Nelivedon jakosuhde ?

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Nelivedon jakosuhde ?

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Maaliskuu 2. 14:38:18 2004

Näin neliveto tekniikkaa tuntemattomana tuli mieleen että voiko nelivedon vetosuhdetta (Siis esim sierran vakio 33/66) muuttaa perän tai etuperän välityksiä muuttamalla, vai sekoaako koko systeemi siitä ? Vai onko vetosuhde "määritelty" jakolaatikossa ?
#6
Escort -75

jive
Ylläpitäjä

Re: Nelivedon jakosuhde ?

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Maaliskuu 2. 14:46:09 2004

Ilkka_H kirjoitti:Näin neliveto tekniikkaa tuntemattomana tuli mieleen että voiko nelivedon vetosuhdetta (Siis esim sierran vakio 33/66) muuttaa perän tai etuperän välityksiä muuttamalla, vai sekoaako koko systeemi siitä ? Vai onko vetosuhde "määritelty" jakolaatikossa ?
Riippuupi kait vähän, mutta teoriassa Escort cosworth, XR4x4 ja Sierra 4WD cosworthin tyyppisen voimansiirron vetosuhdetta saapi muutettua välittämällä perädiffin/-t uudestaan.

Escort RS2K 4wd ja Mondeo 4wd tuo on hivenen monimutkaisempi juttu.

Haldex tyyppinen tasauspyörästö jakaa sitten ihan omiaan :lol:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 2. 19:04:54 2004

Sierra XR4x4, DOHC 4x4, Cosw. ja Esco Cosw.: voimanjako on toteutettu keskiviskolla jonka luistoprosentti määrää paljonko voimaa "varastetaan" etuvedolle. Jos ko. lukon esim mekaanisesti lukitsee, on suhde 50/50 ja taas jos lukko on antautunut (kuten usein on) niin voima menee lähes tai kokonaan takapäähän.
Morseketjun rattaiden hampaiden lukumäärän käpälöinti aiheuttaa kaaoksen; etupään kokonaisvälityksen muutoksen; murtaa paikat p*skaksi. Eli etuperän ja takaperän välitys tulee olla aina desimaaleja myöden samat (ja siksi myös nelikossa on aina oltava samahalkasijaiset pyörät).
Ford Motorsport/Racing myi/myy rattaiden muutossarjoja joilla voidaan muuttaa kilpailukäyttöön etuperän (kokonais)välitys kajoamatta itse etuperään esim. 4,4:1. Ja luonnollisesti takaperän välitys on muutettava samaksi. Näiden kanssa sähläilyistä on muutamalla tutulla kansallisen tason huippukuskilla karvaita kokemuksia jokusen vuoden takaa :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Maaliskuu 2. 22:34:05 2004

mitäs tarkalleenottaen hajoaa? ilmeisesti keskivisko, joka on pakotettu luistamaan, mikäli kardaanit pyörivät eri tahtia? Perinteisellä ratas- tai torsendiffillä välityssuhde määräytyy etu- ja takaperän välityssuhteiden perusteella. Jos ovat samat niin silloin voima jakautuu 1:1 ts. 50/50.

Näin ainakin perusmekaniikan kautta ajateltuna. Tiedä sitten miten palikat käytännössä kestää :roll:

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Maaliskuu 3. 10:01:56 2004

Pikaisen vilkaisun perusteella fordin 4x4 laatikoissa näyttäis olevan keskitasauspyörästönä planeettapyörästö. Sen momentinjakosuhde määrääntyy aurinko- ja planeettapyörien sekä kehän jakohalkaisioiden mukaan. Momentti tuodaan vaihteistolta kehälle, etu- ja takakardaanit on kytketty aurinkopyörään sekä planeettapyöriin.

Jos esim. takapyörillä pito on heikko(pieni momentti / kitka) ei etupyörillekään välity momenttia kuin 34/66, eli noin puolet jo sutivien takapyörien momentista. Em. momentti voi olla niin pieni että auto ei lähde liikkeelle eli etu pyörät eivät pyöri ja takapyörät sutivat. Tuossa tilanteessa etukardaanin ja takakardaanin välillä on pyörimisnopeusero jonka visko "huomaa" ja alkaa siirtämään lisää momenttia etupyörille. Visko yrittä siis estää etu- ja takakardaania pyörimästä eri nopeutta. Visko siis muuttaa/säätää tasauspyörästön jakosuhdetta.

Yleensä tasauspyörästöt, niin keski- kuin vetopyörästöjen, ovat suuniteltu niin että vetoakselit pyörivät samaa nopeutta. Suuri tai jatkuva nopeusero akseleiden välillä yleensä kuormittaa laakerointia liikaa, eli etu- ja takaperien kokonaisvälityssuhteiden tulee olla samat, kuten jjs mainitsi.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Maaliskuu 3. 10:08:26 2004

Olen ihmetellen lukenut brittifoorumeita joissa useampi ainakin sanoo käyttävänsä nelarissa takavedon perää/vetareita ja myös välitystä! Sanovat, että toimii. Miten on? Rallimiehet varmaan ovat kokeilleet :)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Maaliskuu 3. 11:09:42 2004

EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI

Huh mikä topiikki
huomaa että nelari tekniikka on hukassa

älkää missään nimessä laittako eri välityksellistä perää eteen ja taakse
älkää laittako eri kokisia renkaita eteen ja taakse ei edes samalle akselille.
keski visko toimii sierrassa silloin kun taka pyörät kulkee kovempaa kun etu pyörät.
renkaiden tulee pyöriä samaa nopeutta aina jos se ei sudi.
visko lukko toimii lämpötian mukaan.
jos luistoa tapahtuu taka ja etu pyörien välillävisko lukon sisällä oleva silikooni neste lämpeää ja muuttuu nihkeäksi jolloin neste lukitsee viskon sisällä olevat levyt toisiinsa ,jos lämpö on kova niin lukko on miltei 100%.
vaihteistosssa on planeetta pyörästö jolla saadaan aikaan momentin muunnos.
akseleiden pyörintä nopeus on sama mutta voima joka niistä otetaan ulos on saatu planeetta pyörästöllä jaetteua.
jako suhde tulee ihan pyörästön hammasrattaiden suhteilla toisiinsa.
eli jako suhde on kinteä.
sitä ei voi muuttaa muulla ku raudan vaihdolla.

