DIY ohjeet: Lasikuituinen imukotelon/suodattimen pohja

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

DIY ohjeet: Lasikuituinen imukotelon/suodattimen pohja

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Tammikuu 10. 15:51:38 2012

Ajattelin tällaisen tänne ajankulukseni rustata, kun tuli otettua jonkun verran kuvia tuosta omasta tekeleestä. Eli kuinka tehdä lasikuituinen pohjalevy imukotelolle tai isolle ilmansuodattimelle. Käy esim. vaakaimukaasuttimille, läppärungoille, jne. en tosin usko että soveltuu ahdettuihin moottoreihin.

Mitä tarvitset [suluissa olevat eivät välttämättömiä]:

-Lasikuitumattoa, hartsia ja kovetetta
-Kaksi isoa lasilevyä
-Jotain mistä saat tehtyä kotelon muotoisen (melkein mikä vaan käy)
-Pakkausteippiä (kirkasta!)
-Autovahaa ja/tai ruokaöljyä
-[gelcoat pinnoitetta]
-[muotin irroitusvahaa]

Työvaiheet:

1.
Hanki jotain mistä pystyt tekemään imukotelon pohjaksi sopivan kappaleen. Jotkut käyttävän tässä uretaanivaahtoa/finnfoamia, tms. jotkut vanhoja muovipurkkeja, kunhan kestää hartsia ja saa suht siistiksi niin kelpaa. Itsekäytin 25mm vanerilevyä, josta tein pistosahalla, höylällä ja sähköviilalla sopivan muotoisen:

Työ kesken:

Kuva

Valmis:

Kuva

Riittää että kappale on silmämääräisesti oikean muotoinen ja sekä pohjastaan, että pinnastaan suurinpiirtein tasainen (parempi tiivistepinta)



2. Päällystä tyylikäs tekeleesi (oli se mitä hyvänsä) kirkkaalla pakkausteipillä. Yritä saada teippi pinnalle MAHDOLLISIMMAN TASAISESTI. Kaikki rypyt ym. vaikuttavat lopulliseen pintaan. Jos tuntuu ettei teippi veny, voi sitä lämmittää vähän hiustenkuivaimella muodon saavuttamiseksi. Reunoihin voi olla tarpeen käyttää ohuempaa teippiä:

Kuva

3. Teippaa muottiosasi lasilevyyn samalla pakkausteipillä. Yritä saada kappaleen ja lasilevyn pinta tiiviiksi. Edelleen pyri välttämään ryppyjä ym. teipissä. Laita mielummin useampi pienempi teipinpala, kuin että yrittäisit saada isoa palaa menemään kaikkiin kappaleen kulmiin.

Kuva

Kun olet saanut kappaleen kiinni lasilevyyn, levitä siihen jotain seuraavista (paremmuusjärjestyksessä): Muotin irroitusvaha, carnuba-vaha, ruokaöljy, normi-autovaha. Itse laitoin pari kerrosta autoglym punaista, ja hieroin pintaan ruokaöljyä, toimi ihan hyvin.

Kuva


4. Nyt pääset kuiduttamaan! Lasikuitutöihin löytyy hyviä oppaita googlen avulla, joten en tähän hirveästi viitsi niitä eritellä. Jos löytyy gelcoat pinnoitetta, niin suosittelen sen käyttöä pinnassa ennen lasikuitumaton levitystä, näin pinnasta tulee siistimpi. Itse en vaivautunut.

Yksinkertaisesti levitä pinnan päälle lasikuitumattoa ja hartsia pensselillä töpötellen n. 4 kerrosta. Jos löytyy eripainoisia mattoja, niin aloita kevyimmästä siirtyen painavimpaan, itse käytin halpaa ja huonoa katkokuitumattoa, jolla homma näin yksinkertaisessa kappaleessa hoituu ihan hyvin.

Kun olet saanut lasikuitumaton levitettyä, kaada kappaleesi "selkä"pinnalle hieman ylimääräistä hartsia, ja aseta sen päälle toinen lasilevyistäsi(öljyä/vahaa tämäkin!) Ideana on saada lasilevyllä tasainen kiinnityspinta. Itse laitoin vielä lasilevyn päälle pari alasinta varmistaakseni tasaisen pinnan, jonkinsortin paino pinnan päälle on tervetullutta, sillä tiiviiksi puristettu kappale on myös kestävämpi.

Kuivumassa:

Kuva

5. Anna kappaleen kuivua hyvän aikaa, mielummin vaikkapa vuorokausi, jotta hartsi ehtii hyvin kovettua. (Huom. jotkin hartsit eivät kuivu ollenkaan kylmässä lämpötilassa!) Tämän jälkeen voit varovasti alkaa irroittamaan valmista kappaletta lasilevyistä. Päällimmäisen lasilevyn tulisi irrota helposti, kappaleen irroittamiseen alemmasta levystä voit tarvita hieman puukonkärjellä auttamista. Jos pinnat ovat olleet hyvin öljytyt/sileät, ei pitäisi olla ongelmia.

