Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Kirjoitan tänne taas ihan omin lupineni, mutta huomasin, että vaikka täällä on paljon tarpeellista tietoa, niin usein kysellään sierran akselistoista ja kuinka laitan levyjarrut sierraan.
Tässä oman sierrani levyjarruakseliston kertomus kun on vielä tuoreessa muistissa. Tähän on siis olemassa montakin tapaa, tässä kerrotaan miten sierran osia vaihdetaan tavallisen sierran osiin.
Osiahan pystyy sekoittamaan tosi hyvin, eli esim. rumpujarrullisen tukivarret käy levyjarrullisten pyörännapojen kanssa, tosin silloin joutuu vingulla putsaamaan tukivarren reiän, se kun on kasvanut täyteen paskaa ja ruostetta, kun rumpujarrullisen akselitumppi ja napa on pikkuisen pienempi kuin levyjarrullisen. Laipalliset vetoakselit on kaikki samoja, ainakin siis sekä rumpujarrullisen, että levyjarrullisen sierran. Apurungot on kaikki myös samanlaisia 7" perämurikoille. Itsellä on nyt käytössä 4x4 Dokin perämurikka ja vetarit, samoin tukivarret on nelikko dokista, kun halusin käyttää Cosworthin takaiskareita (kiinnityspultti järeämpi, olis onnistunut myös poraamalla orkkis tukivarren iskarinkiinnitys isommaksi) ja nyt on optio takakallistuksenvaimentimen käytölle, orkkistukivarsissa ei kallistuksenvakaimelle kiinnitystappeja ollut. Perän apurunko on ton sierran oma. Uretaanipuslathan on tässä kohtaa melkein must-juttu, sellaiset omastakin löytyy, paitsi apurungon puslat, jotka laitoin kumiset ettei äänet jyrise pohjaan. Jos noita isoja apurungon puslia vaihtaa, älä laita muita kuin alkuperäiset, muut eivät sovi paikoilleen (moneen kertaan tutkittu juttu). Käsijarruvaijeri tarvii vaihtaa levyjarrullisesta sierrasta, ja joudut melkovarmasti irroittamaan kardaanin saadaksesi sen vaihdettua. Vaihtoon menee myös se pätkä jarruputkea, joka ennen tuli rumpujarrun sylinteriin kiinni. Samoin tarvii letkut jarrusatuloihin, koska ne liikkuvat, pelkällä putkella tulis ennen pitkää rasitusta putkeen ja alkais vuotaa, tai katkeais. Helpointahan on vaihtaa koko akselisto esim. ABS-jarrullisesta sierrasta, jos sellaisen onnistuu löytämään. Sierrassa on siis samankokoiset jarrut jos vaan on absillinen, oli koneen koko mikä hyvänsä.
Lyhennettynä. Jos haluat sierraan alkuperäsen kaltaiset levyt taakse tarvit minimissään nämä:
-7" Perämurikka, jossa laipat vetoakselien kiinnitystä varten
-laipalliset vetoakselit
-levyjarrullisen sierran takapyörännavat
-levyjarrullisen sierran käsijarruvaijerit
-Sierran tai 2,0 scorpion takajarrusatulat
-sierran tai scorpion takajarrupalat
-Sierran takajarrulevyt 253mm
-Sierran tai scorpion takajarrustaulan jarruletkut 2kpl
-Jarruputket tukivarsien kohdalle, käy sierra tai scorpio
Etujarruiksi pystyy muuttamaan 240mm:n levyjen tilalle 260mm:set suoraan, eli satulat kannakerautoineen ja levyt vaihtamalla.
Kuten aina, jos oon väärässä, saa oikaista, ja lisäillä juttuja, itsekin varmaan laitan lisää tietoa kun muistuu mieleen juttuja. Ja saa laittaa myös ne toiset tavat, itsellä ei vaan oo kokemusta adapterilevyistä, eikä scorpion akselistoista.
Tässä oman sierrani levyjarruakseliston kertomus kun on vielä tuoreessa muistissa. Tähän on siis olemassa montakin tapaa, tässä kerrotaan miten sierran osia vaihdetaan tavallisen sierran osiin.
Osiahan pystyy sekoittamaan tosi hyvin, eli esim. rumpujarrullisen tukivarret käy levyjarrullisten pyörännapojen kanssa, tosin silloin joutuu vingulla putsaamaan tukivarren reiän, se kun on kasvanut täyteen paskaa ja ruostetta, kun rumpujarrullisen akselitumppi ja napa on pikkuisen pienempi kuin levyjarrullisen. Laipalliset vetoakselit on kaikki samoja, ainakin siis sekä rumpujarrullisen, että levyjarrullisen sierran. Apurungot on kaikki myös samanlaisia 7" perämurikoille. Itsellä on nyt käytössä 4x4 Dokin perämurikka ja vetarit, samoin tukivarret on nelikko dokista, kun halusin käyttää Cosworthin takaiskareita (kiinnityspultti järeämpi, olis onnistunut myös poraamalla orkkis tukivarren iskarinkiinnitys isommaksi) ja nyt on optio takakallistuksenvaimentimen käytölle, orkkistukivarsissa ei kallistuksenvakaimelle kiinnitystappeja ollut. Perän apurunko on ton sierran oma. Uretaanipuslathan on tässä kohtaa melkein must-juttu, sellaiset omastakin löytyy, paitsi apurungon puslat, jotka laitoin kumiset ettei äänet jyrise pohjaan. Jos noita isoja apurungon puslia vaihtaa, älä laita muita kuin alkuperäiset, muut eivät sovi paikoilleen (moneen kertaan tutkittu juttu). Käsijarruvaijeri tarvii vaihtaa levyjarrullisesta sierrasta, ja joudut melkovarmasti irroittamaan kardaanin saadaksesi sen vaihdettua. Vaihtoon menee myös se pätkä jarruputkea, joka ennen tuli rumpujarrun sylinteriin kiinni. Samoin tarvii letkut jarrusatuloihin, koska ne liikkuvat, pelkällä putkella tulis ennen pitkää rasitusta putkeen ja alkais vuotaa, tai katkeais. Helpointahan on vaihtaa koko akselisto esim. ABS-jarrullisesta sierrasta, jos sellaisen onnistuu löytämään. Sierrassa on siis samankokoiset jarrut jos vaan on absillinen, oli koneen koko mikä hyvänsä.
Lyhennettynä. Jos haluat sierraan alkuperäsen kaltaiset levyt taakse tarvit minimissään nämä:
-7" Perämurikka, jossa laipat vetoakselien kiinnitystä varten
-laipalliset vetoakselit
-levyjarrullisen sierran takapyörännavat
-levyjarrullisen sierran käsijarruvaijerit
-Sierran tai 2,0 scorpion takajarrusatulat
-sierran tai scorpion takajarrupalat
-Sierran takajarrulevyt 253mm
-Sierran tai scorpion takajarrustaulan jarruletkut 2kpl
-Jarruputket tukivarsien kohdalle, käy sierra tai scorpio
Etujarruiksi pystyy muuttamaan 240mm:n levyjen tilalle 260mm:set suoraan, eli satulat kannakerautoineen ja levyt vaihtamalla.
Kuten aina, jos oon väärässä, saa oikaista, ja lisäillä juttuja, itsekin varmaan laitan lisää tietoa kun muistuu mieleen juttuja. Ja saa laittaa myös ne toiset tavat, itsellä ei vaan oo kokemusta adapterilevyistä, eikä scorpion akselistoista.
Viimeksi muokannut Ville K, Su Tammikuu 20. 23:36:18 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Tässä vielä tyyppikilven kirjaimet, mitkä vastaa mitäkin perävälitystä:
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 ohc:stä
U=3.62 (7") Tämä on yleensä mk2 2,0 ohc koneisissa ja Dohc-koneisissa sierroissa
3=3.64 (7.5") 2WD Cossusta
9=3.91 (7.5")
D=3.92 (7") Tämä löytyy esim. 4x4 dohcin alta ja dokki-scorpiosta
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 ohc:stä
U=3.62 (7") Tämä on yleensä mk2 2,0 ohc koneisissa ja Dohc-koneisissa sierroissa
3=3.64 (7.5") 2WD Cossusta
9=3.91 (7.5")
D=3.92 (7") Tämä löytyy esim. 4x4 dohcin alta ja dokki-scorpiosta
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
minulla on tehty tällätapaa:normi tökättävillä vetareilla oleva perä ja vetarit.rumpujarrut pois paikaltaan,ostin 2wd cossun takalevyt ja jarrusatulat.tein raudasta h-kirjaimen muotoiset sovitekappaleet ylempien navanpulttienreikiin ja sovittelin teräsprikoilla jarrusatulat kohdalleen levyyn nähden.voin koettaa onkia jostain kuvia kyseisistä pulikoista jos vaan löydän ne.soviterauta on lujempaa kuin normi mustarauta.kelpasivat katsastuksessa hyvin.
irc galleria voicecoil
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Moro, mulla on kanssa takalevyproggis kesän nakkilistalla tohon xr4:een.
Vaihtoon tulossa oleva taka-akselisto on itse kasattu eri osista, mm. napa on rumpujarruakselista, koska satulan kiinnike on irrallaan. Akselisto on sellaisenaan jo ollut edellisen omistajan autossa kiinni enkä epäillyt muutoskatsastuksessa olevan mitään ylimääräisiä koreografioita, mutta vuosikatsastuksen yhteydessä kyselin kuitenkin katsastusmiehen suhtautumista muutokseen.
Yllätyksekseni takajarruista olisi saatava fordilta ihan joku virallinen paperi, että mitä olisi muutettava, jotta muutos voidaan hyväksyä! Onko näin, vai oliko katsurilla vain huono päivä?
Ymmärtääkseni jarruja saa parantaa ja muutokset hyväksytään ihan katsastustoimipaikalla? Nehän arvioivat jarrujen toimintaa ja kuntoa ihan joka päivä ja vielä monta kertaa...
En ole ihan varma, että tarkoittiko katsastusmies sitä, että levyjarrumuutoksen yhteydessä tulisi vaihtaa myös jotain linjassa alipainetehostin, pääsylinteri ja jarrupaineen säädin. Mitenkäs muutoksen jo katsastaneiden kanssa on?