jahman> varmaan voiki käyttää jos tasauspyörästön jako on sama ku edessä
tero _s> olet aivan oikeassa jako suhde ei muutu planeetta pyörästössä mutta akseleiden jako suhde muuttuu viskon ansiosta
0- maksimi (34%)(siis etuakselin)

Jive>keskivisko palaa ja luistaa aina sen jälkeen

JJS> ei ole visko joka maksimi jako suhteen määrää vaan planeetta pyörästö
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Maaliskuu 3. 11:24:22 2004

sierra friikki kirjoitti:Huh mikä topiikki
huomaa että nelari tekniikka on hukassa
Eli siis hyvinkin tarpeellinen topiikki :D, mutta tähdennettäköön vielä että nyt tosiaan keskustellaan MT75 4x4 lootan sielunelämästä.

En kyllä mitenkään jaksa uskoa että tavallinen planeettavaihde hajoaisi mitenkään luonnottoman nopeasti. Visko tosiaan toimintatapansa takia palaa. Onkos MT75 jakolaatikolle jonkinlaista jäähdytystä ylikuumenemisen helpottamiseksi?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Maaliskuu 3. 11:32:34 2004

juops on erittäin asiallinen topiikki.
planeetta vaihteistonkin saa rikki.
itse olen tekemisissä niiden kanssa päivittäin.
maansiirto puolella niitä on joka paikassa
ja rikki niitäkin saa
jäähdytyson toteutettu metalli kuorella (jäähdytys ripoja kyljessä ,vahvikkeet siis)
ja tarpeeksi isolla öljymäärällä
ajossa viimaki auttaa
jos auto on kisa käytössä niin voi sinne laittaa kennon jossa kierrättää öljyä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Maaliskuu 3. 11:59:59 2004

On niin asiallinen aihe että siirrän tämän kohta tuonne FAQ puolelle.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Maaliskuu 3. 20:44:46 2004

sierra friikki kirjoitti: tero _s> olet aivan oikeassa jako suhde ei muutu planeetta pyörästössä mutta akseleiden jako suhde muuttuu viskon ansiosta
0- maksimi (34%)(siis etuakselin)

pyörästö

Viskohan tekee mahdolliseksi että jakosuode (momentin, ei pyörimisnopeuden) voi olla jopa 100-0 (etu-taka). Tuon voi helposti kokeilla jos ei muuten usko. Nostaa 4x4:sen takapään pukeille ja tyrkää pykälän sisään. Sopivasti kaasua ja auto hyppää pukeilta. Takapyörät pyörivät ilmassa, eli momentti on 0 (nolla) jolloin kaikki 100% menee etupyöriin (laakereiden yms. vierintävastuksia ei nyt tarvi huomioida).

Toki visko toimiessan lämpiää mutta ei sen toiminta lämpöön perustu vaan nesteen kitkaan/viskositeettiin. Momenttia välittyy sitä enemmän mitä suurempi on akseleiden välinen nopeusero.

Tuolta lisää: http://auto.howstuffworks.com/differential7.htm

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Maaliskuu 3. 21:27:32 2004

sierra friikki kirjoitti: jahman> varmaan voiki käyttää jos tasauspyörästön jako on sama ku edessä
Noissa brittifoorumin jutuissa on nimenomaan käytetty takana takavedon välitystä. En nyt jaksa alkaa etsimään, enkä todellakaan ota mitään kantaa asiaan! Kunhan vain ihmettelen...

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Maaliskuu 28. 18:54:22 2004

Miksi sitä pitäisi muuttaa ?
ex Jäsen #10

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Huhtikuu 13. 6:31:29 2005

cossieboy kirjoitti:nelikko cossun veto suhteita voi muuttaa!!! tunnen pari ihmistä jotka ovat kyseisiä muutoksia tehneet!!! esim 27-73 suhteeksi. muutos tapaa en tiedä, mutta ovatpa ihan hyvin toimineet...
Ei ainakaan tuohon suuntaan... 2wd cossuja on jo tehty ;)

Ernok
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Ernok » To Huhtikuu 14. 18:20:22 2005

Tuli tätä viestiketjua lukiessani mieleen muutamat kysymykset. Itse en ole nelivetotekniikasta ihan täysin vielä selvillä.

Neliveto-cossussahan on takana ja keskellä viskot. Keskiviskohan antaa etupyörille momenttia sitä mukaa kun takaa sitä katoaa (pidon heiketessä). Entäs sitten kun edestä alkaa myös kadota pitoa toisesta pyörästä. Eihän edessä ole kuin tavallinen tasauspyörästö, jolloin toinen pyörä vain sutii. Siirtääkö keskivisko taas tässä vaiheessa taakse lisää momenttia, vai kuinka homma toimii?

Eikös aidoissa ja täydellisessä nelivedossa pitäisi olla viskot tai muut luistonrajoittimet edessä, takana ja keskellä? Kuinka hyvin tuo neliveto-cossun neliveto sitten käytännössä toimii?

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Huhtikuu 14. 20:26:14 2005

Raapii joka kulmasta kokoajan , se riittää :wink:
ex Jäsen #10

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Huhtikuu 14. 20:39:54 2005

Ernok kirjoitti:Tuli tätä viestiketjua lukiessani mieleen muutamat kysymykset. Itse en ole nelivetotekniikasta ihan täysin vielä selvillä.

