Vesiruisku
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Vesiruisku
VESIRUISKUN RAKENTAMINEN
Tämä vesiruutta on pumputon versio joka käyttää ahtopainetta hyväkseen tuupatakseen vettä sopivassa suhteessa polttoaineen sekaan.
Käytimme tiimissämme (5 autoa) kyseistä systeemiä vuosina -80 ja -81 katukiihdytysautoisssamme ja kisailimme mm legendaarisessa Hangon kiihdytyskisoissa. Kaarat olivat ahdettuja ja kahdessa oli ilokaasut.
Nykyään on saatavilla hyviä korkeapainepumppuja ym valmiita systeemeitäkin saatavilla ja ne ovat parempia koska vesi saadaan paremmin sumuksi niillä, mutta tässä tämä halpaversio joka on helppo rakentaa itse.
Aikaa on kulunut 24 vuotta siitä kun rakensimme näitä joten tekstissäni voi olla muistivirheitä. Joka tapauksessa perusperiaate tulee selväksi ja jokaisen itse on kaaralleen säädettävä sopivat seokset veden suhteen ym haettava sopivat suuttimet ja ahtopaineet vedelle.
Pari perusasiaa:
- Asenna suutin (josta vettä ruiskutetaan) coolerin ja kaasuläpän jälkeen. Jos asennat ennen cooleria on lopputulos se että vesi pisaroituu ja cooleriin muodostuu vettä. Tätähän emme hae.
- Käytä veden seassa etanolia tms sopivassa suhteessa, edesauttaa palamista jne.
Tarvittavat osat:
1. Ruostumaton tai alumiininen tms painetta kestävä säiliö.
2. T-haaraliittimiä.
3. Vettä ja etanolia kestävä suutin/suuttimet
4. Painetta kestävää letkua ja klemmareita
5. Rajapaineventtiili tai ohivuotoventtiili (ns turboruuvi)
6. 2 kpl:tta Takaiskuventtiileitä
Asennus:
-Tee kaasuläpän jälkeen (1. tästä lisää myöhemmin) suuttimelle sopiva kolo siten että vesisuihku/sumu on virtauksen suuntainen ja asenna suutin. Valitse pienin suutin mitä saat. Myrkkyruiskun suutinta nykyään käytetään ja itse niitä ostin vuosi sitten 2 kpl:tta coolerin ulkopuoliseen jäähdytykseen. Muistaakseni Keipe Oy tms Tuusulassa Sulan alueella niitä ainakin myy, Lauri muistanee firman nimen.
-Asenna vesisäiliö sopivaan paikkaan missä se saa jäähdytystä.
-Vedä painekotelolta tai ahtimelta letku vesisäiliön yläosaan ja laita väliin rajapaineventtiili tai ohivuotoventtiili. Tällä tulet ohjaaman painetta joka ohjaa veden määrää. Kokemus opetti sen että kys venttiili helpotti oikeiden vesimäärien säätämisen. Voi olla että tarvitset tähänkin takaiskuventtiilin jos otat paineen painekotelolta etkä ahtimelta(en muista).
-Vedä vesisäiliön alaosasta letku suuttimelle ja asenna takaiskuventtiili väliin. Takaiskuventtiili siksi ettei suutin "kuse" kun imu on päällä.
1. Kun asennat suuttimen kaasuläpän jälkeen on imu suurimmillaan kun läppä on kiinni. Tämä aiheuttaa sen että suutin saattaa kusta ja vettä lorottaa jos ei takaiskuventtiiliä ole. Jos asennat suuttimen ennen kaasuläppää tulee kaasuläpän akseli ym osat muuttaa sellaisiksi että ne kestävät vettä ruostumatta
Voit asentaa myös säiliölle tuloon paineventtiilin joka avautuu vasta määrätyssä paineessa eli vettä ei tule ennenkuin ns kovemmissa vedoissa. Testit osoittavat mitä tarvitset.
Mitä enemmän sumuksi veden saat sitä parempi. Tässä systeemissä on omat rajoituksensa sen suhteen, mutta omien kokemusten mukaan tämä oli toimiva homma. Meillä oli kovien ahtopaineiden ja puristusten vuoksi nakutus ja kansipahvin palamisongelmia jotka poistuivat vesiruutalla + käämilangalla kansipahvissa josta ehkä joskus myöhemmin.
