Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja J-M » Su Lokakuu 5. 22:07:10 2008

Ville K kirjoitti:Nimimerkki J-M vaihteli tiivisteet viskoon, sillä oli toi B-tiiviste kuulemma vielä ihan hyvä, niin käytti samaa, mutta oli sanottu, että ihan O-rengaskin siinä toimis. Vanhis vissiin voi ite kertoo pitopuolesta?

Kyllä mullakin tää remontti on tulossa kiihtyvällä aikataululla, äsken kävin yhden DVD:n palauttamassa, niin suurinpiirtein joka toisessa liikenneympyrässä piti lukko, joka toisessa ei :twisted: Kiva kun ei etukäteen tiedä pitääkö, niin välillä tulee mielenkiintoisia ajolinjoja :lol:
No siis mun mielestä ainaki 2wd cossun perän viskoon kannattas yrittää tunkee lisää jotain levyä sinne nii et ne levyt olis valmiiks jo ihan vitun tiukas paketis ja sit jotain kunnon mömmöö mikä pitää :roll: volvon silikoniöljyä laitoin mutta ei se sen paremmin oikeen tunnu pitävän ku ennenkään, jotain tahmeempaa tarvis löytyy

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Lokakuu 11. 12:12:07 2008

Sain kasattua tossa yhen viskon ja huomena varmaan radalla pääsee sitä kunnolla testaamaan.
Laitoin sinne rc-autoihin tarkotettua silikooniöljyä (jäykkyys 50000) ja yhden levyn lisää.
Meinasin kahta levyä sinne laittaa mutta en saanu painettua levypakkaa tarpeeks kasaan niin en uskaltanu enempiä laittaa.
Ja toi öljy oli sormituntumalla samanlaista kun alkuperäinen ja vähintään yhtä jäykkää.
Mitään tiivisteitä en uusinut kun olivat silmämääräsesti kunnossa ja vuotojakaan ei näkynyt.

Pari tilannekuvaa:
Visko1
Visko2
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Lokakuu 11. 12:59:09 2008

Mikähän nois levyis on pinnan karkeus/laatu alkuperäsenä ja levyjen paksuus?
Voisko mahdollinen luistaminen myös johtua levyjen kulumisesta ja/tai lasittumisesta?
Tuli vaan mieleen et jos ne on teräs levyjä, niin voisin saada töissä pientä korvausta vastaan hiotettua tollasia levyjä ja silloinhan levyjä sais mahdutettua enemmänki samaan nippuun?
Minkäslaisia ne levyt nyt sit on sielä sisällä, montako ja millai ne on järjestetty, oisko kuvaa lähempää?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Lokakuu 11. 17:20:55 2008

Hei, viskolukossahan on juurikin tarkoitus, että ulkokehällä ja akselilla vuorotellen kiinni olevien levyjen välissä ja roissa oleva öljy leikkautuu ja tällöin sen viskositeetti kasvaa. Ts. lukko alkaa pitää vasta pienen luiston alettua. En ole yhtään viskolukkoa korjannut, mutta luulisin, että levypakan paksuudella voi vaikuttaa ainoastaan lukon esijännitykseen. Lisäämällä levyn tai kaksi saa perään tiukkuutta lisää siihen rajaan missä varsinainen luisto alkaisi, mutta luiston lukitsemiseen lisäys ei vaikuta kun se on kerran alkanut. Tähän pitäisi käyttää leikkausominaisuuksiltaan jäykempää öljyä.

Jonkun pitäisi kokeilla, että heikkeneekö lukon pito, kun lisää esijännitystä eli levyjä muutaman. Periaatteessa levyjen väliin jää vähemmän öljyä ja siten viskon lukituskykykin voi yllättäen heikentyä.

Tuo RC auton diffiöljy on mielenkiintoinen kokeilu. Niihinhän on tarjolla isolla skaalalla eri jäykkyistä öljyä, joten ehkä joku jäykimmän pään öljy saattaisi olla sopivaa. En kuitenkaan tiedä, että onko diffiöljy juuri viskolukoissa käytetyn silikooniöljyn ominaisuuksilla varustettua.

Odotan mielenkiinnolla ratatestin tuloksia :D
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Lokakuu 11. 18:17:14 2008

Tuli heitettyä pieni testilenkki ja kyllä se lukko aika napakasti ottaa nyt kiinni.
Tosin oli kostea asvaltti mutta eipä ole noin mukavalta aikasemmat lukot tuntunu kosteallakaan.
Ja huomasin samalla etten edes osaa ajaa toimivalla lukolla... :roll:

Levyistä sen verran että ne on 0,5mm paksuja, oletettavasti teräslevyjä?
Pinnalta ne on ihan sileitä mutta oisko niihin tehty joku pinnote? Oli vähän pinnaltaan kuluneita nuo levyt.
Kuva1, Kuva2

Sierra 2wd cossun viskosta löyty 23kpl sisäpuolen hampailla olevaa levyä ja 24kpl ulkopuolen hampailla ja nehän oli kasattu tyyliin ulkopuoli, sisäpuoli, ulkopuoli, sisäpuoli, ulkopuoli jne...
Kuva3

Ja tuo scorpparin (tavis) visko oli taas kasattu niin että ulkopuoli, sisäpuoli, sisäpuoli, ulkopuoli, sisäpuoli, sisäpuoli, ulkopuoli....
En laskenu levyjä mutta kokonaismäärä varmaankin sama kun tossa cossun viskossa.
Kuva4

Tota rc-autojen silikooni öljyä löytyy jäykkyyksiä aina 1000:sta 100000:een. Eli mitä suurempi arvo sitä jäykempää kamaa.
Itelle tuli siis tota 50000:sta ja saihan sitäkin jo hetken houkutella purkista ulos.
edit: joillain valmistajilla on 500000w asti, mutta voi olla 100% lukko kyllä tolla litkulla jos tulee edes purkista ulos...
Viimeksi muokannut AkiS, Pe Lokakuu 17. 18:25:39 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Lokakuu 12. 19:01:29 2008

Tämän mukaan molemmat omat 7.5" lukot on siis Scorpiosta vaikka toisen piti olla Cossusierrasta. Kesällä risteytin nuo siten että lukkoon tuli yhtä paljon sisä- ja ulkopuolisilla sakaroilla olevia levyjä ja muistaakseni yksi levy enemmän. Öljyksi Scanialaista, mietin noita rc-autojen öljyjäkin mutta ei ollut oikein käsitystä noiden numeroinneista. Tiivisteiksi laitoin normi o-renkaat.