Neliveto-cossussahan on takana ja keskellä viskot. Keskiviskohan antaa etupyörille momenttia sitä mukaa kun takaa sitä katoaa (pidon heiketessä). Entäs sitten kun edestä alkaa myös kadota pitoa toisesta pyörästä. Eihän edessä ole kuin tavallinen tasauspyörästö, jolloin toinen pyörä vain sutii. Siirtääkö keskivisko taas tässä vaiheessa taakse lisää momenttia, vai kuinka homma toimii?

Eikös aidoissa ja täydellisessä nelivedossa pitäisi olla viskot tai muut luistonrajoittimet edessä, takana ja keskellä? Kuinka hyvin tuo neliveto-cossun neliveto sitten käytännössä toimii?
Aidoissa ja täydellisissä :lol: Monessakaan nelivedossa ei ole edes takana lukko saatika sitten edessä!

Luulen että on ajateltu tasauspyörästön riittävän koska kuitenkin aika suuri paino kohdistuu keulaan: Moottori, etuperä jne. Lukko edessä auheuttaa helposti sen että auto puskee eikä käänny ja vetoakselit ovat lujilla, että sellaista...

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Huhtikuu 15. 8:48:12 2005

Ares kirjoitti: Lukko edessä auheuttaa helposti sen että auto puskee eikä käänny ...
Tästä olen kuullut ihan päinvastaista infoa.

Jäykkä keskilukko ja kunnollinen etulukko rauhoittavat auton käytöstä, helpompi viedä sladissa. Jäykkä keskilukko antaa voimaa tasaisesti kumpaankin päähän, eikä arvo. Samasta syystä edessä lukko on hyvä olla, tuollainen normi tasauspyörästö voi kesken luiston vaihtaa vedon pyörältä toiselle. Edessä pitää vaan ilmeisesti olla vedossa kirrautuva lukko, siis sellainen mikä löysääntyy "normaaliksi" tasauspyörästöksi vedon kadotessa.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Pe Huhtikuu 15. 11:03:51 2005

Ernok kirjoitti:Eikös aidoissa ja täydellisessä nelivedossa pitäisi olla viskot tai muut luistonrajoittimet edessä, takana ja keskellä? Kuinka hyvin tuo neliveto-cossun neliveto sitten käytännössä toimii?
Kohtalaisesti pelittää kaksvetoseen verrattaessa. Ei kuitenkaan ihan liukkaalle suunniteltu systeemi mutta kesä märällä toimii ihan nätisti. Hivenen näytöstyylin nelari. Talvella saa näyttäviä sladeja(just show no go) mutta käyttäytyminen liukkaalla ärsyttävän kulmittaista ja vetoo ei voi vauhdissa pitää siinämäärin päällä kuin jos voimanjako olisi tasapainoisempi etu ja taka-akselin välillä. Esimerkiksi Delta Integralen voimanjako muistaakseni 56/44(cos34/66) ja oli aikanaan lehdissä paljon kehuttu ja TM:n testissä jääradalla nopein.

Ja tosiaan henkilöautojahan on 1-4vetoisia. Cossu on 3-vetoinen ilman etuperän lukkoo :P
Cosworth 4x4 -90

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Syyskuu 27. 14:04:18 2005

En ole nelivetotekniikasta täysin kartalla ja siksi kyselenkin...

Tuossa viestiketjun alussa puhuttiin keskiviskon mekaanisesta lukitsemisesta. Onko mahdollista/järkevää, rasittaako jotain paikkoja kenties liikaa? (tämä on varmaankin täysin noob kysymys, mutta kysyn silti)

Puhuttaessa Sierran nelivedosta, oli tuossa viestiketjun alussa juttua että keskivisko olisi hyvin useassa suomalaisessa Sierrassa "antautunut". Onko tilanne todellisuudessa näin ja jos on, niin kuinka arvokas osa keskivisko on vaihtaa?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Syyskuu 27. 23:49:10 2005

Vielä lisäksi tarkentava kysymys: olenko täysin hakoteilla, kun muistelen RS200:ssa voitavan ohjaamossa olevalla vivulla lukita vetosuhde 50/50 tai 66/34? Onko RS200:ssa sama systeemi kuin muissa moottori pitkittäin olevissa neliveto-Fordeissa?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Syyskuu 28. 8:57:54 2005

Sine kirjoitti:Vielä lisäksi tarkentava kysymys: olenko täysin hakoteilla, kun muistelen RS200:ssa voitavan ohjaamossa olevalla vivulla lukita vetosuhde 50/50 tai 66/34?
Kyllä se niin on.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Marraskuu 3. 11:20:58 2005

Zipi kirjoitti: Puhuttaessa Sierran nelivedosta, oli tuossa viestiketjun alussa juttua että keskivisko olisi hyvin useassa suomalaisessa Sierrassa "antautunut". Onko tilanne todellisuudessa näin ja jos on, niin kuinka arvokas osa keskivisko on vaihtaa?
Keskiviskon pystyy korjaamaan ja lisäksi vaikuttamaan sen jäykkyyteen. Suomessa hintaa tulee luokkaa 400 €. Englannissa http://www.gearboxman.co.uk/psdiffsgearboxman.html eli noin 175£ + VAT.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 3. 21:34:23 2005

siipicossu kirjoitti:
Sine kirjoitti:Vielä lisäksi tarkentava kysymys: olenko täysin hakoteilla, kun muistelen RS200:ssa voitavan ohjaamossa olevalla vivulla lukita vetosuhde 50/50 tai 66/34?
Kyllä se niin on.
Tarkennus:
RS200 vetosuhde valittavissa 50/50-> 0/100 -jos on varustettu- ko. säätövivulla. Ei likikään kaikista löytynyt, yleensä kilpa-autoiksi tarkotetuista yksilöistä.
Monissa EVO ja/tai RS200S -malleissakaan sitä ei ollut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ma Marraskuu 28. 22:18:36 2005

Herätetääs taas topikki uudelleen. Nyt liukkaitten tultua huomasin ettei oma 4x4 vedä juuri ollenkaan edestä ja välillä kun oikeen kikkaili onnistui saamaan jopa kiinni niin ettei eturenkaat sutineet ollenkaan.

