Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Tästä yritin itse penkoa tietoa, kun on tälläinen muutostyö käsillä kohtapuoliin, päivitän tähän sitä mukaa kun etenee, tääkin aihe aina välillä pompsahtelee esiin. Itse aion käyttää sitä ainakin alkuun pelkkänä tehostimena, mutta jätän mahdollisuuden lisätä absit jälkikäteen jos haluan. Eli en aio pilkkoa johtosarjaa, enkä kytkeä ABS-boxia. Boxin jätän tallin hyllylle, ja anturien johdot vedetään omille paikoilleen odottelemaan. Johtosarja kytketään, kuten alunperinkin. Järjestelmän tulisi tällöin toimia pelkästään sähköhydraulisena tehostimena.
Vaihdoin sierraan siis ABS/V6 mallia vastaavat levyjarrut, mutta jarrupolkimen tuntuma ei miellyttänyt, joten aloin haikailemaan ABS-mallin sähköistä tehostinta. Löysin varaosiksi soveltuvan absillisen sirpan, ja ei kun purkamaan. Ensiksi kojelauta pois, niin on tilaa purkaa johtoja. Sitten vaan selvittää johtosarjasta ABS-jarrujen osat, ja purkaa pikkuhiljaa autosta pois. Johtosarja tulee yhdellä liittimellä auton johtosarjaan repsikan puolella, lisäksi maajohdot 3kpl, ruskea repsikanpuolen a-tolpan juuressa (boksin maadoitus) ja 2 muuta ruskeaa paksumpaa, toinen tulee ABS:n pumppuun kiinni, toinen akun miinus napaan. Virrat ko. härveli ottaa akun +navalta, siihen menee kaksi puna-sinistä johtoa. Releet löytyy hanskalokeron takaa, kuten sulakkeetkin. Lisäksi tarvii irroittaa anturien johdot, liittimet konehuoneessa ja takapenkin alla.
Johdot lähtee parhaiten kabiiniin päin, läpivienti on akun alla.
Sitten pääsee käsiksi itse ABS-pumppu härveliin. Etummainen jarruputki on vasempaan etupyörään, keskimmäinen menee taakse, ja kolmas on oikeaan etupyörään, nämä irti. Itse pääsylinteri/tehostin on kiinnitetty neljällä mutterilla sisäpuolelta, polkimet on kiinni samoilla muttereilla, mutta älä suotta irroita polkimien yhtä pulttia, joilla ne roikkuvat "tulipellin katossa". Jarrupolkimesta vaan lukitussokka irti tangosta, ja voit vetää koko paketin eteenpäin irti. Polkimien alla on ABS-mallissa vahvistelevy, joka on pistehitsattu tulipeltiin, se kannattaa porata irti, koska siitä saa suoraan mallin, miten normaali alipainetehostimella varustetun sierran tulipeltiä joutuu muokkaamaan. Normaali alipainetehostin on kiinni vain kahdella mutterilla, ja nämä kaksi pulttia löytyy myös ABS-tehostimestakin, eli kaksi reikää lisää, ja keskiaukon muokkausta tarvitaan. Itse olen tässä kohtaa menossa tällä kertaa, jatkan kun tulee kokemuksia lisää aiheesta. Kuvia osista mahdollisesti huomenna.
Vaihdoin sierraan siis ABS/V6 mallia vastaavat levyjarrut, mutta jarrupolkimen tuntuma ei miellyttänyt, joten aloin haikailemaan ABS-mallin sähköistä tehostinta. Löysin varaosiksi soveltuvan absillisen sirpan, ja ei kun purkamaan. Ensiksi kojelauta pois, niin on tilaa purkaa johtoja. Sitten vaan selvittää johtosarjasta ABS-jarrujen osat, ja purkaa pikkuhiljaa autosta pois. Johtosarja tulee yhdellä liittimellä auton johtosarjaan repsikan puolella, lisäksi maajohdot 3kpl, ruskea repsikanpuolen a-tolpan juuressa (boksin maadoitus) ja 2 muuta ruskeaa paksumpaa, toinen tulee ABS:n pumppuun kiinni, toinen akun miinus napaan. Virrat ko. härveli ottaa akun +navalta, siihen menee kaksi puna-sinistä johtoa. Releet löytyy hanskalokeron takaa, kuten sulakkeetkin. Lisäksi tarvii irroittaa anturien johdot, liittimet konehuoneessa ja takapenkin alla.
Johdot lähtee parhaiten kabiiniin päin, läpivienti on akun alla.
Sitten pääsee käsiksi itse ABS-pumppu härveliin. Etummainen jarruputki on vasempaan etupyörään, keskimmäinen menee taakse, ja kolmas on oikeaan etupyörään, nämä irti. Itse pääsylinteri/tehostin on kiinnitetty neljällä mutterilla sisäpuolelta, polkimet on kiinni samoilla muttereilla, mutta älä suotta irroita polkimien yhtä pulttia, joilla ne roikkuvat "tulipellin katossa". Jarrupolkimesta vaan lukitussokka irti tangosta, ja voit vetää koko paketin eteenpäin irti. Polkimien alla on ABS-mallissa vahvistelevy, joka on pistehitsattu tulipeltiin, se kannattaa porata irti, koska siitä saa suoraan mallin, miten normaali alipainetehostimella varustetun sierran tulipeltiä joutuu muokkaamaan. Normaali alipainetehostin on kiinni vain kahdella mutterilla, ja nämä kaksi pulttia löytyy myös ABS-tehostimestakin, eli kaksi reikää lisää, ja keskiaukon muokkausta tarvitaan. Itse olen tässä kohtaa menossa tällä kertaa, jatkan kun tulee kokemuksia lisää aiheesta. Kuvia osista mahdollisesti huomenna.
