Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)
En löytänyt enää mistään tätä tietoa tai linkkiä, mutta löyty vanha printattu lappunen, jonka on joku jäsen kirjoittanut aiheesta joka menee näin:<br><br>Asetukset tehdään jostain oktaanisäätöliittimestä, joilla maadoitetaan kyseinen piuha.<br><br>moottori/pun.piuhamaad./sin.piuhamaad./molemmat<br>OHC/2/4/6<br>DOHC/prevents knocking/with 91 RON/BOTH<br>2.9V6 no CAT/4/6/Do not cnnect both<br>2.9V6 CAT/4/-/Do not connect both<br><br>Ok eli sitten omaan ongelmaan: Kyseistä huoltoporttia ei löytynyt mistään konehuoneen tilasta (vanhoja automaatin piuhoja joskus karsittu rankalla kädellä ja saattanut mennä mukana) eli osaisiko joku kertoa VARMUUDELLA esim. boxisista lähtevät piuhat joista voisi saman tehdä suoraan? Ettei tarvis koko boxii polttaa väärällä kytkennällä.<br><br>Mihin muuten nämä viestit katoavat?
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)
3-napainen oktaanisäätöliitin.<br><br>navat ecun perseessä:<br>napa 5 sini-keltainen<br>napa 23 ruskea-punainen<br>napa 24 ruskea-sininen
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)
[quote author=Brenda link=board=2;threadid=13856;start=0#104294 date=1061848129]<br>3-napainen oktaanisäätöliitin.<br><br>navat ecun perseessä:<br>napa 5 sini-keltainen<br>napa 23 ruskea-punainen<br>napa 24 ruskea-sininen<br>[/quote]<br><br>Eli vielä varmistaakseni asiaa että: <br><br>napa 5 (sin.kelt) = pun.piuha maad. ennakko 2<br>napa 23 (rus.pun) = sin.piuhamaad. ennakko 4<br>napa 24 (rus.sininen) = molemmat ennakko 6<br><br>Siis miten ku tossa puhutaan taas että kahden piuhan yhdisteellä saa ennakon, niin miten tuossa nyt on taas kolme .. puuh vai onko mulla järki jäässä nyt ja pahasti?
(ei ois eka kerta)

-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)
joo, mä en tiedä enempää asiasta, teen juuri ruiskun piuhasarjaa vanhakoppaiseen ja siinä oli 3-napainen pistoke noilla johtoväreillä. ja kytkentäkaaviossa oli merkintä jotta sinikeltainen johto maadoitettu manuaalivaihteisissa. muuta en tiedä...<br>
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)
Noniin, korjaus tähän topikkiin eli tosiaan itselläni löytyi tuo piuhasetti about virranjakajan lähistöltä ja piuhojen väri oli myös siellä miten Brendakin mainitsi boxista lähtevistä piuhoista eli sini-keltainen, ruskea-punainen sekä ruskea-sininen.
Mitään hajua ei ole kyllä tuosta sinikeltaisesta piuhasta.
Huomasin nämä piuhat kun oli sitten yksi noista maadoitettu runkoon ja ei voinu kun epäillä, että tossa ne sitten majailee. Ois kyllä voinu boxi esim. palaa
Näitä piuhasarjoja VOI olla erilaisia, mutta alas korjattu versio ainakin mitä omasta löyty.
moottori/ruskea.pun.piuhamaad./ruskea.sin.piuhamaad./molemmat
OHC/2/4/6
DOHC/prevents knocking/with 91 RON/BOTH
2.9V6 no CAT/4/6/Do not cnnect both
2.9V6 CAT/4/-/Do not connect both
Siirsin nyt tuohon 6:een (oli 4) oman ahdetun ruisku OHC:ni ja pahimmat nakutukset hävisivät samantien. Ainoostaan kerran pieni tulee 4500rpm:n kohdalla kun aikasemmin sykki niin saatanasti 3000rpm:n kieppeillä.
HUOM! Kytkennät kuitenkin aivan omalla vastuulla!!!!
Edit: Tiedoksi, että nään nakutuksen Saabin APC-järjestelmästä, johon on viritetty nakutusledi.
Mitään hajua ei ole kyllä tuosta sinikeltaisesta piuhasta.
Huomasin nämä piuhat kun oli sitten yksi noista maadoitettu runkoon ja ei voinu kun epäillä, että tossa ne sitten majailee. Ois kyllä voinu boxi esim. palaa
Näitä piuhasarjoja VOI olla erilaisia, mutta alas korjattu versio ainakin mitä omasta löyty.
moottori/ruskea.pun.piuhamaad./ruskea.sin.piuhamaad./molemmat
OHC/2/4/6
DOHC/prevents knocking/with 91 RON/BOTH
2.9V6 no CAT/4/6/Do not cnnect both
2.9V6 CAT/4/-/Do not connect both
Siirsin nyt tuohon 6:een (oli 4) oman ahdetun ruisku OHC:ni ja pahimmat nakutukset hävisivät samantien. Ainoostaan kerran pieni tulee 4500rpm:n kohdalla kun aikasemmin sykki niin saatanasti 3000rpm:n kieppeillä.
HUOM! Kytkennät kuitenkin aivan omalla vastuulla!!!!
Edit: Tiedoksi, että nään nakutuksen Saabin APC-järjestelmästä, johon on viritetty nakutusledi.
-
- Ylläpitäjä
Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)
Tuo sinikeltainen johto on ns. "Idle speed adjustment wire" ja löytyy kytkentäkaaviosta merkinnällä "Earth link manual gearbox only". Johto nostaa tyhjäkäyntinopeutta 75 rpm, mutta tarkoituksesta ei ole tietoa. En ole vielä ehtinyt kokeilla johdon irroitusta kun auto on muutenkin taas vaihteeksi ajokelvoton.. ;D<br><br>Tietääkö kukaan, että onko noiden johtojen yhdistämisestä muuta seurausta kuin että sytytys siirtyy myöhäisemmäksi? Eli siis periaatteessa sama kuin säätäisi sytkää, vai vaikuttaako jotenkin muutenkin?
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)
<br>on niistä ainakin se etu, että voi ohjata painekytkimellä köyhän miehen ahtopainemyöhäistyksen.<br>itsekin juuri suunnittelen myöhäistystä velipojan low-budget ahto-projektiin.<br>tänään värkkäilin 2-toimisen alip.säätimen jakajaanja kuvassa näkyy sen vaikutus ennakkoon. astelukemat on laskettu mittakellon avulla, joten saattaa olla muutaman asteen kymmenyksen heittoja todelliseen....<br>ajattelin sorvauttaa purettavan kalvorasian, jotta vois vaihtaa eri jäykkyisiä jousia....<br><br>Tietääkö kukaan, että onko noiden johtojen yhdistämisestä muuta seurausta kuin että sytytys siirtyy myöhäisemmäksi? Eli siis periaatteessa sama kuin säätäisi sytkää, vai vaikuttaako jotenkin muutenkin?<br>