Nelivedon jakosuhde ?

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 6. 9:29:14 2006

Tero_s kirjoitti:
jjs kirjoitti:
4x4 Mondeossa on sähköisesti ohjattu voimanjako jossa muistaakseni jako (etu-taka) vaihtelee?.
T: jjs lopettaa nummelan essonbaarista (nykyisin ABC)
Ei ole vielä tarvinnut mondeon laatikkoa vielä avata, mutta kuvien ja manuaalin perusteella mondeossa on vastaava jakolaatikko kuin sierrassa. Osat toki ovat erilaisia mutta periaate on sama. Jakosuhde on teoriassa 58% eteen ja 42% taakse jos muistan oikein. Visko tai mitään muutakaan lukkoa ei ole vaan sutimisenesto, joka käyttää ABS:ää siten että se jarruttaa sutivaa pyörää. Eli kun pyörää jarrutetaan tarvitaan lisää vääntömomenttia sutivalle pyörällä. Samalla muidenkin pyörien momentti kasvaa voimansiirron ominaisuuksien mukaan.

Täytyykin joskus poiketa nummelan ex-essolle niin eiköhän me jjs:n kanssa saada sorvattua selostus jonka kaikki ymmärtävät ja se täyttää insinöörinkin vaatimukset. :-)
sierra friikki kirjoitti:jos planeetta pyörästö hitsataan jumiin eli kaksi ulostuloa on kiinteenä toisiinsä nähden niin kyllä silloin voima on 50% molempiin päihin.(unohda visko ,se vaikka on jo jumissa lämmön takia)
tämä tekniikka vastaa ensimmäisiä audi quatroja.
se mikä rengas sutii ja miten monta newtonia mihinkin pyörään vaikuttaa ei ole olennaista ajamisen kannalta.
vieläkin maa on jäässä ja raudat hukassa.
Seuraavan kerran kun menet talliin niin ota 20cm pätkä putkea, 1m pätkä (esim. d40mm) keppiä (=hitsattu tasauspyörästö) joka menee putken sisälle sekä 3kpl lattaa. Putken laitat viilapenkkiin vaakasuoraan ja sujautat kepin sisälle. Sitten hitsaat latat siihen putkeen siten että yksi on keskellä ja yksi kummassakin päässä. Päissä olevat laitat osoittamaan vastakkaiseen suuntaan kuin keskimmäisen (moottori). Sitten ripustat keskimmäiseen lattaan 10kg painon ja molempiin päihin 5kg painon. Kuten huomaat rakennelma on tasapainossa. Sitten siirrät toisen pään (esim etu) 5kg punnuksen toiseen päähän (taka) siten että siinä on nyt myös 10kg, ja taas on rakennelma tasapainossa. Voit vielä siirtää painot päähän josta irroitit ensin 5kg ja todeta että rakennelma on taaskin tasapainossa. Em testistä huomaat ettei se tyhmä rautatappi (hitsattu tasauspyörästö) mitään momenttia osaa jakaa, vaan momentti jakautuu vastusten (5kg) painojen sijoittelun mukaan. Voit myös korvata painot 3.4 ja 6.6kg:n painoilla tai millä tahansa haluamallasi kompinaatiolla joka on yhteensä 10kg.
mulla jäi yksi asia epäselväksi.
mihin asennan ton laitteen sierrassa?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Pe Tammikuu 6. 19:26:47 2006

sierra friikki kirjoitti:mulla jäi yksi asia epäselväksi.
mihin asennan ton laitteen sierrassa?
Hyvä että se momentin (voiman) jako sinullekin lopulta selvis.

Laitteen pistät aina peräluukkuun kun lähdet klubin tapahtumiin, niin saa muutkin todeta miten se momentti lukitussa tasauspyörästössä menee.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 6. 19:39:51 2006

Tero_s kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:mulla jäi yksi asia epäselväksi.
mihin asennan ton laitteen sierrassa?
Hyvä että se momentin (voiman) jako sinullekin lopulta selvis.

Laitteen pistät aina peräluukkuun kun lähdet klubin tapahtumiin, niin saa muutkin todeta miten se momentti lukitussa tasauspyörästössä menee.
mikäs se momentti on; onko se momentti se joka puuttuu kun pyörii yksi taka pyörä ja muut ei pyöri ja pitäiskö silloin saada niiden muiden renkaiden alle liukkautta.
mulla kylä suti välillä kolme ja välillä 4 pyörää ja ei se laatikko kysynyt multa mitään sellaista että mihin haluan sitä momenttia siirtää.
mutta olen edeelleen sitä mieltä että jos mt75 laatikossa ei ole viskoa (kiinteä) ja planeeetta pyörästö on lukittu (etu-ulostuloa ja takaulostulo) kiinteä ,niin kyllä voimat silloin jakautuu 50 molemmille akseleille. ja niinhän se oli kyse siinä kysymyksessä mihin vastasin alussa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Pe Tammikuu 6. 23:12:18 2006