Keskivisko on siis ilmeisesti antautunut niin onko se monimutkainen vaihtaa vai tarviiko ammattiapua siihen ?

myös tuo 50/50 kiinteeksi muuttaminen kiinostaisi mutta taitaa rasittaa voimansiirtoa kohtuuttomasti jos on vähänkin erilailla kuluneet renkaat alla...Mites onko tuo muutos järkevä ja miten toteutettavissa ?
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Viesti Kirjoittaja jappes » Ti Marraskuu 29. 21:04:04 2005

Itsekkin nyppäsin cossusta pois ton laatikon ja tarkoitus keksiä siihen jotain ja kiinnostaisi myös toi 50/50 vetosuhde.Ideoita jo on ja pakko yrittää jotain siihen keksiäkkin kun tohon mt75:seen ei oikein saa mitään järkevän hintaista ainakaan.
Tällänen löytyi joskus http://www.mercurycapri.com/readers/23.html ja siinä on jotain selvitystä ja mielestäni ihan sovellettavaa.

Kaverilla 4wd Mazda ,jossa lukittava keskitasauspyörästö, ei edessä eikä takana mitää lukkoja ja ei kyllä käänny kovinkaan hyvin normaaliajossa jos lukittu ja on viellä isosti lyhyempikin, kun Sierra.Tästä vois voisi päätellä ettei siviilin oikein soveltuva mut olis hieno jos olis lukittava kuten tos linkis olevas niin vois ajella takavedolla ja sit lukita nelikoksi(periaatteessa).

Jos olisi b&w t5:seen sopiva kaaveli nelikko cossuun, missä startti eri puolella ja siihen sovittaisi just jonkun tommosen NP-119 jakolaatikon tai sit just tremeckiin niin saisi todella kestävän paketin.Murtaa varmaan arkiajossa vaan liikaa jos lukittu ja pitää melkein pysähtyä kytkettäessä päälle mutta jotain tämän tapaista suunnitteilla.Myös XR4*4 type9 lootan jakolaatikko voisi olla sovellettavissa melko helpolla ja tohon saisi erillisen kaavelin ja kohtuu hintaisia välitys-sarjojakin voisi olla.
Niin ja löytyy toto AMC-eagle:stä mutta niitä ei oikein suomessa mutta on noita t5:n jakolaatikoita ainkin saatavana ja löytyy viskollakin ja paljon kaikkea varaosaa tähän liittyen http://www.allstategear.com/FINDPARTS.htm
kun vähän selailee ja löytyy myös takaveto cossuun.
ja tossa jotain tosta laatikko hommasta http://granturismoforum.com/showthread. ... adid=48346
Tulipas juttua ja varmaan paljon turhaa mutta toivottavasti jollain on tähän jotain sanottavaa,hyvää tai pahaa :roll:

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Marraskuu 29. 23:13:19 2005

muistakaapa nyt että 50/50 jakosuhde tehdään planetta pyörästöllä eikä viskolla.
Jos visko on antautunut niin sillä ei ole mitään tekemistä jakosuhteella.
sillon se on vain 0% eteen
ehjässä se taas toimii> kun pito takana loppuu ja etu veto tulee mukaan silloin veto suhde muuttuu 0> siihen mikä on maksimi voima kun visko on käytännössä lukossa
jos planeetta pyörästön "lukitsee,hitsaaa jumiin" niin silloin voima välittyy etu akselille 0<50% eli käytännössä jos visko on ehjä niin aina 50%eteen ja loput taakse.
oli varmasti tarpeekis sekaisesti kerrottu
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ti Marraskuu 29. 23:44:58 2005

sierra friikki kirjoitti:jos planeetta pyörästön "lukitsee,hitsaaa jumiin" niin silloin voima välittyy etu akselille 0<50% eli käytännössä jos visko on ehjä niin aina 50%eteen ja loput taakse. oli varmasti tarpeekis sekaisesti kerrottu
Juu muuten hyvä mutta väärin meni. Jos keskitasauspyörästö on lukittu niin momentti jakautuu pyörien (akseleiden) pidon mukaan. Esimerkki: Etupyörät asvaltilla ja takapyörät peilijäällä (tai vaikka ilmassa), niin 100% momentista menee eteen ja 0% taakse.

Jakosuhde toimii vain kun etu- ja taka-akseli pyörivät toisiinsa nähden vapaasti, eli kun käytössä on tasauspyörästö. Aina kun on käytössä joku luistonrajoitin (visko, kitka, torsen yms.)/lukko, jakosuhde määräytyy pyörien pidon ja luistonrajoittimen ominaisuuksien mukaan.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ke Marraskuu 30. 20:44:51 2005

Ei ole paha vaihtaa tuo visko. Ei tarvi laatikkoa edes irrottaa, kardaani pois takapalkista alas ja eiku takapäästä kuoria purkamaan. Tietysti pitää muistaa, jos ei ole mitään kokemusta voimansiirtohommista ei tuon perusteella kannata parkkiksella käydä harjottelemaan. Saa sen toki jäykistettyä hitsaamalla planeettapyörästön ja viskon jäykäks, mutta eipä siinä normaalikäyttöön mitään järkeä ole. Saahan siihen esim tiukemman viskon, tosin se ei kestävyyttä paranna.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Joulukuu 1. 11:04:05 2005

Ihan vaan varmistaakseni käsitystäni, niin onhan 4x4 2.0 dokki Sierrassakin samalla tavalla keskivisko ja takavisko? Mikäs näissä "tavallisissa" nelikko Sierrossa on laatikkona, Type9 vai MT75?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Viesti Kirjoittaja jappes » To Joulukuu 1. 11:44:51 2005

Zipi kirjoitti:Ihan vaan varmistaakseni käsitystäni, niin onhan 4x4 2.0 dokki Sierrassakin samalla tavalla keskivisko ja takavisko? Mikäs näissä "tavallisissa" nelikko Sierrossa on laatikkona, Type9 vai MT75?
Mt75 löytyy Doch:sta ja samanlainen kuin kossunkin,varaosa filmin mukaan vaan tietenkin laatikon etuosa on eri,siis nelivedoissa.type9 4wd löytyy mm.2.8L nelikosta,Sierrasta ja Scorppiosta.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Joulukuu 4. 18:07:24 2005

Kun tässä aiheessa on käsitelty vaihdelaatikkoasioita jo ennestäänkin, niin heitetäämpä yksi typerä kysymys lisää...

Eli miten nelivetolootat on käytännössä toteutettu, onko normi lootan perään vain heitetty jakolaatikko, vai onko kaikki hilppeet yksissä ja samoissa kuorissa vaihdelaatikon sisällä? Ja pystyisikö tavallisesta 2wd lootista ottamaan mitään osia nelivetolaatikkoon?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Joulukuu 4. 20:56:31 2005

jappes kirjoitti:
Zipi kirjoitti:Ihan vaan varmistaakseni käsitystäni, niin onhan 4x4 2.0 dokki Sierrassakin samalla tavalla keskivisko ja takavisko? Mikäs näissä "tavallisissa" nelikko Sierrossa on laatikkona, Type9 vai MT75?
Mt75 löytyy Doch:sta ja samanlainen kuin kossunkin,varaosa filmin mukaan vaan tietenkin laatikon etuosa on eri,siis nelivedoissa.type9 4wd löytyy mm.2.8L nelikosta,Sierrasta ja Scorppiosta.
Mitenköhän se dohc nelivedon ja cosworth nelivedon laatikon etuosa eroaa toisistaan??
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Viesti Kirjoittaja jappes » Ma Joulukuu 5. 11:49:52 2005

Joo ei kuorissa eroa ja kirjoitin vähän huonosti, mutta tarkoitin kytkin akselin laakerikantta jonka eron antaa doch ja cosworth/2.9 erinlaiseksi.Sitä en muista onko niissä eroa mut ilmeisesti painelaakerissa jossain vuosimallissa ollut ero tai viisaammat varmaan kertoo.Eli toi aiempi selitykseni oli huono.
Taitaan olla aika samanlainen type9 nelikonlaatikko eli siihen on perään lyöty vaan jakolaatikko,akseleita ainakin samalla numerolle tais olla ja mt75 osat aikalailla samanlaisia myös mutta erojakin näytti olevan-välityssuhteet,synkrot ym.
Tämä siis vaan mutu tietoa.
Itse käytän nyt aluksi uudemman scorppion laatikon osia, kun löytyi yks takuulaatikko,että pian vähän viisaampana sopivuuksista.
Cosesc kirjoitti:
jappes kirjoitti:
Zipi kirjoitti:Ihan vaan varmistaakseni käsitystäni, niin onhan 4x4 2.0 dokki Sierrassakin samalla tavalla keskivisko ja takavisko? Mikäs näissä "tavallisissa" nelikko Sierrossa on laatikkona, Type9 vai MT75?
Mt75 löytyy Doch:sta ja samanlainen kuin kossunkin,varaosa filmin mukaan vaan tietenkin laatikon etuosa on eri,siis nelivedoissa.type9 4wd löytyy mm.2.8L nelikosta,Sierrasta ja Scorppiosta.
Mitenköhän se dohc nelivedon ja cosworth nelivedon laatikon etuosa eroaa toisistaan??

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ma Joulukuu 19. 0:23:28 2005

Zipi kirjoitti:Eli miten nelivetolootat on käytännössä toteutettu, onko normi lootan perään vain heitetty jakolaatikko, vai onko kaikki hilppeet yksissä ja samoissa kuorissa vaihdelaatikon sisällä? Ja pystyisikö tavallisesta 2wd lootista ottamaan mitään osia nelivetolaatikkoon?
Type9 4x4 on ainakin tehty lisäämällä jakolaatikko. Laatikon kuori ja sisäkalut (rattaat pääakseli yms.) sopivat 4x4 laatikkoon. Jatke, siis kuoren alumiininen loppuosa jossa jakolaatikko on, on tietenkin erilainen.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Tammikuu 2. 23:26:28 2006

Tarinaa Fordin keskiviskosta: (ja parit aika hyvät kaaviokuvat)

http://fordsierraclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=6070

[EDIT]
Ja suoranaisesti tähän aiheeseen liittymättä copy&pastean parit linkit:

Erilaisia nelivetotekniikoita:
http://www.geocities.com/gkurka2001/Car ... _4wd_2.htm

Ja tässä vielä perätietoutta: (ainakin ihan virallisen näköisiä Ford dokuja)
http://forum.fordsierraclub.co.uk/viewtopic.php?t=5843
[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 3. 0:36:35 2006

Kelpaisikohan vaihtelevamielipiteiselle harrastajillemme seuraava referointi aiheesta Ford-Ferguson VCC -neliveto Sierran/escocosw. tapauksessa:
(Jos tietää-oivaltaa normaalin tasauspyörästön toimintaperiaatteen)

-keskiperä: kuin tasauspyörästö jossa voimaa jaetaan eteen ja taakse (ei vasem. ja oik. vetarille). Erona vain se että -planeettapyörästö- huolehtii (-ei tasausp.-) voimaa enemmän "toiselle vetarille" eli takakardaanille, 66%, ja viscolukko pitää huolen että voimaa jakutuu molempiin suuntiin (eteen-taakse) pidosta riippuen. Lukon "hajottua" voimaa kuitenkin menee normiolosuhteissa enemmän takapäähän johtuen juuri tuosta planeetan 34-66 -suhteesta. Tuntuu normiajossa enemmän takavetoiselle kuin ehjä auto.

-takaperä: -tasauspyörästö- jakaa voimaa 50-50 molemmille pyörille pidon mukaan, joten visco rajoittaa luikkaammalla olevaa sutimasta liikaa ja siirtää osan voimasta pitävämmälle (kuten keskelläkin).

-etuperä: lukkoa ei ole, eli kumpi pyörä menettää pitonsa, sutii.

Eli ehjän auton tulisi ääritilanteessa olla noin 2,5 -pyörävetoinen jommankumman etupyörän jäädessä sutimaan liukkaalle. Usein muuten toinen takapyöräkin on yllättävän "hiljainen" :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Tammikuu 3. 8:39:29 2006

no niin tulihan se kansan tajuisesti .
Tero_s :kin voisi tavailla JJs tekstiä moneen kertaan niin tietää miten 4x4 toimii pääpiirteittäin.
ja muistakaa vaihteiston sisällä ei ole tasauspyörästöä vaan planettapyörästö.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ti Tammikuu 3. 14:01:31 2006

sierra friikki kirjoitti:no niin tulihan se kansan tajuisesti .
Tero_s :kin voisi tavailla JJs tekstiä moneen kertaan niin tietää miten 4x4 toimii pääpiirteittäin.
ja muistakaa vaihteiston sisällä ei ole tasauspyörästöä vaan planettapyörästö.
Tarkennappa hiukan? Katsos minä en ymmärrä esson baari juttuja kun olen DI.

Ja edelleen siellä laatikossa on tasauspyörästö, se vain on toteutettu planeettavaihteella jotta saadaan akseleiden välille 50/50:stä poikkeava geometrinen voimanjako. Tasauspyörästö on laite jolla jaetaan yhdeltä (sisääntulo) akselilta voima kahdelle (ulostulo) akselille siten ulostulojen välillä voi olla nopeusero. Äläkää sekoitako konstruktiota haluttuun toimintaan. Katsoppa miten ferrarin F1 autossa on toteutettu tasauspyörästö, kuvat löytyy jostakin 2005 Racecar engineering lehdestä.

Lukko ei siirrä Momenttia(voimaa) sutivalta pyörältä pitävälle pyörälle, vaan voimaa siirretään kadaanilta. Ei sutivalla pyörällä ole voimaa "takataskussa", sitä on moottorilla, jonka tehtävä on toimia autossa voimakoneena (jos joku ei muista). Sutivalla pyörällä on momenttia(voimaa) juuri sen verran että se sutii, se ei varastoi momenttia(voimaa). Se että lukot yleensä ovat vetoakseleiden välissä johtuu luultavasti konstrutionaalisista syistä ja siitä että nopeusero luistotilanteessa on vetoakseleiden välissä suurempi kuin vetoakselin ja tasauspyörän kuoren välissä jolloin lukko (varsinkin visko) ehkä reagoi nopeammin.

Käytönnön testejä voidaan sitten järjestää vaikka mun 4X4 mondeolla ja tavittaessa pälyllä yhtä levellään olevaa type9 4x4 laatikkoa.
Viimeksi muokannut Tero_s, Ti Tammikuu 3. 14:28:44 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Tammikuu 3. 14:20:50 2006

ai jaa sori mää en voi kertoa sulle oikeaa vastausta.
en nimittäin ole ins. enkä edes Di .mulla on sattunut toi rautalanka jäämään lumen alle.Koska en ole meteorologigaan.
Mutta ihan kiva että suomalainen DI tietää miten planeetta pyörästö toimii ja kertoo sen meillekkin. varsinkin kun hänen (di) mielestä planetta pyörästö lukittuna autosta tulee yhtäkkiä 2wd vetoinen.( molemat ulostulot lukittuna yhteen. sangen mielenkiintoinen tulkinta mutta paperillahan kaikki näyttää ihan yksinkertaisena insinööreille.
Valitettavasti en pysty turkulaisuudesta lohkaisemaan mitään, kun olen itsekkin lähtöisin turusta mut tält puolelt jokkee.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 3. 15:48:34 2006

Ihan sama onko siellä keskellä jäykkä visko, löysä visko vai ei mitään, niin kyllä se jakosuhde pysyy samana niin kauan kuin pitoa riittää renkaille. Jos taas kokonaan hitsataan lukko/keskidiffi jumiin, niin sitten tuloksena on 50/50 vetosuhde. Jos taas spekuloidaan jakosuhdetta sen jälkeen kun pito on jo loppunut kesken, niin voidaan päätyä ihan mihin tahansa lopputulokseen pidon paikasta riippuen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ti Tammikuu 3. 16:09:14 2006

Et voi olla tosissas sierra friikki!

Ja kyllä 4x4 auto käytännössä vetää niillä pyörillä joissa on pitoa. Se/ne pyörät vetävät joissa on kitkaa=pitoa vaikka kaikki pyörivät. Momenttia(voimaa) voidaan välittää vain niihin pyöriin jotka pitävät=vastustavat pyörimistä. Niissä jotka luistavat ei tarvita momenttia kuin senverran että ne luistavat.

Kerran vielä: Jos etu- tai takapyörät (aivan sama) ovat jäällä tai vaikka ilmassa ne eivät välitä juurikaan voimaa alustaansa. Kun samalla toisen pään pyörät ovat pitävällä allustalla (vaikka asfaltilla) ne välittävät käytännössä kaiken momentin (voiman) joka tarvitaan auton liikkeellesaattamiseen. Tällöin momenttien (voimien)jakosuhde on lähellä 100-0. Jos em. ei pidä paikkaansa esitä parempi teoria joka perustuu edes jollakin tasolla yleisesti voimassa oleviin fysiikan lakeihin.