Muutama tonni ajoa takana ja lukko pitää yhä, perus katurenkailla sivupito irtosi aina kun käänti ja painoi kaasua reilusti. Nyt alla Toyo R888 kumit ja rauhallisesti kaasua kaarteessa lisätessä saattaa sisempi sutia mutta lisää hanaa niin sutii molemmilla. Suoralla Toyotkin pyörii samaa tahtia jos vaan saa pidon irti :wink: Ennen remonttia ei pitänyt juuri yhtään koska entisistä öljyistä oli vain kovettuneita paakkuja jäljellä.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Lokakuu 12. 21:05:43 2008

Joo, ratatesti suoritettu ja hienostihan se toimi.
Mitään kovin analyyttistä ei voi sanoa kun en ole toimivalla lukolla varmaan koskaan päässy ajamaan.
Mutta joka tilanteessa piti hienosti. Ei lyöny sisäpyörä turhaan tyhjää missään tilanteessa.
Harmi ettei ollu inspiraatiota tehä tätä remonttia jo kesällä kun jäi aika vähäiseks nyt nää testit ja ajokausi alkaa olee jo paketissa.
Ens kesänä sitten lisää happea niin näkee että toimiiko toi pitemmän päälle.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » Su Lokakuu 12. 22:09:58 2008

Hienoa nyt tuli kokemuksia :) Eli pitänee cossustakin avata pakka, ei meinaan pidä juuri ollenkaan, ajattelin kokeilla ehkä jopa jotain 70000-80000 jäykkystä :?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Heinäkuu 17. 1:09:12 2009

Tarinoidaan tännekkin nyt vähän jotain eli viime ahveniston ratapäivien jälkeen alko lukko luistamaan sillon tällön ja ja, tänään vihdoin sain aikaseks purkaa paketin pois murikasta ja näyttäs siltä että se sisäpuolen huulistefa oli valskannu litkuja ulos. Oli jonkunverran viskoöljyjä peäröljyn seassa. Kerkesin jo uuden viskopaketin kasaamaan vanhoilla stefoilla mutta oliko joku löytänyt noita huulistefoja jostain?

Edittiä sen verran että eihän se sisempi stefa mikään "huuli" malli ollutkaan, näytti vaan siltä.
Enivei siitä stefasta oli palanen lohjennut ja sen takia litkut karkas viskopaketista.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Elokuu 3. 0:42:04 2009

ittellä ollut cosassa nyt 3000kilsaa koeajossa huollettu lukko, jonne laitoin 60000 rc diffiöljyt sisälle ja yksi lisälevy mukaan muuten kasasin vanhoilla ehjillä tiivisteillä ym osilla. Sikaa on nyt tullu annettua ja koitettua kaikin mahdollisin tavoin saada luistamaan asfaltilla siinä vielä onnistumatta :burn :burn eli pakko todeta että onnistu paremmin kuin uskoinkaan, se on muuten hauska ajaa cossulla jossa lukko toimii 8)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Elokuu 3. 17:42:54 2009

heka kirjoitti:ittellä ollut cosassa nyt 3000kilsaa koeajossa huollettu lukko, jonne laitoin 60000 rc diffiöljyt sisälle ja yksi lisälevy mukaan muuten kasasin vanhoilla ehjillä tiivisteillä ym osilla. Sikaa on nyt tullu annettua ja koitettua kaikin mahdollisin tavoin saada luistamaan asfaltilla siinä vielä onnistumatta :burn :burn eli pakko todeta että onnistu paremmin kuin uskoinkaan, se on muuten hauska ajaa cossulla jossa lukko toimii 8)
Ei ilmeisesti oo liian tiukkakaan ollu?
Toisin sanoen, saako asvatoidulla pienellä parkkipaikalla auton ruutuun, niin että ei puske?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Elokuu 3. 23:46:08 2009

Onko kukaan laskenu niitä levyjä sieltä viskon sisältä ketä niitä nyt on purkannu tässä viimeaikoina?
Mietin vaan pitääkö noi mun edelliset laskelmat yhtään paikkaansa...
Nyt viimeks kun tein ton viskon huollon niin purin scorpparin lukon mistä tuli 52 levyä ulos.
Takasin meni 53 levyä kun kasas sen niin että on eriparilevyt päällekkän.

Ja viskon kasasin muuten rc-litkuilla mitkä oli 100000 jäykkyydellä, en suosittele tekemään samaa :lol:
Tuntuu sisäkurvin rengas vähän nypyttävän asvaltillakin kun tiukan käännöksen tekee risteyksessä tai parkkiksella esim.
Hiekalla huomaa asian selvästi.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Elokuu 5. 0:11:57 2009

ei nypytä parkkikksella eikä muutoinkaan huomaa lukon olemassa oloa ennen kuin polkaisee niin että alkaa pito irrota ja tähän asti pito on irronnut aina tasaisesti molemmilla pyöriltä O:)

Mites sielä noin paljon on levyjä ollut kun muistelisin että itellä oli 23sisä boorista ja 24 ulko boorista levyä ja kootessa laitoin yhden sisä boorisen levyn lisäksi.
Scorppion lukosta tulleita levyjä en ookkaan tainnut laskea, mutta paljon mahdollista että sielä oli pari enemmän kun sielä on vähemmän niitä jousirenkaita, jotka tekevät rakoa levyjen väliin.
Ootkos Akis kasaillut perät niiden rinkuloiden kanssa vai ilman? koikeilin heittää levypakan paikoilleen ilman rinkuloita ja levyjä olis mahtunut useampikin lisää mutta laitoin silti rinkulat väliin, tuskimpa ne sielä turhaan on välystä tekemässä.