sierra friikki kirjoitti:mikäs se momentti on; onko se momentti se joka puuttuu kun pyörii yksi taka pyörä ja muut ei pyöri ja pitäiskö silloin saada niiden muiden renkaiden alle liukkautta.
mulla kylä suti välillä kolme ja välillä 4 pyörää ja ei se laatikko kysynyt multa mitään sellaista että mihin haluan sitä momenttia siirtää.
mutta olen edeelleen sitä mieltä että jos mt75 laatikossa ei ole viskoa (kiinteä) ja planeeetta pyörästö on lukittu (etu-ulostuloa ja takaulostulo) kiinteä ,niin kyllä voimat silloin jakautuu 50 molemmille akseleille. ja niinhän se oli kyse siinä kysymyksessä mihin vastasin alussa.
Laatikko ei kysele koska sen tehtävänä on laskea yhteen etupään ja takapään momentintarve ja kertoa se moottorille. Moottori tuottaa (jos pystyy) tarvittavan momentin. Jos moottorin maksimi momentti on vaikka 200Nm kierrosluvulla 2000rpm, pystyy moottori tuottamaan myös kaikki momentit väliltä 0-200Nm tuolla kierrosluvulla 2000rpm. Esim. ajat maantiellä 100kmh ja kierroslukumittarisi näyttää tuon 2000rpm. Moottorilta tarvitaan em. tilanteessa momentti jolla voitetaan kaikki vastukset (ilmanvastus, vierintävastus, jne.). Kuvitellaan sen olevan vaikka 120Nm, jonka asetata kaasupolkimella. Tulee ylämäki ja et halua vauhdin tippuvan joten lisäät kaasua. Moottori pyörii edelleen 2000rpm mutta moottori luovuttaakin 150Nm.


Voit olla mitä mieltä haluat. Mutta tee vielä seuraavakin testi. Nostat sen mt75 vaihteiston tallin pöydälle ja lukitset sen tasauspyörästön vaikka hitsaamalla. Sitten pyydät vaikka täältä foorumilta pari kaveria avuksi. Asetatte digitaaliset (numeronäyttö helppo lukea) momenttiavaimet kiinni kytkinakselille, etukardaanin ja takakardaanin tilalle. kytke 4. vaihde. Sitten yksi kavereista vääntää kytkinakseliin kiinnitettyä momenttiavainta myötäpäivään esim. 100Nm momentilla. Itse otat kiinni etukardaanin tilalle kytketystä momenttiavaimesta ja väännät vastaan niin ettei avaimesi kierry ja luet mitä avain näyttää. Kolmas kaveri pitää ensin tupakki taukoa ja antaa oman (takakardaaniin kiinnitetyn) momenttiavaimensa roikka vapaana. Sinun momenttiavaimesi (etukardaani) näyttää myös 100Nm ja takakardaanin 0Nm koska se roikkuu vapaana.

Seuraavaksi sinä pidät tauon ja kaveri ottaa kiinni takakardaanin momenttiavaimesta. Sinun avaimesi näyttä 0Nm koska et pidä siitä kiinni. Takakardaanin avain näyttää 100Nm.

Kolmanneksi pidätte yhdessä vastaan. Momentti avaimesi näyttää jotakin väliltä 0-100Nm samoin takakardaanin avain. Kuitenkin niin että etu+taka=100Nm.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » La Tammikuu 7. 20:51:33 2006

Tero,kun mennään halille seuraavaksi,niin tehdään tuosta mega selostuksesta oikein video,mä voin olla se momentti avain mies kun polttelee tupakkia :lol: :lol:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Su Tammikuu 8. 12:49:23 2006

Näin tehdään. Pääasia että saadaan sierra friikkikin ymmärtämään.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Tammikuu 9. 7:50:53 2006

nooo kannataan jospa sen jälkeen pysyis halussa toi auto ei tarvi pitkin peltoja ajella :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Su Tammikuu 15. 16:31:00 2006

Diih. Kenelläkään kokemuksia etulukon lisäyksestä. Että kuinka se käyttäytyy kun oikeesti lisätään pitoo sinne etupäälle.
Cosworth 4x4 -90

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Tammikuu 15. 20:24:26 2006

Puuhapetri kirjoitti:Diih. Kenelläkään kokemuksia etulukon lisäyksestä. Että kuinka se käyttäytyy kun oikeesti lisätään pitoo sinne etupäälle.
Cosescillä lienee paras käytännön kokemus aiheesta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Tammikuu 15. 22:15:05 2006