Itse Arne Erola kiinnostui systeemistämme kun aikakortteja hänelle menimme esittelemään, ennen sitä ei kiinnostusta ollut muuten kuin myydä IHI:n ahtimia
Voitte arvata että oli työn ja tuskan takana vuonna -80 saada tietoa kun Suomessa ei kellään ollut kys systeemeitä vielä käytössä eikä nettiä ollut.
Keskustelua kehiin jotta systeemiä voidaan parantaa ja mahdollisimman moni sen saisi käyttöönsä, muistivirheitäkin saattaa olla kas kummaa.
Eikun säätämään.
Ps. Jos joku viittis piirtää kuvan sydeemistä se voisi helpottaa helppotajuista asiaa enemmän
Tämä vesiruutta on pumputon versio joka käyttää ahtopainetta hyväkseen tuupatakseen vettä sopivassa suhteessa polttoaineen sekaan.
Käytimme tiimissämme (5 autoa) kyseistä systeemiä vuosina -80 ja -81 katukiihdytysautoisssamme ja kisailimme mm legendaarisessa Hangon kiihdytyskisoissa. Kaarat olivat ahdettuja ja kahdessa oli ilokaasut.
Nykyään on saatavilla hyviä korkeapainepumppuja ym valmiita systeemeitäkin saatavilla ja ne ovat parempia koska vesi saadaan paremmin sumuksi niillä, mutta tässä tämä halpaversio joka on helppo rakentaa itse.
Aikaa on kulunut 24 vuotta siitä kun rakensimme näitä joten tekstissäni voi olla muistivirheitä. Joka tapauksessa perusperiaate tulee selväksi ja jokaisen itse on kaaralleen säädettävä sopivat seokset veden suhteen ym haettava sopivat suuttimet ja ahtopaineet vedelle.
Pari perusasiaa:
- Asenna suutin (josta vettä ruiskutetaan) coolerin ja kaasuläpän jälkeen. Jos asennat ennen cooleria on lopputulos se että vesi pisaroituu ja cooleriin muodostuu vettä. Tätähän emme hae.
- Käytä veden seassa etanolia tms sopivassa suhteessa, edesauttaa palamista jne.
Tarvittavat osat:
1. Ruostumaton tai alumiininen tms painetta kestävä säiliö.
2. T-haaraliittimiä.
3. Vettä ja etanolia kestävä suutin/suuttimet
4. Painetta kestävää letkua ja klemmareita
5. Rajapaineventtiili tai ohivuotoventtiili (ns turboruuvi)
6. 2 kpl:tta Takaiskuventtiileitä
Asennus:
-Tee kaasuläpän jälkeen (1. tästä lisää myöhemmin) suuttimelle sopiva kolo siten että vesisuihku/sumu on virtauksen suuntainen ja asenna suutin. Valitse pienin suutin mitä saat. Myrkkyruiskun suutinta nykyään käytetään ja itse niitä ostin vuosi sitten 2 kpl:tta coolerin ulkopuoliseen jäähdytykseen. Muistaakseni Keipe Oy tms Tuusulassa Sulan alueella niitä ainakin myy, Lauri muistanee firman nimen.
-Asenna vesisäiliö sopivaan paikkaan missä se saa jäähdytystä.
-Vedä painekotelolta tai ahtimelta letku vesisäiliön yläosaan ja laita väliin rajapaineventtiili tai ohivuotoventtiili. Tällä tulet ohjaaman painetta joka ohjaa veden määrää. Kokemus opetti sen että kys venttiili helpotti oikeiden vesimäärien säätämisen. Voi olla että tarvitset tähänkin takaiskuventtiilin jos otat paineen painekotelolta etkä ahtimelta(en muista).
-Vedä vesisäiliön alaosasta letku suuttimelle ja asenna takaiskuventtiili väliin. Takaiskuventtiili siksi ettei suutin "kuse" kun imu on päällä.
1. Kun asennat suuttimen kaasuläpän jälkeen on imu suurimmillaan kun läppä on kiinni. Tämä aiheuttaa sen että suutin saattaa kusta ja vettä lorottaa jos ei takaiskuventtiiliä ole. Jos asennat suuttimen ennen kaasuläppää tulee kaasuläpän akseli ym osat muuttaa sellaisiksi että ne kestävät vettä ruostumatta
Voit asentaa myös säiliölle tuloon paineventtiilin joka avautuu vasta määrätyssä paineessa eli vettä ei tule ennenkuin ns kovemmissa vedoissa. Testit osoittavat mitä tarvitset.