Niin ja löyty niistä scorppi cossun ja sierra cossun lukoista muutakin eroa sisältä kuin pelkkät levyt..
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Elokuu 5. 16:10:24 2009

heka kirjoitti:ei nypytä parkkikksella eikä muutoinkaan huomaa lukon olemassa oloa ennen kuin polkaisee niin että alkaa pito irrota ja tähän asti pito on irronnut aina tasaisesti molemmilla pyöriltä O:)

Mites sielä noin paljon on levyjä ollut kun muistelisin että itellä oli 23sisä boorista ja 24 ulko boorista levyä ja kootessa laitoin yhden sisä boorisen levyn lisäksi.
Scorppion lukosta tulleita levyjä en ookkaan tainnut laskea, mutta paljon mahdollista että sielä oli pari enemmän kun sielä on vähemmän niitä jousirenkaita, jotka tekevät rakoa levyjen väliin.
Ootkos Akis kasaillut perät niiden rinkuloiden kanssa vai ilman? koikeilin heittää levypakan paikoilleen ilman rinkuloita ja levyjä olis mahtunut useampikin lisää mutta laitoin silti rinkulat väliin, tuskimpa ne sielä turhaan on välystä tekemässä.

Niin ja löyty niistä scorppi cossun ja sierra cossun lukoista muutakin eroa sisältä kuin pelkkät levyt..
Mitäs eroa lukoista löytyi?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

AkiS
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Elokuu 5. 16:50:00 2009

heka kirjoitti:
Mites sielä noin paljon on levyjä ollut kun muistelisin että itellä oli 23sisä boorista ja 24 ulko boorista levyä ja kootessa laitoin yhden sisä boorisen levyn lisäksi.
Scorppion lukosta tulleita levyjä en ookkaan tainnut laskea, mutta paljon mahdollista että sielä oli pari enemmän kun sielä on vähemmän niitä jousirenkaita, jotka tekevät rakoa levyjen väliin.
Ootkos Akis kasaillut perät niiden rinkuloiden kanssa vai ilman? koikeilin heittää levypakan paikoilleen ilman rinkuloita ja levyjä olis mahtunut useampikin lisää mutta laitoin silti rinkulat väliin, tuskimpa ne sielä turhaan on välystä tekemässä.
Kyllä mä pariin kertaan ne laskin että 52 olis ulos tullu, en tiedä mistä scorpparista toi perä oli mutta -91 tai uudemmasta. Ei mulkkarista kuitenkaan.
Itekkin ihmettelin kun ei tohon edelliseen niin montaa levyä tainnu mennä mut tarvis laskee nekin vielä uudestaan.
En ole laittanu rinkuloita, ainakaan niitä ulkoreunalle tulevia koska ne on paksumpia kun yks levy ja tarkotettu ilmeisesti vaan jos laitetaan 2 samaa levyä päällekkäin niinkun noissa scorpparin lukoissa on ollu.
Sierra cossun lukossa oli sisäreunalla ohuet rinkulat mutta en laittanu niitäkään tähän nykyseen.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » La Elokuu 8. 12:56:18 2009

Eroa oli sisäbooriosassa jonka läpi vetari tulee booreille. cossun omassa oli sisemmässä päässä kaulus siinäkohdassa josta tiivistää B-tiivisteeseen kuoressa, eli Btiiviste oli huomattavasti isompi cossun murikassa kuin scorppi cossun murikassa, samoin sen osan boorit oli pari milliä pidemmät kuin scorpissa. Eipä tuolla käytännössä varmaankaan isoa merkitystä ole mutta pisti vaan silmään tuollainen eroavaisuus ja voihan tuo olla joku tehtaan päivitysta johonkin vuosimalliin tms.
Kuvankin voisin laittaa jos osaisin ottaa uudesta puhelimesta kuvat koneelle :roll:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 9. 11:07:17 2009

heka kirjoitti:Eroa oli sisäbooriosassa jonka läpi vetari tulee booreille. cossun omassa oli sisemmässä päässä kaulus siinäkohdassa josta tiivistää B-tiivisteeseen kuoressa, eli Btiiviste oli huomattavasti isompi cossun murikassa kuin scorppi cossun murikassa, samoin sen osan boorit oli pari milliä pidemmät kuin scorpissa. Eipä tuolla käytännössä varmaankaan isoa merkitystä ole mutta pisti vaan silmään tuollainen eroavaisuus ja voihan tuo olla joku tehtaan päivitysta johonkin vuosimalliin tms.
Kuvankin voisin laittaa jos osaisin ottaa uudesta puhelimesta kuvat koneelle :roll:
Jos sul ei mitään siirtojohtoa oo puhelimeen, niin lähetä ne kuvat tietokoneelle sähköpostis kautta... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » Su Elokuu 9. 12:41:31 2009

on mulla piuha mut ei oo ehtiny perehtyä, sähköpostilla lähettämisessä en ainakaan onnistu :roll: ei oo ihan vahvinta alaa :)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

skailain
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Lokakuu 3. 10:25:13 2007

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja skailain » To Elokuu 20. 18:51:01 2009

Tein homman dohc 4x4 sierran perään. Viskolevyjen väliin laitoin Kärkkäiseltä saatavaa nikko-auton diffiöljyä 30000 jäykkyydellä. Aluksi ennen projektia kun tunkkasi auton toisen takarenkaan ilmaan sitä pystyi helposti pyörittämään, aika heikonlainen vastus oli ja talvella ajaessa oli sellanen tunne että ei tahdo enää pitää ollenkaan. Purkaessa levyjä brakecleaner toimi aika hyvin vanhan mönjän poistoon, melkoista tervaa/siirappia oli. Perämurikka kun oli saanu kasaan heräsi ihmetys että kuinka helposti molempia pystyy pyörittelemään eri suuntiin. Noh perä kiinni autoon siinä fiiliksessä että jos ei toimi kunnolla, koitetaan toisella jäykkyydellä.

