Vaihteiston stefan vaihto DOHC Sierra

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

TuneGi
Ylläpitäjä

Vaihteiston stefan vaihto DOHC Sierra

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Huhtikuu 3. 16:25:01 2004

Eli pikasen vinkin tarvitsisin, elikkäs miten vaihdetaan tuo kardaanin puoleinen stefa sierra -92 DOHC MT75 lootaan? Eli miten se kardaanin laippa, joka lootaan menee, lähtee veks? Siinä on vielä se iso pyörä, johon tulee kardaanin kumilaippa kiinni? Olisiko vaikka räjäytyskuvat tuosta lootasta ja irroitusvinkit? Auto levällään tallissa ja kardaani tasapainotuksessa. Kiitos etukäteen.

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » La Huhtikuu 3. 18:48:58 2004

No niin, kuvia on mutta en saa niitä sähköiseen muotoon :oops: joten koitan selittää. Siinä isossa laipassa joka on vielä laatikon perässä kiinni niin pitäisi olla kolme pinnapulttia millä se kumilaippa tulee kiinni, eikö näin :?:
Ne kun saa irti niin laippa tietysti irtoaa, jäljelle jää kolme sakarainen laippa laatikon perään kiinni. Sen keskellä pitäisi olla iso mutteri, vrt. pyörän-navan mutteri. Tämä tietysti täytyy vääntää auki, mutterin kiristysmomentti on 76-82Nm plus mahdollinen kierrelukite joten piukka on. Avuksi kannattaa valmistaa esim. lattaraudasta sellainen varsi minkä pulttaa kahdesta sakarasta kiinni, tällä on hyvä pitää vastaan pulttia avatessa. Sitä en nyt tiedä varmaksi kumpaan suuntaa mutteri aukeaa joten jos kierrettä on näkyvissä sen verran että pystyy tarkistamaan niin hyvä. Kun mutteri on saatu auki niin tämän laipan pitäisi irrota laatikosta ja tiiviste on vaihdettavissa.
Toivottavasti tämä auttaa.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Huhtikuu 3. 18:57:47 2004

Jasso. Nuo pinnapultit siinä laipassa on aika perkuleen kireällä. Onnistuin niistä yhen katkaseen ja kun sain katkenneen pultin porattua läpi niin kuis ollakkaan, katkes kierteenuusimistyökalu sitten sinne reikään ja avot, se onkin kovametallia, joten se siitä sitten, eli senkin takia joutuu irrottaan koko laipan ja tod näkösesti uusimaan, että saas nähdä mitä maksaa moinen laippa.

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Huhtikuu 3. 18:59:12 2004

Niin ja vielä, että kuuluuko sen pyöreän laipan olla hieman väljä, kun on niillä kolmella pinnapultilla kiinni, nimittäin se on väljä kun liikuttelee sitä käsin.

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Re:

Viesti Kirjoittaja Spuler » La Huhtikuu 3. 19:05:43 2004

TuneGi kirjoitti:Niin ja vielä, että kuuluuko sen pyöreän laipan olla hieman väljä, kun on niillä kolmella pinnapultilla kiinni, nimittäin se on väljä kun liikuttelee sitä käsin.
Väljä miten? Reiät isommat kuin pinnapultit? Se laippa on muuten virallisesti värinän vaimennin.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Huhtikuu 3. 19:53:43 2004

Joo, siis isommat näköjään olivat.

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Su Huhtikuu 4. 13:26:27 2004

Joo, tänään sain ton tasapainotuslaipan irti seuraavasti: Jouduin sahaamaan niistä kahdesta pinnapultista noin 20mm poikki. Etsin 21mm tulppahylsyn, hylsyvarren ja puolimetrisen metalliputken vivuksi. Yön yli oli toi CRC vaikuttanut. laitoin rengasraudan tasapainotus-tai värinän vaimenninlaipan ja lootan väliin mukavasti ja aloin vääntää varovasti. Hissukseen alkoi pinnapultit löystyä ja lopulta sain ne veks, tosin entisinä. Oli tosiaan kierrelukitetta väleissä. Nyt olisi enää varsinaisen laipan irrotus ja se on kiinni 12-kulmasella 30mm mutterilla. tarvii joko pitkän 12-kulmasen 30mm hylsyn tai siihen on joku oma työkalunsa..

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Su Huhtikuu 4. 20:42:03 2004

Olisi kiva, jos joku tietäisi tai neuvoisi, millaisella hylsyllä, työkalulla tms tuo kardaanin laipan mutteri irtoaa MT75:sta..

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ma Huhtikuu 5. 0:05:08 2004

No tuo mainitsemasi pitkä 12 kulmainen 30mm hylsy ja siihen kestävä väännin lienee ainut varteenotettava ratkaisu. Sitten teet tuollaisen aiemmin mainsemani erikoityökalun jonka pultaat kiinni laippaan kahdesta pinnapultin reiästä, sillä saa pidettyä vastaan kun väännät isoa mutteria auki. Pönkää se vaikka lattiaa vasten niin saat kummatkin kädet vapaaksi mutterin avaamista varten.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

TuneGi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja TuneGi » To Huhtikuu 8. 11:05:49 2004

Nyt saatu auki. Eli hylsy oli 30mm 12-kulmanen ja pitkä. Sillä sai myös naputeltua uuden laipan akselille. Kunnon varsi ja vipua, niin aukesi. Nyt enää kardanin kasaaminen ja uudet pinnapultit Fordilta.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Huhtikuu 17. 10:40:46 2005

Minkäslainen booritus sieltä laipan alta löytyy? Aattelin vaan että sopisko sinne tökäkättävä kardaani sitten kun toi laippa on irti, kun tämä mt75 kardaani ei mikään maailman paras ratkaisu ole...

enjoi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja enjoi » Ke Toukokuu 4. 9:24:12 2005

kyllä ne pultit saa hajottamakin pois, kuuma-ilmapuhaltimella antaa vähän lämpöä niin lähti omastani ainakin, muistaakseni oli vielä 16/3 TUUMANEN hylsy mikä nitisemättä :)

Vastaa Viestiin