppu sisältää myös oman siirtopumppunsa (lamellipumppu), joka jo yksinään jaksaisi vetää polttoaineen tankista. Rikkinäisen tai virrattoman siirtopumpun läpi tulee huonosti polttoainetta ja se saattaa juuri tyhjäkäynnille riittää. Käsittääkseni tankinsisäinen siirtopumppu löytyy vain "tehomalleista", eli mopoimmat TDCi:t on ilman siirtopumppua. Tankilta suodattimelle tuleva putki auki ja virta päälle, mahdollisesti vaatii starttaustakin ennenkun pitäs tulla, en muista. Jos mitään ei tule eikä tankissa surise, niin tarkista kaikki sulakkeet, jos ehjiä -> tankin luukku auki ja katsoo onko siellä siirtopumppu.
Yks mikä kans kannattaa tarkistaa on polttoainesuodatin. Se paljastaa aika hyvin jos moottorin kyljessä oleva korkeapainepumppu on hajonnut. Laske vesipropusta suodattimen sisältö vaikka johonkin valkoseen astiaan, että mahdollinen metallisilppu erottuu. Jos silppua esiintyy, niin ennuste on aika ikävä. Tällöin yleensä menee kaikki konehuoneessa olevat polttoainejärjestelmän osat uusiksi ja tankki+polttoainelinjat on huolellisesti huuhdeltava. Pelkkiä suuttimiakin noista on joskus hajonnut ja oireet myöskin olleet tuollaisia. Kannattaa mitata/mittauttaa jossain suutinten paluuvirtausmäärät. Jos ovat kovin suuret niin polttoaineen paine ei riitä kuormittaessa ja ohjainlaite sammuttaa moottorin. Tosin, korkeapainepumpusta lähtevä metallisilppu on yleisin syypää vuotaviin suuttimiin.
Jäsen #606