Koeajoa jonkin verran niin että paikat ja öljyt lämpenee ja takaisin hallille testaamaan. Koitinpa niin että nostin tunkilla toisen takarenkaan ilmaan niin ei mitään toivoa saada pyöritettyä käsivoimin enään. Perä ei pidä mitään ääntä ja luistaa kuitenkin sen verran että kääntyy normaaliin tapaan. Parisataa kilsaa ajettuna niin koitin vähän hiekalla lukon toimintaa.. Miksi en tehnyt tätä huoltoa jo aikaisemmin. Parissa päivässä tekee aika helposti kun on nosturi käytössä.

Hintaa hommalle, uudet peräöljyt 10€, 2 purkkia viskomömmöä (6,50€/kpl), purkki brakecleaneria 4e ja melko paljon rättejä. Ja kunnon työkalut.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » To Elokuu 20. 19:08:01 2009

skailain kirjoitti:Tein homman dohc 4x4 sierran perään. Viskolevyjen väliin laitoin Kärkkäiseltä saatavaa nikko-auton diffiöljyä 30000 jäykkyydellä. Aluksi ennen projektia kun tunkkasi auton toisen takarenkaan ilmaan sitä pystyi helposti pyörittämään, aika heikonlainen vastus oli ja talvella ajaessa oli sellanen tunne että ei tahdo enää pitää ollenkaan. Purkaessa levyjä brakecleaner toimi aika hyvin vanhan mönjän poistoon, melkoista tervaa/siirappia oli. Perämurikka kun oli saanu kasaan heräsi ihmetys että kuinka helposti molempia pystyy pyörittelemään eri suuntiin. Noh perä kiinni autoon siinä fiiliksessä että jos ei toimi kunnolla, koitetaan toisella jäykkyydellä.

Koeajoa jonkin verran niin että paikat ja öljyt lämpenee ja takaisin hallille testaamaan. Koitinpa niin että nostin tunkilla toisen takarenkaan ilmaan niin ei mitään toivoa saada pyöritettyä käsivoimin enään. Perä ei pidä mitään ääntä ja luistaa kuitenkin sen verran että kääntyy normaaliin tapaan. Parisataa kilsaa ajettuna niin koitin vähän hiekalla lukon toimintaa.. Miksi en tehnyt tätä huoltoa jo aikaisemmin. Parissa päivässä tekee aika helposti kun on nosturi käytössä.

Hintaa hommalle, uudet peräöljyt 10€, 2 purkkia viskomömmöä (6,50€/kpl), purkki brakecleaneria 4e ja melko paljon rättejä. Ja kunnon työkalut.
Tää vois toimia myös RS Turbon viskolle?

Nyt ku pistää nosturilla 4 pesään ja pitää toisesta vetarista kiinni, niin kestää varmaan 20-30s ennen kun tapahtuu mitään :lol: Sittenkin lähtee tooooosi hitaasti kampeamaan, mutta loppuenlopuks kampee niin että ei jaksa pitää millään kiinni... :-s
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

TEKKE
Viestit: 328
Liittynyt: To Lokakuu 26. 23:18:55 2006
Paikkakunta: Kajaani

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja TEKKE » Ke Syyskuu 30. 19:56:23 2009

kuinka täyteen olette laittanut nuo viskolevy kotelon sillä visko öljyllä :?:
mikähän jäykkynen visko öljy olis sopivin rst lukkoon kun pitäs huoltaa tuo kilpurin vaihteisto niin ajatteli samalla huoltaa tuon lukonkin vinkejä otetaan vastaan
Ford Escort xr3 R:F/SS
http://i182.photobucket.com/albums/x144 ... CT4930.jpg
Ford Escort 1.4 laser
ford transit 300l
ford fiesta vm:95 jm kalusto

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Syyskuu 30. 23:57:01 2009

TEKKE kirjoitti:kuinka täyteen olette laittanut nuo viskolevy kotelon sillä visko öljyllä :?:
mikähän jäykkynen visko öljy olis sopivin rst lukkoon kun pitäs huoltaa tuo kilpurin vaihteisto niin ajatteli samalla huoltaa tuon lukonkin vinkejä otetaan vastaan
Täyteen sen tilanhan pitäisi periaatteessa olla tyhjiö, eli yhtään ilmaa ei saisi jäädä minnekkään vain neste.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 7. 0:09:09 2010

Kun tässä on tullut pähkittyä nelikkodokkini viskojen uusintaa, niin tämän ketjun perusteella näyttääkin siltä että huolto on parempi idea kuin uusinta. :)

Mikähän öljy olisi fiksuinta laittaa, joku Scanian viskoflektikama vai RC öljyt? Jos RC öljyt, niin mistä olette hankkineet? Pikaisella googletuksella tarttui 60000RC öljystä tälläinen linkki:

http://www.rcjkl.fi/product.asp?lang=1& ... &q=y&s=552

Liekkö tuo sopivaa, vai suositteletteko jotain muuta? Auton kääntyvyys ja ajettavuus normaalissa ajossa olisi kiva säilyttää ilman jypyttelyjä parkkiksella tms.. Tarkoituksena olisi ihan ekaksi vaihtaa keskiviskon öljyt kun sellainen löytyy irrallisena hyllystä ja sitten takaperäänkin jos ei vaikuta omista varastoista hyväntuntuista perää remppaamatta löytyvän. Ajatuksena oli kasata 1:1 samalla tavalla kuin vakioviskokin, eli lisäämättä levyjä. Minulla on kyllä mahdollisuus lisäilläkin levyjä koska löytyy tuo yksi ylimääräinen keskivisko hyllystä, mutta kannattaako ja pitääkö sieltä sitten jotain prikkoja poistella?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Joulukuu 7. 2:40:10 2010