Jos nyt pitää lähteä haeskelemaan vertailumallia niin onko tehty levyjarrullista sierraa ilman ABS jarruja? Vaikuttaako ABS:n olemassaolo vaihdettaviin osiin mitenkään?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku ehtii vastaamaan
Kiitos jo etukäteen,
-Jyri
Vaihtoon tulossa oleva taka-akselisto on itse kasattu eri osista, mm. napa on rumpujarruakselista, koska satulan kiinnike on irrallaan. Akselisto on sellaisenaan jo ollut edellisen omistajan autossa kiinni enkä epäillyt muutoskatsastuksessa olevan mitään ylimääräisiä koreografioita, mutta vuosikatsastuksen yhteydessä kyselin kuitenkin katsastusmiehen suhtautumista muutokseen.
Yllätyksekseni takajarruista olisi saatava fordilta ihan joku virallinen paperi, että mitä olisi muutettava, jotta muutos voidaan hyväksyä! Onko näin, vai oliko katsurilla vain huono päivä?
Ymmärtääkseni jarruja saa parantaa ja muutokset hyväksytään ihan katsastustoimipaikalla? Nehän arvioivat jarrujen toimintaa ja kuntoa ihan joka päivä ja vielä monta kertaa...
En ole ihan varma, että tarkoittiko katsastusmies sitä, että levyjarrumuutoksen yhteydessä tulisi vaihtaa myös jotain linjassa alipainetehostin, pääsylinteri ja jarrupaineen säädin. Mitenkäs muutoksen jo katsastaneiden kanssa on?
Jos nyt pitää lähteä haeskelemaan vertailumallia niin onko tehty levyjarrullista sierraa ilman ABS jarruja? Vaikuttaako ABS:n olemassaolo vaihdettaviin osiin mitenkään?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku ehtii vastaamaan

Kiitos jo etukäteen,
-Jyri
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Suunnittelin levyjen laittoa sierraan taakse mutta jäi tekemättä kun löysin 10" rummut.
tuolla kuitenkin suunnittelin aikaisia kuvia ja juttua 9" rumpujen tilalle sierran/scorpion satulat ja perus absisierran levyt -> http://www.netikka.net/samih/isproj2.html
tuolla kuitenkin suunnittelin aikaisia kuvia ja juttua 9" rumpujen tilalle sierran/scorpion satulat ja perus absisierran levyt -> http://www.netikka.net/samih/isproj2.html
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Terve. Olenkin samiharju noita sinun sivuja jo lueskellut 
Minä hankin koko taka-akseliston siis jo edellisen käyttäjän kokoamana, joten osien yhteensovittaminen ei tässä ole mikään iso ongelma. Ihmetyttää vaan sen inssin suhtautuminen jarrukonversioon. Onko kenelläkään tietoa sierroihin tarjolla olleista jarrujen pääsylinterien ja alipainetehostimien koosta? Minulla on sellainen muistikuva, että xr4x4 olisi ollut takalevyillä, mutta ABS lisävarusteena. Ts. tässä olisi mitä sopivin malli mitä verrata jarruosien suhteen. Löytyykö näistä sierrojen spekseistä joltain/jostain faktaa, esim. moottorinvaihdon jäljiltä?
Jos nykyiset pääsylinteri ja alipainetehostostin riittävät, niin pienen osien kunnostamisen ja ehostelun jälkeen pääsisi koittamaan
-Jyri

Minä hankin koko taka-akseliston siis jo edellisen käyttäjän kokoamana, joten osien yhteensovittaminen ei tässä ole mikään iso ongelma. Ihmetyttää vaan sen inssin suhtautuminen jarrukonversioon. Onko kenelläkään tietoa sierroihin tarjolla olleista jarrujen pääsylinterien ja alipainetehostimien koosta? Minulla on sellainen muistikuva, että xr4x4 olisi ollut takalevyillä, mutta ABS lisävarusteena. Ts. tässä olisi mitä sopivin malli mitä verrata jarruosien suhteen. Löytyykö näistä sierrojen spekseistä joltain/jostain faktaa, esim. moottorinvaihdon jäljiltä?
Jos nykyiset pääsylinteri ja alipainetehostostin riittävät, niin pienen osien kunnostamisen ja ehostelun jälkeen pääsisi koittamaan

-Jyri
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Niin... Itse vaihdoin eteen 260mm levyt ja taakse 253mm levyt 9" rumpujen tilalle. Alkuun koitin orkkis 2,0 pääsylkyllä, kun täällä sanottiin että hyvin toimii silläkin. Itse en tykännyt poljin tuntumasta ollenkaan, meni mielestäni liian syvään ja oli tunnoton, joten itse ratkaisin ongelman laittamalla ABS-pumpun tehostimeksi, abseja ei ole.
XR4x4 tosiaan on levyillä, ja osa on ilman abseja, aika moneen ne on otettu lisävarusteena. Mutta löytääkö sellaisen pääsylinterin käytettynä, se voi ollakin vaikeaa.. Varmaa tietoa ei ole, mutta kyllä sen pakko on olla isompi kuin xr4-sierran, jossa siis samat etujarrut, mutta rummut takana. Motonetin sivuilta ainakin löytyy pääsylkyn koot, mutta xr4x4:ää siellä ei mainita.
XR4x4 tosiaan on levyillä, ja osa on ilman abseja, aika moneen ne on otettu lisävarusteena. Mutta löytääkö sellaisen pääsylinterin käytettynä, se voi ollakin vaikeaa.. Varmaa tietoa ei ole, mutta kyllä sen pakko on olla isompi kuin xr4-sierran, jossa siis samat etujarrut, mutta rummut takana. Motonetin sivuilta ainakin löytyy pääsylkyn koot, mutta xr4x4:ää siellä ei mainita.
Viimeksi muokannut Ville K, To Toukokuu 22. 17:03:36 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Juu, tämä on myös henkilökohtainen mielipiteeni, sähköinen on parempi kuin alipaine-tehostin. Mutta, ilmeisesti muutoskatsastettava homma tuo pelkkä pääsylkyn vaihtokin sähköiseen? Alipaineesta ylipaineeksi? Vai mitä tähän sanoo Sami?samiharju kirjoitti:noo se jokaisesta scorpiosta vakiona löytyvä pääsylkky toimii kyllä ilman abs toimintoakin.. niitä saa ostaa, esimerkiksi täältä..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
mun 88 sierra on maahantulorekisteröinti katsastettu LTJ tietojen mukaan ja siellä oli merkittynä että on alipaine tehostetut jarrut.samiharju kirjoitti:no kyllä otteen tiedot tulee täsmätä autoon, mutta eipä tuota asiaan perehtymätön katsuri edes huomaa..
katsuri huomasi vuosileimassa asian ja merkkas sen kynällä rek otteeseen ylipaine jarruiksi.
kun taas tulostettiin uuden tyyppinen lomake niin ei se tieto ole mihinkään järjestelmään muutettu.
scorppi 92-94 on taas tehty alipaine tehostimella joten se ei suoraan sierraan käy jos haluaa painejarrut.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Nyt en sitten millään jaksanu löytää aihetta jossa oli korpin perän istuttamisesta sierraan, niin kuinka se menikään?
Kaikki hilppeet löytyy 2.9 scoppionista, mutta pitikö siihen ettiä sierran navat ja ne laakeripesät? Vai riittäneekö pelkkät navat kun halutaan jako muuttaa 4*108?
Kaikki hilppeet löytyy 2.9 scoppionista, mutta pitikö siihen ettiä sierran navat ja ne laakeripesät? Vai riittäneekö pelkkät navat kun halutaan jako muuttaa 4*108?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Tai sitten taisi olla viimeisissä scorpioneissa myös noita 108x4 jaolla olevia(taitaa olla jäähdytetyillä levyilläkin). Niissa 7,5" nurikka kaikisa malleissa + "kelkka" vahvistettu (tiedä sitten paremmuudesta)BlackEscort kirjoitti:Nyt en sitten millään jaksanu löytää aihetta jossa oli korpin perän istuttamisesta sierraan, niin kuinka se menikään?
Kaikki hilppeet löytyy 2.9 scoppionista, mutta pitikö siihen ettiä sierran navat ja ne laakeripesät? Vai riittäneekö pelkkät navat kun halutaan jako muuttaa 4*108?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Juu tiedän tuonkin, lisäksi muistelin että korpin perä pari senttiä leveempi, ei oleellista tässä projektissa(nyt vakio is ja joutuu käyttään 20mmlevityspaloja).
Mutta kun sattuu olemaan jo hommattuja vanhemman korpin perä ripustuksineen kaikkineen, niin hommaanko siihen ne navat levyjarrullisesta sierrasta vai myös laakeripesät?
Noissa laakeripesissä on kyllä jo kiinnitys satulalle mutta meneekö satula väärään kohtaa uudella navalla ja käykö siihen sitten enää laakerit???
Mutta kun sattuu olemaan jo hommattuja vanhemman korpin perä ripustuksineen kaikkineen, niin hommaanko siihen ne navat levyjarrullisesta sierrasta vai myös laakeripesät?
Noissa laakeripesissä on kyllä jo kiinnitys satulalle mutta meneekö satula väärään kohtaa uudella navalla ja käykö siihen sitten enää laakerit???

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Nonniin löytyhän se tieto, pelkkä napa riittänee, mutta onkos nyt tosi ammattilaisia paikalla
Käykö Scorppionin 5-pulttiseen akselistoon, 4-pulttinen scorppionin napa heittämällä
Noista navoista kun puhutaan niin aina maininta sierran navasta. Ei muuten, mutta noita Scorppionin napoja löytyisi helpommin kuin sierran...

Käykö Scorppionin 5-pulttiseen akselistoon, 4-pulttinen scorppionin napa heittämällä


Noista navoista kun puhutaan niin aina maininta sierran navasta. Ei muuten, mutta noita Scorppionin napoja löytyisi helpommin kuin sierran...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Ja 280 milliset kun laittaa takavetocosworthin levyt ja nelivetocosworthin satulat. Kokeilin niin levy mahtuu pyörimään kun kaiken kasaa ihan bolt on, mutta levy jää kannatinraudan kolossa ihan toiseen laitaan. Millin shimmit jarrusatulan alle (tai sitten vaikeemman kautta kuten minä tein: Pyörän navan siirto millin syvemmälle) niin sen saa keskelle.Ville K kirjoitti:Etujarruiksi pystyy muuttamaan 240mm:n levyjen tilalle 260mm:set suoraan, eli satulat kannakerautoineen ja levyt vaihtamalla.
Jäsen #606
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Moro, olen vihdoin saanut leimattua oman konversion. Alla on 253mm solid levyt ja 43mm satulat, eli XR4x4 tai DOHC Skorppi setti. Perä on vaihtunut samalla laipalliseksi ja luonnollisesti navat perässä. Tukivarret on ymmärtääkseni ihan tavalliset rumpujarrullisen osat, koska mm. kallistuksenvaimentajan kiinnitys puuttuu. Koko paketti on kuitenkin jonkun muun kasaama ja tässä muutamia huomioita asennuksen ajalta, opiksi tai faktaksi muille:
-jarrusatula on kiinnitetty laakeripesään / olka-akseliin, vai mikä-se-nyt-oli H-mallisella raudalla. Levy on on kuitenkin 10mm plootua ja siirtää satulan niin ulos, että kannakerauta ottaa levyyn kiinni. Ratkaisu rakentajalla on ollut laittaa levyn alle noin 1,5mm prikat! Just siis näin, ja myydessä vielä kertoi, ettei settiä oltu saatu koskaan toimimaan kunnolla.
-käsijarruvaijerin vaihto levyjarrulliseen sopivaksi oli bolt-on.
-uusin kaikki jarruletkut, teräspunosta putkien ja kumien tilalle aina runkokiinnitykseen saakka.
-pääsylinteri on XR4i:n orggis
-satulat on kasattu uusilla tiivisteillä ja hyvin tuntuvat taas pelittävän
Mielestäni setti toimii erittäin hyvin. Tiedän, että satulan kiinnitys on uusittava, mutta ruosteliimaa oli napamutterissa sen verran tukevasti, etten saanut H-levyjä irti osien ollessa irralaan, enkä vaihdetua oikean paksuisiin (8mm). Tämän muutoksen ajattelin tehdä talven seisonta-ajan aikana. Jarrujen tasapainossa ei ollut havaitavaa muutosta märällä kelillä tehtyjen koejarrutusten aikana, eikä katsastusmies löytänyt setistä koeajolla, dynossa tai nosturilla mitään huomautettavaa. Kehui sen sijaan hyviä jarruja!
Se mitä tuossa aikaisemminkin kyselin, liittyi muutoskatsastuksen yhteydessä tarvittaviin tietoihin. Kävin uudelleen pari viikkoa sitten (eri konttorilla kuin toukokuussa) kyselemässä muutoksesta ja minulle sanottiin, että selvitys osien soveltuvuudesta tarvitaan, mutta mitään tarkempaa ohjetta siitä, että mikä kelpaa, ei osattu sanoa. Kerrotiin vain, että tuo paikalle ja katsotaan sitten. Paikallinen Ford huolto ei pystynyt mitään paperia antamaan, missä olisi voitu yksilöidä käytettävät osat, eikä mitään huoltokirjan tai korjaamokirjan kuvia ollut enään näin vanhoista ja harvinaisista (!) autoista tallella. Löysin kuitenkin netistä brittiläisen Scorppi saitin sivuilta V6 ja DOHC Scorpion jarrujen speksit. Kun sitten vihdoin Scorpparin jarruspeksien kanssa pääsin konttorille, vängättiin suorastaan pakonomaisesti valmistajan tai vähintään merkkihuollon leimaamaa lappua osien "hyväksynnäksi" konversioon. Kun tästä suivaannuin ja tivasin että missä kohtaa laissa tätä edellytetään, vedottiin työkiireisiin ja käännytettiin saman ketjun toiseen pisteeseen. Näinhän sitä asiakasta palvellaan, ensin jonotetaan 20min kassalle ja kerrotaan, että mene toiseen jonoon!
Vetäisin luonnollisesti herneen nenään ja menin kilpailevalle asemalle jonottamaan. Kaikki meni tosiaan hyvin siihen saakka, että piti laittaa leima paperiin. Tässä vaiheessa katsastusinssi meni kaverin tykö kysymään lisäohjeita ja tuli takaisin vaatimaan valmistajan osaluetteloa vaihdettavista osista ennen muutoksen hyväksymistä. Pienen neuvottelun jälkeen hän hyväksyi Scorpparin jarruspeksit osoitukseksi osien soveltuvuudesta tarkoitukseen.
Lakihan sanoo että:
4§ "Muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys muutoksessa käytettävistä osista, osien sopivuudesta muutoksen kohteena olevaan autoon, osien kiinnitystavasta ja mahdollisista vahvistuksista sekä tarvittaessa vaihdettavien osien tai muutettavien rakenteiden lujuudesta."
13§ "1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;"
Pienenä kompromissina merkittiin koko taka-akselisto vaihdetuksi ja 4% otteeseen. Ihan sama, kunhan on hyväksytty setti alla. Kuitenkin pistää ihmettelemään, että mikä vimma kaikilla insseillä on vaatia valmistajan tai maahantuojan tekemää selvitystä osien sopivuudesta, kun laki ei sitä missään muotoa edellytä. Selvitys alkuperästä pitäisi olla, mutta mistä näihin käytettyihin osiin saa luotettavan alkuräselvityksen - ei mistään. Ellei sitten raahaa osia Fordille ja pyydä kirjoittamaan niille jotain lappua osien alkuperän todistamiseksi, mutta saman asian pitäisi ajaa ihan osin fyysinen tarkastelu ja vaikka tuo Scorppairin jarruspeksi. Siinä näkyy jarrulevyn ja satulan työsylinterin halkaisija joiden perusteella pitäisi pystyä sopivuus luotettavasti päättelemään.
Jos joku aikoo nyt vastaavan konversion tehdä, niin suosittelen menemään AKE:n sivuilta löytyvän lain kanssa konttorille ja _etukäteen_ sopimaan, että miten näitä 4§ ja 13§ sovelletaan ja mitä selvityksiä pitäisi olla mukana. Näin ei pitäisi tulla mitään yllätyksiä, eikä ainakaan ra-hi vaatimuksia valmistajan selvityksistä sun muista käsittämättömistä lippulapuista. Ilmeisesti uusien autojen EU tyyppihyväksynnät ja auton madallusten ylitarkka syynääminen on saanut katsastusinssien oman järjen käytön lopahtamaan liki täysin myös vanhemman kaluston kohdalla.
Tässä ei nyt ole tarkoitus mollata koko ammattikuntaa sen enempää, mutta jotenkin tuntui siltä, ettei koko asiaa edes olisi haluttu käsitellä ja heiteltin hihasta vaatimuksia, jotta ongelma (asiakas) katoaisi näköpiiristä.
-jarrusatula on kiinnitetty laakeripesään / olka-akseliin, vai mikä-se-nyt-oli H-mallisella raudalla. Levy on on kuitenkin 10mm plootua ja siirtää satulan niin ulos, että kannakerauta ottaa levyyn kiinni. Ratkaisu rakentajalla on ollut laittaa levyn alle noin 1,5mm prikat! Just siis näin, ja myydessä vielä kertoi, ettei settiä oltu saatu koskaan toimimaan kunnolla.

-käsijarruvaijerin vaihto levyjarrulliseen sopivaksi oli bolt-on.
-uusin kaikki jarruletkut, teräspunosta putkien ja kumien tilalle aina runkokiinnitykseen saakka.
-pääsylinteri on XR4i:n orggis
-satulat on kasattu uusilla tiivisteillä ja hyvin tuntuvat taas pelittävän
Mielestäni setti toimii erittäin hyvin. Tiedän, että satulan kiinnitys on uusittava, mutta ruosteliimaa oli napamutterissa sen verran tukevasti, etten saanut H-levyjä irti osien ollessa irralaan, enkä vaihdetua oikean paksuisiin (8mm). Tämän muutoksen ajattelin tehdä talven seisonta-ajan aikana. Jarrujen tasapainossa ei ollut havaitavaa muutosta märällä kelillä tehtyjen koejarrutusten aikana, eikä katsastusmies löytänyt setistä koeajolla, dynossa tai nosturilla mitään huomautettavaa. Kehui sen sijaan hyviä jarruja!

Se mitä tuossa aikaisemminkin kyselin, liittyi muutoskatsastuksen yhteydessä tarvittaviin tietoihin. Kävin uudelleen pari viikkoa sitten (eri konttorilla kuin toukokuussa) kyselemässä muutoksesta ja minulle sanottiin, että selvitys osien soveltuvuudesta tarvitaan, mutta mitään tarkempaa ohjetta siitä, että mikä kelpaa, ei osattu sanoa. Kerrotiin vain, että tuo paikalle ja katsotaan sitten. Paikallinen Ford huolto ei pystynyt mitään paperia antamaan, missä olisi voitu yksilöidä käytettävät osat, eikä mitään huoltokirjan tai korjaamokirjan kuvia ollut enään näin vanhoista ja harvinaisista (!) autoista tallella. Löysin kuitenkin netistä brittiläisen Scorppi saitin sivuilta V6 ja DOHC Scorpion jarrujen speksit. Kun sitten vihdoin Scorpparin jarruspeksien kanssa pääsin konttorille, vängättiin suorastaan pakonomaisesti valmistajan tai vähintään merkkihuollon leimaamaa lappua osien "hyväksynnäksi" konversioon. Kun tästä suivaannuin ja tivasin että missä kohtaa laissa tätä edellytetään, vedottiin työkiireisiin ja käännytettiin saman ketjun toiseen pisteeseen. Näinhän sitä asiakasta palvellaan, ensin jonotetaan 20min kassalle ja kerrotaan, että mene toiseen jonoon!

Vetäisin luonnollisesti herneen nenään ja menin kilpailevalle asemalle jonottamaan. Kaikki meni tosiaan hyvin siihen saakka, että piti laittaa leima paperiin. Tässä vaiheessa katsastusinssi meni kaverin tykö kysymään lisäohjeita ja tuli takaisin vaatimaan valmistajan osaluetteloa vaihdettavista osista ennen muutoksen hyväksymistä. Pienen neuvottelun jälkeen hän hyväksyi Scorpparin jarruspeksit osoitukseksi osien soveltuvuudesta tarkoitukseen.
Lakihan sanoo että:
4§ "Muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys muutoksessa käytettävistä osista, osien sopivuudesta muutoksen kohteena olevaan autoon, osien kiinnitystavasta ja mahdollisista vahvistuksista sekä tarvittaessa vaihdettavien osien tai muutettavien rakenteiden lujuudesta."
13§ "1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;"
Pienenä kompromissina merkittiin koko taka-akselisto vaihdetuksi ja 4% otteeseen. Ihan sama, kunhan on hyväksytty setti alla. Kuitenkin pistää ihmettelemään, että mikä vimma kaikilla insseillä on vaatia valmistajan tai maahantuojan tekemää selvitystä osien sopivuudesta, kun laki ei sitä missään muotoa edellytä. Selvitys alkuperästä pitäisi olla, mutta mistä näihin käytettyihin osiin saa luotettavan alkuräselvityksen - ei mistään. Ellei sitten raahaa osia Fordille ja pyydä kirjoittamaan niille jotain lappua osien alkuperän todistamiseksi, mutta saman asian pitäisi ajaa ihan osin fyysinen tarkastelu ja vaikka tuo Scorppairin jarruspeksi. Siinä näkyy jarrulevyn ja satulan työsylinterin halkaisija joiden perusteella pitäisi pystyä sopivuus luotettavasti päättelemään.
Jos joku aikoo nyt vastaavan konversion tehdä, niin suosittelen menemään AKE:n sivuilta löytyvän lain kanssa konttorille ja _etukäteen_ sopimaan, että miten näitä 4§ ja 13§ sovelletaan ja mitä selvityksiä pitäisi olla mukana. Näin ei pitäisi tulla mitään yllätyksiä, eikä ainakaan ra-hi vaatimuksia valmistajan selvityksistä sun muista käsittämättömistä lippulapuista. Ilmeisesti uusien autojen EU tyyppihyväksynnät ja auton madallusten ylitarkka syynääminen on saanut katsastusinssien oman järjen käytön lopahtamaan liki täysin myös vanhemman kaluston kohdalla.
Tässä ei nyt ole tarkoitus mollata koko ammattikuntaa sen enempää, mutta jotenkin tuntui siltä, ettei koko asiaa edes olisi haluttu käsitellä ja heiteltin hihasta vaatimuksia, jotta ongelma (asiakas) katoaisi näköpiiristä.

Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Korjaan vähän Villen juttuja, koska tämä on FAQ osio niin nämä pisti silmään:

Pitää muistaa että Cosworthkin on Sierra ja 2wd.ssä on ne isommat vetarit, jotka löytyy ainakin myös vm.95 Cosworth ScorpiostaVille K kirjoitti:Laipalliset vetoakselit on kaikki samoja, ainakin siis sekä rumpujarrullisen, että levyjarrullisen sierran.
Mulla ja monella muulla on vaan pelkkiä hyviä kokemuksia isojen puslien ollessa polyuretaaniset, eikä resonoi mitään ääniäkään, sopivuus hyvä (ei tokikaan täydellinen yleensä), akselisto ei vetele läheskään niin kuin vetelillä vakiopuslilla jne. ja monet ovat kehuneet että esim. Cossu Sierroissa alkuperäsenä löytyvät "uniball" tyyppiset nivel puslat tukivarsissa olisivat ne parhaimmat puslat, mutta kun niitä ei taida saada enää, niin p.u.puslat tukivarsiin on se 2 paras vaihtoehto.Ville K kirjoitti:Uretaanipuslathan on tässä kohtaa melkein must-juttu, sellaiset omastakin löytyy, paitsi apurungon puslat, jotka laitoin kumiset ettei äänet jyrise pohjaan. Jos noita isoja apurungon puslia vaihtaa, älä laita muita kuin alkuperäiset, muut eivät sovi paikoilleen (moneen kertaan tutkittu juttu).
Cosworthiakin löytyy Sierrana, jossa isommat levyt, eli täytyy ko. kommentti tyrmätä.Ville K kirjoitti:Sierrassa on siis samankokoiset jarrut jos vaan on absillinen, oli koneen koko mikä hyvänsä.
Koitin hiukan hioa kommentteja, ei herneitä.Ville K kirjoitti:Kuten aina, jos oon väärässä, saa oikaista, ja lisäillä juttuja, itsekin varmaan laitan lisää tietoa kun muistuu mieleen juttuja. Ja saa laittaa myös ne toiset tavat, itsellä ei vaan oo kokemusta adapterilevyistä, eikä scorpion akselistoista.

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Ville K kirjoitti:
Tässä oman sierrani levyjarruakseliston kertomus kun on vielä tuoreessa muistissa. Tähän on siis olemassa montakin tapaa, tässä kerrotaan miten sierran osia vaihdetaan tavallisen sierran osiin.
cossuihinhan ei levyjä tarvi taakse laittaa, kun siellä on jo.. eli joskus aikanaan tein tän vähän niitä varten, jotka tavalliseen sierraan laittaa levyjä taakse esim. just tollaseen 2,3-16v konversiooon mikä itselläkin oli. En ihan tarkoituksella sekoitellut mitenkään Cossun osia, kun tavallisetkin absillisen osat riitti.
Pedal tu tö metal!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Aattelin vaan hiukan lisätä "cossu" osa infoa joukkoon, kun monet saattaa haluaa ne isoimmat bolt on levyt laittaa normi riesaankin, kun kustannukset ei niillä älyttömästi kasva pikkulevyihin verrattuna jne.Ville K kirjoitti:Ville K kirjoitti:
Tässä oman sierrani levyjarruakseliston kertomus kun on vielä tuoreessa muistissa. Tähän on siis olemassa montakin tapaa, tässä kerrotaan miten sierran osia vaihdetaan tavallisen sierran osiin.
cossuihinhan ei levyjä tarvi taakse laittaa, kun siellä on jo.. eli joskus aikanaan tein tän vähän niitä varten, jotka tavalliseen sierraan laittaa levyjä taakse esim. just tollaseen 2,3-16v konversiooon mikä itselläkin oli. En ihan tarkoituksella sekoitellut mitenkään Cossun osia, kun tavallisetkin absillisen osat riitti.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Niinpä, sun vaan piti tehdä se tolla omalla tutulla tyylilläs..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Oliskohan tää nyt sit paras topikki...
Mulla on menossa mulkkari scorpion apurunko ja tukivarret sierraan niin mites noi kaikki puslat lähtee ehjänä irti ja käykö noi sierran puslat edes noihin mulkkarin osiin?
Sit toinen juttu, mikä perä mulkkarissa on kun kuskin puolelle tohon murikan ja apurungon ylimmän kiinnityspisteen väliin jää joku sentti-pari tyhjää, muut on kyllä ihan kohillaan ja holkillahan tonkin varmaan saa kiinni mutta pisti vaan askarruttamaan.
Olen siinä uskossa ollut että mulla on 7,5" murikka jo tossa sierrassa, lukkokin siinä on ja laippavetarit.
Mulla on menossa mulkkari scorpion apurunko ja tukivarret sierraan niin mites noi kaikki puslat lähtee ehjänä irti ja käykö noi sierran puslat edes noihin mulkkarin osiin?
Sit toinen juttu, mikä perä mulkkarissa on kun kuskin puolelle tohon murikan ja apurungon ylimmän kiinnityspisteen väliin jää joku sentti-pari tyhjää, muut on kyllä ihan kohillaan ja holkillahan tonkin varmaan saa kiinni mutta pisti vaan askarruttamaan.
Olen siinä uskossa ollut että mulla on 7,5" murikka jo tossa sierrassa, lukkokin siinä on ja laippavetarit.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Puslat on klubin sisällä kuullun huhun mukaan samanlaiset uniball tyyppiset kuin Cossussa, eli eivät oo samat ku perus Sierras, mitoista ja puslien sopivuuksista en tiedä mitään.vauhtipete kirjoitti:Oliskohan tää nyt sit paras topikki...
Mulla on menossa mulkkari scorpion apurunko ja tukivarret sierraan niin mites noi kaikki puslat lähtee ehjänä irti ja käykö noi sierran puslat edes noihin mulkkarin osiin?
Sit toinen juttu, mikä perä mulkkarissa on kun kuskin puolelle tohon murikan ja apurungon ylimmän kiinnityspisteen väliin jää joku sentti-pari tyhjää, muut on kyllä ihan kohillaan ja holkillahan tonkin varmaan saa kiinni mutta pisti vaan askarruttamaan.
Olen siinä uskossa ollut että mulla on 7,5" murikka jo tossa sierrassa, lukkokin siinä on ja laippavetarit.
Murikka näissä perissä on myös 7.5" (lukoton), perän kuoret on hiukan vahvemmat, joten ovat siten hiukan erilaisetkin.
Katot vaan että se sun nykyinen murikka asettuu suht suoraan, niin se puslapatenttisovitus pitäs olla ihan hyvä, ei kannata kiinnityskorvia alkaa modaamaan, jos pulttien reijät vaan on oikeilla paikoillaan.
Siinä kiinnityskorvassa joka ei oo kohallaan on mahdollisesti hiukan varaa "hienosäätää", eli voit koittaa hiukan antaa vasaraakin, mutta ei liikaa...

Mulla oli kokonainen vm.95 Cos.Scopion akselisto jonka myin, jäljelle jäi vaan perämurikka ja kallistuksen vakaaja.
Kuva vois helpottaa näitä pohdintoja, kun monikaan ei (ilmeisesti) oo tän tyyppisten akselistojen kans paininu?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Niin siis sitä tarkotin että se apurungon kiinnike on vaan reiän kohdalla vähän kauempana eli jää rako ja pultti liian lyhyt.
Meinasin sorvauttaa holkin siihen ja ettiä pitemmän pultin.
Apurungon puslia ei tarvis muuten vaihtaa nyt mutta toinen on paskana ja muutenkin aika haperon näköset, ja sit taas toi sierran rauta on vääntynyt missä mulla on noi uretaanit...
Meinasin sorvauttaa holkin siihen ja ettiä pitemmän pultin.
Apurungon puslia ei tarvis muuten vaihtaa nyt mutta toinen on paskana ja muutenkin aika haperon näköset, ja sit taas toi sierran rauta on vääntynyt missä mulla on noi uretaanit...
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Painoin prässillä noi irti ja selvis että mulkkarin takapään puslat on kaikki isompia kuin sierran.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Sierran taka-akselistoista ja levyjarrukonversiosta
Noi mulkkarin tukivarret käy sierran apurunkoon kun kaventaa puslia 5mm.
Tukivarsiin käy sierran iskarit, ainoastaan pulteissa tiheämpi kierre (farkku siis kyseessä, en muista oliko mainittu aiemmin tässä topikissa).
Mulkkarin apurunkoon ei saa nyt puslia tähän hätään mistään niin joutu tekeen noin.
Toivotaan että vetarit kestää kun noi tukivarret on vissiin vähän (~1-2cm?) leveämmät kuin sierran.
Tukivarsiin käy sierran iskarit, ainoastaan pulteissa tiheämpi kierre (farkku siis kyseessä, en muista oliko mainittu aiemmin tässä topikissa).
Mulkkarin apurunkoon ei saa nyt puslia tähän hätään mistään niin joutu tekeen noin.
Toivotaan että vetarit kestää kun noi tukivarret on vissiin vähän (~1-2cm?) leveämmät kuin sierran.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!