Viimeksi muokannut Ville K, To Maaliskuu 20. 12:47:59 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Kuvia.
Tältä sellainen sähköhydraulinen tehostin nyt sitten näyttää. Helkutin iso ja todella painava kapistus, mutta antaa kyllä sellaisen tuntuman ja voiman jarruille, että saa olla melkoiset pohkeet jos samaan pystyy...
Sama toisesta suunnasta
Tulipellin aukko näyttää tältä. Pistehitseistä vaan vahvistepelti irti ja sitä pääsee sovittamaan toiseen autoon. Tässä se on kiinnitettynä vanhaan alipainetehostimeen, jotta näette, paljonko tulipellin aukkoa joutuu muokkaamaan.
Ensin näytti siltä, että etujarruputket joutuisi muokkamaan joko pikku jatkopätkillä, tai vaihtamalla ne kokonaan, mutta tuossa sähkötehostimessa ne lähdöt on vaan sellaiset sovitenipat, jotka voi ruuvata irti, silloin siihen tilalle sopii normaalit etujarruputket, vähän joutuu taivuttamaan. Takajarruputkea sen sijaan joutuu jatkamaan, kun se ei riitä sieltä takajarrujen paineensäätö-mokkulalta (Joka siis otetaan irti tai ohitetaan)asti.
Tänään 22.1. tuli katseltua oman sierran konehuonetta sillä silmällä, että jos viikonloppuna aloittaisi tämänkin homman... Tulossa täys "how to" kuvasarja alusta loppuun. Tietääkös kukaan onko eroa tavallisella abs-sierran pumpulla ja 4wd cossun pumpulla...?
Tältä sellainen sähköhydraulinen tehostin nyt sitten näyttää. Helkutin iso ja todella painava kapistus, mutta antaa kyllä sellaisen tuntuman ja voiman jarruille, että saa olla melkoiset pohkeet jos samaan pystyy...
Sama toisesta suunnasta
Tulipellin aukko näyttää tältä. Pistehitseistä vaan vahvistepelti irti ja sitä pääsee sovittamaan toiseen autoon. Tässä se on kiinnitettynä vanhaan alipainetehostimeen, jotta näette, paljonko tulipellin aukkoa joutuu muokkaamaan.
Ensin näytti siltä, että etujarruputket joutuisi muokkamaan joko pikku jatkopätkillä, tai vaihtamalla ne kokonaan, mutta tuossa sähkötehostimessa ne lähdöt on vaan sellaiset sovitenipat, jotka voi ruuvata irti, silloin siihen tilalle sopii normaalit etujarruputket, vähän joutuu taivuttamaan. Takajarruputkea sen sijaan joutuu jatkamaan, kun se ei riitä sieltä takajarrujen paineensäätö-mokkulalta (Joka siis otetaan irti tai ohitetaan)asti.
Tänään 22.1. tuli katseltua oman sierran konehuonetta sillä silmällä, että jos viikonloppuna aloittaisi tämänkin homman... Tulossa täys "how to" kuvasarja alusta loppuun. Tietääkös kukaan onko eroa tavallisella abs-sierran pumpulla ja 4wd cossun pumpulla...?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Niin.. Tämäkin on autossa ollut jo jonkin aikaa paikallaan, ja toiminut hienosti. Tänään sain aikaiseksi vaihtaa johtosarjan tilalle itse tekemäni johtosarjan, josta on karsittu kaikki turhat johdot, koska abseja en aio sittenkään laittaa toimimaan. Homma oli helppo, kaikki johdot, jotka menee ABS-boksille, voi poistaa johtosarjasta, eli seuraa vaan boksilta lähtevää johtonippua, ja karsii kaikki irti johtosarjasta. Autoon ei tullut sisälle kuin yksi rele ja sulake, ja auton johtosarjaan liitettäväksi kolme johtoa, kaksi kelta-valkoista, jotka voi liittää yhteen, ja keltaruskea johto. Johtojen värit oli samat auton johtosarjan liittimessä. Noiden johtojen lisäksi jäi kytkettäväksi virtajohto akkuun, maajohdot akkuun ja pumppuun. Aika nivaska lähti tässä tapauksessa turhia johtoja. Ne kaksi johtoa (kelta-valkoinen ja ruskea-keltainen) kun selvitän vielä kytkentäkaaviosta, niin tollasella johtosarjamuutoksella se on helppoa laittaa mihin tahansa autoon..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
No niin, onkos kukaan laitellut nyt viimeaikoina tälläistä autoon, jossa ei alunperin ole pistoketta absi-jarruille?
Eli mihin ne kaksi kelta-valkoista ja se yksi kelta-ruskea johto menee?
