Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja sesse » Ma Kesäkuu 6. 17:20:57 2011

Sultzi kirjoitti:Mitenköhän toimisi valvolinen 10w-60 vr1 tossa silvertop zetecissä? Siinä kun on uudet nostajat jotka paketin mukaan kuuluvat alun perin johonkin citikkaan, niin ei luulisi niiden olevan enään herkkiä siitä öljystä.
Ite laitoin omaan rs:ään nuo öljyt ja hyvin tuntunu pelaavan :) Ei nyt zetec mut aika lähelle kuitenkin :wink:
Nii ja sanottaakoon si viel tähän, et tuohon oli nuo fordin omat 5w30set ainakin liian notkeet.. Välillä meinas öljy haista, nykyisillä ei sitä ongelmaa ole :)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Kesäkuu 6. 17:27:41 2011

Tarkistin, niin citroen saxo lukee kuitissa että olisivat, 16venasen. Taidan silti kokeilla tuota valvolinee, kun ei tuo 5w-30 vakuuttanut täysin vielä..

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ma Kesäkuu 6. 20:46:23 2011

Sultzi kirjoitti:Tarkistin, niin citroen saxo lukee kuitissa että olisivat, 16venasen. Taidan silti kokeilla tuota valvolinee, kun ei tuo 5w-30 vakuuttanut täysin vielä..
1.6 16v:stä, aika ongelmaton moottori. Selvisit säikähdyksellä? :wink: :D

Niissä tuskin käytetään tota liruöljyä, suht vanha moottori. Kansi vähän uudempi. :cha
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Elokuu 4. 4:48:13 2011

Mitkäs öljyt tonne zetekkiin (-92 1.8 ) kannattais laittaa vähän kovempaa käyttöä varten? Pakkasessa tuskin ajetaan eikä kauppareissuja :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Elokuu 4. 10:25:28 2011

Itse nyt käyttänyt valvolinen 20w-50 ja sitä ennen oli valvolinen 10w-60. Tosin ei oo enää zetecin omilla nostajilla, vaan jotkut citikan ilmeisesti.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Elokuu 4. 18:08:10 2011

Sultzi kirjoitti:Itse nyt käyttänyt valvolinen 20w-50 ja sitä ennen oli valvolinen 10w-60. Tosin ei oo enää zetecin omilla nostajilla, vaan jotkut citikan ilmeisesti.
Rupeekohan toi säkättämään noilla öljyillä kun mulla on vakio nostajat?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Planet » Ti Marraskuu 20. 22:38:21 2012

Stoge kirjoitti:Mikäs on tällä hetkellä "paras" vaihteisto- ja peräöljy 2wd cosworthiin? Talviajoa autolle ei tule.
Tämä kysymys itellä pyörinyt mielessä. Paljonko perään menee öljyä?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Marraskuu 21. 17:41:19 2012

Planet kirjoitti:Paljonko perään menee öljyä?
Haynesin mukaan litra.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Su Huhtikuu 6. 12:24:54 2014

Oman pihan autoista ecoboost-koneelliseen suosittelevat Castrol Magnatec Professional E 5W-20 (nykysuositus myös normaaleille zetec/duratec-malleille?). Duratec-He -koneellisessa on käytetty Ford Formula F:ää nyt jo 9 vuotta (tai sen korvaavaa Castrolin nimissä myytyä, tais olla joku Edge tai SLX tms mitä saattoivat lykkiä huollossa joskus).

Ford Formula F 5W-30 koostumus muuttui 2013/2014 vaihteessa, tavaran toimittaja on yhä sama BP/Castrol kuin FoMoCo:llekin ja kyseessä on ilmeisesti lähes täysin synteettinen öljy, vaikka siinä onkin mahdollisesti pieni määrä myös mineraaliöljypohjaisia tuotteita. Käyttöturvatiedotteet joita internetistä suurella vaivalla löytää sisältävät enintään 5% maininnan maaöljytisleistä tai vastaavasta perusöljystä. Tämä kai vastaa vanhaa Castrolin SLX-öljyä. Aikaisemman koostumus oli saman kaltainen, mutta ilmeisesti erilaisia nämä nimeämättömät synteettiset yrityssalaisuudet...sekin vastasi jotain muuta Castrolin öljyä.

Yllätyin kun tarkistelin tuota Castrolin Magnatec Professional E 5W-20. Sehän onkin mineraaliöljyä. Uusille tehokkaille ahdetuille Fordin koneille kehitelty ja erityisesti rankkaan käyttöön (1-litranen 3-sylinterinen) tarkoitettu öljy on erilaisia parafiineja ym. ja sitten "patenttilääkettä", kyllä luit aivan oikein, pinta-aktiivista ainetta joka on ilmeisemmin synteettinen estrogeeni. Liian miehekkäitä nämä koneet muuten? :lol:

Tehokkaammassa ahdetussa öljynvaihtovälit Magnatecilla eivät riitä. Imasin öljytikun reiästä vähän yli 3 litraa lähes tervaa 10tkm ajon jälkeen (enempää ei suostunut tulemaan, tais olla joku roiskelevy edessä?). Jatkossa taidan laimennella sen 3 litran edestä vähän useammin, pysyy voiteluaine juoksevana ja puhdistavana.

Koemielessä sekoitin näitä kahta 9-10 tkm ajettua litkua keskenänsä ja eivät nuo ainakaan erotu omiksi faaseikseen (eli eivät esiinny toisistaan erillään astiassa seisottuansa vaan pysyvät sekoittuneina toisiinsa), eikä tapahtunut vaahtoamista tai muuta hämärää käytöstä sekoitettuna keskenään ja lykättynä duratec-he sisuksiin, jonka jälkeen reipasta ajoa. Eli nyt on parin päivän ajan toisessa autossa sisuksissa puolisynteettistä (synteettisen ja mineraaliöljyn seos) ennen kuin se menee vuosihuoltoon missä valuttavat tuon ulos koneesta. Lykkäsin sen sinne sisuksiin siinä mielessä, että tuon parafiinin pitäisi teoriassa liotella pahimpia karstoja tehokkaasti koneesta pois mikäli sinne on päässyt jotain ylimäärästä heikommin liukenevaa näiden synteettisten jäljiltä jäämään.

Edit:
Myöhemmin pääsin roiskelevyn ohi toisella yrittämällä ja nykyisin osaan jo imeä kaikki öljypohjaan asti päätyneet öljyt ulos kerralla. Vaihdoin tuohon 5 litraa tuoretta Magnatec Prof. E:tä jälleen ratapäivän jälkeen ja tuo 5W-20 tuntuu muuten olevan ihan hyvä perusöljy mutta ratapäivää se ei kestä. Imiessä pois vaikutti siltä kuin olisi vaahtoontumisen esto päässyt katoamaan matkalla. Seuraava vaihto taitaa olla kesäloman ratapäivien aikaan, tällä kertaa johonkin muuhun vähän enempi lämpöä kestävään rata-ajon ajaksi. Hieman menee säätämiseksi mutta voisi kokeilla vaikka Edge FST 10W60 eli sitä "TWS motorsport" vai mikä nyt olikaan, eiköhän tuo liiku riittävästi kun kone on valmiiksi lämmitetty ja sitten taas toiset litkut tilalle.
Ps. uusimman tiedon mukaan se Edge Professional E 5W-20 olisikin taas täyssyntteettistä...eihän näistä ota mitään tolkkua.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » Ti Heinäkuu 1. 18:53:17 2014

Onkos kukaan kokeillut Zetec E:ssä Castrol Magnatec 5W-30 A5 öljyä? Taitaa olla uusi tuote Castrolilta kun en oo aiemmin törmännyt tuollaiseen. Tuo öljy täyttää ACEA A1/B1 vaatimuksetkin.

Kokemukset fordformulaan verrattuna kiinnostaa.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Heinäkuu 1. 21:03:23 2014

V.I.P. kirjoitti:Onkos kukaan kokeillut Zetec E:ssä Castrol Magnatec 5W-30 A5 öljyä? Taitaa olla uusi tuote Castrolilta kun en oo aiemmin törmännyt tuollaiseen. Tuo öljy täyttää ACEA A1/B1 vaatimuksetkin.

Kokemukset fordformulaan verrattuna kiinnostaa.
Kelpaako Duratec-HE 2.0l PFI DOHC (eli onkos se nyt sit Zetec-SE Sigma toiselta nimeltään?) kokemukset rinnakkaistuotteen (Magnatec Prof. E 5W-20) kanssa käytöstä? Eikös tuo ole periaatteessa hyvin saman kaltainen aikaisempi kehitysversio?
Tein nimittäin tässä taannoin sellasen tempun, että tyhjensin 2-litrasen Ecoboostin öljyt imuvaihtajalla ja lykkäsin ne sinne Duratec-HE sisään. Nuo kaksi konetta ovat kuin kaksi marjaa, paitsi että toinen on PFI DOHC ja toinen on GTDI Ti-VCT. Pohjalla sama Yamaha-Mazda-yhteistyön tulos vanhan Zetecin pohjalta lähtien. Aikaisemmin oli vähän turhan kärsineet Ford Formula F talven ja lyhyen ajon jäljiltä, minkä aiheuttaman nakutuksen tämä Magnatec poisti hyvin nopeasti (kesti muutamia sekunteja ja öljyn lähdettyä kunnolla kiertämään hiljeni kone ja sittemmin ovat käsittääkseni vaihtaneet vuosihuollossa Castrolin tavaraa sisuksiin kuten Ford nykyisin suosittelee).

Niin joo, on se Ford Formula F myöskin Castrolia ("BP" lausutaan eurooppalaisittain "Castrol"). Ero on siinä, että vuoden 2014 alusta asti koostumus vaihtui A5-luokkaan ja vuodesta 2014 taaksepäin se oli muistaakseni A3-tavaraa. Ja ero Castrol-tuotemerkin tavaraan on siinä, että Castrolin koostumus on tiukemmin kontrolloitu ja Ford Formula F on vaihtelevalla perusöljykoostumuksella minkä takia ilmeisesti ei A5-luokituksesta huolimatta täytä välttämättä jokainen erä kaikkia samoja luokituksia Castrolin nimen alla myytävän kanssa.

Toistan silti itseäni: nykyinen suositus kaikille Fordin koneille (poislukien Volvon 5-pyttynen 2.5l ja KA:n 1.3-litranen) on Castrol Magnatec. Ecoboost 1.0l se on 5W-20 mutta muille saa käyttää 5W-30 A5:sta. Nämä ovat sitä Ford Formula F vastaavia (parempia) tuotteita. Eli kaikkiin DOHC/Ti-VCT Ford-koneisiin.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Heinäkuu 1. 21:41:39 2014

Siis teit mitä?? Otit imuvaihtajalla öljyt toisesta autosta ja laitoit ne käytetyt öljyt toiseen??
Siinä on heti kaks asiaa mitä en tekisi koskaan.
Ja öljynsuodatinkin on niin halpa, että yhtään öljynvaihtoa en tee edes kavereiden autoihin missä jätettäis vanha suodatin paikoilleen.
Pedal tu tö metal!

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Heinäkuu 1. 22:31:06 2014

Ville K kirjoitti:Siis teit mitä?? Otit imuvaihtajalla öljyt toisesta autosta ja laitoit ne käytetyt öljyt toiseen??
Siinä on heti kaks asiaa mitä en tekisi koskaan.
Ja öljynsuodatinkin on niin halpa, että yhtään öljynvaihtoa en tee edes kavereiden autoihin missä jätettäis vanha suodatin paikoilleen.
Juu. 3 tonnia ajetut öljyt siirsin autosta toiseen. Toi turbokone mun käytössä on vähän sellanen et ne oli sellaset huuhteluöljyt talven jälkeen ja uudet laitoin sisään koska olin lähdössä radalle. Siinä kohden ei vaihdella turhaan suodattimia. Vaihtoväli ollut sellanen et tos on vuoden sisään neljännet öljyt sisällä, kun radalla meni huonoks yhdellä kertaa ja taas vaihtoon.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

V.I.P.
CRSC jäsen 2016
Viestit: 95
Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja V.I.P. » To Heinäkuu 3. 12:01:49 2014

No joo, täytyy kokeilla tuota Magnatecia seuraavassa öljynvaihdossa vaikka tuo fordformula onkin suoriutunut tehtävistään ihan hyvin. Kiinnostaa vaan kokeilla tuota kun nyt on markkinoilla vaatimukset täyttävä vaihtoehto fordformulalle.

Käsitinkö nyt oikein että käyttävät merkkihuollossakin nykyään tuota Castrol Magnatec 5W-30 A5 öljyä myös näihin vanhempiin silvertop versioihin? (Ei varmaan kyllä kukaan enää näitä vanhoja romuja merkkiliikkeessä edes huollata :green: )

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » La Heinäkuu 19. 20:48:28 2014

Tuolla bensatopicissa kehkeytyi aiheeseen liittyen keskustelua, siirsin jatkot tänne;
Kylmit kirjoitti:
terae kirjoitti:... Lisäksi takana on ensimmäinen vuosihuolto ja öljylaatu vaihtui 5W30 kun aikaisemmin käytin 5W20 "ecoboost-öljyä" mitä Ford vielä viime syksynä suositteli näihin kaikkiin (virheellinen suositus, se 5W20 menee nopeasti pilalle näissä isommissa turbokoneissa)....
Tuosta virheestä haluaisi mielelläni kuulla lisää, etenkin kun Castrol yhteistyössä Ford Motor Company:n kanssa suunnitteli kyseisen öljyn juuri nimenomaan kaikkiin Ecoboost-moottoreihin. Mistä huomaa että menee piloille? Kuka huomasi? Vaurioituiko jotakin?

Nykyinen suositus on 5W-20 (WSS-M2C948-B) kaikkiin bensakoneisiin, pl. Volvo, VW, Fiat -sukuiset voimanlähteet. 5W-30 (WSS-M2C913-C) jää voimaan vaihtoehtoiseksi vähimmäislaatuvaatimukseksi ja vanhempien koneiden öljyksi.

Kaikkiin Ford-Dieseleihin tuli voimaan uusi 5W-30 (WSS-M2C913-D), jota ei suositella bensakoneisiin, pl. 2.5 I5 ST ja muutama Rocam ja Zetec malli.
Voitelee huonosti kun on saanu kunnolla lämpöä, alkaa vaahdota herkästi, moottori alkaa pitämään ääntä. Parhaiten huomasi eron talven jälkeen vaihdettaessa uus satsi 5W20 kun vaihtoväli oli 6tkm ja sitten sen mitä kävi CRSC ratapäivillä kun kone alko vähän kuulostaa huonolta ja vaahtos reippaasti imastessa öljyt ulos. Sit kävi taas tasasesti uudella täytöllä ja meteli loppu. Vaurioita en ole huomannut (kun en ole avannut konetta), mutta liikaa alko tulla vastusta ja kone pitämään meteliä. Poistettu ölppä hais vahvasti bensalle, oli ihan mustaa, ei ollut lähellekään tasajakoista ja vaahtosi herkästi. Liukeni liiallisesti veteen ja oli muutenkin kaikkea muuta kuin uutena. Vertasin esimerkiksi uutta öljyä ja käytettyä keskenään kaatamalla siihen päälle kuumaa vettä lavuaarissa ja ero on aika iso, vastaavaa eroa ei kevyessä kaupunkiajossa päässyt syntymään samassa moottorissa vastaavalla ajomäärällä. Vaihdoin viime keväänä kolme kertaa 5W20 uudestaan sisuksiin; 6tkm, 3tkm ja 1tkm välein. Joka kerta meni piloille (toi mainittu 3tkm ajettu vähiten, annoin sen olla kokeilun vuoksi duratec-he 2.0 mi4 sisällä pari sataa kilometriä ennen vaihtoa), viimeinen oli ratapäivä jossa yks 25km Ahvenistoa riitti. Mutta muutama moottoritiellä innostuminen pilas aina öljyt toistuvasti. Toi ratapäivän jälkeinen vaihto oli sellanen et kun laitto uudet ölpät sisään niin se vielä melkeen minuutin piti meteliä ennen kuin uusi öljy oli voidellut aikansa ja saavuttanut kaikki kohdat moottorissa ja alko hiljentyä. Et saatto siinä tietty tapahtua melkoinen kulumapiikki verraten muuhun käyttöön, kun se öljy vaahtos aika reippaan puoleisesti. Imuastiaan tuli litra öljyvaahtoa viiden litran öljyä päälle kun imasin ne ulos tikun reiästä.

Tuo "kaikille ecoboosteille" on vähän liioteltu. Se on kehitelty erityisesti 1-litrasta 3-pyttystä ecoboostia varten, johon ei saa käyttää muita öljyjä. Isompiin koneisiin saa käyttää 5W30 (merkitty käsikirjaan "vaihtoehtoinen" ja isolla ja lihavoidulla fontilla merkitty keskelle sivua aika näkyvästi "SAE 5W-30 ACEA A5/B5") ja 2-litrasesta ylös päin on ainakin joidenkin lähteiden mukaan USA nykyinen Ford-suositus 5W30. Mutta sitä voi muutenkin suositella jos konetta käyttää kuumaksi.

Tuo Magnatec 5W-20 on sellanen vähän "pakkosuositus" että saadaan suosituksen mukaisella öljyllä ne tietyt päästörajat jne. kaikkiin hyväksyntäpapereihin. Ei toi ST250 sekään varmaan ihan täytä sitä 169g CO2 määritystä jos sitä ajaa 5W30, mutta jos haluaa ahtaa kunnolla vähän pidempään niin on parempi käyttää sellasta mikä kestää lämpöä enempi.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Kylmit
Viestit: 19
Liittynyt: La Lokakuu 13. 22:46:02 2012

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Kylmit » La Heinäkuu 19. 21:09:08 2014

Asia selvä.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » La Heinäkuu 19. 21:41:13 2014

Kaivoin tässä vielä ST 2013 käyttöoppaan joka toimitetaan normaalin Focus oppaan lisälehtisenä USA markkina-alueelle. Sielläpä lukee Ford Focus ST 2.0L GTDI kohdalla näin:
•Motorcraft(r) SAE
5W-30 Premium
Synthetic Blend Motor
Oil (US) •XO-5W30-QSP (US)
•Motorcraft(r) SAE
5W-30 Full Synthetic
Motor Oil (US) •XO-5W30-QFS (US)
•Motorcraft(r) SAE
5W-30 Super Premium
Motor Oil (Canada) •CXO-5W30-LSP12
(Canada)
•Motorcraft(r) SAE
5W-30 Synthetic Motor
Oil (Canada) •CXO-5W30-LFS12
(Canada) / WSS-M2C946-A
with API Certification Mark

Use of synthetic or synthetic blend motor oil is not mandatory. Engine oil need only meet the
requirements of Ford specification WSS-M2C946-A, SAE 5W-30 and display the API Certification
Mark. Your engine has been designed to be used with Ford engine oil, which gives a fuel
economy benefit while maintaining the durability of your engine. Using oils other than the one
specified can result in longer engine cranking periods, reduced engine performance, reduced fuel
economy and increased emission levels.
Ei missään mainintaa että 5W20 sopisi, mutta 5W30 suositellaan ja kaikkea muutakin saa käyttää, mutta se vaikuttaa käytettävyyteen tavalla tai toisella.

Lähde: 2013 Focus ST (stf)
Supplement, 1st Printing
USA (fus)

Suomenkielinen opas kertoo sen näin:
Tämän auton moottorissa on tarkoitettu käytettäväksi Castrol- ja Ford-moottoriöljyjä,
jotka edistävät polttoainetaloutta ja ylläpitävät moottorin kestävyyttä.
Öljyn lisäys: jos ette pysty löytämään laatuvaatimuksen WSS-M2C913-C tai
WSS-M2C948-B mukaista öljyä (vain bensiinimoottorit), käyttäkää sen sijaan öljyä SAE
5W-30, joka täyttää ACEA A5/B5-vaatimukset.
Muun kuin laatuvaatimusten mukaisen öljyn lisääminen saattaa johtaa pitempiin
käynnistysaikoihin, alempaan moottorin suorituskykyyn, suurempaan
polttoaineenkulutukseen ja suurempiin päästöihin.
Castrol-moottoriöljy on suositeltava vaihtoehto
Ford ETIS tulostettu huollon tarkistuslista kertoi sen näin 7/2013: Täytä moottoriöljy - SAE 5W20 (WSS-M2C948-B)

Mutta, tällä päivämäärällä 19.7.2014 kun otan saman listan, siellä lukee vain: Täytä moottoriöljy (ei mitään mainintaa siitä mikä öljy)

Ne luopu 2013 lopussa tuosta väärästä speksistä ST-moottorille ja USA käytetyille F150 jne. isommille ecoboosteille, jos käyttö on raskaampaa niin tarvitaan raskaampaan käyttöön sopivaa öljyä. Siksi vuosihuollossakin sisuksiin meni nyt Fordin valtuutetulla Magnatec 5W-30.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Kylmit
Viestit: 19
Liittynyt: La Lokakuu 13. 22:46:02 2012

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Kylmit » La Heinäkuu 19. 22:16:04 2014

Auton 07426 suositus on edelleen:

Moottoriöljy

Viskositeetti Laatuvaatimus
SAE 5W-20 Materiaalit: WSS-M2C948-B (Moottoriöljy - 5W-20 / )
SAE 5W-30 Materiaalit: WSS-M2C913-C (Moottoriöljy - 5W-30 / )


molempia voi käyttää. 913-C öljy on vähimmäislaatuvaatimus.

Mutta tuosta 5W-20 948-B öljyn kestämättömyydestä olen eri mieltä. tullut ajettu muutama huoltoväli ST250, jossa 20tkm meni samoilla öljyillä sisältäen kolmet ratapäivät, tuona aikana moottorin suorituskyvyssä, äänissä eikä muutenkaan mitään oireita ilmennyt.

Jätetään se polttoaine keskustelu toisaalle... ;)

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Su Heinäkuu 20. 1:13:10 2014

Kylmit kirjoitti:Auton 07426 suositus on edelleen:

Moottoriöljy

Viskositeetti Laatuvaatimus
SAE 5W-20 Materiaalit: WSS-M2C948-B (Moottoriöljy - 5W-20 / )
SAE 5W-30 Materiaalit: WSS-M2C913-C (Moottoriöljy - 5W-30 / )


molempia voi käyttää. 913-C öljy on vähimmäislaatuvaatimus.

Mutta tuosta 5W-20 948-B öljyn kestämättömyydestä olen eri mieltä. tullut ajettu ST250 20tkm samoilla öljyillä sisältäen kolmet ratapäivät, moottorin suorituskyvyssä, äänissä eikä muutenkaan mitään oireita ollut. Uskallanpa vielä myöntää ajaneeni osin E85:lla, jonka tunnettu vaikutus on öljyn laimeneminen.

Kuten vanha sanonta sanoo, kaikkea pitää kokeilla... ainakin kymmenen kertaa... :D
Jostain syystä se nyt vaan meni piloille. Parikin kertaa. Ja tuolla ei ole ajettu kuin pari tankillista 95E10 ja muuten 98E5, joten etanoli ei vaikuta asiaan itselläni.
Tuolla ylempänä oli noi lähteet mainittu rapakon toiselta puolen sisältäen myös osanumerot USA ja Canada alueelle (kaikki 5W-30 laatua), siellä eivät suosittele tuota 5W20 vaikka kone on sama kuin Euroopassa. Mikä ei tietenkään tarkoita suoraan sitä, että täällä olisi samat suositukset.

Mulla taitaa olla yhä sitä ölppää jonkin verran jäljellä tuolla varastossa, mitä pullotin kierrätykseen pois koneesta. Ainoastaan tuo Ahveniston reissun jälkeinen vaihto oli sellanen, että kone piti selkeetä mekkalaa joka vaimeni vasta öljyn kierrettyä koneessa jonkin aikaa. Sitä aikaisemmat oli vain sellasta, että äänet ennen ja jälkeen vaihtoa huomasi erilaisiksi tyhjäkäynnillä pelti ylhäällä, mutta pienemmät äänet peittää kyllä aika hyvin se nakuttava bensapumppu alleen.

Millasta ajoa sulla on muuten kuin ratapäivillä ja kuinka paljon radalla rääkkäsit kerrallaan?
Itselläni tavanomaisesti päivittäiset reissut on 26km per suunta ja talvella käynnistykset kylmästä pihasta. Aika vähän pidempää ajoa, eli hupiajelut ja perheen normaalit iltajutut on aika pitkälti pätkäajoa.

