mulla jäi yksi asia epäselväksi.Tero_s kirjoitti:Ei ole vielä tarvinnut mondeon laatikkoa vielä avata, mutta kuvien ja manuaalin perusteella mondeossa on vastaava jakolaatikko kuin sierrassa. Osat toki ovat erilaisia mutta periaate on sama. Jakosuhde on teoriassa 58% eteen ja 42% taakse jos muistan oikein. Visko tai mitään muutakaan lukkoa ei ole vaan sutimisenesto, joka käyttää ABS:ää siten että se jarruttaa sutivaa pyörää. Eli kun pyörää jarrutetaan tarvitaan lisää vääntömomenttia sutivalle pyörällä. Samalla muidenkin pyörien momentti kasvaa voimansiirron ominaisuuksien mukaan.jjs kirjoitti:
4x4 Mondeossa on sähköisesti ohjattu voimanjako jossa muistaakseni jako (etu-taka) vaihtelee?.
T: jjs lopettaa nummelan essonbaarista (nykyisin ABC)
Täytyykin joskus poiketa nummelan ex-essolle niin eiköhän me jjs:n kanssa saada sorvattua selostus jonka kaikki ymmärtävät ja se täyttää insinöörinkin vaatimukset.
Seuraavan kerran kun menet talliin niin ota 20cm pätkä putkea, 1m pätkä (esim. d40mm) keppiä (=hitsattu tasauspyörästö) joka menee putken sisälle sekä 3kpl lattaa. Putken laitat viilapenkkiin vaakasuoraan ja sujautat kepin sisälle. Sitten hitsaat latat siihen putkeen siten että yksi on keskellä ja yksi kummassakin päässä. Päissä olevat laitat osoittamaan vastakkaiseen suuntaan kuin keskimmäisen (moottori). Sitten ripustat keskimmäiseen lattaan 10kg painon ja molempiin päihin 5kg painon. Kuten huomaat rakennelma on tasapainossa. Sitten siirrät toisen pään (esim etu) 5kg punnuksen toiseen päähän (taka) siten että siinä on nyt myös 10kg, ja taas on rakennelma tasapainossa. Voit vielä siirtää painot päähän josta irroitit ensin 5kg ja todeta että rakennelma on taaskin tasapainossa. Em testistä huomaat ettei se tyhmä rautatappi (hitsattu tasauspyörästö) mitään momenttia osaa jakaa, vaan momentti jakautuu vastusten (5kg) painojen sijoittelun mukaan. Voit myös korvata painot 3.4 ja 6.6kg:n painoilla tai millä tahansa haluamallasi kompinaatiolla joka on yhteensä 10kg.sierra friikki kirjoitti:jos planeetta pyörästö hitsataan jumiin eli kaksi ulostuloa on kiinteenä toisiinsä nähden niin kyllä silloin voima on 50% molempiin päihin.(unohda visko ,se vaikka on jo jumissa lämmön takia)
tämä tekniikka vastaa ensimmäisiä audi quatroja.
se mikä rengas sutii ja miten monta newtonia mihinkin pyörään vaikuttaa ei ole olennaista ajamisen kannalta.
vieläkin maa on jäässä ja raudat hukassa.
mihin asennan ton laitteen sierrassa?