Tossa mun sierrassahan asennus oli helppoa, kun sai muut johdot kytketty kuten purkuautossakin, ja sitten oli vaan noi kolme johtoa jäljellä, saman väriset yhteen ja värit väriin niin toimi, mutta nyt pitäis asentaa tollanen systeemi sierraan, jossa ei ilmeisesti ole valmiina pistoketta abseille. Tähänkään en ajatellut laittaa abseja toimimaan, joten kaikki turhat johdot karsitaan tässäkin tapauksessa johtosarjasta.
Eli mihin ne kaksi kelta-valkoista ja se yksi kelta-ruskea johto menee?
Tossa mun sierrassahan asennus oli helppoa, kun sai muut johdot kytketty kuten purkuautossakin, ja sitten oli vaan noi kolme johtoa jäljellä, saman väriset yhteen ja värit väriin niin toimi, mutta nyt pitäis asentaa tollanen systeemi sierraan, jossa ei ilmeisesti ole valmiina pistoketta abseille. Tähänkään en ajatellut laittaa abseja toimimaan, joten kaikki turhat johdot karsitaan tässäkin tapauksessa johtosarjasta.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Ville K kirjoitti:No niin, onkos kukaan laitellut nyt viimeaikoina tälläistä autoon, jossa ei alunperin ole pistoketta absi-jarruille?
Eli mihin ne kaksi kelta-valkoista ja se yksi kelta-ruskea johto menee?
Yhdistimme Ytten kanssa jarrupolkimen jarruvalokatkasijalta lähtevän piuhan keltavalkoiseen johtoon (2WD sarja), jonka jälkeen alkoi jarrut toimimaan.
Lisäksi näköjään joutuu omassa tapauksessa modaamaan tuon 3 napasen jarrunestesäiliölle tulevan liittimen BOSCH:in 3-napaiseiksi. (Siis sama kuin suutinliitin, mutta 3-napainen).
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 2
- Liittynyt: To Syyskuu 6. 18:27:51 2007
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
olisko jollain semmosta juntin kytkentäkaaviota tuohon tehostajan eli mitä muuta se pumppu tarvitsee toimiakseen ku moottorille virran. Kiitos
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Typeriä kysymyksiä varmaan, mutta siltikin toivottavasti joku viitsii vaivautua vastaamaan...
Eli voikos toi typpiakku lopahtaa? http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... ilit=typpi
Onkos noista kaikista kolmesta johdosta ja releestä tarkempaa selvitystä mikä niiden funktio on? Kiinnostaisi ehkä laittaa Sierran tehostin tuohon Siperia S.U.V projektirakkineeseen... Mesenaatin tehostin on alipaineella ja siinä ei sitten vissiin ole mitään mahdollisuutta vastaavaan kuin Sierran ABS tehostimella...
Eli voikos toi typpiakku lopahtaa? http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... ilit=typpi
Onkos noista kaikista kolmesta johdosta ja releestä tarkempaa selvitystä mikä niiden funktio on? Kiinnostaisi ehkä laittaa Sierran tehostin tuohon Siperia S.U.V projektirakkineeseen... Mesenaatin tehostin on alipaineella ja siinä ei sitten vissiin ole mitään mahdollisuutta vastaavaan kuin Sierran ABS tehostimella...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Sovittelin eilen tuollaista 2wd Cossun tehostajapakettia mk3 Escoon, ja homma näyttää hyvinkin suoraviivaiselta. Pääsylinteriltä polkimeen tuleva tanko on saman pituinen ja kiinnitys polkimeen on sama. Aukko ja pulttijako tulipellissä ovat toki erilaiset, mutta helposti muunneltavissa. Tilaa siis on. Helpoimmalla pääsee kun tehostajan akselikohtaa laskee noin sentin, tällöin tulipellin ja "sisäilmapuhaltimenpellin" välistä pokkausta ei tarvitse leikkaa pois tehostajan matkalta. Itse tehostajan laipassa on myös aika paljon ylimäääristä juuri ylhäällä josta sen sentin saa helposti myös. Konehuoneen puolella ei ole mitään lähelläkään mihin tuo hökötys ottaisi kiinni. Ulostulojahan tuossa on kolme, kaksi eteen ja yksi taakse, joten helpottaa myös säädettävän biasventtiilin asennusta taakse levyille.
Sitten kysymyksiä:
Miten Sierrassa (siis abs) on toteutettu takajarrujen paineenrajoitus, tuskin se on vain ABSin varassa? Vai onko se vain sopiva valmiiksi?
Onko jossakin dokumenteissä hyvää kuvausta tuosta tehostimesta/abs-systeemistä? Haynesin opuksessa ei juuri ollut mitään. Sähkökaavio oli, mutta koko tehostinpaketille oli piirretty vain yksi liitin minkä pinnejä ei oltu eroteltu kunnolla liittimittäin ja toiminnottain. Samoin Cossun supplementissa viitataan vaan Sierran korjaamokäsikirjaan ABSin osalta.
Onko tarkkaa kuvausta kaikista tehostimen liittimistä ja pinneistä jossakin?
Saako tuosta tehostimen kyljestä tuon ABSin purkin kätevästi pois niin että jäisi jotkut järkevät hydrauliliittimet vielä käytettäväksi jarruille?
Sitten kysymyksiä:
Miten Sierrassa (siis abs) on toteutettu takajarrujen paineenrajoitus, tuskin se on vain ABSin varassa? Vai onko se vain sopiva valmiiksi?
