Auton tarkempi malli on -03 Trend 2.0 Duratec HE CD4E automaatilla.
En ole varma menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti, mutta näin tein ja toimii.
Osat ostin Ebaystä könttänä. Hinta postikulujen kanssa vajaa 200£, eli noin 250€ ja siihen sisältyi airbag kiinnikkeineen, cruisen napit ja johdot, itse cruisen yksikkö/moottori, sen kiinnitysrauta ja jarrupolkimen kytkimet johtoineen.
Aloitin ottamalla kuskinpuolelta koetaulun alaosan pois. Onnistuu kyllä ilmankin mutta helpotti kuvausta ja asennustakin.
Tuossa kuvassa näkyy kolme syvennystä joissa on tähtikantainen pultti, ne pois. (klikkaa suuremmaksi)
Samaten nämä kaksi irti
Oikealla puolella on rauta klipsi joka varmaan jää koetauluun kiinni kun alaosan nyppää irti
Klipsin saa painettua koetaulun läpi irti, ja näin sen kuuluu olla
Sitten polkimet jo näkyykin (tai mun automaatti tapauksessa poljin ) Ja kytkimen paikka ja liitinkin siinä valmiina.
Jarruvalon kytkin oli samalla numerolla joten annoin vanhan olla paikoillaan. Cruisen kytkin vain kaveriksi ja johto kiinni.
Jos jarruvalokytkimen ottaa irti niin ensin pitää irrottaa edellisessä kuvassa näkyvä anturin alla oleva musta rauta.
Sitten voi kasata alaosan takaisin.
Seuraavaksi airbaggi.
Ruuvit löytyy tuosta kohtaa. Molemmin puolin.
T30 torx jos oikein muistan. Ensin otin toisen irti, sitten käänsin ratin toisinpäin vinoon, otin avaimet pois virtalukosta ja pidin 15min tauon että airbagin virtapiiri tyhjenee. Sitten vasta toinen ruuvi. Varmin ja suositeltavin tapa on tietenkin ottaa akunkenkä irti ja odottaa 15 min
Seuraavaksi näyttää tältä. Tässä kuvassa on jo keltaiset klipsit siirrettynä auki asentoon.
Liittimien reunoilla on salvat jota pitää painaa ja sitten liittimen saa vedettyä irti. Itse otin ensi liittimen nro 2 irti ja sitten liittimen 1 ja takaisin päin vastoin. On hyvä yrittää maadoittaa itseään auton runkoon kun liittimiä irrottaa esim. näin (huomaa peukku) Rauta on yhdistetty runkoon ja räikkä maadoittaa sen kautta kun räikkää painaa.
Räikkä toimii myös silloin kun virta ei ole päällä. Meinasin saada sydärin kun painoin vahingossa räikkää kun irrotin liittimiä
Räikän ja nappien liitin irti viimeisenä, siksi että "peukku maadoitus" toimii. Sen saa irti kun kampeaa salpaa pienellä ruuvimensselillä ja vetää.
Sitten uusi kiinni. Ensin räikän ja nappien liitin ja sitten airbagin liittimet, muista laittaa keltaiset klipsit lukitus asentoon ennen kuin ruuvaat ruuvit kiinni.
Sitten yleisten turvallisuus sääntöjen mukaan apukuskin puolelta kurkottaen avaimesta virta päälle ja käyntiin, jos pamahtaa niin ei pamahda naamalle. En ole kuullut että koskaan olisi pamahtanu, mutta teknisesti sekin on mahdollista, epätodennäköistä, mutta mahdollista.
Jos airbagin valo sammuu normaalisti niin kaikki on tähän mennessä kunnossa. Sisähommat oli siinä.
Tähän väliin voi todeta että jokainen ruuvailee airbag:ä omalla vastuulla. Kipiää tuloo jos se räjähtää.
Sitten konepellin alle.
Tuo iskaritornin päällä oleva rauta pitää saada irti.
Sitten liitin jo näkyykin
Liitin irti pitimestään ja pidin irti korista.
Sitten huomasin että myös tämä rauta pitää irrottaa lisätilaa varten.
Sen jälkeen voi alkaa pujottaa cruisen yksikköä paikoilleen.
Kuvat järjestyksessä
Sitten kiinnitys rauta
Ja sitten cruise yksikkö paikoilleen. Tässävaiheessa viimeistään johto kiinni.
Ja ruuvi kiinni. Siellä se lepää.
Sitten voi kasata poikkituen takaisin. Varppi kulkee tuosta alta.
Seuraavaksi moottorin suoja irti ja varpin reittiä funtsaamaan. Itse tulin tähän tulokseen
Ilmanputsarin vierestä puolan ohi paikoilleen.
Varpin päästä pitää ensin irrottaa musta muovi tähän tyyliin
Sitten kaasuvivun päähän tuleva osa reiästä läpi, muovi reikään kiinni, ja varppi kiinni muoviin ja sitten kaasuvipuun.
Tuossa vielä yksi kuva varpin reitistä
Kun varppi on kiinni eikä ole jääny ylimääräisiä pultteja/muttereita niin suojamuovi paikoilleen ja konehuoneessa on kaikki tehty
Seuraavaksi vasemman(kuskin)puolen rengas, roiskeläppä ja sisälokari irti. Tässä vaiheessa alkasi tuulemaan ja taivas tummeni uhkaavasti niin kuvat jäi valitettavasti vähemmälle. Tuli vähä kiirus.
Roiskeläppä on kiinni kahdella tähtikantaisella (philips) ja yhdellä rauta klipsillä. Sisälokari on kiinni korissa 10mm kantaisella ruuvilla ja tähtikantaisella niitillä. Puskurissa kahdella 8mm kantaisella, yhdellä tähtikantaisella ja yhdellä t30 torx kantaisella ruuvilla.
Lisäksi lokarin reunassa on kaksi niitin paikkaa mutta itselläni ne oli tyhjiä, niissä varmaan kyllä kuuluisi jotain olla.
Kun ne on irti niin pitäisi näkyä cruise yksikön kiinnitysjalan pultit.
3kpl M6 nailokkia ja 3kpl 6mm prikkaa
Sitten lokari ja rengas takaisin ja siinä se.
Käyttö/testaus
Aja yli neljääkymppiä ja paina ON (päälle) sen jälkeen SET+ (asettaa nopeuden)
nyt kun päästät kaasun niin vauhdin pitäisi pysyä.
SET+:saa uudellen painamalla voit lisätä nopeutta asteittain ja - napilla vähentää.
Painamalla RES cruise menee valmiustilaan, ja painamalla RES uudestaan pitäisi kiihtyä takaisin asetettuun nopeuteen, mikäli lähtönopeus on yli 40km/h.
Painamalla jarrua cruise menee myös valmiustilaan ja painamalla RES saat nopeuden takaisin, mikäli lähtönopeus on 40km/h.
OFF napista cruise sammuu, ja menee päälle vain painamalla ON ja sitten RES (viimeinen asetettu nopeus) tai SET+ (nykyinen nopeus).
Cruise toimii vain yli 40 km/h vauhdissa.
Merkkivalo on vähän tapauskohtainen toimiiko vai ei, yleensä ei. Omalla kohdalla ei toimi, vaikka johdot näyttäisi olevan sillekkin valmiina
Ajettu nyt muutama kymmenen kilsaa ja hyvin toimii. Ylämäessäkin (mitä niitä täältä lakeuksilta ny löytyy) reagoi mukavan nopeasti eikä vauhti kerkiä laskemaan.
Toivottavasti on apua, ja saatta selvää
Mondeo mk3 Cruisen asennus jälkikäteen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Mondeo mk3 Cruisen asennus jälkikäteen
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Mondeo mk3 Cruisen asennus jälkikäteen
Kävin fordilla kysymässä tuosta puuttuvasta merkkivalosta.
Teoriassa se olisi vain ohjelmointi kysymys, se pitäisi klikata tietokoneella toimintaan. Käytännös ei ole varmaa alkaako se silti toimia, joissakin alkaa ja joissakin ei. Ovat kokeilleet muutamaan. Eivät osanneet sanoa onko väliä onko manuaali, automaatti, bensa, diesel, trend vai ambiente.
Ohjelmointi 60€, vikakoodien luku tulisi samaan hintaan.
Teoriassa se olisi vain ohjelmointi kysymys, se pitäisi klikata tietokoneella toimintaan. Käytännös ei ole varmaa alkaako se silti toimia, joissakin alkaa ja joissakin ei. Ovat kokeilleet muutamaan. Eivät osanneet sanoa onko väliä onko manuaali, automaatti, bensa, diesel, trend vai ambiente.
Ohjelmointi 60€, vikakoodien luku tulisi samaan hintaan.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 4924
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: Mondeo mk3 Cruisen asennus jälkikäteen
S-maxissa ei mene vakkari päälle kun liian vähän jengaa koneessa. Manuaalilootalla kun on niin pienemmällä pykälällä toimii.jat-79 kirjoitti:Cruise toimii vain yli 40 km/h vauhdissa.
Vaan harvemmin vakkarin tarttee tuon vauhdin alle toimiakaan.
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Mondeo mk3 Cruisen asennus jälkikäteen
Cruisen merkkivaloa on tullu ihmeteltyä, ja on käytetty autoa fordillakin töpselin päässä, mutta ei olla saatu toimimaan. Tieto tulee mittaristolle asti mutta mittaristo ei sitä ymmärrä. Finiksien mukaan ei pitäisi olla eroa onko cruise vai ei, mutta ilmeisesti vanhemmissa ensiasennus mittaristoissa silti on.
Päätin antaa tuon olla. Eipä sillä nyt oikeastaan mitää tee, kun muuten toimii kuten pitääkin.
Päätin antaa tuon olla. Eipä sillä nyt oikeastaan mitää tee, kun muuten toimii kuten pitääkin.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i