Sierrojen madallus, myös Cossut.

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vieras
Ylläpitäjä

Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 28. 9:51:50 2004

Sierrojen madallus

Tässä artikkelissa en tule käyttämään hienoja termejä (koska en osaa niitä?) vaan koitan kansantajuisesti selittää asiat.
/ \ = takapyörät lintallaan.

Ota selvää mitä saat tehdä lain puitteissa ettei narahda katsastuksessa. Kaikki mitä teet on Sinun ja VAIN SINUN VASTUULLA.

Kun madallatte / \ Sierraa tai Cosworth Sierraa ottakaa seuraava huomioon.
Sierrojen takapään rakenteen takia madallus tuottaa hieman harmaita hiuksia.
Ongelmat tulevat esiin nimenomaan takapyörissä koska niissä ei ole säätömahdollisuuksia kuten etupyörissä.

Riippuen kuinka paljon on madallettu alkavat takarenkaat kulumaan sisäreunaltaan. Tämä johtuu siitä että alatukivarsi ei ole suorassa kulmassa runkoon nähden eli aurauskulma muuttuu sekä pystykallistuma. Takaapäin katsoen takarenkaat ovat / \ lintallaan.

Takavetoinen kun on ja varsinkin tehokkaat cossut kun on kyseessä niiaa takapää kiihdytyksessä alas ja kulmat muuttuvat lisää. Kiihdytyksen mukanaan tuoma painosiirtymä (oliko oikea termi) taka-akselille on tervetullut asia MUTTA pito huononee koska rengas ei enää ole koko pinnaltaan radassa kiinni ja varsinkin jos on madallettu / \ ongelma on selviö.

Mitä voi tehdä?
Unohda heti kättelyssä kaikenmaailman vippaskonstit ellet halua löytää itteäs ja pahimmassa tapauksessa perhettäs otsat kiinni Karjalan männyssä sillä nämä heppoiset konstit kun saattavat niin helposti myös hajota. Se hajoominen kun yleensä tapahtuu kovassa nopeudessa ellei satu olemaan uskomatonta moukantuuria.

-Kun olet auton alla purkamassa apurunkoa ja alatukivarsia MIETI hetki mitä tulee tapahtumaan ja miksi kun madallat / \, ota vaikka valokuvia. Ota takajousi pois. Cossuissa joudut purkamaan iskarin lisäksi myös kallistuksenvakaajan ”koiranluut” ja jarruletkut jotta saat sen pois. Irroita alatukivarren sisempi (kardaaninpuolen) pultti ja löystytä ulompaa. Tue tukivartta jousen kohdalta ja väännä sisempää kiinnityskohtaa alaspäin ja kas huomaat että pystykallistuma muuttuu mitä alemmaksi sitä väännät. Näin tapahtuu myös madalluksessa. Em. mainituista seikoista johtuen myös aurauskulma muuttuu.

- Hanki suosiolla jäykemmät esim uretaanipuslat kun huomasit minkälainen jousto on vanhoissa. Hanki myös pykälää jäykemmät jouset ja säädettävät iskarit. Tähän palaan myöhemmin kun aletaan pidosta puhumaan ja miten sitä saadaan. Sutimaan saa kuka vaan kaaransa mutta sitähän ei haeta?
- Nyt olet miettinyt mitä voi tehdä. Aurauskulman muuttamiseksi sinun pitää saada tukivarren sisempää kiinnityskohtaa auton keulaanpäin siirrettyä, ja pystykallistuman muuttamiseksi tukivarren sisempää kiinnityskohtaa ylöspäin tai ulompaa alaspäin (tai molempia), eikö? Mitkä ovat mahdollisuudet suorittaa nämä?
- Jyrsiä kiinnityspalkeista pulttien kohdalta koloa siirtoa varten? Toki se on mahdollista mutta tee silloin myös täyttöhitsaus tai epäkeskoprikka jonka HITSAAT kiinni.
- Teet kokonaan uudet kiinnityspalkit uusin mitoin? Teet mitä vain tulee se olemaan työlästä sillä riippuen madallusasteesta joudut muuttamaan aika paljon mutta se palkitsee kunhan teet sen hyvin! Mitä vaan teet TEET SEN OMALLA VASTUULLASI.
- Jos nelilinkit jotenkin saat tehtyä niin ok ongelmia poistuu. Niistä puhukoon sellainen jolla on asiasta kokemusta.

Pitoa lisää takavetoiseen Sierraan / Cossuun?
Oikeanlainen jousitus, iskarit, renkaat vaikuttavat pitoon. Huomaa että myös etupään jousitus ja iskarit vaikuttavat takapäähän painosiirtymän vuoksi.
Omassa cossussani sitä oikeaa yhdistelmää hain kauan. Edessä cossun vakioiskarit ja jouset. Takana cossun pykälää jäykemmät UUDET jouset ja Spaxin säädettävät iskarit. Akku siirretty myös taakse lisäpainoksi konttii joka on pois keulalta.
Noilla yhdistelmillä sain lopulta erittäin hyvän pidon +400hv cossuun ja sitä pitoa on moni ihmetellyt, myös uuden omistajan myötä. Spaxien säätöastetta on turha kertoa sillä sen kuitenkin jokainen joutuu hakemaan itse kokeile/erehdy/opi periaatteella.

Huom! Älä tee madallusta katkaisemalla vanhoja jousia. Jos niin aiot tehdä niin perehdy ensin jousitusgeometriaan.

Prostreet ja muut kiihdytyspuolen asiantuntijat.
Jos viitsitte ja haluatte niin laittakaa tietoanne jakoon liittyen nimenomaan aiheeseen.
Hyvin monilla clubin jäsenillä on ongelmia jousituksen ja pidon kanssa tehopeleissään.
Itsellä ei ole kuin kahden katukiihdytyskaaran rakentamisesta kokemusta.

Täydennän lisää kunhan kerkiin ja keskustelua on syntynyt.

samiharju
Viestit: 8039
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 28. 16:24:24 2004

loistavaa! :twisted:

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Syyskuu 29. 19:09:21 2004

Vielä kun joku tekisi esim. tuon epäkeskoprikka jutun sekä piirtäisi / ottaisi hyvät valokuvat.

Tai suunnitelisi ja ottaisi tarkat mitat kiinnityspalkeista... Toki se on madalluskohtainen, mutta edes suuntaa-antava.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 29. 20:20:26 2004

Tulossa on lisää tietoa kunhan kerkee. Muutto edessä ym.

Näissä stickyissä saa sit keskustella ihan samoin kuin muissa topiceissa. Nää on ylhäällä toistaiseksi kunnes keksitään parempi paikka niille.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Lokakuu 8. 1:39:24 2004

taas aivan mahtava selostus!kiitos ja kumarrus ckollille.. :)
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » Su Lokakuu 10. 22:09:44 2004

Kiitos ckollille, kyllä pitoa löytyy uskomattoman paljon. Voi olla että tehoa ei ole tarpeksi suditteluun. :wink: :lol:
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Lokakuu 12. 1:30:26 2004

Tässä muutama kuva siitä kuinka vaikuttaa kun sierraan vaihdetaan taka tukivarret.
Lähtö kohta:taka-akseli 2L,jouset tuntemattomat(ei vakiot),alla 205/50/16
Tulos:4wd cossusta tullut perä,vetarit,tukivarret/navat,juoset ja apurunko samat kuin aikaisemmin.Lisäksi tuli 4wd:n vakaaja.Alla 205/50/15
Renkaitten korkeus ero takana 205/50/16
Akselistossa on aikaisemin/nyt kaikki puslat vaihdettu uretaanisiksi.
Ja takaata katsottaessa renkaat eivät ole yhtään enempää linkussa kuin aikaisemmin,ehkä jopa hieman pystymmässä nyt.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Joulukuu 21. 0:41:14 2004

Olisiko kenelläkään ihan oikeita mittoja siitä kuinka paljon kutakin apurungon alatukivarren reikää pitää siirtää että saadaan vaikkapa n. 40mm madalluksella ( cossun vakio ) takakulmat asettumaan kohdilleen?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Huhtikuu 13. 6:29:01 2005

ukormi kirjoitti:Olisiko kenelläkään ihan oikeita mittoja siitä kuinka paljon kutakin apurungon alatukivarren reikää pitää siirtää että saadaan vaikkapa n. 40mm madalluksella ( cossun vakio ) takakulmat asettumaan kohdilleen?
Kiinostaisi myöskin sama asia...Ei viitsisi ihan lotolla tuota tehdä...
Samaa asiaa voi tietysti tehdä tekemällä perän kannakkeen uuden teräksestä joka nostaa perämurikkaa ylös ja pyöränkulmat muuttuu vähän suorempaan. Sitä että riittääkö tämä en osaa sanoa...