Juuri irroitettuna:

Kuva

Kuva

6. Poraa seuraavaksi lasikuitulevyn pohjaan reijät läpille ja kotelon kiinnitysruuveille. Parhaiten homma onnistuu kun asettaa levyn kaasareiden/läppärunkojen päälle, ja näyttää valoa selkäpuolelta. Jos et käyttänyt gelcoatia, on lasikuitu niin läpinäkyvää, että näet valopisteen siinä mistä tulee porata 8) Kiinnitysreijät voit porata joko puu-tai teräsporanterällä, läppien reikiin havaitsin parhaaksi kaikkein halvimmat rasiaporat. Suosittelen että käytät imureikiin vähän liian pientä rasiaporaa, ja viilaat lopullisen muodon käsin, sillä rasiapora jättää lasikuidun reunan rosoiseksi. Itse käytin 55mm. halkaisijalle 50mm rasiaporaa. Näin varmistuu myös hyvä, tarkka sovite.

Reijät porattuna:

Kuva

1 Reikä viilattuna rasiaporan jälkeen:

Kuva

Kaikki 4 reikää viilattuna oikeaan kokoon:

Kuva

Kuva


7. Tässä vaiheessa maalasin itse kappaleen ensimmäisen kerran. Perus maston mattamustalla mentiin:

Maalausta:

Kuva

Maalattu:

Kuva

Kuva

8. Maalauksen jälkeen tulee ajankohtaiseksi päätös siitä, haluaako pohjan päälle tehdä imukotelon, josta lähtee letku suodattimelle, vai haluaako ilmansuodattimen laittaa suoraan pohjalevyn päälle. Itse valitsin jälkimmäisen laiskuudesta johtuen.(Tosin onhan tuollainen iso vaakaimu-suodatin kivan näköinenkin :P) Jos päädyt imukoteloon, voit valita kiinnitysmetodin kahden puolikkaan välillä vapaasti, joka helpottaa hommaa hieman. ITse jouduin tekemään kiinnityksestä Pipercross suodattimen mallisen:

Kuva

Eli pistosaha ja porakone käteen ja silppuamaan:

Kuva

Suosittelen että poraat ensin kaikki terävät kulmakohdat porakoneella ja etenet niiden välillä pistosahalla. Tee ensimmäisestä leikkauksesta vähän tarvittua isompi, sillä kappaletta on helpompi viilata lisää kuin kuiduttaa lisää. Kokeile aina välillä kappaleen istuvuutta ja viilaile tarvittaessa (huom. kuvassa olen tehnyt tiivisteet läppärunkojen ja suodattimen pohjan väliin. Nämä voit tehdä vaikka perus-vaahtomuovista):

Kuva

Kun kappale istuu paikalleen päälle asettamalla ilman suurta vääntämistä, on osa valmis:

Kuva

9. Kun olet saanut osan riittävän hyväksi istuvuudeltaan ja siisteydeltään, maalaa se vielä kerran jokapuolelta valitsemallasi värillä Tässä vaiheessa tein myös suodattimen ja pohjalevyn kiinnitykseen siipipultit ja -mutterit, jotta rakennelman saa sormin purettua:

Kuva

10. Viimeinen työvaihe, eli kasaa kaikki eri osat yhteen ja ihaile kättesi työtä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Viimeiseen työvaiheeseen kuuluu myös tärkeänä osa-alueena sen pohdiskelu, olisiko vain ollut helpompi maksaa se muutama kymppi valmiista pohjalevystä :lol: :cha Itsellä ja varmasti muillakin läppärunkojen käyttäjillä suutintukin kiinnikkeiden sijainti pakotti tämän ratkaisun. Tuplakaasareille kyllä harkitsisin vakavasti valmiin pohjalevyn hankkimista.

Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä :)

EDIT: Kuvat muutettu "suoriksi", kun näököjään tälläkin osiolla se sallittua.
Viimeksi muokannut Posmo, Ma Helmikuu 13. 15:09:42 2012. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: DIY ohjeet: Lasikuituinen imukotelon/suodattimen pohja

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ti Tammikuu 10. 17:12:25 2012

Öljyä en suosittele käyttämään missään lasikuitu töissä irrotus aineena. Vaikka mieluummin pari kerrosta sitä autovahaa enemmän.
Ruskeakin pakkausteippi käy yhtä hyvin ku kirkas.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: DIY ohjeet: Lasikuituinen imukotelon/suodattimen pohja

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Tammikuu 10. 18:48:08 2012

escorvet kirjoitti:Öljyä en suosittele käyttämään missään lasikuitu töissä irrotus aineena. Vaikka mieluummin pari kerrosta sitä autovahaa enemmän.
Ruskeakin pakkausteippi käy yhtä hyvin ku kirkas.
Öljy on ihan ok, käy tällaisissa hommissa missä pinnan ei tarvitse olla 100% siisti, en missään korinosissa tms. kyllä käyttäisi. irtoaa paremmin kuin perus-autovahalla :) Ja ruskea pakkausteippi on muuten hyvää, mutta joistain halvoista ruskeista teipeistä tuppaa jäämään se ruskea väri irroittaessa pintaan.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Vastaa Viestiin