Kun tuossa hain varastolta sitä käytettyä öljyä, laskin kuumaan veteen ja imin siitä sitten osan välillä lääkeruiskulla pois, totesin että tuosta ilmeisesti luokkaa 20-30% ei ole enää ehtaa öljyä. Tuo käytetty öljy käyttäytyy aika mielenkiintoisesti veden kanssa. Erityisesti lämpösen veden. Kiehuu alle veden kiehumispisteessä, muodostaa öljyn päällä seilaavia pisaroita, tahmaa lasiastiaan kiinni osan öljystä mutta osa jää veden sekaan. Osa liukenee veteen, osa liukenee veden ja astianpesuaineen sekotukseen, osa ei. Tuosta noin 30% vaikuttaa jäävän veden päälle tummaksi erilliseksi öljykerrokseksi, 30-40% sekottuu osittain veden kanssa ja loput jää joko pintoihin kiinni tai sekottuu epätasaisesti syvemmälle vedessä joka jää varsinaisten öljykerrosten alle.
Tuossa kuvassa erottuminen vielä kesken: https://drive.google.com/file/d/0B55byv ... sp=sharing (jostain syystä kuva halusi mennä poikittain, olkoot)

Otin videokuvaakin http://youtu.be/y5uMgo2EJhc
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Kylmit
Viestit: 19
Liittynyt: La Lokakuu 13. 22:46:02 2012

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Kylmit » Su Heinäkuu 20. 16:59:00 2014

Omat arkiajot koostuu 120km päivittäisestä työmatka-ajosta.

Radalla on tullut kierrettyä noin viiden kierroksen jaksoissa, kymmenen kierrosta on jo liikaa, jarrupolkimen pehmenemisen takia.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Su Heinäkuu 20. 17:38:58 2014

Kylmit kirjoitti:Omat arkiajot koostuu 120km päivittäisestä työmatka-ajosta.

Radalla on tullut kierrettyä noin viiden kierroksen jaksoissa, kymmenen kierrosta on jo liikaa, jarrupolkimen pehmenemisen takia.
Tuo 120km työmatka-ajo selittää varmaankin sen, että öljy pysyy huomattavasti parempana (lue: puhtaampana) kuin huomattavasti lyhyemmällä päivittäisellä seka-ajolla.
Itseni tuli radalla kierrettyä samalla kertaa 6 nopeampaa kierrosta putkeen (siinä vaiheessa jarrut alkoi hieman häipyä, josta jäähdyttelykierroksen jälkeen näkyi ABS-modulin ilmoituskin). Jarruttelin huonosti ja kierroslukualue pysytteli pääosin tehomaksimissa tai sen yli.
Luonnollisesti tuo ero ei muutu oleellisesti eri öljylaatujen kesken vaihdellen. Eli öljy saastuu nopeasti pätkäajossa, paljon nopeammin kuin Fordin insinöörit ovat sen ajatelleet. Ne on sen sijaan ajatelleet, että öljyä kuluu ja sinne lisätään tuoretta tavaraa lisää.

Kysynpä vielä sellasta, että oletko joutunut lisäämään öljyä tuolla 20tkm välillä ja missä vaiheessa sen määrä on selkeästi vähentynyt (niin että huomaat tikusta selkeän eron)?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ma Heinäkuu 21. 1:13:46 2014

Palaan vielä noihin itsessään öljyihin, valintaperusteisiin, tiettyihin moottorityyppeihin...omalta kannaltani katseltuna.
Omat lähimmän 7 vuoden pitkäaikaisimmat kokemukseni ja etsimäni tietous ovat Mazda-variaatiosta (MI4) eli Duratec-HE 1.8 (125PS) / Duratec-HE 2.0 (145PS) / EcoBoost ST 2.0 (250PS).
Kyllä, ne on kaikki MI4 alumiinilohkoja. Ja nuo 2-litraset ovat keskenään lähes 1:1 sama alakerta, yläkerta on sitten kokenut kuuluisan faceliftin ja alakerrassa lähinnä lisätty kestävyyttä sitä vastaavalle tasolle (aikaisempi kierrosalueen keskipaikkeilla löytynyt 190Nm vääntö vaihtunut matalammalta alkavaksi 360Nm) ja kylkeen järeämpi voimansiirto, uusi moottorinohjaus, jne mitkä ovat sivuseikkoja öljykeskustelussa. Sen sijaan sen isomman tasasen vääntöalueen mahdollistava turbo on osaltaan tärkeä tekijä, siellä on hyvin korkea lämpötila voideltavissa osissa vesijäähdytyksestä huolimatta.

Yhteistä näillä 10 vuoden aikana valmistetuilla MI4-koneilla (MZD rivinelonen) on paljon ja myös sama öljyvaatimus. Käytännössähän se on SAE 5W30 ja ACEA A5/B5. Aikaisemmin oli käytössä A3/B3-vaatimus, mutta uudempi korkeampi luokitus on yhtenäinen myös 5W20 kanssa ja tuonut siihen muutamia tiukennuksia, erityisesti korkean lämpötilan vaatimukset SAE 20 -luokan ecoboost-öljylle, jota useimmat kilpailevat tuotteet eivät kuitenkaan täytä. Eli SAE 5W30 tai 0W30 A3/B3 pitäisi riittää yhtä hyvin, mutta myös SAE 0W20 tai 5W20 täytyy vastata korkeassa lämpötilassa samaa vaatimustasoa (vain "ecoboost-öljy"). Tarkoittaa käytännössä myös sitä, että vain tuon A5/B5-luokituksen mukainen SAE 20-luokassa täyttää todellisuudessa aikaisemman sukupolven Duratec-HE tarpeet, eikä muun ACEA-luokituksen mukaisia SAE 20-öljyjä tule käyttää. Sen sijaan SAE 30 ja SAE 40 on turvallista valita melko vapaasti, sillä vastaava kuumankesto on myös SAE-luokituksessa mukana. Periaatteessa aina voi valita paksumpaa öljyä tiettyyn rajaan asti, mutta ohuempaa ei. Nuo parilitraset koneet on sen verran järeämpää vaikkapa 1-litraseen ecoboostiin verraten, että niissä voi huoletta liikutella sisuksissa huomattavasti paksumpaakin öljyä, jos välttämättä haluaa näin tehdä.

Korkea lämpötila. Jep. Sekä Duratec-HE että Ecoboost-kone käyttävät molemmat mielellään laihaa seosta, kun kuormitus on pientä. Kone käy siis hyvinkin lämpösenä. Ja ecoboostissa on myös turbo, jossa on sekä öljykierto että vesikierto - lämmittää siis koko moottoria. Termostaatti on korkealle lämpötilalle ja tuuletinkaan ei käynnisty varhain, ellei ilmastointi lämmitä samaan aikaan kennoa yhteisen tuulettimen takana. Näillä keinoin moottori pysyy jatkuvasti parhaan energiatehokkuuden rajoilla. Kuumana ja valmiina tositoimiin. Öljyn kannalta se on vaativa tilanne, sillä tunnetusti öljy ohenee hurjalla vauhdilla 100 asteen lämpötilan ylityksissä ja pysyttelee hyvin lyhyitä aikoja liikkuvilla metallipinnoilla. Siksi uusin suositus on nimenomaan Castrol Magnatec, jonka lisäaineistuksessa ovat huomioineet tämän ja tehneet öljystä sellaisen että se tahmaa kiinni samaan tapaan kuin kuivavoiteluaineet. Periaatteessa moni muukin lisäaineistus ja esimerkiksi perinteisen mineraaliöljyn MOS2 tekee kyllä ihan samoin. Eli öljy voi olla hyvin juoksevaa mutta jättää pinnalle pysyvämmän kalvon, jota uusitaan öljynkierrolla sellasella tahdilla ettei se pääse kokonaan siirtymään pois metallien välistä kun ne kovalla vauhdilla pyöriessä työntävät tätä voiteluainekalvoa eteen päin.

Castrol Magnatecia on Ford-koneille käytännössä kahta laatua, joista itse valitsen mielummin paksumman. Lämpötila on usein korkea ja öljyfilmin paksuudesta ei ole haittaa, mutta sen nopeasta ohentumisesta on. Haluan ainakin uskoa, että paksumpi öljy vastaavalla lisäaineistuksella pysyttelee pinnoilla hieman paksumpana kalvona pidemmän ajan.