Viskolukon toimintaperiaate on aivan eri kuin kitkalukossa, ei niitä levyjä sinne viskoon kannata lisätä ellei ole niin tehokas moottori, että viskon sisältö on jossain tilanteeessa mennyt murusiksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Joulukuu 7. 9:46:06 2010

No tossa ylempänähän on jo tullut ilmi, että cossun ja "tavallisen" visko eroaa levyjen osalta. Kannattaa siis ainakin kasata visko "cossun speksiin"..
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 7. 10:45:05 2010

Ville K kirjoitti:No tossa ylempänähän on jo tullut ilmi, että cossun ja "tavallisen" visko eroaa levyjen osalta. Kannattaa siis ainakin kasata visko "cossun speksiin"..
Tässä topicissahan on käsitelty kahta asiaa ainaskin... Keskiviskoa (johon otsikkokin viittaa) ja perän viskoa. Perän osalta eroa ainaskin löytyy, mutta löytyykö keskiviskon? Ja onko eriäviä suosituksia mitä laittaa keskiviskoon ja mitä perään? Jotenkin äkkiseltään ajateltuna tuntuisi että keskiviskoon pystyisi laittamaan jäykempää tököttiä kuin perään, mutta onko kellä kokemuksia?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 7. 18:23:45 2010

Löysinpä just PDF:n jossa sanotaan että Scanian 561072 öljy on viskositeetiltaan 12500 cSt. Täytyypäs tutkia lisää tätä silikooniöljyasiaa ja päättää mitä mömmöä tilaan...

http://prodsupport.scania.com/groups/vi ... 162_07.pdf

[EDIT]Googlettelin tässä ihan urakalla ja tuntuu olevan pirun hankalaa löytää tietoa tehtaan käyttämien öljyjen spekseistä. Ei keski- eikä takaviskon mömmöistä... Ajattelin kokeilla kepillä jäätä ja lähettelin Gearboxmanille sähköpostilla varovaista kyselyä, mutta katsotaan vastaavatko mitään. Laittelin myös suomen voorttille kysymyksen, saas nyt nähä saako mistään tietoa...

Tossa Passionfordilta epäonnistuneesta peräkokeilusta: http://passionford.com/forum/ford-sierr ... fluid.html[/EDIT]

[EDIT2]Vaihdoin Scanian tuotelinkin suomenkieliseen PDF:ään kun sellainenkin löytyi.[/EDIT2]

[EDIT3]Tuollasta löyty Toyotan viskoflektiaineita etsiessä: http://zhome.com/ZCMnL/tech/FanClutch/FanClutch.htm
(eli kolmea eri sorttia 3000 cSt, 6000cSt ja 10000 cSt)[/EDIT3]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Joulukuu 10. 9:49:11 2010

Noniin... Gearboxman ei yllätys-yllätys vastannut mitään ja Ford vastasi minkä tyypin öljyt vaihteistoon, jakovaihteistoon ja perään käy. Lisäkysymykset Fordille tuottivat vain vastauksen että ei huollettavissa. Ystävällisesti kerroin että kyllä se on huollettavissa ja olisiko jotain muuta osoitetta mistä voisin kysyä, vaikka englanniksikin, mutta siihen tuli vain tylysti muotoiltu kuittaileva vastaus että heillä ei ole tietoa eikä koskaan ole ollutkaan.

Mutta eipä hätää, en lannistu näin helpolla... Otetaan seuraavaksi yhteyttä lähemmäs alkulähteitä sitten...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Joulukuu 10. 9:50:58 2010

Zipi kirjoitti:Noniin... Gearboxman ei yllätys-yllätys vastannut mitään ja Ford vastasi minkä tyypin öljyt vaihteistoon, jakovaihteistoon ja perään käy. Lisäkysymykset Fordille tuottivat vain vastauksen että ei huollettavissa. Ystävällisesti kerroin että kyllä se on huollettavissa ja olisiko jotain muuta osoitetta mistä voisin kysyä, vaikka englanniksikin, mutta siihen tuli vain tylysti muotoiltu kuittaileva vastaus että heillä ei ole tietoa eikä koskaan ole ollutkaan.

Mutta eipä hätää, en lannistu näin helpolla... Otetaan seuraavaksi yhteyttä lähemmäs alkulähteitä sitten...
noissahan ei mitään uutta ollut, et ollut ensimmäinen, etkä varmaan edes kymmenes, joka noita asioita on noista lähteistä yrittänyt selvittää :roll:
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Joulukuu 10. 10:12:57 2010

Ville K kirjoitti:noissahan ei mitään uutta ollut, et ollut ensimmäinen, etkä varmaan edes kymmenes, joka noita asioita on noista lähteistä yrittänyt selvittää :roll:
Epäilemättä... Mutta pitää tämä polku jossain järjestyksessä kulkea ja pakkohan se tuo tieto on jostain selville saada. Tiedä sitten onko jonkin alihankkijan tekemä esim. tuo keskivisko, mutta kyllä ajattelin käyttää melkoisen määrän tarmoa tämän selvittämiseen. Katsotaan miten homma etenee, mutta ihan helpolla en luovuta.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » La Joulukuu 11. 12:53:38 2010

Uskoisin että tonne keskelle rc auton 60 000 liemet sisään niin rokkaa hienosti, perään tuo sopii myös loistavasti :wink: saattaa olla aika vaikea saada virallista tietoa mistään mitä sielä on ollut tehtaalta lähtiessä..
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Helmikuu 13. 17:34:17 2011

Euroopan Fordin pitkittäismoottorilla olevissa Sierra/Scorpio/Escort Cosworth käyttämä 4WD on omaa sukua Fergusonin keksintö. Löytyisiköhän tämän perusteella paremmin tietoa viskosta?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferguson_Research_Ltd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Four-wheel_drive

Huhut kertovat, että muutama Capri 4x4 myös olemassa Fergusonin tekemänä Fordin pyynnöstä. Ilmeisesti jotain protoja.

