CVH:n nokkahihnasta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

CVH:n nokkahihnasta

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Joulukuu 29. 15:37:53 2003

Ostin joku aika sitten talviautoksi -88 Orion 1.6i:n, joka on siis moottoriltaan käsittääkseni sama kuin Escortin XR3i:n. Tarkistin sitten luonnollisesti kotiin päästyäni nokkahihnan kunnon, niin se oli järkytyksekseni todella löysällä. Muuten se näytti ihan terveeltä (20 000 km edellisestä vaihdosta). Kun sitä painoi pitkältä sivulta, niin painui ja heilui reilusti.

Haynesin suomalainen korjauskäsikirja käskee viemään auton lopulliseen säätöön Fordille, mutta se ei ole nyt vaihtoehto. Opuksessa käsketään säätämään kiristinrulla siten, että pitkältä sivulta hihnaa peukalolla ja etusormella käännettäessä sen pitää taipua 90 astetta.

Osaako joku sanoa milloin se on oikealla kireydellä ja onko oikeaan säätöön olemassa jotain kotikonsteja?

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Joulukuu 29. 15:40:18 2003

Muistaakseni 7 mm saa olla joustoa.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Joulukuu 29. 15:55:39 2003

Itse olena aina säätänyt ne tuolla 90 asteen "säännöllä" ja mitään ongelmia ei ole ollut.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: CVH:n nokkahihnasta

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Joulukuu 29. 15:59:01 2003

Sine kirjoitti:Opuksessa käsketään säätämään kiristinrulla siten, että pitkältä sivulta hihnaa peukalolla ja etusormella käännettäessä sen pitää taipua 90 astetta.

Osaako joku sanoa milloin se on oikealla kireydellä ja onko oikeaan säätöön olemassa jotain kotikonsteja?
Siinähän se on. Muistaa vaan vetää väljät pikku nykäisyllä sille "pitkälle sivulle" ja sitten ohjeen mukaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Ma Joulukuu 29. 16:41:08 2003

Kiristin rullaa pitää kammeta vaikka isolla ruuvimeisselillä ja kiristää tosiaankin niin että pitkällä sivulla hihnan saa juuri ja juri sormin käännettyä 90asteen kulmaan näin olen parit hihnat vaihtanut.

edit : oho jotkut kerkesivätkin jo kirjottelee :D

Vastaa Viestiin