Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Elokuu 26. 0:12:40 2003

En löytänyt enää mistään tätä tietoa tai linkkiä, mutta löyty vanha printattu lappunen, jonka on joku jäsen kirjoittanut aiheesta joka menee näin:<br><br>Asetukset tehdään jostain oktaanisäätöliittimestä, joilla maadoitetaan kyseinen piuha.<br><br>moottori/pun.piuhamaad./sin.piuhamaad./molemmat<br>OHC/2/4/6<br>DOHC/prevents knocking/with 91 RON/BOTH<br>2.9V6 no CAT/4/6/Do not cnnect both<br>2.9V6 CAT/4/-/Do not connect both<br><br>Ok eli sitten omaan ongelmaan: Kyseistä huoltoporttia ei löytynyt mistään konehuoneen tilasta (vanhoja automaatin piuhoja joskus karsittu rankalla kädellä ja saattanut mennä mukana) eli osaisiko joku kertoa VARMUUDELLA esim. boxisista lähtevät piuhat joista voisi saman tehdä suoraan? Ettei tarvis koko boxii polttaa väärällä kytkennällä.<br><br>Mihin muuten nämä viestit katoavat?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Elokuu 26. 0:48:49 2003

3-napainen oktaanisäätöliitin.<br><br>navat ecun perseessä:<br>napa 5 sini-keltainen<br>napa 23 ruskea-punainen<br>napa 24 ruskea-sininen

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Elokuu 26. 0:56:11 2003

[quote author=Brenda link=board=2;threadid=13856;start=0#104294 date=1061848129]<br>3-napainen oktaanisäätöliitin.<br><br>navat ecun perseessä:<br>napa 5 sini-keltainen<br>napa 23 ruskea-punainen<br>napa 24 ruskea-sininen<br>[/quote]<br><br>Eli vielä varmistaakseni asiaa että: <br><br>napa 5 (sin.kelt) = pun.piuha maad. ennakko 2<br>napa 23 (rus.pun) = sin.piuhamaad. ennakko 4<br>napa 24 (rus.sininen) = molemmat ennakko 6<br><br>Siis miten ku tossa puhutaan taas että kahden piuhan yhdisteellä saa ennakon, niin miten tuossa nyt on taas kolme .. puuh vai onko mulla järki jäässä nyt ja pahasti? :) (ei ois eka kerta)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Elokuu 26. 1:09:04 2003

joo, mä en tiedä enempää asiasta, teen juuri ruiskun piuhasarjaa vanhakoppaiseen ja siinä oli 3-napainen pistoke noilla johtoväreillä. ja kytkentäkaaviossa oli merkintä jotta sinikeltainen johto maadoitettu manuaalivaihteisissa. muuta en tiedä...<br>

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)

Viesti Kirjoittaja Newis » La Elokuu 30. 22:20:46 2003

Noniin, korjaus tähän topikkiin eli tosiaan itselläni löytyi tuo piuhasetti about virranjakajan lähistöltä ja piuhojen väri oli myös siellä miten Brendakin mainitsi boxista lähtevistä piuhoista eli sini-keltainen, ruskea-punainen sekä ruskea-sininen.

Mitään hajua ei ole kyllä tuosta sinikeltaisesta piuhasta.

Huomasin nämä piuhat kun oli sitten yksi noista maadoitettu runkoon ja ei voinu kun epäillä, että tossa ne sitten majailee. Ois kyllä voinu boxi esim. palaa

Näitä piuhasarjoja VOI olla erilaisia, mutta alas korjattu versio ainakin mitä omasta löyty.

moottori/ruskea.pun.piuhamaad./ruskea.sin.piuhamaad./molemmat
OHC/2/4/6
DOHC/prevents knocking/with 91 RON/BOTH
2.9V6 no CAT/4/6/Do not cnnect both
2.9V6 CAT/4/-/Do not connect both


Siirsin nyt tuohon 6:een (oli 4) oman ahdetun ruisku OHC:ni ja pahimmat nakutukset hävisivät samantien. Ainoostaan kerran pieni tulee 4500rpm:n kohdalla kun aikasemmin sykki niin saatanasti 3000rpm:n kieppeillä.

HUOM! Kytkennät kuitenkin aivan omalla vastuulla!!!!

Edit: Tiedoksi, että nään nakutuksen Saabin APC-järjestelmästä, johon on viritetty nakutusledi.

nova
Ylläpitäjä

Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)

Viesti Kirjoittaja nova » Su Elokuu 31. 11:14:16 2003

Tuo sinikeltainen johto on ns. "Idle speed adjustment wire" ja löytyy kytkentäkaaviosta merkinnällä "Earth link manual gearbox only". Johto nostaa tyhjäkäyntinopeutta 75 rpm, mutta tarkoituksesta ei ole tietoa. En ole vielä ehtinyt kokeilla johdon irroitusta kun auto on muutenkin taas vaihteeksi ajokelvoton.. ;D<br><br>Tietääkö kukaan, että onko noiden johtojen yhdistämisestä muuta seurausta kuin että sytytys siirtyy myöhäisemmäksi? Eli siis periaatteessa sama kuin säätäisi sytkää, vai vaikuttaako jotenkin muutenkin?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Sierrojen sytytyksen oktaanisäätö (esim. turbokäyttöön?)

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Elokuu 31. 20:01:29 2003

<br>Tietääkö kukaan, että onko noiden johtojen yhdistämisestä muuta seurausta kuin että sytytys siirtyy myöhäisemmäksi? Eli siis periaatteessa sama kuin säätäisi sytkää, vai vaikuttaako jotenkin muutenkin?<br>
<br>on niistä ainakin se etu, että voi ohjata painekytkimellä köyhän miehen ahtopainemyöhäistyksen.<br>itsekin juuri suunnittelen myöhäistystä velipojan low-budget ahto-projektiin.<br>tänään värkkäilin 2-toimisen alip.säätimen jakajaanja kuvassa näkyy sen vaikutus ennakkoon. astelukemat on laskettu mittakellon avulla, joten saattaa olla muutaman asteen kymmenyksen heittoja todelliseen....<br>ajattelin sorvauttaa purettavan kalvorasian, jotta vois vaihtaa eri jäykkyisiä jousia....<br>

Vastaa Viestiin