Samaa 4WD järjestelmää on käytetty myös E30 bemarissa hieman eri etu-/takavetosuhteella. Eilen oli puhetta erään BMW 325iX harrastajan kanssa ja 4WD systeemi vaikutti olevan hyvin samanlainen kuin Fordissa.

http://www.bmwclub.fi/fi/cars/e30-16/index.html
http://www.bmwclub.fi/fi/cars/e30-16/techimages.html

Bemarissa turbotettuna sulake on vaihdelaatikko ja siellä on joku ratas/boori, joka antautuu isommilla tehoilla. Vähän sama kuin Fordin MT-75 4x4 laatikko, joka myös (kuulemma :D ) on ”sulake”. Itse 4WD systeemi on varsin kestävän systeemin maineessa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Helmikuu 14. 8:03:18 2011

tässä 2008 kysytty kysymys saksasta.
ongelma oli silloin että en saanut mistään ongittua mitä nestettä sinne pitäisi laittaa.



CP
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
we know the application to use silicone fluit in cars to install visco coupling in differential.
We have a silicone fluit in stock which is in the viscosity range, and it´s suitable up to maximum 150 °C.

You ask for a quantity of 1 to 10 Liter, but unfortunately the minimum purchase quantity is about 100kg !

Please take notice that Pre-tests are indispensable ! If you need a sample, please give us a short message.

If there are nay questions left don´t hestitae to call us !


Best regards,

www.boewing.de
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja kujis » To Huhtikuu 21. 17:33:16 2011

Kuuluukos noita levyjen välissä olevia rautalankoja olla miten monta? Itse purin omastani ja niitä ei joka välissä ole tuossa ainakaan
Sierra Cosworth 4wd - 91

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Joulukuu 23. 6:10:33 2011

Olisi tarkoitus tehdä 7.5" viskoperälle tämä käsittely nyt talven aikana, 60 000 öljyä ajattelin laittaa, mutta onko tarpeen laittaa lisälevyjä tuonne viskopakkaan, vai tuleeko hyvä ilmankin? Ja jos jollekin on jäänyt ylim. levyjä nurkkiin, niin voisin pari lunastaa? :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » La Tammikuu 7. 17:54:07 2012

Toimii ihan hyvin ilman lisälevyjä
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Edi
Viestit: 393
Liittynyt: Su Lokakuu 3. 15:56:25 2004
Paikkakunta: Kuopio

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Edi » Ma Tammikuu 30. 21:38:00 2012

itellä menossa kans toi viskon öljynvaihto eli tilalle oon parasta aikaa laittamassa rc auton 60000 silikoniöljyä.. aika tönkkiä evästä.. toivottavasti ei jää hirveenä tota ilmaa tonne viskon kopan alle ku pulttaa kannen kiinni
viime kesänä huomasin et vetää välillä sisemmällä renkaalla tyhjää ku ykkösellä kääntää ja kaasuttaa, mut suoraan mentäessä märällä pinnalla sutii aina molemmilla
aika paksua klönttimäistä tavaraa oli vastassa ku avasin viskon, toivotaan et alkaa puremaan tän jälkeen vähä napakammin
cossu
bemu

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Posmo » La Maaliskuu 17. 22:47:18 2012

Pystyykö Scorpion 4.2X välityksellisen perän kasaamaan Cossun viskolukon kanssa? Mitä "extra" hommaa tämä aiheuttaa? Kannattaa varmaan kasata viskolukko Scorpion perän kuoriin suoraan?


Anyway, lisätään tämä linkki tänne, eli OHJEET PERÄN PURKAMISEEN

http://www.mc2racing.com/tech/20081104a/index.html
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Jani
Viestit: 201
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 12:36:14 2001
Paikkakunta: halikko

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Jani » Su Maaliskuu 18. 21:34:31 2012

millaisia kokemuksia on tuosta keskiviskon viskoöljyn vaihdosta?

Tänään purkasin Integralesta sen ja tilasin 100,000 paksuista öljyä, saa nähdä millainen sitten tulee.
Lancia Delta Integrale 8v
BMW E34 "M5"
MB S124 300TDT

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Maaliskuu 19. 13:57:09 2012

Posmo kirjoitti:Pystyykö Scorpion 4.2X välityksellisen perän kasaamaan Cossun viskolukon kanssa? Mitä "extra" hommaa tämä aiheuttaa? Kannattaa varmaan kasata viskolukko Scorpion perän kuoriin suoraan?


Anyway, lisätään tämä linkki tänne, eli OHJEET PERÄN PURKAMISEEN

http://www.mc2racing.com/tech/20081104a/index.html

Pystyy ja järkevintä juurikin noin päin, jos pinionin laakerointi kunnossa sitä ei tarvitse irroittaa ollenkaan. oikeastaan karkeasti menee että purat molemmista peristä tasaus pyörästöt käteen ja vaihdat ison vetopyörän lukolliseen tasauspyörästöön kiinni, jonka jälkeen kasaan päin ja käytät lukollisen tasaus pyörästön laakeripesiä laakereineen mikäli laakerit jäävät vanhat.

Näin tehden ei tarvitse välittää kuin hammas välyksestä ja laakereiden esijännityksestä, hammas kosketus ei muutu kun pinionin akselia ei tarvitse irroittaa. Manuaalista löytyvät molemmat arvot (välys ja esijännitys) mutta tuon esijännityksen mittaaminen on vähän hankalaa, joten sen joutuu melkein vetämään tunteella kohdalle... Viimeksi taisin kyllä mitata kuoren venymää heittokellolla ja pienellä momentti avaimella kokeilla pinionin päästä ohjeen mukaan, mutta silti sen vähän tunteella joutuu laittamaan.