Mitä enemmän sumuksi veden saat sitä parempi. Tässä systeemissä on omat rajoituksensa sen suhteen, mutta omien kokemusten mukaan tämä oli toimiva homma. Meillä oli kovien ahtopaineiden ja puristusten vuoksi nakutus ja kansipahvin palamisongelmia jotka poistuivat vesiruutalla + käämilangalla kansipahvissa josta ehkä joskus myöhemmin.
Itse Arne Erola kiinnostui systeemistämme kun aikakortteja hänelle menimme esittelemään, ennen sitä ei kiinnostusta ollut muuten kuin myydä IHI:n ahtimia
Voitte arvata että oli työn ja tuskan takana vuonna -80 saada tietoa kun Suomessa ei kellään ollut kys systeemeitä vielä käytössä eikä nettiä ollut.
Keskustelua kehiin jotta systeemiä voidaan parantaa ja mahdollisimman moni sen saisi käyttöönsä, muistivirheitäkin saattaa olla kas kummaa.
Eikun säätämään.
Ps. Jos joku viittis piirtää kuvan sydeemistä se voisi helpottaa helppotajuista asiaa enemmän
-
- Viestit: 973
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Oikeen ihmetyttää, miten paljon tekniikan tiedotus menee off-topiciksi...
ckolli varmaan tarkoitti nimenomaan ilman pumppua toimivaa ratkaisua (eli budjettiystävällistä)...
Kyllä varmaan kaikki autoharrastajat tietävät aquamistin tietämyksen saralla, mutta nyt kyse on ahdetun auton vesiruiskusta ilman pumppua, ei mistään kaupallisesta pumppupaketista.
CKolli: Otitteko suoraan turbiinikotelosta sen paineen sinne säiliöön???
ckolli varmaan tarkoitti nimenomaan ilman pumppua toimivaa ratkaisua (eli budjettiystävällistä)...
Kyllä varmaan kaikki autoharrastajat tietävät aquamistin tietämyksen saralla, mutta nyt kyse on ahdetun auton vesiruiskusta ilman pumppua, ei mistään kaupallisesta pumppupaketista.
CKolli: Otitteko suoraan turbiinikotelosta sen paineen sinne säiliöön???
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka
Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
Hyvin selkeesti nesimmäisillä riveillä on kerrottu mistä on kysePasiZ kirjoitti: ckolli varmaan tarkoitti nimenomaan ilman pumppua toimivaa ratkaisua (eli budjettiystävällistä)...
CKolli: Otitteko suoraan turbiinikotelosta sen paineen sinne säiliöön???
--------
Tämä vesiruutta on pumputon versio joka käyttää ahtopainetta hyväkseen tuupatakseen vettä sopivassa suhteessa polttoaineen sekaan...
------------
Lopulta otimme pienien ongelmien jälkeen suoraan turbiinikotelosta paineen. Ongelmat olivat ne että vettä ja bensaa tuuppas säätöletkuun ym. Kukin kokeilkoon mikä on paras versio itselle.
Lukekaas muutkin tekstit sana ja lause kerrallaan
Näitähän saa, kuten mainitsin vaikka minkälaisia pumppuja ja sydeemeitä. Edellämainittu on kotikutoinen ja toimiva halpa sydeemi.
Säätäkää...