Tuon 5W20 suhteen 3tkm vaihtovälillä omassa ajossani oli havaittavissa selkeästi sellainen seikka, että jos sitä levitti pinnalle niin se ei jäänyt joka paikkaan voitelemaan, vaan joihinkin kohden jäi voitelemattomia läikkiä. Mukaan liuennut bensiini ym. oli ilmeisen omiaan siirtämään voitelevan kalvon syrjään. Siitäkin syystä käytän itse mielummin hieman paksumpaa laatua - jos ei muuta niin suurempi alue tulee voidelluksi viimeistään siinä vaiheessa kun metallit ottaa kontaktia ja levittää sitä edellänsä pinnalle. Ainakin teoriassa. Luultavasti myös käytännössä.
Päivitän joskus myöhemmällä ajankohdalla kuulumisia siitä miten 5W30 on tuossa menestynyt pidemmällä aikavälillä. Verraten 5W20-laatuun. Yritän muistaa ottaa suunnilleen yhtä kauan käytettyä öljyä vertailua varten ulos koneesta ja tarkistaakseni miten ne eroavat toisistaan metallin voitelun suhteen ja kalvon pysyvyyden suhteen.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Heinäkuu 22. 11:10:01 2014

Pakko nostaa hattua, että joku jaksaa paneutua näin tarkasti tähänkin asiaan. Itselle jäi vaivaamaan, että olisiko imemällä tehdyssä öljyn poistossa jäänyt ns. sontaa öljypohjan pohjalle, joka olisi pohjapropun kautta vaihtaessa mahdollisesti tullut ulos?

Viimeksi huollossa vaihtoivat AMG M113 5.4 L moottoriin imemällä öljyn ja väittivät ettei koneessa ole pohjaproppua. Lisäksi se on kuulemma huomattavasti nopeampi tapa vaihtaa. Totta varmasti sekin, mutta... Nyt sitten kun vihdoin viimein jouduin keväällä auton alla tutkimaan sen sielunelämää (huussin muututtua fordiksi eli projektiksi :) ), niin neljä pohjamuovin ruuvia ”joutui” irrottamaan ja onhan siellä öljypohjassa pohjaproppu. Hemmetti. Pitänee palata käytäntöön, jossa itse vaihtaa tämänkin asian.

Palatakseni asiaan: kokemuksia ei ole uusista Fordin moottoreista, mutta vanhemmista kyllä. Pitkään olin kovasti Fordin omia öljyjä vastaan. Lisäksi melkein jokaisella kysyttäessä oli oma mielipide, että tämä ja tämä on parempaa. Koepenkkinä on toiminut viime vuosina -96 RS 2000 16V, jolla on ajettu paljon ja säälimättä radalla kaasu pohjassa. Valvoline MaxLifea W10-40 oli pitkään käytössä, mutta joku nostaja piti aina välillä pientä ääntä tyhjäkäynnillä. Joskus, mutta riittävän usein, että sen laittoi merkille. Nyt sitten tuli kokeeksi laitettua koneeseen Formula F 5W-30. Olen ollut äimän käkenä, että moottori hiljeni kertalaakista eikä mitään ylimääräisiä ääni ole kuulunut. Siis sen normaalin I4 2.0 DOHC metelöinnin lisäksi. Muutama on sanonut ettei Formula F kestä kovia lämpötiloja ja se menee liuruksi. Saa nähdä miten käy, testi jatkuu.

Nyt tuli joku aika sitten kalustoon lisäksi Cosworth BOB, joka piti käynnistyksessä jonkun aikaa mekkalaa. Ihan kuin ketjun hydrauliselle kiristimelle öljynpaine ei ehtisi kovin nopeasti. Edellisestä öljynvaihdosta ei mitään tietoa, mutta se on vähintään kaksi vuotta. Formula F tähänkin sisään ja tsädäm: kylmästartissa ehkä puoli sekuntia ääntä ja sen jälkeen kuuluu vain bensansuutinten napse. Kävi sen verran tasaisesti, että piti ottaa ihan videota siitä hyvästä: Youtube - Ford Cosworth V6 BOB kolikkoteline.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Heinäkuu 22. 11:19:46 2014

Voi olla et on sontaa jääny mut imuvaihdot oli normaalin huoltovälin sisällä ja 20tkm välein vaihdetaan pohjapropusta viimeistään. Imu on sellainen pikavaihtometodi.
Eli mahdollinen sakka ihan pohjalla ei pitäisi vaikuttaa tiuhennetulla vaihtovälillä omassa tapauksessani. Ulos tuli ainakin kerran hieman enemmän kuin täys tilavuus eli ylimääräiset oli ulkopuolelta sekaan tullutta tavaraa.

Olen kuullut ihan huoltohenkilökunnaltakin että joihinkin merkkeihin ja malleihin käyttävät imua aina. Nopeampi ja toisissa malleissa imuputki pääsee syvenmälle kuin pohjaproppu sivulla. Eli voi tulla jopa tarkemmin imemällä tyhjäksi mutta riippuu muotoilusta ja kuin tasasella työ tehdään tai tarvisiko olla pientä kaatoa propun aukon suuntaan.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Heinäkuu 22. 12:10:18 2014

Toi imuvaihto on ihan perseestä, sakkaa jää öljypohjaan ja sitten kun sitä tarpeeks kerääntyy niin yks kaunis kerta se tukkii imusihdin ja tulee moottoriremontti eteen...
Pedal tu tö metal!

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Heinäkuu 22. 12:54:18 2014

Ville K kirjoitti:Toi imuvaihto on ihan perseestä, sakkaa jää öljypohjaan ja sitten kun sitä tarpeeks kerääntyy niin yks kaunis kerta se tukkii imusihdin ja tulee moottoriremontti eteen...
Joka tapauksessa määritellyn huoltovälin välein olisi hyvä päästää se kaikki mitä koneesta propusta tulee. Siten se on suunniteltu huollettavaksi. Ja se 5-15 euron suodatin vaihtaa. Hölmömmässä paikassa ei oikein voi säästellä.

Joissain ei-Fordeissa on virallinen huoltoreitti imuvaihtajalla, kun on tehty sillain öljypohja että huoltolaitteessa on imusuulake ja se ruuvi kyljessä ei tosiaan valuta ihan tyhjäksi asti. En muista missä merkissä, mutta joltain valtuutetun mekaanikolta tämän kuulin. Niissä ei huollon mukaan tosiaan ole sellasta vaihtoproppua. Kyllä se proppu on siellä itsenäistä huoltoa varten, mutta sillä ei saa tyhjäksi asti.

Mutta tämä on kai enempikin Ford-palsta. :)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Heinäkuu 22. 13:44:23 2014

alkaa tämä(kin) osio meneen melkoiseksi tieteeksi... :-#

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Heinäkuu 22. 15:12:49 2014

Sierra XR kirjoitti:alkaa tämä(kin) osio meneen melkoiseksi tieteeksi... :-#
Tiedehän taitaa olla öljyn ja siitä tykkäämisen peruslähtökohtia... :cha :-$
Itse yritän lähinnä perustella riittävin tiedoin valintoja. Kerrottuani mistä automme ovat tykänneet ja saatuani kyselyjä millä perustein en suosi sitä litkua mitä Ford suosittelee kaikkiin...
Uusi lisäaine Magnatecissa on häviävän pieni osuus litkusta, se uusi keksintö jolla litkumpi öljy saadaan pysymään korkeissa lämpötiloissa vähän paksumpana kalvona pinnoilla ja siten täyttämään A5/B5 jota normaalisti SAE 20 edestä löysä öljy ei voi täyttää.

Vähemmän tieteellisenä vois mainita, että venttiilikopan suunnalta, ketjuvetoisen ketjuista, jne alkaa kuulua jonkin verran enempi meteliä kun öljy menee huonoksi tai on väärän sorttista...eikä se ole siis ainoastaan niiden hydraulinostimien ansiota välttämättä että vähän kilisee metalliosat näillä 20 tai 30 paksuilla, ilmeisesti myös joskus 40 paksuilla?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Heinäkuu 22. 20:08:09 2014

terae kirjoitti: Kun tuossa hain varastolta sitä käytettyä öljyä, laskin kuumaan veteen ja imin siitä sitten osan välillä lääkeruiskulla pois, totesin että tuosta ilmeisesti luokkaa 20-30% ei ole enää ehtaa öljyä. Tuo käytetty öljy käyttäytyy aika mielenkiintoisesti veden kanssa. Erityisesti lämpösen veden. Kiehuu alle veden kiehumispisteessä, muodostaa öljyn päällä seilaavia pisaroita, tahmaa lasiastiaan kiinni osan öljystä mutta osa jää veden sekaan. Osa liukenee veteen, osa liukenee veden ja astianpesuaineen sekotukseen, osa ei. Tuosta noin 30% vaikuttaa jäävän veden päälle tummaksi erilliseksi öljykerrokseksi, 30-40% sekottuu osittain veden kanssa ja loput jää joko pintoihin kiinni tai sekottuu epätasaisesti syvemmälle vedessä joka jää varsinaisten öljykerrosten alle.
Tuossa kuvassa erottuminen vielä kesken: https://drive.google.com/file/d/0B55byv ... sp=sharing (jostain syystä kuva halusi mennä poikittain, olkoot)

Otin videokuvaakin http://youtu.be/y5uMgo2EJhc
Mitä hait tällä öljyn kaatamisella veteen? Vesi+glykolihan eivät ole öljyn kanssa samassa tilassa muuta kun moottorivaurion yhteydessä.