Huom, kannattaa tarkistaa kun viskopakan kansi on auki että onko siinä oleva pronssi? laakeri päässyt kulumaan kuopalle, jos on niin suosittelen mittaamaan kuinka paljon ja kompensoiomaan sen laakeri shimmillä visko pakan puoleisen poskirattaan väliin. Tämä siksi että tuo kuluma suurentaa pikkurattaitten välystä ja kun sielä on enemmän tyhjää niin iskut tulevat kovempaa sinne ja hajoaa todennäköisesti vähän helpommin ne rattaat.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Maaliskuu 19. 17:38:18 2012

heka kirjoitti:
Posmo kirjoitti:Pystyykö Scorpion 4.2X välityksellisen perän kasaamaan Cossun viskolukon kanssa? Mitä "extra" hommaa tämä aiheuttaa? Kannattaa varmaan kasata viskolukko Scorpion perän kuoriin suoraan?


Anyway, lisätään tämä linkki tänne, eli OHJEET PERÄN PURKAMISEEN

http://www.mc2racing.com/tech/20081104a/index.html

Pystyy ja järkevintä juurikin noin päin, jos pinionin laakerointi kunnossa sitä ei tarvitse irroittaa ollenkaan. oikeastaan karkeasti menee että purat molemmista peristä tasaus pyörästöt käteen ja vaihdat ison vetopyörän lukolliseen tasauspyörästöön kiinni, jonka jälkeen kasaan päin ja käytät lukollisen tasaus pyörästön laakeripesiä laakereineen mikäli laakerit jäävät vanhat.

Näin tehden ei tarvitse välittää kuin hammas välyksestä ja laakereiden esijännityksestä, hammas kosketus ei muutu kun pinionin akselia ei tarvitse irroittaa. Manuaalista löytyvät molemmat arvot (välys ja esijännitys) mutta tuon esijännityksen mittaaminen on vähän hankalaa, joten sen joutuu melkein vetämään tunteella kohdalle... Viimeksi taisin kyllä mitata kuoren venymää heittokellolla ja pienellä momentti avaimella kokeilla pinionin päästä ohjeen mukaan, mutta silti sen vähän tunteella joutuu laittamaan.

Huom, kannattaa tarkistaa kun viskopakan kansi on auki että onko siinä oleva pronssi? laakeri päässyt kulumaan kuopalle, jos on niin suosittelen mittaamaan kuinka paljon ja kompensoiomaan sen laakeri shimmillä visko pakan puoleisen poskirattaan väliin. Tämä siksi että tuo kuluma suurentaa pikkurattaitten välystä ja kun sielä on enemmän tyhjää niin iskut tulevat kovempaa sinne ja hajoaa todennäköisesti vähän helpommin ne rattaat.

Kiitos tiedon jakamisesta! Ensimmäistä kertaa perää purkamassa niin kaikki tieto on tarpeen. Välyksen mittaus onnistuu, mutta tuo esijännityksen "fiilis"pohjalta vetäminen mietityttää, kun ei ole kokemusta siitä miltä tulisi tuntua. No, pitää etsiä se tiuhempi perä ennenkuin alkaa mitään muuta tekemään vielä. :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Jani
Viestit: 201
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 12:36:14 2001
Paikkakunta: halikko

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Jani » Ke Maaliskuu 21. 6:49:05 2012

Eilen tuli kasailtua viskoa, mutta kantta en saa tarpeeksi pohjaan, ku liikaa öljyä.
Siinä kannessa on pieni ilmareikä johon tulee pieni kuuskolopultti, niin siitä kannattaisi varmaan koittaa imeä jollain?

Aika jäykkää tavaraa oli toi 100,000 mutta onneksi sen saa vaihdettua aika helposti, jos huonolta vaikuttaa ajossa.
Lancia Delta Integrale 8v
BMW E34 "M5"
MB S124 300TDT

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja heka » Pe Maaliskuu 23. 22:01:07 2012

Jani kirjoitti:Eilen tuli kasailtua viskoa, mutta kantta en saa tarpeeksi pohjaan, ku liikaa öljyä.
Siinä kannessa on pieni ilmareikä johon tulee pieni kuuskolopultti, niin siitä kannattaisi varmaan koittaa imeä jollain?

Aika jäykkää tavaraa oli toi 100,000 mutta onneksi sen saa vaihdettua aika helposti, jos huonolta vaikuttaa ajossa.
tuosta keskiviskosta en tiedä mutta tuntuisi oudolta ettei saisi puristettua kasaan, onhan se jäykkää mutta kyllä se pienestäkin reiästä tulee ainakin kun pikkusen voimaa käyttää puristuksessa... Vai onko ongelma ratkennut jo ?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Jani
Viestit: 201
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 12:36:14 2001
Paikkakunta: halikko

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Jani » La Maaliskuu 24. 8:24:44 2012

oli juu se ilma reikä tukossa. Vähän imasin ruiskun kanssa, ni johan alkoi ylimääräiset tulee ulos.

Tai oli mulla mulla yön 25kg sen päällä, et tuli ylimääräiset pois. aika sitkeetä tavaraa...