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tässä suunnittelin toteuttaa tämmöisen budjetti vesiruiskun, jonka pää tarkoituksena on pitää kone puhtaana sisältä ja muut hyödyt tulevat sitten ihan plussana, joten veden määrän ei tarvitse olla kovin tarkka. Mutta kiinnostaisi tietää että millä voimalla tämä toimii jos paine otetaan painekotelosta ja suutin on imusarjassa jossa on kaasu auki tilanteessa lähes yhtä suuri paine, ero ei taida olla kuin 0,15-0,2bar luokkaa niin riittääkö tämä työntämään mitenkään vettä sumuna suuttimesta ulos imusarjaan?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Itse mietiskelin kans tuota ja luulisi tuon paine-eron olevan 0 tai sitten aivan olematon (siis riittämätön). Pitäisi vissiin uskaltaa laittaa suutin ennen ahdinta imunpuolelle, mutta kestääkö turbo sellaista se epäilyttääPerkele kirjoitti:Tässä suunnittelin toteuttaa tämmöisen budjetti vesiruiskun, jonka pää tarkoituksena on pitää kone puhtaana sisältä ja muut hyödyt tulevat sitten ihan plussana, joten veden määrän ei tarvitse olla kovin tarkka. Mutta kiinnostaisi tietää että millä voimalla tämä toimii jos paine otetaan painekotelosta ja suutin on imusarjassa jossa on kaasu auki tilanteessa lähes yhtä suuri paine, ero ei taida olla kuin 0,15-0,2bar luokkaa niin riittääkö tämä työntämään mitenkään vettä sumuna suuttimesta ulos imusarjaan?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Eikö kukaan osaa kertoa?fsohc kirjoitti:Itse mietiskelin kans tuota ja luulisi tuon paine-eron olevan 0 tai sitten aivan olematon (siis riittämätön). Pitäisi vissiin uskaltaa laittaa suutin ennen ahdinta imunpuolelle, mutta kestääkö turbo sellaista se epäilyttääPerkele kirjoitti:Tässä suunnittelin toteuttaa tämmöisen budjetti vesiruiskun, jonka pää tarkoituksena on pitää kone puhtaana sisältä ja muut hyödyt tulevat sitten ihan plussana, joten veden määrän ei tarvitse olla kovin tarkka. Mutta kiinnostaisi tietää että millä voimalla tämä toimii jos paine otetaan painekotelosta ja suutin on imusarjassa jossa on kaasu auki tilanteessa lähes yhtä suuri paine, ero ei taida olla kuin 0,15-0,2bar luokkaa niin riittääkö tämä työntämään mitenkään vettä sumuna suuttimesta ulos imusarjaan?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Perkele kirjoitti:Tässä suunnittelin toteuttaa tämmöisen budjetti vesiruiskun, jonka pää tarkoituksena on pitää kone puhtaana sisältä ja muut hyödyt tulevat sitten ihan plussana, joten veden määrän ei tarvitse olla kovin tarkka. Mutta kiinnostaisi tietää että millä voimalla tämä toimii jos paine otetaan painekotelosta ja suutin on imusarjassa jossa on kaasu auki tilanteessa lähes yhtä suuri paine, ero ei taida olla kuin 0,15-0,2bar luokkaa niin riittääkö tämä työntämään mitenkään vettä sumuna suuttimesta ulos imusarjaan?
Huomioitavaa: suuttimeen vaikuttava paine jos suuttimen reiän halkasija on 1mm, on 3.14*0.5^2. Ja taas riippuen minkä kokonen tankki sulla on tuolle vesisuuttimelle vaikuttaa millä voimalla vettä painetaan suuttimelle.
Jos siis tankissa veden pintaa painava ala jota ahtopaine pakottaa letkuun joka johtaa suuttimelle on sama joka vastustaa veden poistumista suuttimesta järkeilin seuraavaa. Siis voima on paine*pinta-ala. Olettaen että tankissa veden pintaan vaikuttava ala on 20cm*20cm ja paine 1bar molemmissa tulee siis...
1Bar taas on 1,02 kg/cm^2
Tulee laskutoimituksen tuloksena...
Vettä painetaan imusarjaan vesitankista 20*20*1,02kg/cm^2=408kg painolla, kun taas suuttimen kärjessä sitä työnnetään takaisin.
(3,14*0.05cm^2)*1,02= 0,01kg
Tuon perusteella vettä siis painetaan imusarjaan reilun 407kg:n painolla joten pitäs ainakin oikeeseen suuntaan veden virrata.
Tuota 408kg:tä yllätyin itekkin, jos sen joku osoittaa vääräksi niin en loukkaannu
#764
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006
Re: Vesiruisku
[quote="Anonymous"]VESIRUISKUN RAKENTAMINEN
- Käytä veden seassa etanolia tms sopivassa suhteessa, edesauttaa palamista jne.
Juttelin yhden lentokapteenin kanssa joka oli harassatanut fokkereiden nopeuskisaa ,hän sanoi että he käyttivät hetkellisen hupputehon saantti 50%vettä ja 50% metanolia . Tiedä häntä
- Käytä veden seassa etanolia tms sopivassa suhteessa, edesauttaa palamista jne.
Juttelin yhden lentokapteenin kanssa joka oli harassatanut fokkereiden nopeuskisaa ,hän sanoi että he käyttivät hetkellisen hupputehon saantti 50%vettä ja 50% metanolia . Tiedä häntä
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Vesiruisku
Kysymys topicin aloittajalle:
Minkä kokoista säiliötä (painepinta-alaa) käytitte autoissanne aikoinaan, että painetta sai tarpeeksi suuttimelle jos ajatellaan että kilosta ylöspäin alkaisi vesiruisku toimia?