Mikä sulla oli veden lämpötila?

Öljynhän ei pidä kiehua alle veden kiehunispisteen,muutenhan öljy kiehuu moottorissa jatkuvasti kun paineistetun veden kiehumispistehän on yli 100astetta.

Kai huolehdit tieteellisissä kotilaboratoriossasi tutkittujen aineiden hävittämisestä oikein ja ympäristöystävällisesti,nehän on tossa vaiheessa jo haitaksi ympäristölle eli kai ne päätyvät asianmukaiseen loppusijoitukseen esim. näin

http://www.ekokem.fi/fi/ota-yhteytta/an ... uusi-elama

Toki tossa on miniminoutomäärä 600litraa mutta sitähän tulee äkkiä paljon kun oikein perusteellisesti tutkii näitä juttuja.

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ke Heinäkuu 23. 9:54:56 2014

Sierra XR kirjoitti:Mitä hait tällä öljyn kaatamisella veteen? Vesi+glykolihan eivät ole öljyn kanssa samassa tilassa muuta kun moottorivaurion yhteydessä.

Mikä sulla oli veden lämpötila?

Öljynhän ei pidä kiehua alle veden kiehunispisteen,muutenhan öljy kiehuu moottorissa jatkuvasti kun paineistetun veden kiehumispistehän on yli 100astetta.

Kai huolehdit tieteellisissä kotilaboratoriossasi tutkittujen aineiden hävittämisestä oikein ja ympäristöystävällisesti,nehän on tossa vaiheessa jo haitaksi ympäristölle eli kai ne päätyvät asianmukaiseen loppusijoitukseen esim. näin

http://www.ekokem.fi/fi/ota-yhteytta/an ... uusi-elama

Toki tossa on miniminoutomäärä 600litraa mutta sitähän tulee äkkiä paljon kun oikein perusteellisesti tutkii näitä juttuja.
Hain sillä veteen liukenevien ja osin vesiliukoisten komponenttien osuuden selvittämistä ja havainnoin sitä, mitä tapahtuu kun öljy on turvallisesti veden päällä noin 90-100 -asteisessa tilassa. Veden lämpö oli minuutti ennen öljyn kanssa leikkimistä kiehuvaa ja tuossa vaiheessa yli 90 astetta. Öljyn ei pitäisi kiehua koskaan siinä lämpötilassa missä vesi ei enää kiehu, jos ei myöskään siinä 150 asteen lämpötilassa. Nyt jostain syystä siis kiehui osittain, mikä tarkoittanee että seassa oli helposti kiehuvia aineita kuten etanolia ja mahdollisesti pinta-aktiiviset aineet (ne lisäaineet) edesautti tapahtumaa kuten sitäkin, että öljyn päällä saattoi seilata liukenemattomia pisaroita ilman että läpäisivät öljyn kalvoa tai haihtuivat/kutistuivat. Bensiinin aromaatit siitä hajujen perusteella haihtui aika nopeasti.

Ps. Shellin pihassa on jäteöljyjen jatkokäsittelyä varten kontti...pienille erille oikeaoppista jatkokäsittelyä varten. Sinne vien pari kertaa vuodessa nämä petrokemian sekoitetuotteet.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Pe Syyskuu 5. 6:52:09 2014

Nyt on ollut 3tkm sisuksissa Castrol Magnatec 5W30. Laittoivat pyynnöstäni sitä vuosihuollon yhteydessä sen "ecoboost-öljyn" sijaan.

Onhan tuo nyt pysynyt parempana, mutta kyllä silläkin on sellaset ominaisuudet kuten se nouseva sinertävä savu avatessa lämpösenä täyttöaukon korkki. Focus ST 2.0L ecoboostissahan on koko pakosarja sisäänrakennettu sylinterikanteen ja turbo on kiinnitetty lyhyellä varrella suoraan sen kylkeen, mistä lyhyen matkan päässä alempana on katalysaattori lohkon vieressä. Kannattanee jäähdytellä kunnolla kovemman ajon jälkeen...

Olen tässä nyt jonkin aikaa pohdiskellut kesäajoja varten soveltuvaa öljyä. Veikkaan että tuossakin koneessa kannattaisi käyttää jotain muuta kuin A5/B5 öljyä kovempaan ajoon. Näistä on vaan todella heikosti mitään tietoa paperilla saatavilla ja kokemuksiakin vielä vähän hintsusti... mutta varmaankin kannattaa lähteä etsimään kokemuksia tuon MI4-koneen osalta Mazdan ja aikaisempien DuratecHE 2.0L suhteen, ainakin mitä tulee siis nokka-akseleihin ja vastaavaan.

Ps. 5W20 ecoboost-öljyn jäljiltä niissä nokan osissa mitä täyttökorkin aukosta näkee on nähtävillä muutamia silmin nähden syviä naarmuja ja jonkin verran sellasta läikikkyyttä...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Syyskuu 5. 10:25:31 2014

Mersuun vaihdoin kymppitonnin ajon jälkeen MaxLife 5W-40 öljyt Mobili 0W-40 öljyyn. Huoltokirjan mukaan vaihtoväli on ollut sellaista 17-19000 km koko auton historian. Öljy on aina ollut toi Mobilin Rally Formula 0W-40.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja STsam » La Syyskuu 6. 10:30:18 2014

Onko viisasta jatkaa Dodgessa Mobil 1 0W-40 New Life öljyllä kuten kolme öljynvaihtoa tehty vai onko ihan typerää vaihtaa öljylaatu 10W-60 Shell Helixiin?
http://www.shell.com/global/products-se ... 10w60.html
ACEA luokat täyttyy, mutta muuten ominaisuuksiltaan eri.
Talvella en tule ajamaan ja radalla vain harvoin. Muuten nopeaa katuajoa.
Tuota 10W-60 sais vain edukkaasti naapurimaasta :cha
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Syyskuu 9. 13:34:48 2014

MouTine kirjoitti:Mersuun vaihdoin kymppitonnin ajon jälkeen MaxLife 5W-40 öljyt Mobili 0W-40 öljyyn. Huoltokirjan mukaan vaihtoväli on ollut sellaista 17-19000 km koko auton historian. Öljy on aina ollut toi Mobilin Rally Formula 0W-40.
Tätä tuli itsekin googletettua aikoinaan ja ”kaikilla” foorumeilla suosittelivat tuota Mobilin Rally Formulaa 0W-40, jolla sitten on menty. Mulla joku nostaja pitää joskus pientä ääntä tyhjäkäynnillä. Sitten kun antaa kierrosta, niin hiljenee. Samalla Escort RS 2000 piti myös ääntä non-Ford Formula öljyllä, jolla ääni hävisi. Mitähän keksi kokeilla marsuun...? Forte?

bomble
Viestit: 314
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 11:33:41 2013

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja bomble » Ma Tammikuu 26. 18:29:02 2015

turbo ohc:hen öljyjä, 300+hp ja kesäkäyttöä.. onkos sisäänajossa jotain tärkeätä huomioitaa öljyjen kannalta? uudet laakerit,renkaat, yms
moottori: valvoline VR1 racing 20w-50w?
laatikko: B&W T5, Red line MT-90? tilavuus?
Perä: viskolukollinen, millä öljyillä? tilavuus?