Hieman jännittää millainen mahtaa ajossa olla.
Lancia Delta Integrale 8v
BMW E34 "M5"
MB S124 300TDT

Cossu92
Viestit: 69
Liittynyt: To Kesäkuu 16. 19:52:54 2011

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Cossu92 » La Maaliskuu 31. 22:14:50 2012

Laitetaanpa vielä tänne kun on oikein dedikoitu keskustelu tätä aihetta varten...
Joo lienee visko rikki, eturenkaat ei oikein raavi enää. :evil: Uusi viskolukko on jo hyllyssä odottamassa mutta kiinnostaisi tietää että onko tuo kuinka hankala vaihtaa ja tarvitseeko tuohon jotain muita osia kenties? Tai osaako joku paja vaihtaa tuollaisen ja mitähän mahtaa veloittaa siitä? Ei viitsisi Fordille noin vanhaa rotiskoa viedä ja tuskin jokainen nyrkkipaja noihin nelivetojärjestelmiin koskee...
Eli haluaisin kuulla kenties omakohtaisia kokemuksia että saako tavallinen tallaaja tuollaisen viskon vaihdettua, ts. mitenkä hankala itse purku/kasaus-prosessi on, tai löytyykö jotain tiettyä korjaamoa joka tuollaisen osaisi ja suostuisi tekemään. Ja itselleni tuli yllätyksenä että tuon viskon voisi saada korjattua rääkkäämällä autoa liukkaalla, luulin että nuo ovat kerrasta pelistä pois -hajoamisia. :shock:

Kiitos jo etukäteen jos joku osaisi auttaa vajaavetoisen Cossun kanssa painijaa. :wink:
Sierra Cosworth 4x4 -91

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Toukokuu 3. 22:50:01 2012

Cossu92 kirjoitti:Eli haluaisin kuulla kenties omakohtaisia kokemuksia että saako tavallinen tallaaja tuollaisen viskon vaihdettua, ts. mitenkä hankala itse purku/kasaus-prosessi on, tai löytyykö jotain tiettyä korjaamoa joka tuollaisen osaisi ja suostuisi tekemään. Ja itselleni tuli yllätyksenä että tuon viskon voisi saada korjattua rääkkäämällä autoa liukkaalla, luulin että nuo ovat kerrasta pelistä pois -hajoamisia. :shock:
En nyt kyllä mikään suunnaton asiantuntija ole, mutta perstuntumalta nelikkodokkien kanssa pelanneena sanoisin että eipä ne sillä rääkkäämisellä kuntoon tule. Tai tulee silleen että vähän aikaa toimii paremmin, mutta siitä pikkuhiljaa uupuu kokonaan joskin rääkillä taas hetkeksi elpyy. Sikälis kun olen lueskellut, niin minulle on jäänyt käsitys että O-renkaiden kuluminen/vuotaminen on suurin syy viskon löystymiseen. Eli sinne silikooniöljyn sekaan pääsee vaihteisto tai peräöljyä. Viisaammat korjatkoon jos höpöjä haastan.

Itsellä olisi keskiviskon ja takaviskon huolto edessä... Jahka sinne saakka remppa milloin etenee, niin eiköhän toi dokumentoitua tule. Mutta en pidättäisi hengitystä sitä odotellessa, vaikka ensi talveksi olisikin kiva saada värkki iskuun. :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja wex4 » La Kesäkuu 2. 18:13:37 2012

Sain keski viskon tiivisteet juuri, X-orengas XR 5.33x47.00mm tuntui olevan passeli koko.
Onkohan perän topicin alussa mainittu B rengas myös X rengas?
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Joulukuu 12. 21:07:41 2013

Tyrkätään tähän ketjun jatkoksi yksi kysymys: Purin tuossa yhden viskoperän joko oli aiemman omistajan mukaan jyristänyt tasaisella vauhdilla ajaessa. Oletus oli että joku laakerivika tms. ja että vaihtaisin tuosta viskopakan ja vetarin tumpit johonkin aiemmin lukottomaan perään. No, viskopakkaa avatessa odotti yllätys: pakka oli alipaineinen ("veti" itseään kiinni melko voimakkaasti avattaessa) ja kun kannen sai auki tuli sisältä kuiva "pöllähdys". Kaikki viskopakan öljy oli muuttunut tuhkamaiseksi rutikuvaksi puruksi??? Kellään mulla ollut tällaista yllätystä pakkaa avatessa? Mietin että onko mahdollista että tuo aiemmin mainitti jurina olisi johtunut vain siitä että viskoöljyt ovat palaneet pilalle? Kaikki pakan levyt olivat todella tiukasti toisissaan kiinni, joten jotain käytännön vaikutusta tuolla on täytynyt olla.

Laitan uudet viskonesteet tilaukseen ja kokeilen kasata muuten vanhoilla rojuilla. Jos juristus tosiaan olisi vain johtunut noista nesteistä..
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Joulukuu 8. 20:14:04 2014

Meinasin tilailla öljyä, mutta tuli mieleen että etuvetoinen alkaa varmaan herkemmin puskemaan jos tulee liian jäykkä?
Olisko kellään edes mitään valistunutta arvausta että kuinka jäykkää tavaraa rst:n lukkoon kehtaa laittaa?
Scanian viskoöljy on jonkun lähteen mukaan 12500cst. Kuinka cossun lukko on sillä toiminu?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Viskolukon korjaus (4x4 cossun keskivisko)

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ti Joulukuu 30. 20:22:43 2014

jat-79 kirjoitti:Meinasin tilailla öljyä, mutta tuli mieleen että etuvetoinen alkaa varmaan herkemmin puskemaan jos tulee liian jäykkä?
Olisko kellään edes mitään valistunutta arvausta että kuinka jäykkää tavaraa rst:n lukkoon kehtaa laittaa?
Scanian viskoöljy on jonkun lähteen mukaan 12500cst. Kuinka cossun lukko on sillä toiminu?
Nyt on 50000 öljyt sisällä. Kesällä näkee kuinka puskee, vai puskeeko ollenkaa.
Jokkis.netissä ainakin osa näyttää harrastavan kemppilukkoja etuvedoissakin, eiväkkä valita puskemista.
wex4 kirjoitti:Sain keski viskon tiivisteet juuri, X-orengas XR 5.33x47.00mm tuntui olevan passeli koko.
Onkohan perän topicin alussa mainittu B rengas myös X rengas?
Samaa myös mietin. RS Turbo Escortin lukossa ainakin 1kpl iso ohkainen O-rengas ja 2kpl X-renkaita. Kokoja en muista, kun kävelin vaan mallien kanssa hydroon ja löivät sieltä uudet käteen. Ihan standartti kamaa siis.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Vastaa Viestiin