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Huhtikuu 13. 8:58:31 2005

Ares kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Olisiko kenelläkään ihan oikeita mittoja siitä kuinka paljon kutakin apurungon alatukivarren reikää pitää siirtää että saadaan vaikkapa n. 40mm madalluksella ( cossun vakio ) takakulmat asettumaan kohdilleen?
Kiinostaisi myöskin sama asia...Ei viitsisi ihan lotolla tuota tehdä...
Samaa asiaa voi tietysti tehdä tekemällä perän kannakkeen uuden teräksestä joka nostaa perämurikkaa ylös ja pyöränkulmat muuttuu vähän suorempaan. Sitä että riittääkö tämä en osaa sanoa...
Perämurikkaa ylös? Eihän välityksenkotelo ole kiinni tukivarsissa mitenkää. Ko. toimenpiteellä saa kyllä vetarit suorempaan, jos kyse oli jostain muusta niin valaiskaa lisää.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Huhtikuu 13. 9:03:26 2005

nprteam kirjoitti:
Ares kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Olisiko kenelläkään ihan oikeita mittoja siitä kuinka paljon kutakin apurungon alatukivarren reikää pitää siirtää että saadaan vaikkapa n. 40mm madalluksella ( cossun vakio ) takakulmat asettumaan kohdilleen?
Kiinostaisi myöskin sama asia...Ei viitsisi ihan lotolla tuota tehdä...
Samaa asiaa voi tietysti tehdä tekemällä perän kannakkeen uuden teräksestä joka nostaa perämurikkaa ylös ja pyöränkulmat muuttuu vähän suorempaan. Sitä että riittääkö tämä en osaa sanoa...
Perämurikkaa ylös? Eihän välityksenkotelo ole kiinni tukivarsissa mitenkää. Ko. toimenpiteellä saa kyllä vetarit suorempaan, jos kyse oli jostain muusta niin valaiskaa lisää.
Niin ja jos tarkoitus on kääntää koko pakettia väännättämällä pelkästään välityskotelon takapäästä ylöspäin, niin oletko miettinyt takakelkan kiinnityskumeja sekä kardaanin ristiniveltä?
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Huhtikuu 13. 11:13:10 2005

nprteam kirjoitti:
nprteam kirjoitti:
Ares kirjoitti: Kiinostaisi myöskin sama asia...Ei viitsisi ihan lotolla tuota tehdä...
Samaa asiaa voi tietysti tehdä tekemällä perän kannakkeen uuden teräksestä joka nostaa perämurikkaa ylös ja pyöränkulmat muuttuu vähän suorempaan. Sitä että riittääkö tämä en osaa sanoa...
Perämurikkaa ylös? Eihän välityksenkotelo ole kiinni tukivarsissa mitenkää. Ko. toimenpiteellä saa kyllä vetarit suorempaan, jos kyse oli jostain muusta niin valaiskaa lisää.
Niin ja jos tarkoitus on kääntää koko pakettia väännättämällä pelkästään välityskotelon takapäästä ylöspäin, niin oletko miettinyt takakelkan kiinnityskumeja sekä kardaanin ristiniveltä?
En... :) Liian hätäinen kirjoitus...
Pitäiskö aloittaa tonne tekniikkaan tästä topicci? Joku muun minä...
Mä haluisin ainakin tietää paljonko joutuu siirtämään sitä sisempää tukivarren reikää jotta pyörät saa suoraan

jtk
Viestit: 1069
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 18:34:12 2002
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jtk » Pe Huhtikuu 22. 22:04:40 2005

juu.u itse olen kyllä hieman madaltamista vastaan,mutta sehän o katsojan simmus ja tietenkin ajotarkoituksesta kiinni itse kun pääsääntöisesti harrastan"sununtaiajelua".
Edellinen cossuni oli vakio jousilla ja tää nykyinen on madallettu iskarien kera..siinä vertailupohjani.Ahistavaa täs o se kun pitää muistaa mahdolliset pohjakosketukset..noo pieni paha tietenki.
"Autosi..kulki..vastapestynä nopeammin,paremmin ja tasaisemmin"
BMW E60 535 d M-sport

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ti Elokuu 30. 19:11:14 2005

Onko ketään vielä nakertanut tämän asian kanssa kesän aikana?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Joulukuu 18. 23:14:42 2005

Onko kukaan löytänyt mistään vauhtiputkasta säädettäviä takatukivarsia?
Jäsen #606

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 19. 10:36:04 2005

olafu kirjoitti:Onko kukaan löytänyt mistään vauhtiputkasta säädettäviä takatukivarsia?
jos kattelet tekniikka puolella niin siellä on aihe asiasta.
tässä hommassa on ongelmana laki ja sen kestävyyttä aloitamme testaamaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8039
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 15. 18:39:34 2007

tuohon lakiasiaan:

akselin tulee olla tehdastekoinen, kiinnityspisteet saa kuitenkin tehdä itse. Kukaan ei siis kiellä muokkaamasta akseliston kiinnityspisteitä? ongelman tekeekin nyt taas se, että muokattavaksi ei joudu kiinnityspisteet vaan apurunko.

pääpointti akselistomuutoksissa on se, että aina saa parantaa ja kun lopputulos vastaa vähintään alkuperäistä lujuuttu niin homma on ok.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Heinäkuu 26. 0:01:50 2007

Onkos ketään tehny ite noita takatukivarsien "pyöränkulmien" säätö systeemiä, eli siis sellasta esim. epäkesko prikka mallista, jollanen löytyy vakiona joistakin autoista?
En mielellään haluis myöskään lähtee jyrsiin tukivarren kiinnitys reikiä sivuun summissa, vaan suunnitelmissa ois tehdä säädöt tukivarren kiinnitys kohtiin, joita vois sit säätää sen mukaan minkä asteinen madallus on...
Joo ja tiedän että jotkut vauhtiputkat myy säädettäviä tukivarsia ja sellaset taitaa myös olla RS500 mallissakin, mutta unohdetaan ne, koska en oo vielä voittanu lotossa... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ti Syyskuu 9. 0:34:55 2008

Vetareitten kiinnityspultteihin "yläpään" 2kpl laita prikat alle ni johan auttaa ,ettei takapyörät ole niin lintassa.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ti Syyskuu 9. 10:31:15 2008

RsTuning kirjoitti:Vetareitten kiinnityspultteihin "yläpään" 2kpl laita prikat alle ni johan auttaa ,ettei takapyörät ole niin lintassa.
Auttaa mutta itse en prikkoja laittaisi, pitäis tehdä kiilat että pyörännapa saa tasaisen kontaktipinnan.
Ja ihan normiprikatkin auttaa kulmiin enemmän kuin luulisi.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Syyskuu 9. 16:23:08 2008

caltsu kirjoitti:
RsTuning kirjoitti:Vetareitten kiinnityspultteihin "yläpään" 2kpl laita prikat alle ni johan auttaa ,ettei takapyörät ole niin lintassa.
Auttaa mutta itse en prikkoja laittaisi, pitäis tehdä kiilat että pyörännapa saa tasaisen kontaktipinnan.
Ja ihan normiprikatkin auttaa kulmiin enemmän kuin luulisi.
Esim. Tälläiset
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Syyskuu 9. 16:40:28 2008

KIP kirjoitti:
caltsu kirjoitti:
RsTuning kirjoitti:Vetareitten kiinnityspultteihin "yläpään" 2kpl laita prikat alle ni johan auttaa ,ettei takapyörät ole niin lintassa.
Auttaa mutta itse en prikkoja laittaisi, pitäis tehdä kiilat että pyörännapa saa tasaisen kontaktipinnan.
Ja ihan normiprikatkin auttaa kulmiin enemmän kuin luulisi.
Esim. Tälläiset
Mites se pultin kanta vastaa pohjaan sit ku on rikat tai tollanen kiila välissä ?
eikös se väännätä sitä kantaa ku pinnat ei oo enää suorassa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Syyskuu 9. 16:46:40 2008

Kyllä vain, niin se tekee. Eikä ole toikaan sen takia hyvä ratkaisu, täytyisi teettää sellaiset kiilanmalliset prikatkin, jotta pultin kanta tulis suoraan. Ja muistakaas nyt vielä sekin, ettei toi ratkaisu sovi autoon jossa on absit, se hammastus menee niin vinoon siinä tukivarren reiässä, että alkaa absillisissa rohnaamaan.
Pedal tu tö metal!

