ESCORT MK5 ABS (ATE/TEVES-4) testausohjeet!

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

ESCORT MK5 ABS (ATE/TEVES-4) testausohjeet!

Viesti Kirjoittaja olafu » To Syyskuu 25. 20:53:08 2008

TEVES-4 (ATE) ABS-järjestelmä Escortissa

Kytkentäkaavio (HUOM: Sulakkeita ei ole huomioitu lainkaan kaaviossa, valitettavasti.)
Sulakkeet ja releet (HUOM2: Sulakkeiden numeroinnissa voi olla poikkeuksia! Niistä olisi löydettäessä hyvä ilmoittaa tähän ketjuun, varustettuna auton malli ja vuosimallitiedoilla. Pääsääntöisesti pitävät paikkansa Mk5 malleissa)

Vikakoodit voi lukea kun sillottaa diagnoosiliittimen 2-3 nastat. Se on kolminapainen liitin lähellä jarrutehostajaa ja hydrauliikkayksikköä konehuoneessa, punainen suojatulppa päässä. Nastat 2 ja 3 ovat "lukitusklipsun" puolella olevat kaksi nastaa. Johtojen värit ruskea ja punainen, nastanumerot saattaa muuttua jossain kohtaa vuosimallien 1995 ja 1996 välillä tai siinä kieppeillä, mutta johtojen värit samat. Väärällä kytkennällä vikakoodit eivät tulostu, mutta pelkästään diagnoosilittimen nastoja siltaamalla ei mitään _pitäisi_ saada rikki. Vuosimallista johtuvat muutokset koskee lähinnä MK5-MK6 väliä. Tietooni on tullut joitakin alkupään MK6-malleja missä on Teves MK4, kaikki 1997 ja uudemmat pitäs olla jo mallia MK20, johon nämä ohjeet eivät juuri miltään osin päde. MK20:n tunnistaa siitä, että siinä on ohjainlaite rakennettu hydrauliyksikön kylkeen ja autossa on myös takapyörissä nopeustunnistimet. Mittaukset ja vianhaut on yksinkertaistettuja, mutta kun koko listan käy läpi, niin toimimattomasta järjestelmästä pitäisi näilläkin ohjeilla löytyä jokin epäkohta, joka johtaa jäljille.

Lukeminen:
1. Sytytysvirta pois
2. Silloita nastat 2-3 (käytä pitkiä johtoja tai kaveria apuna)
3. Sytytysvirta päälle, abs valo vilahtaa nopeasti kerran
4. Noin 2 sekunnin kuluttua virran kytkemisestä poista silloitus. Koodit alkavat tulostua välittömästi merkkivalon kautta, tähän tarvittiin niitä pitkiä johtoja tai kaverin apua, ettei missaa ekoja koodeja.

Vilkkukoodin kymmenet ja ykköset erottaa 2s tauko, eri vikakoodien välillä on 4s tauko.
esim. 1 vilkahdus - 2s. tauko - 1 vilkahdus = 11, Ohjainlaite viallinen. 4s tauon jälkeen tulostuu seuraava koodi, esim. 1 vilkahdus - 2s. tauko - 7 vilkahdusta = 17, Venttiilirele.

Vikakoodien merkitykset:
00 - Tulostus päättynyt / ohjainlaitevika / ei vikoja (valo ei vilku)
11 - Ohjainlaitevika
17 - Venttiilirele
22 - Tuloventtiili, etuvasen
23 - Poistoventtiili, etuvasen
24 - Tuloventtiili, etuoikea
25 - Poistoventtiili, etuoikea
31 - Vasen etupyörän nopeusanturi; jatkuva katkos/oikosulku
32 - Oikea etupyörän nopeusanturi; jatkuva katkos/oikosulku
35 - Vasen etupyörän nopeusanturi; ajoittainen katkos/oikosulku
36 - Oikea etupyörän nopeusanturi; ajoittainen katkos/oikosulku
41 - Vasen etupyörän nopeusanturi; pyörintänopeussignaali puuttuu
42 - Oikea etupyörän nopeusanturi; pyörintänopeussignaali puuttuu
55 - Vasen etupyörän nopeusanturi; pyörintänopeussignaali puuttuu ajoittain
56 - Oikea etupyörän nopeusanturi; pyörintänopeussignaali puuttuu ajoittain
62 - Jarruvalokytkin
63 - Pumppumoottori
64 - Hydr. vika pumppumoottorissa
65 - Kiihdytyskosketin ohjainyksikössä
75 - Vasen etupyörän nopeusanturi; Ajoittainen vika
76 - Oikea etupyörän nopeusanturi; Ajoittainen vika

Vikamuisti tyhjenee itsestään kun autolla ajetaan, MUTTA:
- Vain vähintään kerran tulostuneet vikakoodit poistuvat muistista.
- Nopeus pitää nousta yli 30km/h. Virallinen ohje on, että pitää ajaa yli minuutti yli 40km/h.
- Merkkivalo ilmoittaa vain aktiivisista vioista, eli joku signaali puuttuu kokoajan tai joku osa on pysyvästi rikki. Valo ei siis pala, jos vikoja ei ole päällä, vaikka vikoja olisikin vikamuistissa.
- Nopeustunnistinten ja hammaskehien tulee olla kunnossa, muuten ohjainlaite ei tiedä auton nopeutta, eikä siten myöskään nollaa vikamuistia.