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja xsx » Ma Tammikuu 26. 20:56:00 2015

bomble kirjoitti:turbo ohc:hen öljyjä, 300+hp ja kesäkäyttöä.. onkos sisäänajossa jotain tärkeätä huomioitaa öljyjen kannalta? uudet laakerit,renkaat, yms
moottori: valvoline VR1 racing 20w-50w?
laatikko: B&W T5, Red line MT-90? tilavuus?
Perä: viskolukollinen, millä öljyillä? tilavuus?
Perään perus 75-90 synteettiset ja laatikkoon ATF automaattilaatikko öljyä. Koneeseen voi laittaa vaikka 10-60. Perään ja laatikkoon sen verran että alkaa täyttöropusta valumaan ulos. Tarkkaa en muista.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Tammikuu 26. 21:19:52 2015

Sine kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mersuun vaihdoin kymppitonnin ajon jälkeen MaxLife 5W-40 öljyt Mobili 0W-40 öljyyn. Huoltokirjan mukaan vaihtoväli on ollut sellaista 17-19000 km koko auton historian. Öljy on aina ollut toi Mobilin Rally Formula 0W-40.
Tätä tuli itsekin googletettua aikoinaan ja ”kaikilla” foorumeilla suosittelivat tuota Mobilin Rally Formulaa 0W-40, jolla sitten on menty. Mulla joku nostaja pitää joskus pientä ääntä tyhjäkäynnillä. Sitten kun antaa kierrosta, niin hiljenee. Samalla Escort RS 2000 piti myös ääntä non-Ford Formula öljyllä, jolla ääni hävisi. Mitähän keksi kokeilla marsuun...? Forte?
Tämmönen menny ihan ohi. Ethän sekoita ääntä satunaisesti tikittävään bensahuurujen sähköiseen venttiiliin? Toki sen ääni on pehmeä ja murkula sijaitsee vasemman etuvalon takana, että kovin helposti sitä ei pitäs sekottaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ma Tammikuu 26. 23:31:09 2015

Noista sisäänajoista sen verran, että mikähän mahtaa olla se oikea tapa, kun niin monia mielipiteitä ihan jo öljyjenkin suhteen?

Itse ajelin tehtaan öljyillä 2800km (oletus että 5W20), vaihto suodattimineen uuteen satsiin samaa kamaa ja sitten vaan tihennettyjä vaihtovälejä sitä myöten kun havaitsin kilkatuksen lisääntyvän tuon muutenkin ohuen öljyn vuoroin laimentuessa vuoroin keittyessä...ratapäivilläkin tuli vielä ajeltua viimeiset hoonaukset sillä laadulla (juuri vaihdettuna) ja kotiin tullessa piti melkosta meteliä ennen uutta välitöntä öljynvaihtoa. Vuosihuolto 18tkm kohdilla ja sisään 5W30. Sen jälkeen penkissä irtos 10% isompi tulos kuin luvatut tehot ja väännöt ja käppyrä luvattu ellei parempi, joten ilmeisesti sisäänajo oli onnistunut.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ma Tammikuu 26. 23:39:42 2015

Tuli noista Mobileista ja siitä miten ulkomailla ovat niitä haukkuneet (assosiaatio aikaisempiin viesteihin joissa kehujen perusteella käytetty) mieleen, että mahtaako suomalaisille löytyä käytettyjen öljyjen analyysipalveluja silleen että kuluttajakin voisi niitä käyttää, tai voisiko esimerkiksi yhdistyksen kautta päästä hoitamaan analyysejä kohtuullista korvausta vastaan esim Nesteen labran kanssa yhteistyössä?

Esimerkiksi ison rapakon takana ja ilmeisesti Briteissäkin harrastajilla kovin yleinen tapa lähetellä öljynäytteitä omista harrastusajoneuvoistaan ja sillä perusteella hankkia faktatietoa siitä miten paljon öljy on aiheuttanut metallien kulumaa ja mikä olisi suositeltu vaihtoväli itsessään öljyn kunnon perusteella.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja xsx » Ma Tammikuu 26. 23:42:10 2015

Eiks toi mee vähän turhan hifistelyksi :roll:
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ma Tammikuu 26. 23:43:07 2015

xsx kirjoitti:Eiks toi mee vähän turhan hifistelyksi :roll:
Ainoa tapa tietää oikeasti mistä auto tykkää...paitsi näissä suoraruiskuissa muun muassa se kannen ulkopuolelle tikittävä bensapumppu paljastaa varsin hyvin jos voitelu on heikko :)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja xsx » Ma Tammikuu 26. 23:50:07 2015

Laittaa mitä sinne kuuluu, niin varmasti toimii. Harvemmi se kone öljystä hajoaa.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Ti Tammikuu 27. 11:07:28 2015

xsx kirjoitti:Laittaa mitä sinne kuuluu, niin varmasti toimii. Harvemmi se kone öljystä hajoaa.
Joo. Paitsi ettei niitä suosituksia kannata ihan sellaisenaan niellä nykyisin. Esimerkiksi nykyisen A5-luokituksen saaneista öljyistä suositus 5W20 ja 5W30 (sallittu vaihtoehtoinen) MI4-koneelle on melkoinen ero voitelussa (SAE 20 on erikoistapaus joka ei täyttäisi todellisuudessa vaatimuksia tasavertaisesti muiden paksuusluokituksien kanssa, samoin tulee olemaan tänä tai seuraavana vuonna GF-6 myötä julkaistava uusi SAE 18-laatu, joka leikkautuu kuumassa ääripäässä muutamissa minuuteissa).

Ford-spesifikaatioissa (kuten muidenkin valmistajien) se varmaan kaikkein oleellisin on lisäainepaketti, joka pitäis kai täsmätä siihen millaisia yhdistelmiä erilaisia metallipintoja on öljykierron tavoitettavissa. Sehän vaikuttaa suoraan siihen, miten paljon erilaiset metallit liukenevat öljyn sekaan korroosion myötä ja miten eri metallipintojen väliin jäävä öljy suojaa. Se on kai se hifistely, mikä olis helpoin jättää valmistajien ongelmaksi... Ford on jo tehnyt Castrolin kanssa viime vuosikymmenen aikana sen työn meidän puolestamme.

Mitä siihen hifistelyyn tulee, niin mitä olen lukenut analyysejä eri valmistajien vaihtoehtoisista öljyistä, on niissä saman speksin mukaisenakin hyvin erilaisia lisäainepaketteja ja niiden vaikutus metallien irtoamiseen öljyn sekaan vaihtelee joskus hyvinkin paljon. Esimerkiksi öljylaadun vaihto on saattanut aiheuttaa sellaiset määrät kuparin irtoamista, että sitä voi verrata sisäänajovaiheen öljyihin uudelle autolle. Ja raudan irtoaminen on joskus kovin suurta alumiinipannuissakin.

Edit: Tässä panin sellasen jutun merkille vielä kirjoitettuani, että A5 ja A3 välillä suurin ero on siinä, että uudempi määritelmä rajoittaa HTHS eli kuuman ääripään leikkautuvuuden matalammalle. Ennen piti olla yli 3.5 mPa ja nyt se saa olla vähintään 2.9 mutta enintään 3.5 eli oikeasti kuumalle ajolle sopivaa öljyä saa etsiä vanhemmasta öljykannasta. Tai lisäaineistaa itse.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Tammikuu 27. 14:00:09 2015

terae kirjoitti:Noista sisäänajoista sen verran, että mikähän mahtaa olla se oikea tapa, kun niin monia mielipiteitä ihan jo öljyjenkin suhteen?

Itse ajelin tehtaan öljyillä 2800km (oletus että 5W20), vaihto suodattimineen uuteen satsiin samaa kamaa ja sitten vaan tihennettyjä vaihtovälejä sitä myöten kun havaitsin kilkatuksen lisääntyvän tuon muutenkin ohuen öljyn vuoroin laimentuessa vuoroin keittyessä...ratapäivilläkin tuli vielä ajeltua viimeiset hoonaukset sillä laadulla (juuri vaihdettuna) ja kotiin tullessa piti melkosta meteliä ennen uutta välitöntä öljynvaihtoa. Vuosihuolto 18tkm kohdilla ja sisään 5W30. Sen jälkeen penkissä irtos 10% isompi tulos kuin luvatut tehot ja väännöt ja käppyrä luvattu ellei parempi, joten ilmeisesti sisäänajo oli onnistunut.
Fifth Gearin joku viimeisen (viimeiseksi jääneen?) tuotantokauden jakso. Siinä testasivat jotain vanhempaa Golfia. Suurin teholisäys tuli moottorinöljy vaihtamalla. En olisi äkkiseltään uskonut, että se vaikuttaa niin paljon.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Tammikuu 27. 14:00:27 2015

MouTine kirjoitti:
Sine kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mersuun vaihdoin kymppitonnin ajon jälkeen MaxLife 5W-40 öljyt Mobili 0W-40 öljyyn. Huoltokirjan mukaan vaihtoväli on ollut sellaista 17-19000 km koko auton historian. Öljy on aina ollut toi Mobilin Rally Formula 0W-40.
Tätä tuli itsekin googletettua aikoinaan ja ”kaikilla” foorumeilla suosittelivat tuota Mobilin Rally Formulaa 0W-40, jolla sitten on menty. Mulla joku nostaja pitää joskus pientä ääntä tyhjäkäynnillä. Sitten kun antaa kierrosta, niin hiljenee. Samalla Escort RS 2000 piti myös ääntä non-Ford Formula öljyllä, jolla ääni hävisi. Mitähän keksi kokeilla marsuun...? Forte?
Tämmönen menny ihan ohi. Ethän sekoita ääntä satunaisesti tikittävään bensahuurujen sähköiseen venttiiliin? Toki sen ääni on pehmeä ja murkula sijaitsee vasemman etuvalon takana, että kovin helposti sitä ei pitäs sekottaa.
Ei oo bensahöyryn nakse, tai no mistä minä tiedän miltä se mersussa kuulostaan. Voortin nakseen kyllä tiedän, kun joskus tuli vaihdettua yksi kuollut solenoidi ’91 Escortista.

