Lastu???

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

King Jokke
Ylläpitäjä

Lastu???

Viesti Kirjoittaja King Jokke » Ma Lokakuu 6. 21:58:22 2003

Vaikuttaako lastun vaihto käynnistykseen kylmänä/kuumana? Nouseeko bensankulutus? (jos ei nosta paineita) Onko vaihdosta koitunu onkelmia kelleen? ???<br>Ja sitten vielä lopuksi, kannattaako edes vaihtaa lastua jos on muuten vakio 2wd cossu?<br><br>ps.missä vika kun moottorin lämmöt ei nouse normaaliksi motarinopeuksissa? (yleensä 120-200km/h) :) <br>kiitos tulevista vinkeistä.

Marko_T.
Ylläpitäjä

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ma Lokakuu 6. 22:34:44 2003

Käytännössä jos ajat vakiopaineilla,eikä ole aikomustakaan nostaa ahtoja, niin miksi sitten turhaan vaihtaisit lastua? Paremminhan se toimii sillä alkuperäisellä. Ja taas jos nostat ahtoja, niin sitten pitää nostaa bensapainettakin. Ja siitä se virityskierre alkaa... ;D

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Lokakuu 6. 22:52:32 2003

[quote author=Marko_T. link=board=2;threadid=15196;start=0#113799 date=1065468884]<br>Käytännössä jos ajat vakiopaineilla,eikä ole aikomustakaan nostaa ahtoja, niin miksi sitten turhaan vaihtaisit lastua? Paremminhan se toimii sillä alkuperäisellä. <br>[/quote]<br><br>Että niin.<br>On tullut syvemmin perehdyttyä cossujen lastuihin näemmä, sorry. Annas palaa loputkin

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Lokakuu 6. 23:33:51 2003

No joo...<br><br>Lastustahan se riippuu mutta omassani tippui polttoaineen kulutus ja hitunen tuntui tulevan vääntöä lisää. Cossun orkkis lastu kun tuppaa ruuttaamaan turhan paljon löpöä keskikierroksilla joka taas sitten nostaa tuota kulutusta aivan turhaan.<br><br>Ei kun lastua peliin :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Lokakuu 7. 5:50:20 2003

[quote author=King Jokke link=board=2;threadid=15196;start=0#113781 date=1065466702]<br>Vaikuttaako lastun vaihto käynnistykseen kylmänä/kuumana? Nouseeko bensankulutus? (jos ei nosta paineita) Onko vaihdosta koitunu onkelmia kelleen? ???<br>Ja sitten vielä lopuksi, kannattaako edes vaihtaa lastua jos on muuten vakio 2wd cossu?<br><br>ps.missä vika kun moottorin lämmöt ei nouse normaaliksi motarinopeuksissa? (yleensä 120-200km/h) :) <br>kiitos tulevista vinkeistä.<br>[/quote]<br><br>Lastun vaihto ei vaikuta käynnistyvyyteen, tai ainakaan mun lastuissa (4kpl:tta) ei ole näin tapahtunut.<br><br>Virityslastu voi jopa tiputtaa bensankulutusta normaalissa ajossa johtuen mm siitä että ne on yleensä ns tarkemmin ohjelmoituja ym.<br><br>Sierrojen lämpömittareissa on ongelmia.<br>Mulla cossussa saattaa nyt näyttää norm lämpösenä siten että on alarajalla. Seuraavassa käynnistyksessä onkin sitten normaalissa ym.<br>Jos termari on vaihdettu ja kunnossa niin ei kannata kantaa huolta ellei tosiaan sitten ole niin että lämpöä ei tule.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Lokakuu 7. 14:45:29 2003

Jos jäähdytys pelaa kunnollla niin menee yllättävän pitkään että lämmöt on normaalissa.Itsellä 15 km työ matkalla ei lämmöt nouse yli 50 C näillä keleillä enää. Tietty jos tossutais kylmällä konella sais lämmöt nousemaan. Loppu kesästä motarilla 120-140 kesti lämpöjen nousu jo kauan(järvenpää-mäntsälä,70C)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Lokakuu 7. 14:58:56 2003

Kyllä mulla cossu lämpenee normiin noin 5km ajon jälkeen. Taitaa aksu sulla falskaa termarin tiiviste tai sit ite termari.

Marko_T.
Ylläpitäjä

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ti Lokakuu 7. 15:34:42 2003

Palo jo,voe mahoton... :-X No mun ajatus ei ollut niin tekninen, sovelsin murphyn lakia, että jos auto on toimiva ja aioitaan pitää vakiona niin ei toimivaa kannata korjata. Joo, selvitän pääni ensi kerralla kunnolla. Tuossahan noita hyviä vastauksia on yläpuolella iso liuta,ei lisättävää.