Vikakoodit olisi hyvä tulostaa ainakin kertaalleen läpi kaikki, kirjata muistiin ja yrittää tyhjentää vikamuisti yllämainittuja ohjeita noudattaen, koska muistiin on ajan mittaan saattanut tallentua "turhia" vikakoodeja (vajaa akku, antureita irroteltu yms...) Mikäli järjestelmässä on jotain vikaa, niin siitä kertova vikakoodi kyllä tallentuu muistiin heti uudestaan. Virranvähyydestä saattaa tulla olemattomasta viasta kertovia vikakoodeja. Vikakoodi 65 saattaa tallentua muistiin jos ohjainlaitetta käännellään tai kolistellaan virran ollessa päällä, tai sen on joku irrottanut paikaltaan ja asentanut väärään asentoon.


Mittausohjeita:
Jännitesyötöt
Ohjainyksikön kampaliittimen nastat 1 ja 19 ovat maadoitukset, 3 ja 33 jännitesyöttöjä venttiili/pääreleeltä. Nastaan 53 tulee jarruvalon sulakkeelta virta, kun virta on virtalukosta päällä. Vaihtoehtoisesti rasiassa voi olla myös erillinen 3A tai 5A sulake tätä varten.

Jännitesyöttöjen ja maadoitusten mittaukseen tarvitaan sopiva "keinokuorma", koska pelkästään yleismittarilla tehtävä jännitemittaus ei välttämättä kerro johtosarjan kuntoa. Ehjä johtosarja kykenee syöttämään ilman suurempia jännitehäviöitä esim. tavallisen H4-polttimon tarvitseman virran, joten keinokuorman voi tehdä vaikka sellaisesta. Ohjainlaitteen kampaliittimen nastoihin sopii kapeat (2.8mm) latta-abikot. Yleismittariin kannattaa hankkia joko viralliset banaanipistokkeilla olevat pitkät mittajohdot ja niihin sopivat hauenleuat, taikka sitten jotenkin muuten jatkaa johtoja ja tehdä niistä helposti kiinnitettävät ja irrotettavat. Lisäksi tarvitaan joissain tapauksissa maaohjausta joihinkin kampaliittimen pinneihin, joten kannattaa valmistaa ainakin pari "ylimääräistä" johtoa, missä on 2.8mm abiko toisessa päässä ja toinen pää helposti kytkettävissä sopivaan maadoituskohteeseen.


Jännitehäviömittaukset syötöistä ja maadoituksista:
KAIKKI mittaukset tehdään kampaliitin irrotettuna ohjainlaitteesta ja maadoitusmittauksia lukuunottamatta virta päällä virtalukosta.

Ohjainlaitteen kampaliittimen nasta 53: (virtalukkoheräte ohjainlaitteelle)
1. Liitä kuormitukseen käytettävään polttimoon sopivat johdonpätkät ja maadoita polttimo koriin tai akun miinusnapaan.
2. Liitä yleismittarin plusjohto akun plusnapaan
3. Kytke polttimo ja yleismittarin miinusjohto kampaliittimen nastaan 53. Polttimon pitää syttyä ja yleismittari saa näyttää korkeintaan 1V. Tähän mittaukseen on syytä käyttää kuormana kesympää polttimoa, esim jarruvalopolttimo. H4 voi polttaa sulakkeen.

Ohjainlaitteen kampaliittimen nastat 3 ja 33: (ohjainlaitteen pääsähkönsyöttö)
1. Maadoita nasta 34, jolloin venttiilirele kytkeytyy.
2. Liitä kuormitukseen käytettävään polttimoon sopivat johdonpätkät ja maadoita polttimo koriin tai akun miinusnapaan.
3. Liitä yleismittarin plusjohto akun plusnapaan.
4. Kytke polttimo ja yleismittarin miinusjohto kampaliittimen nastoihin 3 tai 33. Polttimon pitää syttyä kummastakin nastasta ja yleismittari saa näyttää korkeintaan 1V, mutta jo yli 0.5V jännitehäviön syy kannattaa selvittää. (akulta lähtevä johtosarja, sulaketaulu, venttiilirele, sulaketaululta tuleva johtosarja). Jos jännite puuttuu kokonaan, tarkasta jarruvalon sulake (tai se erillinen).

Ohjainlaitteen kampaliittimen nastat 1 ja 19: (ohjainlaitteen maadoitus)
1. Liitä kuormitukseen käytettävään polttimoon sopivat johdonpätkät ja kytke toinen johto akun plusnapaan.
2. Liitä yleismittarin miinusjohto akun miinusnapaan
3. Kytke polttimo ja yleismittarin plusjohto nastaan 1 tai 19. Polttimon pitää syttyä kummastakin nastasta ja yleismittari saa näyttää korkeintaan 1V, mutta jo yli 0.5V:n jännitehäviön syy kannattaa selvittää. (akun ja korin välinen maajohto ja ABS-hydrauliyksikön lähellä oleva ABS:n maajohto)

Pumppumoottorin maadoitus
PUMPPUMOOTTORIN PISTOKKEEN nasta 4:
- Mitataan pumppumoottorin liittimen ollessa irti. Muuten sama juttu kuin yllä, mutta ohjainlaitepistokkeen nastojen 1 tai 19 sijaan mitataan pumppumoottorin pistokkeen nastaa 4 ABS:n johtosarjan puolelta.

Pumppumoottorin jännitesyöttö
PUMPPUMOOTTORIN PISTOKKEEN nasta 3:
1. Pumppumoottorin pistoke irti
2. Liitä kuormitukseen käytettävään polttimoon sopivat johdonpätkät ja maadoita polttimo koriin tai akun miinusnapaan.
3. Liitä yleismittarin plusjohto akun plusnapaan.
4. Maadoita ohjainlaitteen kampaliittimen nastat 34 ja 15, että päävirta ja pumpun rele kytkeytyy.
5. Kytke polttimo ja yleismittarin miinusjohto pumppumoottorin pistokkeen nastaan 3 (johtosarjan puoli). Polttimon pitää syttyä ja yleismittari saa näyttää korkeintaan 1V, mutta jo yli 0.5V jännitehäviön syy kannattaa selvittää. (akulta lähtevä johtosarja, sulaketaulu, pumppurele, sulaketaululta pumpulle tuleva johtosarja)

Venttiiliryhmän jännitesyöttö
VENTTIILIRYHMÄN PISTOKKEEN NASTA 1 TAI 3 :!: nastajärjestys saattaa muuttua joskus vuosimallissa 1995-1996 (ekat kutoskopat). Selviää kokeilemalla, väärä nasta ei ole kytketty mihinkään, kun ohjainlaitteen pistoke on irti. Ensisijaisesti pinni on kuitenkin 1.
1. Venttiiliryhmän pistoke irti
2. Liitä kuormitukseen käytettävään polttimoon sopivat johdonpätkät ja maadoita polttimo koriin tai akun miinusnapaan.
3. Liitä yleismittarin plusjohto akun plusnapaan.
4. Maadoita ohjainlaitteen kampaliittimen nasta 34, että päävirtarele kytkeytyy.
5. Kytke polttimo ja yleismittarin miinusjohto venttiiliryhmän pistokkeen nastaan 1 tai 3 :!: johtosarjan puolelle. Polttimon pitää syttyä ja yleismittari saa näyttää korkeintaan 1V, mutta jo yli 0.5V jännitehäviön syy kannattaa selvittää. (akulta lähtevä johtosarja, sulaketaulu, venttiilirele, sulaketaululta venttiiliryhmään tuleva johtosarja)


Anturit, magneettiventtiilit ja niiden johdotukset:
Mittaukset tehdään ohjainlaitteen kampaliitin irrotettuna, mutta kaikki muut liittimet kytkettynä normaalisti.

Pyörännopeustunnistimet. Kampaliittimen nastat 30 ja 48 (vasen) ja nastat 29 ja 47 (oikea)

1. Irrota ohjainlaitepistoke, anna muiden liitinten olla paikallaan
2. Mittaa nastojen 30 ja 48 väliltä resistanssi, arvon pitää olla 900-1400ohm.
3. Mittaa nastojen 29 ja 47 väliltä resistanssi, arvon pitää olla 900-1400ohm.
4. Mittaa kaikista neljästä nastasta yhteys maahan, arvo pitää olla luokkaa muutama megaohmi tai enemmän, eli käytännössä ei saa olla yhteyttä maahan.
- jos arvot poikkeavat yllämainituista, selvitä mistä se johtuu. (abs-anturit, liittimet ja johtosarjat antureilta ohjainlaitteelle).

Venttiiliryhmä. Kampaliittimen nastat 3, 33 ja 55, 18, 54, 36.
1. Laita yleismittari vastusmittausasentoon ja liitä toinen johto kampaliittimen nastaan 3 tai 33.
2. Mittaa nasta 55, mittarin pitää näyttää 5.4-8.2ohm.
3. Mittaa nasta 54, mittarin pitää näyttää 5.4-8.2ohm.
4. Mittaa nasta 18, mittarin pitää näyttää 3-4.5ohm.
5. Mittaa nasta 36, mittarin pitää näyttää 3-4.5ohm.
- jos arvoissa on poikkeuksia, niin pitää selvittää mistä poikkeama johtuu (ohjainlaitteelta venttiiliryhmään menevä johtosarja, venttiiliryhmän liitin tai itse venttiilit).
Jäsen #606