Oman pihan autoista ecoboost-koneelliseen suosittelevat Castrol Magnatec Professional E 5W-20 (nykysuositus myös normaaleille zetec/duratec-malleille?). Duratec-He -koneellisessa on käytetty Ford Formula F:ää nyt jo 9 vuotta (tai sen korvaavaa Castrolin nimissä myytyä, tais olla joku Edge tai SLX tms mitä saattoivat lykkiä huollossa joskus).
Ford Formula F 5W-30 koostumus muuttui 2013/2014 vaihteessa, tavaran toimittaja on yhä sama BP/Castrol kuin FoMoCo:llekin ja kyseessä on ilmeisesti lähes täysin synteettinen öljy, vaikka siinä onkin mahdollisesti pieni määrä myös mineraaliöljypohjaisia tuotteita. Käyttöturvatiedotteet joita internetistä suurella vaivalla löytää sisältävät enintään 5% maininnan maaöljytisleistä tai vastaavasta perusöljystä. Tämä kai vastaa vanhaa Castrolin SLX-öljyä. Aikaisemman koostumus oli saman kaltainen, mutta ilmeisesti erilaisia nämä nimeämättömät synteettiset yrityssalaisuudet...sekin vastasi jotain muuta Castrolin öljyä.
Yllätyin kun tarkistelin tuota Castrolin Magnatec Professional E 5W-20. Sehän onkin mineraaliöljyä. Uusille tehokkaille ahdetuille Fordin koneille kehitelty ja erityisesti rankkaan käyttöön (1-litranen 3-sylinterinen) tarkoitettu öljy on erilaisia parafiineja ym. ja sitten "patenttilääkettä", kyllä luit aivan oikein, pinta-aktiivista ainetta joka on ilmeisemmin synteettinen estrogeeni. Liian miehekkäitä nämä koneet muuten?
Tehokkaammassa ahdetussa öljynvaihtovälit Magnatecilla eivät riitä. Imasin öljytikun reiästä vähän yli 3 litraa lähes tervaa 10tkm ajon jälkeen (enempää ei suostunut tulemaan, tais olla joku roiskelevy edessä?). Jatkossa taidan laimennella sen 3 litran edestä vähän useammin, pysyy voiteluaine juoksevana ja puhdistavana.
Koemielessä sekoitin näitä kahta 9-10 tkm ajettua litkua keskenänsä ja eivät nuo ainakaan erotu omiksi faaseikseen (eli eivät esiinny toisistaan erillään astiassa seisottuansa vaan pysyvät sekoittuneina toisiinsa), eikä tapahtunut vaahtoamista tai muuta hämärää käytöstä sekoitettuna keskenään ja lykättynä duratec-he sisuksiin, jonka jälkeen reipasta ajoa. Eli nyt on parin päivän ajan toisessa autossa sisuksissa puolisynteettistä (synteettisen ja mineraaliöljyn seos) ennen kuin se menee vuosihuoltoon missä valuttavat tuon ulos koneesta. Lykkäsin sen sinne sisuksiin siinä mielessä, että tuon parafiinin pitäisi teoriassa liotella pahimpia karstoja tehokkaasti koneesta pois mikäli sinne on päässyt jotain ylimäärästä heikommin liukenevaa näiden synteettisten jäljiltä jäämään.
Edit:
Myöhemmin pääsin roiskelevyn ohi toisella yrittämällä ja nykyisin osaan jo imeä kaikki öljypohjaan asti päätyneet öljyt ulos kerralla. Vaihdoin tuohon 5 litraa tuoretta Magnatec Prof. E:tä jälleen ratapäivän jälkeen ja tuo 5W-20 tuntuu muuten olevan ihan hyvä perusöljy mutta ratapäivää se ei kestä. Imiessä pois vaikutti siltä kuin olisi vaahtoontumisen esto päässyt katoamaan matkalla. Seuraava vaihto taitaa olla kesäloman ratapäivien aikaan, tällä kertaa johonkin muuhun vähän enempi lämpöä kestävään rata-ajon ajaksi. Hieman menee säätämiseksi mutta voisi kokeilla vaikka Edge FST 10W60 eli sitä "TWS motorsport" vai mikä nyt olikaan, eiköhän tuo liiku riittävästi kun kone on valmiiksi lämmitetty ja sitten taas toiset litkut tilalle.
Ps. uusimman tiedon mukaan se Edge Professional E 5W-20 olisikin taas täyssyntteettistä...eihän näistä ota mitään tolkkua.