Ruisku DOHC Sierran jarrutehostimen alipaineputken korjaus

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Ruisku DOHC Sierran jarrutehostimen alipaineputken korjaus

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Heinäkuu 20. 20:29:18 2010

Kyllähän tämän voi helpomminkin tehdä, mutta itse päädyin tälläiseen ratkaisuun:

http://www.sipponen.com/gallery/gallery ... s=1&sort=1

Eli tuo 2.0i DOHC Sierran jarrutehostimen putken kiinnitys on alunperin melko heikko ja alkaa aika helposti ajan myötä vuotamaan... Myöskin se on erityisen helppo rikkoa esim. akkua vaihtaessa talvikelillä. Mikäli jarrutehostimen putki vähän vuotaa se voi aiheuttaa mielenkiintoisia tyhjäkäyntipulmia. Suuremmat vuodot aiheuttaa muitakin käyntiongelmia. Samalla kun puuhasin omaa ratkaisuani pulmaan, niin tein kuvasarjan for dummies tyyliin. :P

Aloitin homman kaivamalla vanhat muoviosat ja O-renkaan pois imusarjan reijästä. Tämän jälkeen tein reikään M12 jengat pohjaan saakka, sillä se etuosan messinkiholkki ei mitään pidätä... Kun pääsee messinkiholkista jenkatapilla läpi ja tormää reijän takaosan kavennukseen, kannattaa painaa vähän enemmän alkuun ettei jenkatapista tule messinkiholkin ulostyntäjää. Se reijän takaosan kavennus on ihan alumiiniä johon kelpaa pulttia myöhemmin kiristellä. Jenkoja tehdessä kannattaa käyttää imuria vetämään enimmät lastut pois että imusarjan puolelle menisi mahdollisimman vähän. Ja vaikka esimerkkikuvat jenkojen teosta on "irtomoottorista", niin räikän avulla onnistuu mainiosti tehdä jengat moottorin ollessa paikallaankin (kokeiltu ja toimii).

Kun imusarjaan on jengat saatu aikaiseksi, niin sitten lyhentelemään M12 pultin jenkaosuus 25mm pitkäksi. Jos pultissa jenka loppuu pari milliä ennen kantaa kannattaa sitä vähän jatkaa vaikka rautasahalla mikäli vaikuttaa ettei kuparitiiviste riitä tukkimaan imusarjan ja pultin kannan väliä. Vaikka "jatkojenka" ei olisikaan "priimaa", niin se rautasahallakin jatkettu auttaa kummasti kun suunnilleen sinnepäin on.

Jahka pultti käy kivasti imusarjaan, niin sitten vaan pylväsporalla porailemaan 6mm reikä keskelle. Reijän poraamisen jälkeen ottaa noin 60mm pätkä 6mm ulkohalkaisijalta olevaa rautaputkea ja iskee sen pultin läpi. Jos putki on pikkaisen päälle 6mm paksua, niin ei välttämättä tarvinne edes hitsailla kiinni pultin kantaan, mutta mie hitsailin. Koska käyttämäni putki oli karvan paksumpaa kuin 6mm pää hiukan lytistyi lyödessä sitä pultin läpi ja päätin porailla 4mm terällä reijän auki.

Viimeistelyksi pyöristelee vähän särmiä jotta alipaineputki asettuu kivasti paikoilleen. Voisihan tuohon klunssinkin tehdä, mutta empähän enää sitä kehdannut alkaa säätämään kun kestää näinkin. Alipaineputkea piti vähän lämmittää että meni paikoilleen ja laittelin vielä pienen klemmarinkin siihen. Kuvasarjasta käynee tämä koko operaatio ilmi melko hyvin.

Seuraavaksi jos joku tuumii, että miksi en hydrauliikkaliikkeestä hakenut M12 jengalla olevaa letkuliitintä suoraan, niin siihen on kaksikin syytä: Ensimmäinen on se että niissä ei ole yleensä vaadittua 25mm pitkää jenkaa ja toinen on se että alipaineputki on paksuudeltaan 9mm joka on epästandardi mitta. 8mm putkille löytyy liittimiä (lyhyellä jengalla), mutta niihin ei 9mm putki mene. Toki sopivalla liimalla tuon putken voinee tökätä imusarjaan suoraankin, mutta tahdoin tehdä ratkaisun joka on helppohuoltoinen jos putki seuraavan kerran katkeaa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja