Nyt on tullut sama asia ajankohtaiseksi ja melkeen vaaka kallistuu Castrolin TSW 10W60 öljyyn. Kun tuo Fordin 5W30 on mineraalipohjaista ja kovalla kuormituksella kuumana alkaa olla aika litkua...Krisse kirjoitti:No mitenkäs tuo Setekki sitten? Siihenhän on lähes ehdottamanvälttämättömän tärkeätä maailmanlopun välttämisen nimissä laitettava sitä 5w30 joka on siihen tarkoitettu. Vaan mitäs siinä vaiheessa kun ajetaan kaikilla vaparivoimilla rataa ympäriämpäriympäri ja kierrokset on jatkuvasti normaalia kovemmat, tuo -30 kuulostaa vähän arveluttavalta niihin olosuihteisiin.
Jos nyt ajatellaan että kyseessä on kesäauto jolle tulee max 5000km/kesä eikä pitemmän aikavälin asioista tarvitse välittää hölkäsen pöläystä, niin menettääkö jotain merkittävää jos laittaa sinne jotain -50 tai -60 öljyä joka kestäisi paremmin kovempaa menoa? Vai onko toi 5w30 edelleenkin se ainoa oikea jolla voiteluun liittyvät katastroofit vältetään, ajotyylistä riippumatta?
Tuo Castrol vaikuttaisi ominaisuuksiltaan olevan modernimpiin pienivälyksisiin moottoreihin passelia ja koneeseen on juuri rempattu laakerit, männät ja öljynpaineventtiili. Tosta Castrolista on sitten täysin sama öljy eri purkissa, Teboil Diamond Extreme 10W60

Mites löytyy kokemusta RedLinen moottoriöljyistä, sieltä löytyisi Esteripohjaista 5W30 tai 5W40 öljyä, tosin hieman hintavaa?