Onko jossakin dokumenteissä hyvää kuvausta tuosta tehostimesta/abs-systeemistä? Haynesin opuksessa ei juuri ollut mitään. Sähkökaavio oli, mutta koko tehostinpaketille oli piirretty vain yksi liitin minkä pinnejä ei oltu eroteltu kunnolla liittimittäin ja toiminnottain. Samoin Cossun supplementissa viitataan vaan Sierran korjaamokäsikirjaan ABSin osalta.
Onko tarkkaa kuvausta kaikista tehostimen liittimistä ja pinneistä jossakin?
Saako tuosta tehostimen kyljestä tuon ABSin purkin kätevästi pois niin että jäisi jotkut järkevät hydrauliliittimet vielä käytettäväksi jarruille?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Tuossa absitehostimessa on paineenalennus takajarruille jo vakiona sisäänrakennettuna. Eli jos tälläisen vaihtaa, täytyy se alkuperäinen paineensäätömokkula irroittaa. Sen tehostimen keskimmäinen lähtö on takajarruille, ja siinä lähdössähän on sellainen paksu mokkula, liittyneekö sitten juuri siihen, että kuristaa jotenkin takapäähän menevää painetta?
Varautukaa muuten konttorilla siihen, että tälläisen muutoskatsastaminen on hieman tulkinnan varainen juttu, koska sitä ei ole suunniteltu pelkäksi tehostimeksi, vaikka se sellaisena toimiikin vallan mainiosti. Ford on aikanaan jopa käyttänyt sitä rallissa tehostimena samaan tapaan absit poistettuna XR4x4:ssa, kyseiset laput oli joskus brittien sierra foorumilla esillä, harmittaa kun en silloin huomannut napata niitä sieltä talteen
Varautukaa muuten konttorilla siihen, että tälläisen muutoskatsastaminen on hieman tulkinnan varainen juttu, koska sitä ei ole suunniteltu pelkäksi tehostimeksi, vaikka se sellaisena toimiikin vallan mainiosti. Ford on aikanaan jopa käyttänyt sitä rallissa tehostimena samaan tapaan absit poistettuna XR4x4:ssa, kyseiset laput oli joskus brittien sierra foorumilla esillä, harmittaa kun en silloin huomannut napata niitä sieltä talteen

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Konttorilla kävin haastattelemassa moisen laittamisesta mk3 Escoon, eikä mitään estettä löytdetty opusten selaamisen jälkeen. Ainoa kriteeri oli että jarrutasapaino ei saa mennä alkuperäistä huonommaksi. Säädettävän säätimen saa laittaa.
Onko kellään tietoa tuon yksikön liittimien ja niiden pinnien tarkoista toiminnoista. Sierran korjaamomanuaali käsittelee sähkökaavioissa kaikkia sen liittimiä yhtenä.
Onko kellään tietoa tuon yksikön liittimien ja niiden pinnien tarkoista toiminnoista. Sierran korjaamomanuaali käsittelee sähkökaavioissa kaikkia sen liittimiä yhtenä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Taitaa olla noissakin aika paljon konttorikohtaisia eroja, eräskin konttori pirkanmaalta ei suostunut moiseen hommaan sitten millään. Toisessa taas sitten onnistui pikku keskustelujen jälkeen.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Niin olikos tähän kellään vastausta? olisi kiire saada kilpuriin jarrut.pongo kirjoitti:olisko jollain semmosta juntin kytkentäkaaviota tuohon tehostajan eli mitä muuta se pumppu tarvitsee toimiakseen ku moottorille virran. Kiitos
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 3&t=142855
Tehostajan saa pelaamaan kun ottaa alkuperäisestä johtosarjasta pumpulle tulevan liittimen ja painekytkimelle tulevan liittimen. Niistä piuhat sopivasta kohtaa poikki. Otetaan yksi normaali rele ja kytketään pumpun punainen piuha lähtöön 87. Pumpun ruskea piuha maihin. Painekytkimen pelkkä ruskea piuha maihin, ruskea-musta ohjaa releen napaa 85. Releen napaan 86 laitetaan syttövirta ja 30:seen vedetään akulta sulakkeen kautta jatkuva virta. Nyt pumppua ohjaa originaali painekytkin joka lataa paineakun aina kun paine laskee alle asetetun rajan.
Tehostajan saa pelaamaan kun ottaa alkuperäisestä johtosarjasta pumpulle tulevan liittimen ja painekytkimelle tulevan liittimen. Niistä piuhat sopivasta kohtaa poikki. Otetaan yksi normaali rele ja kytketään pumpun punainen piuha lähtöön 87. Pumpun ruskea piuha maihin. Painekytkimen pelkkä ruskea piuha maihin, ruskea-musta ohjaa releen napaa 85. Releen napaan 86 laitetaan syttövirta ja 30:seen vedetään akulta sulakkeen kautta jatkuva virta. Nyt pumppua ohjaa originaali painekytkin joka lataa paineakun aina kun paine laskee alle asetetun rajan.
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Nyt on tämäkin sitten selvitetty. Mielestäni pelkistä liittimistä on turha alkaa kasailemaan johtosarjaa, jos meinaa saada myös abs:t toimimaan niinkuin niiden pitäisi. Ylempänä onkin sitten selvitetty pelkän tehostajan kytkeminen jarruihin.