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Syyskuu 9. 23:02:14 2008

Tuon "spacerin" kanssa laakerin pulttien alle Lidlin mutterilajitelmasta prikat, ovat 4.8 lujuuksisia ja taatusti muuttuvat kiilamaisiksi kun vääntää momenttiin... :green:

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja KIP » Ke Syyskuu 10. 23:10:50 2008

Ville K kirjoitti:Kyllä vain, niin se tekee. Eikä ole toikaan sen takia hyvä ratkaisu, täytyisi teettää sellaiset kiilanmalliset prikatkin, jotta pultin kanta tulis suoraan. Ja muistakaas nyt vielä sekin, ettei toi ratkaisu sovi autoon jossa on absit, se hammastus menee niin vinoon siinä tukivarren reiässä, että alkaa absillisissa rohnaamaan.
Eipäs teekkään silloin kun on pohjat on jyrsitty samaan asteeseen.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Syyskuu 11. 22:11:31 2008

Edelleen säätöjä tarttis olla... :?
Pitää vissiin alkaa suunnittelemaan säädettäviä uniball niveliä puslien tilalle...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja henu » To Syyskuu 11. 22:31:14 2008

KIP kirjoitti:Eipäs teekkään silloin kun on pohjat on jyrsitty samaan asteeseen.
Nii, kuinkahan moni näitten rikkaviritysten rakentelioista tämän on tehny :roll:

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ma Joulukuu 22. 1:40:18 2008

onkos kukaan selvillä saako tuota taka-akselistoa muuttaa sen verran että tekis jäykällä akselilla.. mieleeni on jääny vaan sellainen kutka ettei onnistu :|
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Joulukuu 22. 9:16:34 2008

tikkuri kirjoitti:onkos kukaan selvillä saako tuota taka-akselistoa muuttaa sen verran että tekis jäykällä akselilla.. mieleeni on jääny vaan sellainen kutka ettei onnistu :|
Esimerkki 1.

Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Helmikuu 24. 23:52:44 2009

KIP kirjoitti:
Ville K kirjoitti:Kyllä vain, niin se tekee. Eikä ole toikaan sen takia hyvä ratkaisu, täytyisi teettää sellaiset kiilanmalliset prikatkin, jotta pultin kanta tulis suoraan. Ja muistakaas nyt vielä sekin, ettei toi ratkaisu sovi autoon jossa on absit, se hammastus menee niin vinoon siinä tukivarren reiässä, että alkaa absillisissa rohnaamaan.
Eipäs teekkään silloin kun on pohjat on jyrsitty samaan asteeseen.
Näistä ois hyvä saada kunnolliset CAD-kuvat ...

Hiwer
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 17:20:17 2010

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Hiwer » Su Tammikuu 27. 16:05:19 2013

Oliskos kellään heittää faktaa siitä mihin kulmaan madalletun sierran takapyöränkulmat asettuu? Jos saisi tiedot camberista ja aurauksesta (ja tietysti minkä verran madallettu, cossu vai karvalakkimalli yms.), esim. nelipyöräsuuntauksesta, niin tuollaisia lättyjähän vois alkaa itsekin protoilemaan. Olis varmaan ihan ok keino (vaikkakaan tuskin laillinen liikenteessä, mutta mikäpä tässä valtiossa muutenkaan on) kunhan tekee vastaavat lätyt pultinkantojenkin alle.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Tammikuu 27. 16:24:42 2013

juuri pari päivää sitten mietin tätä samaa hommaa

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Tammikuu 27. 22:35:03 2013

Hiwer kirjoitti:Oliskos kellään heittää faktaa siitä mihin kulmaan madalletun sierran takapyöränkulmat asettuu? Jos saisi tiedot camberista ja aurauksesta (ja tietysti minkä verran madallettu, cossu vai karvalakkimalli yms.), esim. nelipyöräsuuntauksesta, niin tuollaisia lättyjähän vois alkaa itsekin protoilemaan. Olis varmaan ihan ok keino (vaikkakaan tuskin laillinen liikenteessä, mutta mikäpä tässä valtiossa muutenkaan on) kunhan tekee vastaavat lätyt pultinkantojenkin alle.
En tiedä, että miten luotettava tämä lähde on: 6-degree rear beam

Vakioakselissa camber menee 1,5 astetta negatiiviselle jokaista madallettua 4cm kohti ja samalla auraus kasvaa noin 0,2 astetta.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Ford is God
Viestit: 4021
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » La Huhtikuu 6. 17:27:35 2013

Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Huhtikuu 7. 12:53:12 2013

Ford is God kirjoitti:Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.
Voi olla vaikee löytää, kun ovat täysin laittomia Suomessa.
Ite oon Vianorilla Vaasassa nähnyt joskus pari kappaletta ihan jonkun isonkin tehtaan tekemät säädettävät yksilöt (p.kulmien säätökone kertoi mihin asentoon ko. osat piti säätää ja sit asentaa).
Vianorin työntekijän kans niitä ihmeteltiin ja se kehui että nämä yksilöt oli tullut pyöränkulmien säätölaitteiden mukana Saksasta ja että eivät saa sellasia mistään itse hommattua, jotain näytekappaleita olivat...
Mulla oli just Cossu silloin kulmien säädössä sielä.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Ford is God
Viestit: 4021
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Su Huhtikuu 7. 17:49:12 2013

Nojoo arvasin kyllä ettei ainakaan miltään varaosapuljujen luetteloista löydä, mutta jos joku vaikka tekis sivutyönä, ei tietenkään katukäyttöön. :green:

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Artery » Ma Toukokuu 16. 14:54:34 2016

Itse tein mondeon epäkeskopulteille vasteet tukivarsien kiinnityskohtiin ja sain näin säädettyä camperit hyväksi. Ei ole paha homma. Pultit tosin oli aika arvokkaita. Voisin napsia kuvat, jos jotakuta kiinnostaa. Piirtää koko renkaan leveydeltä nyt.
"Mieluiten ihan sama."

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ma Toukokuu 16. 16:26:11 2016

Ford is God kirjoitti:Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.

Olen tästä aiheesta laittanut clubille neljään eri topicciin inffot jo. Sekä käynyt keskusteluja facebookissa clubilaisten/sierrafoorumilaisten kanssa.
Ja olen itsekin löytänyt tuon ruotsalaisen firman linkit ihan täältä clubin topiceista. Kysymys kuuluu, kuinka helvetin vaikeeta voi olla?
Tänään viimeks vein 1,5 astetta korjaavat shimmit Korsoon, omistajalle autoon asti :)

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja komA » Ma Toukokuu 16. 17:02:21 2016

shaulii kirjoitti:
Ford is God kirjoitti:Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.

Olen tästä aiheesta laittanut clubille neljään eri topicciin inffot jo. Sekä käynyt keskusteluja facebookissa clubilaisten/sierrafoorumilaisten kanssa.
Ja olen itsekin löytänyt tuon ruotsalaisen firman linkit ihan täältä clubin topiceista. Kysymys kuuluu, kuinka helvetin vaikeeta voi olla?
Tänään viimeks vein 1,5 astetta korjaavat shimmit Korsoon, omistajalle autoon asti :)
Ei oo omaan silmään osunut tota keskustelua.

Mitenkä muuten toimii ABS-kehällisen kanssa noi shimmilevyt?
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

Ford is God
Viestit: 4021
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Sierrojen madallus, myös Cossut.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Toukokuu 31. 19:18:42 2016

shaulii kirjoitti:
Ford is God kirjoitti:Onkos nyt mistään Suomessa saatavilla noita taka-akselin camber "shimmejä"? Briteissä näkyvät olevan aika suosittuja, mut olis helpompi jos ei tarttis alkaa selvittään toimitusmahdollisuuksia sieltä tänne.

Olen tästä aiheesta laittanut clubille neljään eri topicciin inffot jo. Sekä käynyt keskusteluja facebookissa clubilaisten/sierrafoorumilaisten kanssa.
Ja olen itsekin löytänyt tuon ruotsalaisen firman linkit ihan täältä clubin topiceista. Kysymys kuuluu, kuinka helvetin vaikeeta voi olla?
Tänään viimeks vein 1,5 astetta korjaavat shimmit Korsoon, omistajalle autoon asti :)
Huomasitko nyt että replyit vanhaan postaukseen? Itsellähän on tuommoiset shimmit ollut toisessa Sierrassa jo monta vuotta. Mistään ruottalaisista firmoista mitään tiedä, sillon päädyin teettämään nuo tutun tutulla koneistajalla brandy pullon hintaan. Jos jotakuta kiinnostaa vastaava ratkasu niin tossa on kuva yhden asteen camberia poistavista levyistä:
http://s93.photobucket.com/user/gbyrkje ... 4.jpg.html

Vastaa Viestiin