jäähdytystä välijäähdyttimelle hiilidioksiidi systeemillä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002
jäähdytystä välijäähdyttimelle hiilidioksiidi systeemillä
onko kukaan suunnitellut/toteuttanut autoon sellasen "hiilidioksiidi" jäähdytys systeemin niin että olis pullo jossain ja letku menis välijäähdyttimen eteen ja olis jonkinlainen magneettiventtiilli sisällä josta sais suihkautettua haluttaessa hiilidioksiidiä välijäähdyttimen päälle?
haittoja löytää kyllä, kuten jos sattuis roiskahtaa kuuman koneen tai turbon päälle -70asteista hiilidioksiidiä niin saattaa kuulua "kräks".
Pistäkää tänne ajatuksia/mietteitä/kokemuksia.. ym.
haittoja löytää kyllä, kuten jos sattuis roiskahtaa kuuman koneen tai turbon päälle -70asteista hiilidioksiidiä niin saattaa kuulua "kräks".
Pistäkää tänne ajatuksia/mietteitä/kokemuksia.. ym.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002
joo-o, olis mielenkiintosta kuulla kokemuksia ja vinkkejä tästä.
minkälaista letkua vois pullosta vetää (tavallinen hydrauliletku on kyllä kestävää) ainut on se -70 asteen kesto..eihän se aine ole -70 letkussa, vasta kun on päässy ulos, niin vois vaikka olla reijitettyä kupariputkea välijäähdyttimen kohalla (josta se suihkuaa) ja magneettiventtiili siinä kiinni ja siitä sitten letkulla pulloon joka olis todennäköisesti takaluukussa.
Katsastusmies sano että ei pitäis ongelmia olla kunhan on kunnolla tehty.
minkälaista letkua vois pullosta vetää (tavallinen hydrauliletku on kyllä kestävää) ainut on se -70 asteen kesto..eihän se aine ole -70 letkussa, vasta kun on päässy ulos, niin vois vaikka olla reijitettyä kupariputkea välijäähdyttimen kohalla (josta se suihkuaa) ja magneettiventtiili siinä kiinni ja siitä sitten letkulla pulloon joka olis todennäköisesti takaluukussa.
Katsastusmies sano että ei pitäis ongelmia olla kunhan on kunnolla tehty.
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tehonlisäyksistä en tiedä mutta totahan vois sitten jatkojalostaa sillai et laittas lämpötila anturin siihen välkkäriin ja ruuttaamaan ton automaattisesti tietyn lämpötilan ylityttyä. Tietty kabiiniin ruuvi mistä voi tota "kynnys" lämpötilaa säätää.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
-
- Ylläpitäjä
Hiilidioksia kun käytetään niin se pruutataan coolerille hieman ennen vetoa koska hiilidioksidi syrjäyttää hapen eli cooleri kylmäksi ja menoa.
Tehovaikutuksista tuskin kovinkaan monella on testattua tietoa.
Itse testailin kesällä coolerin ulkoista vesi/etanolijäähdytystä enkä havainnut mitään eroja. Noin 2 astetta kylmemmäksi +20 asteessa suihkuteltu cooleri tuli joten laskennalliset huikeat 1,5hv saavutettiin.
Tehovaikutuksista tuskin kovinkaan monella on testattua tietoa.
Itse testailin kesällä coolerin ulkoista vesi/etanolijäähdytystä enkä havainnut mitään eroja. Noin 2 astetta kylmemmäksi +20 asteessa suihkuteltu cooleri tuli joten laskennalliset huikeat 1,5hv saavutettiin.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Toivottavasti tässä joku suunnittelee varttimailiautoa tai jotain helteellä radalla tunti täysiä, muuten en käsitä näitä kylmäämisjuttuja, töissä joutuu pelaamaan sen hemmetin -79 rakeen kanssa. Olis muuten vieläkin enemmän racejuttu toi nestemäinentyppi, se on tuolla -170 luokkaa, semmonen rosteripytty suihkuttaa konehuoneeseen
eräs kesä yksi jäädytti käärmeen syväjäähän tolla nestetypellä, nimittäin liikelakkasi 


-
- Ylläpitäjä
Määrättyyn rajaan asti jäähdyttämisestä on hyötyä.
Raatikainen / Harinen / Lehtimäki oli testailleet hiilihappojäällä jäädyttää coolereita. Hyöty ei kasvanut yhtään alle +5asteen (muistaakseni) mentäessä.
Laskennallisesti 1 asteen pudotus ahtoilmassa tuo 0,75hv tehoa. Lähde em mainitut hemmot.
Kunnollisella coolerilla saadaan helposti 20 astetta tiputettua.
Herlevin Pekan pullingpeleissä Raatikaisen coolereilla pudottivat yli 200 asteisen ahtoilman 60:n asteeseen.
Raatikainen / Harinen / Lehtimäki oli testailleet hiilihappojäällä jäädyttää coolereita. Hyöty ei kasvanut yhtään alle +5asteen (muistaakseni) mentäessä.
Laskennallisesti 1 asteen pudotus ahtoilmassa tuo 0,75hv tehoa. Lähde em mainitut hemmot.
Kunnollisella coolerilla saadaan helposti 20 astetta tiputettua.
Herlevin Pekan pullingpeleissä Raatikaisen coolereilla pudottivat yli 200 asteisen ahtoilman 60:n asteeseen.
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Coolerin päätyihin säiliöt minne voi kaattaa nestemäistä typpeä? Samaan tyyliin kun PC:eitä kellotellaan tolla nestemäisellä typellä, just ennen vartin vetoa säiliöt täyteen niin kyllä tulee viileetä ilmaa ahtimelle.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.