Eli laitetaas nyt tähän tää abs-jarrujen kytkentä, jos ei ole hajuakaan kytkennästä ja piuhasarja löytyy. Uhri oli -87 tai jotain sinnepäin oleva 2.0 ohari Scorppio.
TOSSA koko komeus nyt on. Kannattaa tarkistaa ettei boxille menevän ison piuhanipun sisällä ole sulaneita johtoja, ennen kuin alkaa irroittamaan piuhasarjaa. Yleisin syy toimimattomuuteen on juurikin nuo sulaneet johto/johdot boxin liittimen läheltä(tullut muutama vastaan joissa sama vika).
Antureiden piuhat lyhyimmästä pisimpää alkaen tehostajan nurkasta jossa on tehostajan liittimet: vasen etu, oikea etu, oikea taka ja pisin piuha menee vasemmalle taakse. Sitä en tiedä onko järjestyksellä merkitystä, mutta kuitenkin hyvä noudattaa alkuperäistä kytkentää, lähinnä taka-anturien osilta.
Piuhasarjassa on kolme maapiuhaa, kaksi ruskeaa reikäliittimellä ja yksi musta reikäliittimellä oleva(musta menee tehostajan kylkeen).
Virtapiuhoja ei ole kuin yksi iso punainen, akun + napaan.
TÄSSÄ on tärkein liitin ja sen kytkentä. Ei tarvi alkaa ihmetteleen sähkökaaviosta. Ruskea/punainen menee mittaristoon abs-merkkivalolle. Ruskea/keltainen menee mittariston jarrumerkkivalolle. Sekä hieman paksumpi keltainen samasta liittimestä virtalukolle.
Ja loput TEHOSTAJAN liittimet kyllä löytää helposti paikoilleen.
Cossun abs piuhoista en mene takuuseen että olisi samanlaiset, vaikka olisikin samaa ikäluokkaa. Toivottavasti jollekkin on apua tästä, ite joskus etsin kytkennän helpottamiseksi vastaavaa tuloksetta.
Eli laitetaas nyt tähän tää abs-jarrujen kytkentä, jos ei ole hajuakaan kytkennästä ja piuhasarja löytyy. Uhri oli -87 tai jotain sinnepäin oleva 2.0 ohari Scorppio.
TOSSA koko komeus nyt on. Kannattaa tarkistaa ettei boxille menevän ison piuhanipun sisällä ole sulaneita johtoja, ennen kuin alkaa irroittamaan piuhasarjaa. Yleisin syy toimimattomuuteen on juurikin nuo sulaneet johto/johdot boxin liittimen läheltä(tullut muutama vastaan joissa sama vika).
Antureiden piuhat lyhyimmästä pisimpää alkaen tehostajan nurkasta jossa on tehostajan liittimet: vasen etu, oikea etu, oikea taka ja pisin piuha menee vasemmalle taakse. Sitä en tiedä onko järjestyksellä merkitystä, mutta kuitenkin hyvä noudattaa alkuperäistä kytkentää, lähinnä taka-anturien osilta.
Piuhasarjassa on kolme maapiuhaa, kaksi ruskeaa reikäliittimellä ja yksi musta reikäliittimellä oleva(musta menee tehostajan kylkeen).
Virtapiuhoja ei ole kuin yksi iso punainen, akun + napaan.
TÄSSÄ on tärkein liitin ja sen kytkentä. Ei tarvi alkaa ihmetteleen sähkökaaviosta. Ruskea/punainen menee mittaristoon abs-merkkivalolle. Ruskea/keltainen menee mittariston jarrumerkkivalolle. Sekä hieman paksumpi keltainen samasta liittimestä virtalukolle.
Ja loput TEHOSTAJAN liittimet kyllä löytää helposti paikoilleen.
Cossun abs piuhoista en mene takuuseen että olisi samanlaiset, vaikka olisikin samaa ikäluokkaa. Toivottavasti jollekkin on apua tästä, ite joskus etsin kytkennän helpottamiseksi vastaavaa tuloksetta.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Tuossa varmasti helppo kytkentäkaavio asialle, ilman ABS toimintaa! http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... 2_pien.jpg Ainoa mikä ihmetyttää on tuo "jokotai" kytkentä? Eikös kyseisen johdon voi liittää vaikka suoraan virtalukonpohjaan, ilman relettä?
Onko noin, että tarvii paineenalennin ottaa vege? Onko MK2 Sierra kyseinen mokkula tehostajan alapuolella, rungossa kiinni?Ville K kirjoitti:Tuossa absitehostimessa on paineenalennus takajarruille jo vakiona sisäänrakennettuna. Eli jos tälläisen vaihtaa, täytyy se alkuperäinen paineensäätömokkula irroittaa. Sen tehostimen keskimmäinen lähtö on takajarruille, ja siinä lähdössähän on sellainen paksu mokkula, liittyneekö sitten juuri siihen, että kuristaa jotenkin takapäähän menevää painetta?
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Juu, turhaan siellä kahta paineenrajoitinta on, omastani silloin aikanaan otin pois eikä ongelmia ollut, eli jäi vaan se absitehostimen oma. En oikein osaa ottaa kantaa noihin kytkentöihin, kun omaan se oli silloin niin helppo, oli liittimet autossa valmiina.
Ja tosiaan se alipainetehostimen kanssa oleva paineenrajoitin on tehostimen alla, seuraa sitä takalähdön putkea, se kulkee sen rajoittimen läpi.
Ja tosiaan se alipainetehostimen kanssa oleva paineenrajoitin on tehostimen alla, seuraa sitä takalähdön putkea, se kulkee sen rajoittimen läpi.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Kiitos. Näin pitää tehdä... mites, kauanko toi painetta lataa enennku on täys?
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Kyllä puolessa minuutissa pitäis surinan viimeistään lakata vaikka olis ollut ihan tyhjä, ja normaalisti joku 10sek.
Ja ainakin pari polkaisua pitäis kestää latailematta.
Ja ainakin pari polkaisua pitäis kestää latailematta.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Dodii, nyt tuli laitettua tehostaja kiinni. Kytkin johdot suoraan akkuun ja annoin surista, reilun minuutin jaksoin kuunnella surinaa eikä lakannut?
Polkimessa on reilun sentin tyhjä alussa. Missä vika? Eikö tuo postaamani kytkentä, missä on tuo paine kytkin niin pitäisi katkaista surina kun tietty paine saavutetaan? Voiko olla vaikutusta, että joka nurkassa on jarruputket auki?
Ihmeellisin asia minkä huomasin niin tuo ei tarvitse maita suristaakseen? :O Eli tuon kaavion mukaan maa maihin ja plus plussaan ja sit tuo jokotai plussaan. Näin tein ja sit käsi hieman horjahti ja maa hyppäs maista pois niin surina jatkuu
Otin johdot irti ja kokeilin ilmain maita niin toimii? WTF? 

Ihmeellisin asia minkä huomasin niin tuo ei tarvitse maita suristaakseen? :O Eli tuon kaavion mukaan maa maihin ja plus plussaan ja sit tuo jokotai plussaan. Näin tein ja sit käsi hieman horjahti ja maa hyppäs maista pois niin surina jatkuu


#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Nyt kun on tarkistettu kytkennät ja kaikki on oikein niinkuin pitääkin. Tuo surina vaan ei lakkaa... Voiko painekytkin olla rikki? Ei muuten vaan tuota painetta vai voiko se vaikuttaa kun ei jarrut ole kiinni ja ei pääse tekemään "jarrupainetta"? Siihen menee vielä tovi ennenkun saan jarrut joka nurkkaan kiinni, mutta olisi kiva vähän haistella missä vika, kun tuo tehostaja nyt kiinni..... 

#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Siis eikö jarrusatulat ole joka nurkassa kiinni? Surina loppuu, kun järjestelmässä on tarpeeksi painetta.
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Ei ole, eli tarvisi olla paikallaan ja nesteet sisässä, että surinan saa loppumaan... Olen irrallaan sitä testannut.Sine kirjoitti:Siis eikö jarrusatulat ole joka nurkassa kiinni? Surina loppuu, kun järjestelmässä on tarpeeksi painetta.
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
No eihän se mitään painetta tee kun ei nestettäkään ole.. 

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
No ei varmaan sitten. Ajatellut harmaassa mielikuvituksessa, että siellä paineistetaan kaasu tjsp ja se toimii ns. pääsylinterinä.
No tämä asia kummin tuli nyt selväksi, varmuuden vuoksi kysyin, että pitääkö alkaa tutkimaan missä vika
Kiitos ja kumarrus teille!




Kiitos ja kumarrus teille!
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Löytyykö joltain viitseliäisyyttä vääntää nuo kytkentäohjeet vielä kerran rautalangasta kuvien kera
Löytyy siis Scorpiosta peräisin oleva tehostin ja johtosarja joka pätkäisty ennen abs boksiin menevää liitintä. Tarkoitus ottaa käyttöön pelkkä tehostin ilman abs -hömpötyksiä. Eli kuinka monta piuhaa pitää kytkeä, mitkä nuo piuhat ovat, ja mihin ne tulee kytkeä 


'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
No eikös ne oo edellisellä sivulla jo, ja edellisellä sivulla olevassa linkissäkin..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Jos tarkoitat tätä:Ville K kirjoitti:No eikös ne oo edellisellä sivulla jo, ja edellisellä sivulla olevassa linkissäkin..
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... 2_pien.jpg
-Niin en pidä riittävän selkeänä, ja tuon tekijän toilailuja Ford clubilla seuranneena en luottoa tuolle kytkennälle anna..
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
No en tarkottanu, ja oon seurannu saman hepun hitsailuita ym.
Esim. Taralabs ja mikitic oli kirjoittanu ihan selkeet ohjeet miten kytkeä..
Esim. Taralabs ja mikitic oli kirjoittanu ihan selkeet ohjeet miten kytkeä..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Itse en hepusta tiedä? Mutta tuo kytkis pelaa, laitoin tuon "joko tai" piuhan virtalukon taakse suoraan... Kesä mennyt moitteetta. Ja jos en väärin muista niin noi johtojen värit tais pätee mun johtosarjassa. Itseasiassa on kyllä simppeli kytkentä kun riisuu ensin turhat johdot helv.....