Löydään vaikka pikku veto, sanotaan 10keuroa +testikustannukset ja katotaan kuinka käy. Laitetaan 4x4 autoon vääntömomenttianturit kardaaneihin. Surruutellaan ympäri Turkua ja tehdään toi pukkitesti. Jos vääntömomenttien suhde säilyy planeetan geometrian mukaisena mä pistän rahat tiskiin muuten sinä.

:-)Pakko oli pistää toi DI jotta päästään henkilökohtaisuuksiin. :-) Luojan kiitos olen muuttanut Turkuun ja sinä pois, älykkyysosamäärä nousi reilusti. :-) Ja tokihan on enemmänkin kuin suotavaa että edes insinöörit tietävät miten miten planeettapyörästö toimii, kun muille se näyttää olevan pelkkää sumua.

Ja jos kerran jossakin mun 4x4 asiaa käsittelevässä kirjoitelmassa on virheitä, osaat kai kertoa missä ja millä perusteella.

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Ti Tammikuu 3. 16:37:39 2006

Iiiihanan kiintoisa keskustelu.... On se hyvä et meillä kerhossa on eri koulupohjalla olevia jäseniä. Ja pilkun viilaushan on myös kivaa... :D
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 3. 16:57:33 2006

Unohtakaa nyt noi "yksi pyörä liukkaalla ja toinen asvaltilla" momentti jutut, kun niissä ei ole järjen hiventä eikä ne liity enää mitenkään järkevästi jakosuhteeseen, eikä keskitasauspyörästöön, mistä oli keskustelua.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 3. 20:09:28 2006

Kaikille:
Yritin "hahmottaa rautalangasta", -jotta itsekin ymmärtäisin käytännön tasolla-, karkeaa toimintaperiaatetta sierran nelikosta. Voi ehkä auttaa muitakin apukoululaisia oivaltamaan. Jos menee pieleen, saa, ja pitää kommentoida.
Voihan toki myös keskustella miten peränlukko toimii, siirtääkö voimaa 1)takataskusta vai 2)kardaanista-koneesta pitävämmälle pyörälle.... Ajatus kuitenkin selvinnee tuostakin; vähemmän voimaa hurjemmin sutivalle ja päinvastoin. Mitatkoon voimien määrän ja osoitteen kuka haluaa, kaasupolkimen asento sen tärkeimmin määrää :wink: .
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Tammikuu 4. 13:11:58 2006

JesseT kirjoitti:Unohtakaa nyt noi "yksi pyörä liukkaalla ja toinen asvaltilla" momentti jutut, kun niissä ei ole järjen hiventä eikä ne liity enää mitenkään järkevästi jakosuhteeseen, eikä keskitasauspyörästöön, mistä oli keskustelua.
Eikös toi nyt ole vallan oleellista nelivedoissa ja erityisesti lukoissa, sillä mihin niitä tarvitaan jos pyörissä riittää pito, eli kumpikaan/ mikään pyörä ei luista? Jakosuhde joka usein ilmoitetaan, on repäisty jakolaatikon geometriasta. Se on kiva mainosmiehen präntätä esitteeseen, koska asian todellinen selvittäminen on aivan mahdotonta suurimmalle osalle ostajista, se kun ei näytä alasta kiinnostuneillekaan menevän helposti jakeluun.

JesseT:n mainitsema esimerkkini on ääripää tilanteesta, kaikki pyörät pitävällä (jakosuhde planeetan mukaan) on toinen. Nuo ja kaikki välistä ovat todellisuutta liukkaalla ajettaessa. Yritin ääriesimerkillä hahmotta lukijoille että kun on yksi ilmoitetusta jakosuhteesta poikkeava tilanne niin silloin niitä on varmasti myös muitakin.

Ymmärtääkseni nyt ollaan FAQ osastolla, joten rautalangasta väännettyjen esimerkkienkin tulis pohjata todellisuuteen. Kumpi on parempi, ymmärtää väärin vai ei ymmärtää ollenkaan?

Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia miltä insinööri ehkä esson baarista katsoen näyttää. :-)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Tammikuu 4. 22:29:59 2006

jjs kirjoitti:Kelpaisikohan vaihtelevamielipiteiselle harrastajillemme seuraava referointi aiheesta Ford-Ferguson VCC -neliveto Sierran/escocosw. tapauksessa
Ei kelvannut.... Ja sana "referointi" olisi näemmä pitänyt olla "oma referointi".
jjs kirjoitti:Eli ehjän auton tulisi ääritilanteessa olla noin 2,5 -pyörävetoinen jommankumman etupyörän jäädessä sutimaan liukkaalle*. Usein muuten toinen takapyöräkin on yllättävän "hiljainen" :wink:
Lisäyksenä; tarkoitin *"takapyörien lisäksi".

Tässä tarkoitin esim. peilijäältä liikkeellelähtöä. -Kokemuksesta- tiedän noin käyvän. Esimerkki; ajoneuvo jäi jumiin peräkärryn kanssa tasaiselle jossa lunta ~30cm, alla tasainen jääpeite. Kaveri puikkoihin ja ulos katsomaan; ensin suti toinen etu- ja takapyörä. Viskon "herätessä" muutaman sek. viiveellä alkoi myös toinen takapyörä sutimaan. Eli kolme pyörää elossa.
Kitkakertoimesta eri pyörien alla ei tietoa.
Todellisesta voimanjaosta ei tietenkään tietoa.

Monen vuoden kokemuksesta näiden vanhojen sierrojen voimanjaosta voin luvata voimanjaon olevan takapainotteinen (tapahtuu paperilla mitä hyvänsä), vaikka aivojeni hämyisessä usvassa luulenkin oivaltavani mitä esim. tero_s tarkoittaa kirjoituksissaan. Kokeiltu myös Lancia integralen , dynamic 4 ja quattrojen veivaamista.