Eikös tuolla ns.turboruuvilla säiliöön tulevassa paineletkussa vaikuteta siihen, millaisella ahtopaineella ruiskutus alkaa? Pitääkö sitten suihkutettavan veden määrä säätää suuttimen koolla sopivaksi vai miten se on tarkoitettu säädettäväksi? Miten tarkka tuollainen bensaturbo on ylipäätään tuon vesi-etanoli -seoksen määrästä?
Axemanin laskutoimituksen perusteella ainakin kuulostaa melko järeältä paine kilolla jo.
Mielenkiintoista tämä ainakin on.
Minkä kokoista säiliötä (painepinta-alaa) käytitte autoissanne aikoinaan, että painetta sai tarpeeksi suuttimelle jos ajatellaan että kilosta ylöspäin alkaisi vesiruisku toimia?
Eikös tuolla ns.turboruuvilla säiliöön tulevassa paineletkussa vaikuteta siihen, millaisella ahtopaineella ruiskutus alkaa? Pitääkö sitten suihkutettavan veden määrä säätää suuttimen koolla sopivaksi vai miten se on tarkoitettu säädettäväksi? Miten tarkka tuollainen bensaturbo on ylipäätään tuon vesi-etanoli -seoksen määrästä?
Axemanin laskutoimituksen perusteella ainakin kuulostaa melko järeältä paine kilolla jo.
Mielenkiintoista tämä ainakin on.
"Mieluiten ihan sama."
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re:
Tässä laskutoimituksessa on nyt yksi todella tärkeä seikka jäänyt huomioimatta. Se on se, että laskutoimituksen lopputuloksena sait veden paineeksi 408kg/400cm^2, eli 1,02kg/cm^2. Ei vaikuta tankin koko paineeseen, tuo 408kg yhdellä barilla on se voima mikä painaa vettä 400cm^2 alueella, mutta kuten jo yllä kävi ilmi, se on silti se sama 1bar siellä putkessa. Paine nousisi vasta silloin, jos työntäisit 408kg voimalla 1cm^2 mäntää, jolloin pienen männän takana olevaksi paineeksi tulisi 408kg/cm^2.Axeman kirjoitti:Perkele kirjoitti:Tässä suunnittelin toteuttaa tämmöisen budjetti vesiruiskun, jonka pää tarkoituksena on pitää kone puhtaana sisältä ja muut hyödyt tulevat sitten ihan plussana, joten veden määrän ei tarvitse olla kovin tarkka. Mutta kiinnostaisi tietää että millä voimalla tämä toimii jos paine otetaan painekotelosta ja suutin on imusarjassa jossa on kaasu auki tilanteessa lähes yhtä suuri paine, ero ei taida olla kuin 0,15-0,2bar luokkaa niin riittääkö tämä työntämään mitenkään vettä sumuna suuttimesta ulos imusarjaan?
Huomioitavaa: suuttimeen vaikuttava paine jos suuttimen reiän halkasija on 1mm, on 3.14*0.5^2. Ja taas riippuen minkä kokonen tankki sulla on tuolle vesisuuttimelle vaikuttaa millä voimalla vettä painetaan suuttimelle.
Jos siis tankissa veden pintaa painava ala jota ahtopaine pakottaa letkuun joka johtaa suuttimelle on sama joka vastustaa veden poistumista suuttimesta järkeilin seuraavaa. Siis voima on paine*pinta-ala. Olettaen että tankissa veden pintaan vaikuttava ala on 20cm*20cm ja paine 1bar molemmissa tulee siis...
1Bar taas on 1,02 kg/cm^2
Tulee laskutoimituksen tuloksena...
Vettä painetaan imusarjaan vesitankista 20*20*1,02kg/cm^2=408kg painolla, kun taas suuttimen kärjessä sitä työnnetään takaisin.
(3,14*0.05cm^2)*1,02= 0,01kg
Tuon perusteella vettä siis painetaan imusarjaan reilun 407kg:n painolla joten pitäs ainakin oikeeseen suuntaan veden virrata.
Tuota 408kg:tä yllätyin itekkin, jos sen joku osoittaa vääräksi niin en loukkaannu
Paine-ero mudostuu juurkin perkele:en mainitsemista asioista ja sen takia ne pumput siellä yleensä onkin, että vesi saadaan kunnolla sumuuntumaan. Ilman pumppua se ei tule kovin hyvällä menestyksellä onnistumaan.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Vesiruisku
Kiitos tälläisille hyville oivalluksille.
maailma on täynnä *askaa jota muka kaikki tarvitsee ja maksaa mansikoita.
jos voi ilmaiseksi hyödyntää ahtopainetta niin sehän säästää sähköä tosta joku vihreä ottaa vaalipuheeseen oivan jutun.
eräs traktori jossa hieman kannestiiviste valskas vettä yhteen pyttyyn.
venat oli puhtaat ei karstaa ym tuketta mitä vois tulla 25 vuoden köröttelyn aikana.
muut pytyt oli tukossa karstasta.
tämmönen homma tarvitaan et pysyy tehot koneessa pakopuoli puhtaana. plus lieventää naku ilmötä.
ainoa harmi tietty on ettei kehuskella essolla ostin moljoonan taalan vesipumpun. tollaset kehuskelijat pysykööt esson takapihalla.
maailma on täynnä *askaa jota muka kaikki tarvitsee ja maksaa mansikoita.
jos voi ilmaiseksi hyödyntää ahtopainetta niin sehän säästää sähköä tosta joku vihreä ottaa vaalipuheeseen oivan jutun.
eräs traktori jossa hieman kannestiiviste valskas vettä yhteen pyttyyn.
venat oli puhtaat ei karstaa ym tuketta mitä vois tulla 25 vuoden köröttelyn aikana.
muut pytyt oli tukossa karstasta.
tämmönen homma tarvitaan et pysyy tehot koneessa pakopuoli puhtaana. plus lieventää naku ilmötä.
ainoa harmi tietty on ettei kehuskella essolla ostin moljoonan taalan vesipumpun. tollaset kehuskelijat pysykööt esson takapihalla.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Vesiruisku
Tarvis ittekkin tuollaista systeemiä hahmotella.Fomococars kirjoitti:Kiitos tälläisille hyville oivalluksille.
maailma on täynnä *askaa jota muka kaikki tarvitsee ja maksaa mansikoita.
jos voi ilmaiseksi hyödyntää ahtopainetta niin sehän säästää sähköä tosta joku vihreä ottaa vaalipuheeseen oivan jutun.
eräs traktori jossa hieman kannestiiviste valskas vettä yhteen pyttyyn.
venat oli puhtaat ei karstaa ym tuketta mitä vois tulla 25 vuoden köröttelyn aikana.
muut pytyt oli tukossa karstasta.
tämmönen homma tarvitaan et pysyy tehot koneessa pakopuoli puhtaana. plus lieventää naku ilmötä.
ainoa harmi tietty on ettei kehuskella essolla ostin moljoonan taalan vesipumpun. tollaset kehuskelijat pysykööt esson takapihalla.
OT:Toi vesikäsittely on ihan ''hyvä'' tapa karstan poistolle (ellei jää karstaa venttiilien väliin ).
Eli: Ilmanputsari pois,kaasupohjaan ja vettä kaasariin että kone melkein tukehtuu..jne. kaikki tietää.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Vesiruisku
Jännä nähdä että joku muukin on tälläistä suunnitellu+tehny ja saanut hyviä tuloksiakin aikaiseksi.
Mun ideassa oli lisäksi venturi. Vesisäiliöön tuotais paine vähän ennen venturia ja vesisuutin tulisi venturin keskelle.
En ihan loppuun asti ole miettinyt, mutta pääpiirteittäin niin että vesiruisku toimisi vähän kuin iso kaasari, joka bensan sijasta kaasuttaisikin vettä kaasuläpän jälkeen. Vesisäiliö olisi "kohokammio" ja venturi "sisäkurkku".
Käytännön toimivuudesta ei mitään käsitystä. Suunnittelin tuota huvikseni jo amiksessa, iskän turbo volvoon
Mun ideassa oli lisäksi venturi. Vesisäiliöön tuotais paine vähän ennen venturia ja vesisuutin tulisi venturin keskelle.
En ihan loppuun asti ole miettinyt, mutta pääpiirteittäin niin että vesiruisku toimisi vähän kuin iso kaasari, joka bensan sijasta kaasuttaisikin vettä kaasuläpän jälkeen. Vesisäiliö olisi "kohokammio" ja venturi "sisäkurkku".
Käytännön toimivuudesta ei mitään käsitystä. Suunnittelin tuota huvikseni jo amiksessa, iskän turbo volvoon
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i