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Ma Tammikuu 5. 0:11:11 2009
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
kiitos näistä vinkeistä, taas yhteen sierraan asennettu sähkötehostin onnistuneesti
ensimmäisiä paineita haki kauvan mutta sen jälkeen rupesi toimimaan todellahyvin.

-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Mistähän tämän mittaristolle ja virtalukolle menevän liittimen löytää sierrasta? Kojelauta on paikoillaan ja koitettu joka aukosta tutkailla, mutta ei vain näy.. Lisäksi tehostajan moottorin liitin on hieman kysymysmerkki, kun ovat vähän erilaiset johtosarjassa ja moottorissa, mutta kuitenkin passaa paikalleen, tosin molemmin päin.
Edit: jaa sitä ei vissiin olekkaan sitä liitintä.
Edit: jaa sitä ei vissiin olekkaan sitä liitintä.
"Mieluiten ihan sama."
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 6. 11:09:55 2012
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Olisko jollain tietoa niistä paineensäätimen pinneistä...et mikä on maa ja mikä kytketään releelle.Kun ei ole liittimiä omassa ollenkaan
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 1492
- Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Voihan peräreikä. Leimalla käytiin ja taas ABSit kadoksissa. Enää ei ole vaihtoehtoina kuin taka-anturit ja kytkentä. Voisko tehdä pelkkä merkkivalo ton toimimattomuuden? Kikkakolmosella otettu laturin merkkivalolta ABS-valo, edellisellä leimalla meni läpi kuin väärennetty seteli. Anturit antaa oikean jännitteen jne jne jne. Tuleekos tohon merkkivalolle toiseen pinniin jatkuva virta ja toiseen sitten purkilta signaali? Pitänee huomenna lähtee purkamaan auto taas vaihteeks atomeihin ja tarkastaa myös virtalukon kytkennät. Muistaakseni 3 johtoo tulee virtalukolle, yksi käsijarrulle, merkkivalolle. Kohta on kilvetön Sierra kun aina noiden kanssa saa painiskella.
Kytkykaavoja tutkittu ja purettu johtosarjaa, mut ei. Menee ruskeekeltasta, ruskeepunasta, keltasta, ruskeesinistä ja mustaa johtoo ympäriinsä. Kaavion mukaan 3 johtoo virtalukolle, 1 abs valolle sekä 1 käsijarrulle.
Kytkykaavoja tutkittu ja purettu johtosarjaa, mut ei. Menee ruskeekeltasta, ruskeepunasta, keltasta, ruskeesinistä ja mustaa johtoo ympäriinsä. Kaavion mukaan 3 johtoo virtalukolle, 1 abs valolle sekä 1 käsijarrulle.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
-
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 11:33:41 2013
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
onkos se joku tietty liitin näistä viidestä (?) Joka pitäis kytkeä että sais ilman abs toimimaan vai tuleeko jokasesta jotakin?
Nyt on näin surullinen tilanne:
http://i36.photobucket.com/albums/e1/ki ... 6tp54y.jpg
Nyt on näin surullinen tilanne:
http://i36.photobucket.com/albums/e1/ki ... 6tp54y.jpg
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 20:05:09 2011
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Mahtaisko kellään olla korjaamokäsikirjaa tms. mistä vois lukasta paljonko on esimerkiksi cossussa max jarrupaine? Eteen ja taakse. Brittifoorumilla oli jotain puhetta 180 barista, mutta oiskohan hieman yläkanttiin.
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
https://drive.google.com/file/d/0B4bIjL ... edit?pli=1
Tuolla on tähänkin liittyen, kohdassa 13-45 kytkentäkaavaa, jonkun matkaa sen yläpuolella selityksiä mikä on mikä.
Tuolla on tähänkin liittyen, kohdassa 13-45 kytkentäkaavaa, jonkun matkaa sen yläpuolella selityksiä mikä on mikä.
-
- Viestit: 4902
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Suunnittelin itse purkaa osiin tuon ABS hytikka lohkon pääsylinteristä. Nykyisellään paketti liian iso ettei mahdu kokonaisena tuonne. Katselin että kahdella adapterilla josta lähtee kuusi jarruputkea saisin sijoitettua tuon lohkon vaikka hantinpuolelle. Pumppu mahtunee olemaan mutta ehkä painon takia sen voisi siirtää vaikka taakse.
En oikein tykkää ajatuksesta että jarrut ovat yhden putken varassa jos siirtäisi koko paketin taakse ja pääsylinteri - työsylinteri kompikaatiolla. Aika harvinaista kai tuo olisi että joku noista pettää.
En oikein tykkää ajatuksesta että jarrut ovat yhden putken varassa jos siirtäisi koko paketin taakse ja pääsylinteri - työsylinteri kompikaatiolla. Aika harvinaista kai tuo olisi että joku noista pettää.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Eikö oikealta ohjattavissa ole tuo paketti valmiiksi kahdessa osassa- muistanko väärin Haynesin opuksen?puuhapete kirjoitti:Suunnittelin itse purkaa osiin tuon ABS hytikka lohkon pääsylinteristä. Nykyisellään paketti liian iso ettei mahdu kokonaisena tuonne. Katselin että kahdella adapterilla josta lähtee kuusi jarruputkea saisin sijoitettua tuon lohkon vaikka hantinpuolelle. Pumppu mahtunee olemaan mutta ehkä painon takia sen voisi siirtää vaikka taakse.