Se mikä nyt on rassannut tässä keskustelussa on toimintaperiaatteen kuvaus. Yritin ehdottaa tapaa ajatella voimankulusta ko. rakenteessa, karkeasti ja yleistajuisesti. Meni luemma pieleen. En ole, vielä, lukenut täältä toista kuvausta 34/66 -jaosta? Joka tietenkään tarkoita että teknikkotason rautalanganvääntö olisi mennyt oikein, huom.. Kritiikki pelaa, mutta sehän osataan, koulutuksesta riippumatta. Ja termistöt sekoittuvat usein arkikielessä. Eli ottakaa asiallisena haasteena...

4x4 Mondeossa on sähköisesti ohjattu voimanjako jossa muistaakseni jako (etu-taka) vaihtelee?.

T: jjs lopettaa nummelan essonbaarista (nykyisin ABC)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Tammikuu 5. 9:01:07 2006

Tero_s kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:jos planeetta pyörästön "lukitsee,hitsaaa jumiin"
Juu muuten hyvä mutta väärin meni. Jos keskitasauspyörästö on lukittu niin momentti jakautuu pyörien (akseleiden) pidon mukaan. Esimerkki: Etupyörät asvaltilla ja takapyörät peilijäällä (tai vaikka ilmassa), niin 100% momentista menee eteen ja 0% taakse.

Jakosuhde toimii vain kun etu- ja taka-akseli pyörivät toisiinsa nähden vapaasti, eli kun käytössä on tasauspyörästö. Aina kun on käytössä joku luistonrajoitin (visko, kitka, torsen yms.)/lukko, jakosuhde määräytyy pyörien pidon ja luistonrajoittimen ominaisuuksien mukaan.
jos planeetta pyörästö hitsataan jumiin eli kaksi ulostuloa on kiinteenä toisiinsä nähden niin kyllä silloin voima on 50% molempiin päihin.(unohda visko ,se vaikka on jo jumissa lämmön takia)
tämä tekniikka vastaa ensimmäisiä audi quatroja.
se mikä rengas sutii ja miten monta newtonia mihinkin pyörään vaikuttaa ei ole olennaista ajamisen kannalta.
vieläkin maa on jäässä ja raudat hukassa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » To Tammikuu 5. 17:03:31 2006

jjs kirjoitti:
4x4 Mondeossa on sähköisesti ohjattu voimanjako jossa muistaakseni jako (etu-taka) vaihtelee?.
T: jjs lopettaa nummelan essonbaarista (nykyisin ABC)
Ei ole vielä tarvinnut mondeon laatikkoa vielä avata, mutta kuvien ja manuaalin perusteella mondeossa on vastaava jakolaatikko kuin sierrassa. Osat toki ovat erilaisia mutta periaate on sama. Jakosuhde on teoriassa 58% eteen ja 42% taakse jos muistan oikein. Visko tai mitään muutakaan lukkoa ei ole vaan sutimisenesto, joka käyttää ABS:ää siten että se jarruttaa sutivaa pyörää. Eli kun pyörää jarrutetaan tarvitaan lisää vääntömomenttia sutivalle pyörällä. Samalla muidenkin pyörien momentti kasvaa voimansiirron ominaisuuksien mukaan.

Täytyykin joskus poiketa nummelan ex-essolle niin eiköhän me jjs:n kanssa saada sorvattua selostus jonka kaikki ymmärtävät ja se täyttää insinöörinkin vaatimukset. :-)
sierra friikki kirjoitti:jos planeetta pyörästö hitsataan jumiin eli kaksi ulostuloa on kiinteenä toisiinsä nähden niin kyllä silloin voima on 50% molempiin päihin.(unohda visko ,se vaikka on jo jumissa lämmön takia)
tämä tekniikka vastaa ensimmäisiä audi quatroja.
se mikä rengas sutii ja miten monta newtonia mihinkin pyörään vaikuttaa ei ole olennaista ajamisen kannalta.
vieläkin maa on jäässä ja raudat hukassa.
Seuraavan kerran kun menet talliin niin ota 20cm pätkä putkea, 1m pätkä (esim. d40mm) keppiä (=hitsattu tasauspyörästö) joka menee putken sisälle sekä 3kpl lattaa. Putken laitat viilapenkkiin vaakasuoraan ja sujautat kepin sisälle. Sitten hitsaat latat siihen putkeen siten että yksi on keskellä ja yksi kummassakin päässä. Päissä olevat laitat osoittamaan vastakkaiseen suuntaan kuin keskimmäisen (moottori). Sitten ripustat keskimmäiseen lattaan 10kg painon ja molempiin päihin 5kg painon. Kuten huomaat rakennelma on tasapainossa. Sitten siirrät toisen pään (esim etu) 5kg punnuksen toiseen päähän (taka) siten että siinä on nyt myös 10kg, ja taas on rakennelma tasapainossa. Voit vielä siirtää painot päähän josta irroitit ensin 5kg ja todeta että rakennelma on taaskin tasapainossa. Em testistä huomaat ettei se tyhmä rautatappi (hitsattu tasauspyörästö) mitään momenttia osaa jakaa, vaan momentti jakautuu vastusten (5kg) painojen sijoittelun mukaan. Voit myös korvata painot 3.4 ja 6.6kg:n painoilla tai millä tahansa haluamallasi kompinaatiolla joka on yhteensä 10kg.

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » To Tammikuu 5. 21:04:09 2006

Näyttäis näin tyhmästä rivijäsenestä et nyt kävi jonkun luonnolle niiiin pahasti ettei voi lopettaa urputusta milllläään.... Pilkun viilaushan on tärkeintä harrasteissa, eikö?!

Ps. Ai nii miehä oonkii mualta, ikkunat mehtään päin ja jne. :lol:
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

Vastaa Viestiin