Joo, kokemusta ei etulukosta (Quaife ATB) ole vasta kuin n. 10 km ajosta, ensituntuma on että auto kääntyy huomattavasti paremmin eikä puske. Oma vaikutus saattaa myös olla sillä että kun laitoin eteen lukon tuli myös taakse 7,5" Gripper levylukko joka on erittäin "kireä". Perävälitykset 3.92. Kun pääsen kunnolla testaamaan saadaan lisäinfoa.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Pe Lokakuu 27. 9:59:08 2006

Lievästi OT, mutta asiaan kuitenkin liittyen:

Uudesta Mitsun sivustosta löytyy paljon tietoa nelivetotekniikasta (kannattaa kahlata kaikki valikot läpi):

http://www.totuusnelivedosta.com
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JTE » Pe Lokakuu 27. 23:23:00 2006

Jos tolta sivustolta pitäs saada tietoa Ford´n nelivedosta niin taitaa napa jäätikkö sulaa ennen sitä ? ei millään pahalla. :lol:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Helmikuu 21. 8:48:23 2007

Hommasin tuossa aivan aidon uuden Ford Motorsport keskiviskopaketin, jossa on 50/50 vetosuhteella oleva planeettapyörästö. Planeettapyörästö itsessään on aivan erinäköinen kuin alkuperäinen (kolmen pikkurattaan sijasta tässä on kahdeksan), visko avataan etupuolelta (orkkis aukeaa takapuolelta). Visko on niin tiukka, että kun esim. etupyörät on maassa ja takapyörät ilmassa niin 2 miestä ei jaksanut vääntää takapyöristä niin kovaa, että visko olisi luistanut.. Ajossa huomaa sen, että perä ei irtoa luistoon läheskään niin helposti kuin aiemmin, autoa voisi luonnehtia jopa hiukan aliohjaavaksi. Mutta kyllä mutkasta ulos kiihdytettäessä on eroa... Autossa on suorakytkentävaihteisto, 3.92 perävälitykset ja Quaife ATB edessä sekä Gripper 7,5" takaperän levylukko.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ke Tammikuu 16. 23:35:55 2008

Omassa scorpissa on type9 persiissä neliveto ja käytös kuulostaa cosescin kertomalta joten melkeen olettaisin että siinä on 50/50 jakosuhde. Ehkä se on muutettu takapainotteisemmaksi mt75 versioisissa?

Meinaan kyllä toi tykkää puskea aina ensin, toki se peräkin sieltä irtoo kun painaa menemään mutta ekana aina puskee.

Toki tossa on siis alkuperäinen asetelma, takana peruslukko ja edessä ei lukkoa ollenkaan. keskellä taitaapi lukko olla.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Tammikuu 17. 7:56:53 2008

JJR kirjoitti:Omassa scorpissa on type9 persiissä neliveto ja käytös kuulostaa cosescin kertomalta joten melkeen olettaisin että siinä on 50/50 jakosuhde. Ehkä se on muutettu takapainotteisemmaksi mt75 versioisissa?

Meinaan kyllä toi tykkää puskea aina ensin, toki se peräkin sieltä irtoo kun painaa menemään mutta ekana aina puskee.

Toki tossa on siis alkuperäinen asetelma, takana peruslukko ja edessä ei lukkoa ollenkaan. keskellä taitaapi lukko olla.
Ei sata varmasti ole 50/50 jakosuhde. Toi puskeminen johtuu ihan muista asioista: renkaista, painon jakaumasta, ajotavasta, iskareista, jousista... Itelläki oli nelikko riesassa Bilsteinin iskarit takana ja jotku paskat edessä, eikä perä meinannut irrota millään, jos ei sitten heittänyt oikein kunnolla...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Cossu92
Viestit: 69
Liittynyt: To Kesäkuu 16. 19:52:54 2011

Re: Nelivedon jakosuhde ?

Viesti Kirjoittaja Cossu92 » Ma Toukokuu 28. 4:28:50 2012

Tässä threadissa on kyllä kuultu monenlaisia mielipiteitä että menee nyt aloittelijan pää sekaisin mutta kysympä vielä mielenkiinnosta yhden kysymyksen. Eli onko nyt 4x4 Cossun neliveto ns. jatkuva, eli vetää joka tilanteessa neljällä pyörällä?

Vai meneekö esim. rauhallisesti kuivalla asfaltilla ajessa veto vain ja ainoastaan takapyörille, jolloin auto ei ole joka tilanteessa nelivetoinen. Eli kun pito loppuu niin alkaako neliveto sitten lisätä etupyörille vetoa sitä mukaa kun se loppuu takapyöriltä (tämä teoria näytti olevan yleinen tässä threadissa..) jolloin jakosuhde etupyörille olisi väliltä 0-34%? Ja näin ollen vaikkapa liukkaalla jäällä pyörittelyn aikana vetosuhde pysyisi 66% taakse ja 34% eteen, mutta pidon lisääntyessä auto muuttuisi taas takavetoiseksi.
Sierra Cosworth 4x4 -91

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Nelivedon jakosuhde ?

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ma Toukokuu 28. 12:05:01 2012

Cossun neliveto on ns. oikea neliveto eli voima menee kokoajan 34/66% akseleille.
Tilanne kyllä muuttuu hikan niissä tilanteissa kun etu tai takaakseli on selkeästi liukkaammalla pinnalla kun toinen.
Cossun keskitasauspyörästön lukon olessa mallia visko tarvitsee se hiukan pyörimisnopeuseroa, jotta se ottaa ns. kiinni eli hetkellisesti voima suhde saattaa tosiaan olla esim enemmän taakse tai eteen, mutta sitten kun keskivisko ottaa lämmetessään 100% kiinni niin voiman jako on 50/50%. Lukko ei siis tällöin salli akseleilla pyörimisnopueseroa.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Nelivedon jakosuhde ?

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Toukokuu 28. 21:47:53 2012

Niin ja ei vedä neljällä pyörällä aina koska etuperässä ei oo lukkoo.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nelivedon jakosuhde ?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Toukokuu 29. 16:00:20 2012

Popi kirjoitti:Niin ja ei vedä neljällä pyörällä aina koska etuperässä ei oo lukkoo.
Viime kesänä testailin hiekalla yhtä Scorpio 2.9 4x4:ää ja takaa teki aina kaksi "viivaa", mutta edestä välillä vain yhden. Tuntui vähän riippuvan alustasta, raapiko kummallakin etusella vai sattumalta jommalla kummalla. Sierran ja Cossu Escortin 4x4 systeemi on käsittääkseni sama tai hyvin lähelle sama kuin Scorpiossa, joka näistä kolmesta tuli ensin markkinoille.

Sitten jos keskiviskosta on visko antautunut, niin autosta tulee käsittääkseni lähes takaveto. Tästähän oli joku toinen topic, jossa jotkut olivat vaihtaneet nesteitä viskoon.

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Nelivedon jakosuhde ?

Viesti Kirjoittaja RD » Ti Toukokuu 29. 16:54:35 2012

Sine kirjoitti:
Popi kirjoitti:Niin ja ei vedä neljällä pyörällä aina koska etuperässä ei oo lukkoo.
Viime kesänä testailin hiekalla yhtä Scorpio 2.9 4x4:ää ja takaa teki aina kaksi "viivaa", mutta edestä välillä vain yhden. Tuntui vähän riippuvan alustasta, raapiko kummallakin etusella vai sattumalta jommalla kummalla. Sierran ja Cossu Escortin 4x4 systeemi on käsittääkseni sama tai hyvin lähelle sama kuin Scorpiossa, joka näistä kolmesta tuli ensin markkinoille.

Sitten jos keskiviskosta on visko antautunut, niin autosta tulee käsittääkseni lähes takaveto. Tästähän oli joku toinen topic, jossa jotkut olivat vaihtaneet nesteitä viskoon.
Sen huomaa siinä vaiheessa kun alkaa sutimaan, tosin ilman viskoakin kun momentti on kuitenkin jakautunut sen 18% per kumpikin etunen ja 32% per kumpikin takanen, ei ole yhtään niin herkkä aloittamaan sitä sutimista.
Tänään kyllä onnistuin kun käännyin pihasta tielle ykkönen silmässä, ja koska liikennetilanne näytti vaativan ripeää kiihdytystä(jännä kuinka usein näin on), lattasin tallan pohjaan ja ihan itsekin yllätyin kun takaata alkoi ulina kuulumaan. Visko on kuitenkin vielä jotenkuten voimissaan ja sutiminen loppui nopeasti.

Monimutkaisia juttuja nämä momentinjaot ynnämuut, mutta esimerkkinä Cossu92:n kuvailemasta käytöksestä: esim opel calibran ja volvo V70 T5R:n voimansiirrot, joista puuttuu keskeltä planeettapyörästö. Niissä voima tosiaankin menee vain eturenkaille ennenkuin sutii, ja vasta sudittuaan viskon lämpimäksi alkaa voimaa välittyä taakse. Paitsi jos visko on entinen, silloin kyseessä on etuvetoinen auto.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Nelivedon jakosuhde ?

Viesti Kirjoittaja Popi » Ti Toukokuu 29. 22:20:03 2012

Niin siis jos edessä ei oo lukkoo niin etupää toimii (siis jos keskivisko kunnossa) kuten ihan normi lukoton perä. Jos pito about sama molemmissa renkailla niin sutii molemmilla ja jos taas toisessa selvästi heikompi niin se vain sutii.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Vastaa Viestiin