En oikein tykkää ajatuksesta että jarrut ovat yhden putken varassa jos siirtäisi koko paketin taakse ja pääsylinteri - työsylinteri kompikaatiolla. Aika harvinaista kai tuo olisi että joku noista pettää.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 4902
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Niin en tiiä. Noita yksiköitä kun nyt on tallissa parit valmiina. Palikoiden tekeminen sujuu nopeammin kuin tilaaminen. Täytyy nyt miettiä.
Edit: tosiaan eBay uk.sta noita näköjään olisi hytikka osa irrallisena myynnissä.
Edit: tosiaan eBay uk.sta noita näköjään olisi hytikka osa irrallisena myynnissä.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
BOA scorpiossa toi paketti on kahessa osassa.JyriN kirjoitti:Eikö oikealta ohjattavissa ole tuo paketti valmiiksi kahdessa osassa- muistanko väärin Haynesin opuksen?puuhapete kirjoitti:Suunnittelin itse purkaa osiin tuon ABS hytikka lohkon pääsylinteristä. Nykyisellään paketti liian iso ettei mahdu kokonaisena tuonne. Katselin että kahdella adapterilla josta lähtee kuusi jarruputkea saisin sijoitettua tuon lohkon vaikka hantinpuolelle. Pumppu mahtunee olemaan mutta ehkä painon takia sen voisi siirtää vaikka taakse.
En oikein tykkää ajatuksesta että jarrut ovat yhden putken varassa jos siirtäisi koko paketin taakse ja pääsylinteri - työsylinteri kompikaatiolla. Aika harvinaista kai tuo olisi että joku noista pettää.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Kyllä ja Cossu-Escortissa.Jape105 kirjoitti:BOA scorpiossa toi paketti on kahessa osassa.
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Sähköhydraulinen tehostaja sierraan
Jos joku vielä pohtii että mitkä pinnit pitää kytkeä mihinkin, eikä ole johtosarjaa mistä kattoa johtojen värejä, niin tuli tuo tuossa kaverin kanssa selviteltyä.
Mulla oli ainakin tuossa paketissa neljä eri liitintä. ABS-mokkula, moottori, painekytkin ja sitten vielä joku kaksinapainen liitin minkä tarkoitus ei selvinnyt (+ vielä ne säiliön korkissa olevat liittimet, mutta niiden tarkoitusta kukaan ei varmaan pohdi).
Ensin ajateltiin että se kaksinapainen liitin säiliön juuressa voisi olla painekytkin, mutta se olikin se alempana oleva 5-napainen liitin. Niistä sitten otetaan releen ohjaus kahdesta pinnistä.
Pinnit joita käytetään ovat reunimmaiset oikealta puolelta, toinen ylemmältä riviltä ja toinen alemmalta riviltä. Tämä siis katsoen auton keulalta päin tehostinhässäkkää kohti.
Pumpulla on sitten vielä oma kaksinapainen liitin, mulla oli ainakin semmonen versio missä liitin oli kiinteesti pumpun kyljessä. Oikean puolimmainen pinni on + ja vasen -.
Näillä kytkennöillä toimii ainakin tosi hienosti. Eli painekytkin pistää pumpun surisemaan vain silloin kun paine laskee tietyn raja-arvon alle.
Sitä en tiedä että mitä nuo muut pinnit painekytkimellä tekevät, mutta noilla pinneillä ohjaamalla ainakin tuli hyvän tuntuset jarrut. Herkät, mutta silti vielä jämäkkä poljintuntuma (ei semmonen nykyauton tunnoton joystick).
Jos ei näillä ohjeilla vielä auennut, niin voin vielä piirtää kuvan ja postata sen tänne.
Mulla oli ainakin tuossa paketissa neljä eri liitintä. ABS-mokkula, moottori, painekytkin ja sitten vielä joku kaksinapainen liitin minkä tarkoitus ei selvinnyt (+ vielä ne säiliön korkissa olevat liittimet, mutta niiden tarkoitusta kukaan ei varmaan pohdi).
Ensin ajateltiin että se kaksinapainen liitin säiliön juuressa voisi olla painekytkin, mutta se olikin se alempana oleva 5-napainen liitin. Niistä sitten otetaan releen ohjaus kahdesta pinnistä.
Pinnit joita käytetään ovat reunimmaiset oikealta puolelta, toinen ylemmältä riviltä ja toinen alemmalta riviltä. Tämä siis katsoen auton keulalta päin tehostinhässäkkää kohti.
Pumpulla on sitten vielä oma kaksinapainen liitin, mulla oli ainakin semmonen versio missä liitin oli kiinteesti pumpun kyljessä. Oikean puolimmainen pinni on + ja vasen -.
Näillä kytkennöillä toimii ainakin tosi hienosti. Eli painekytkin pistää pumpun surisemaan vain silloin kun paine laskee tietyn raja-arvon alle.
Sitä en tiedä että mitä nuo muut pinnit painekytkimellä tekevät, mutta noilla pinneillä ohjaamalla ainakin tuli hyvän tuntuset jarrut. Herkät, mutta silti vielä jämäkkä poljintuntuma (ei semmonen nykyauton tunnoton joystick).
Jos ei näillä ohjeilla vielä auennut, niin voin vielä piirtää kuvan ja postata sen tänne.