[quote author=ckolli link=board=2;threadid=15196;start=0#113806 date=1065469952]
[quote author=Marko_T. link=board=2;threadid=15196;start=0#113799 date=1065468884]
Käytännössä jos ajat vakiopaineilla,eikä ole aikomustakaan nostaa ahtoja, niin miksi sitten turhaan vaihtaisit lastua? Paremminhan se toimii sillä alkuperäisellä.
[/quote]

Että niin.
On tullut syvemmin perehdyttyä cossujen lastuihin näemmä, sorry. Annas palaa loputkin
[/quote]

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Lokakuu 7. 15:43:04 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=15196;start=0#113984 date=1065527936]
Kyllä mulla cossu lämpenee normiin noin 5km ajon jälkeen. Taitaa aksu sulla falskaa termarin tiiviste tai sit ite termari.
[/quote]
Voipi olla mutta kyllä haaleaa tulee puhaltimesta jo tuon 5km jälkeen.Mutta ei kiirettä vielä tutkimaan kun ei ole vielä pakkasta ja palella.Noi lämmöt nousut nopeudet hidastui isomman cuulerin ja ö-lauhduttajan asennuksen jälkeen mulla aikas paljon.

Edit. Mitä sitä korjaamaan kun se vielä kulkee,uudempaa turboa ja paten dumppia odotellessa
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Lokakuu 7. 18:33:42 2003

Työkaveri kertoili ex-cossustaan että lastun kanssa ainut ongelma oli pakkaskäynnistyvyys; yli 10 asteen pakkasella sai aina kylmästä liikaa -> ei millään käyntiin ennenku tulpat kuivattu.<br><br>En tiedä ko. autosta mitään muuta kun että -89 2wd cosa ja karvan yli 300hp dynolaput.

Marko_T.
Ylläpitäjä

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ti Lokakuu 7. 18:41:26 2003

Tuohon minäkin hiukan perustelen vastaustani, sillä itselläni on wolf racingin sinetöity purkki(sisällä luultavasti wolfin ohjelmoitu lastu) vakiosuuttimille ja mapille(kestää ahtoja jopa 1.5bar-> ilman rötäystä). Kylmänä ollut aina ongelmia käynnistyksessä, kastelee tulpat tosi hanakasti. Kunhan lämpiää,niin ei mitään vikaa. Muuten kone ihan nappikunnossa, dynossakaan ei mitään ongelmaa lämpöisenä, kaikki arvot ok(ei suuttimien kusemista ym). Eikä vika ole tyhjäkäyntiventtiilissä,eikä lämpötila-anturissa. :) Lastuntyyppi voipi vaikuttaa,kun niitä on monenlaisia.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Lokakuu 8. 7:02:12 2003

[quote author=Marko_T. link=board=2;threadid=15196;start=0#114063 date=1065541286]<br>Tuohon minäkin hiukan perustelen vastaustani, sillä itselläni on wolf racingin sinetöity purkki(sisällä luultavasti wolfin ohjelmoitu lastu) vakiosuuttimille ja mapille(kestää ahtoja jopa 1.5bar-> ilman rötäystä). Kylmänä ollut aina ongelmia käynnistyksessä, kastelee tulpat tosi hanakasti. Kunhan lämpiää,niin ei mitään vikaa. Muuten kone ihan nappikunnossa, dynossakaan ei mitään ongelmaa lämpöisenä, kaikki arvot ok(ei suuttimien kusemista ym). Eikä vika ole tyhjäkäyntiventtiilissä,eikä lämpötila-anturissa. :) Lastuntyyppi voipi vaikuttaa,kun niitä on monenlaisia.<br>[/quote]<br><br>Jos on mahdollista b-paineita pienentää niin loppuu tulppien kastelu. <br>Pitää vaan kattoo ettei yläpää mene laihalle kun b-paineita pudottaa.<br>Tai sitten pykälää kuumemmat tulpat. <br>Itsellä kovilla pakkasilla qc59 tulpat tuppaa kastuu.<br>

Marko_T.
Ylläpitäjä

Re:Lastu???

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ke Lokakuu 8. 8:11:53 2003

ckolli: Juu, tuo on ollut tiedossa, en vaan ole kehdannut vielä pudottaa b-paineita,kun aivan yläpäässä on havaittavissa jo nyt pientä laihalle menemistä. Tuota tulppien vaihtamista voisi tietysti kokeilla, Motocraftin Platinumilla ei kyseinen vika poistunut,mutta hiukan parani käynnistettävyys.Käytännössä vaatisi taas lastun ,suuttimien,map vaihdon astetta paremmiksi.Muistaa pitää tyhjäkäynnillä pari minuuttia,ennenkuin lähtee liikennevaloihin.Mutta tää on just tätä virittelyä, jostakin pitää aina hiukan parannella. Hankaloittaa hieman,kun harraste/käyttöauto on sama kulkine :) Ja täähän ei ole vika,vaan ominaisuus.

Vastaa Viestiin