Kyllä se enemmän joltain nostajan ääneltä kuulostaa. Sen verran kuulostelin, että kyllä se enemmän tuntuisi moottorista kuuluvan. Kierrosta kun tosiaan hieman antaa, niin hiljenee. Joskus saattaa olla pitkiäkin aikoja ettei kuulu. Varsinkin on jos pitkään tyhjäkäynnillä, niin ajan myötä alkaa ääni kuulumaan (kylmästä lämpimään varmaan 10-15 min). Pitää öljy vaihtaa muutenkin nyt tulevana suvena, kun kaksi kesää on menty nykyisillä. Kilometrit eivät tule minun ajolla vastaan, mutta aika tulee. Yleensä olen vaihtanut kerran vuoteen olipa km täynnä tai ei. Tämä kun on ollut lähinnä kesäauto, niin tuumin ”saa luvan kelvata” vielä toisenkin kesän.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 8. 15:03:19 2015

Onko tarkempaa havaintoa mitä tuo fordin luokitus: Ford M2C-153E tarkoittaa? Koitin googelilla etsiä mutten oikein löytänyt.. Huomasin vaan että toi oli mainittuna valvolinen vr1 10w-60 öljyssä..

terae
Viestit: 469
Liittynyt: Su Helmikuu 23. 1:58:22 2014
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja terae » Su Helmikuu 8. 17:06:10 2015

Sultzi kirjoitti:Onko tarkempaa havaintoa mitä tuo fordin luokitus: Ford M2C-153E tarkoittaa? Koitin googelilla etsiä mutten oikein löytänyt.. Huomasin vaan että toi oli mainittuna valvolinen vr1 10w-60 öljyssä..
Mä löysin lähinnä että ESE-M2C-153E käy joihinkin vanhoihin Fordeihin ja Massey Fergusoneihin, joten veikkaan että se on aika tuhtia tavaraa... :D

Muokkaus:
Löysin mä sellasenkin jutun, että "re-refined oil" pitää Fordilla täsmätä tuohon speksiin ja että sellasta uusioöljyä ei takuu salli henkilöautoissa käytettävän...ilmeisesti kyse on öljylaadusta jossa pohjana on kierrätetty puhdistettu öljy? Ja kohderyhmä olis sitten ilmeisesti raskas kalusto?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Kesäkuu 15. 11:19:30 2015

Jos perse kestää niin motulin 300v esteripohjaset öljyt on hyvä kampe, ei voi olla paskaa öljyä jos turbo roadsporttiauto ajaa kierroksen läpi ilman paineita, eikä hajoa. Jäljet kellarin laakereissa toki, mutta monella muulla rasvalla tuho olis ollut melkoinen.

Motonetissa näkyy olevan 15w40 laatuna ja hintakin vaan 77.90e per 5 litraa :)


Mitä sormien välissä ko rasvaa pyörittelin niin on kovin eri tuntuista kuin perus moottoriöljyt. Tosin se oli laadultaan 20w60

Muuten on menty talvet (jos talvella ajaa) maxlife 15w40 ja kesät valvoline vr1 20w50 mineraali
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Syyskuu 1. 18:01:21 2015

Sine kirjoitti:Pakko nostaa hattua, että joku jaksaa paneutua näin tarkasti tähänkin asiaan. Itselle jäi vaivaamaan, että olisiko imemällä tehdyssä öljyn poistossa jäänyt ns. sontaa öljypohjan pohjalle, joka olisi pohjapropun kautta vaihtaessa mahdollisesti tullut ulos?

Viimeksi huollossa vaihtoivat AMG M113 5.4 L moottoriin imemällä öljyn ja väittivät ettei koneessa ole pohjaproppua. Lisäksi se on kuulemma huomattavasti nopeampi tapa vaihtaa. Totta varmasti sekin, mutta... Nyt sitten kun vihdoin viimein jouduin keväällä auton alla tutkimaan sen sielunelämää (huussin muututtua fordiksi eli projektiksi :) ), niin neljä pohjamuovin ruuvia ”joutui” irrottamaan ja onhan siellä öljypohjassa pohjaproppu. Hemmetti. Pitänee palata käytäntöön, jossa itse vaihtaa tämänkin asian.

Palatakseni asiaan: kokemuksia ei ole uusista Fordin moottoreista, mutta vanhemmista kyllä. Pitkään olin kovasti Fordin omia öljyjä vastaan. Lisäksi melkein jokaisella kysyttäessä oli oma mielipide, että tämä ja tämä on parempaa. Koepenkkinä on toiminut viime vuosina -96 RS 2000 16V, jolla on ajettu paljon ja säälimättä radalla kaasu pohjassa. Valvoline MaxLifea W10-40 oli pitkään käytössä, mutta joku nostaja piti aina välillä pientä ääntä tyhjäkäynnillä. Joskus, mutta riittävän usein, että sen laittoi merkille. Nyt sitten tuli kokeeksi laitettua koneeseen Formula F 5W-30. Olen ollut äimän käkenä, että moottori hiljeni kertalaakista eikä mitään ylimääräisiä ääni ole kuulunut. Siis sen normaalin I4 2.0 DOHC metelöinnin lisäksi. Muutama on sanonut ettei Formula F kestä kovia lämpötiloja ja se menee liuruksi. Saa nähdä miten käy, testi jatkuu.

Nyt tuli joku aika sitten kalustoon lisäksi Cosworth BOB, joka piti käynnistyksessä jonkun aikaa mekkalaa. Ihan kuin ketjun hydrauliselle kiristimelle öljynpaine ei ehtisi kovin nopeasti. Edellisestä öljynvaihdosta ei mitään tietoa, mutta se on vähintään kaksi vuotta. Formula F tähänkin sisään ja tsädäm: kylmästartissa ehkä puoli sekuntia ääntä ja sen jälkeen kuuluu vain bensansuutinten napse. Kävi sen verran tasaisesti, että piti ottaa ihan videota siitä hyvästä: Youtube - Ford Cosworth V6 BOB kolikkoteline.
Jäänyt kommentoimatta tähän eli auto ’95 Escort RS 2000 4x4. Edelleen voortit omat 5W30 Formulat koneessa ja ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen. Niin ja se öljypumpun ruuvi oli löysällä, kun auto tuli minulle. Vedin sen ruuvilukitteen kanssa kiinni. Tarkistin viime syksynä ja oli edelleen pysynyt kiinni.

Tähän liittyen: Cosworth BOA alkoi naulaamaan toukokuussa. Pikainen pähkäily johti siihen, että oho on tainnut unohtua öljynvaihto ja siitä on aikaa vuosi pari. Hätäpäissään tuli vaihdatettua Lahdessa sisään 5W30 ja piti olla voortin vormulaa. Sitten kotona katsoin, niin kuitissa lukee Mobil 3000 5W30. Prkl. löin pari purkkia RVS:ää perään ja ihan saa naulaamista edelleen. Ajattelin, että ajellaan näillä nyt kesä ja katsotaan muuttuuko tilanne mihinkään. Ei muuttunut. Nyt viikko sitten vaihdoin takaisin Valvoline MaxLife 10W40 rasvat ja kuin ihmeestä naulaaminen loppui. Ihmeen mustaksi oli mennyt öljy, vaikka ei ollut kuin muutaman kuukauden koneessa.

Niin mersuun vaihdoin myös öljyt. Samat Mobilit siihen sisään. Hirveätä mustaa puuroa oli tavara mikä tuli ulos. Kun vain saisi pysymään moottorin sisällä. Tahtoo tulla venttiilikopan saumoista ulos. Nyt turattu liiman kanssa kiinni ja valoa tunnelin päässä näkyvissä. Jospa se siitä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Mistä ÖLJYSTÄ autosi tykkää?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Syyskuu 1. 18:30:44 2015

Mitä öljyä sää Sine oit käyttäny siinä M113:ssa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin