Venttiilin lisäaine

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Venttiilin lisäaine

Viesti Kirjoittaja Planet » Su Joulukuu 28. 16:49:58 2003

Tossa vaan kavereilta kuulin venttiilin lisäaineesta. Kuulemma tietää useampia sierran omistajia, jotka käyttää venttiilin lisäainetta. Tuli vaan mieleen, et miten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Omassa sierrassa (2.0i dohc) tyhjäkäynnillä auto tärisee hieman, ihan kuin sytytys pätkis vähän? Kiekkamittarin mukaan tyhjäkäynti on n. 900 rpm, eikä mittari ailahtele. Seos on juuri säädetty kohdalleen, eli ei pitäis käydä laihallakaan! Onko muilla vastaavaa tärinää?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Su Joulukuu 28. 22:23:52 2003

Tästä on ollu aikaisemminkin puhetta.

Lisäainetta tarvitaan yleisesti ottaen vain semmoisiin kansiin, joista puuttuu seetirenkaat kokonaan. Ts. ainoastaan Taunuksen kannet ovat tälläisiä. (oma kansi vm 78). Ainakin kaikissa yli vm -86 2 litrasissa on seetirenkaat, koska niille suositellaan suoraan 98e:tä bensaksi.

DOHC:issa tuskin on tarvetta aineelle. Jos tärinä jatkuu uuden bensalastin jälkeen, niin vikaa on jossain muualla.

Lisäaine muuten tuoksahtaa vahvasti petroolilta, ettei vaan siinäkin kusetettaisi tyhmää kuluttajaa...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Joulukuu 29. 4:25:50 2003

Newis kirjoitti:Tästä on ollu aikaisemminkin puhetta.

Lisäainetta tarvitaan yleisesti ottaen vain semmoisiin kansiin, joista puuttuu seetirenkaat kokonaan. Ts. ainoastaan Taunuksen kannet ovat tälläisiä. (oma kansi vm 78). Ainakin kaikissa yli vm -86 2 litrasissa on seetirenkaat, koska niille suositellaan suoraan 98e:tä bensaksi.

DOHC:issa tuskin on tarvetta aineelle. Jos tärinä jatkuu uuden bensalastin jälkeen, niin vikaa on jossain muualla.

Lisäaine muuten tuoksahtaa vahvasti petroolilta, ettei vaan siinäkin kusetettaisi tyhmää kuluttajaa...
Lisäaineet on kalium- tai natrium-pohjaisia ja kun sitä ei oikein kuivana saa tasaisesti tankilliseen sotkettua niin voihan se lisäaine olla vaikka petrooliin sotkettuna. Petrooli ei ole kovin herkästi syttyvää, joten niitä putelleja on mukava hyllyssä säilytellä ja kuljettaa ja tietenkin se petrooli sotkeentuu helposti bensaan.
Jos kone ei tarvitse lisäainetta valmistajan mukaan niiin ei sitä kannata sinne laittaa ja on niitä koneita rikkoontunut turhaan lisäaineeseenkin. Ford 8V DOCH ei nyt ainakaan lisäainetta tarvitse.
Minulle kertoi eilen yksi polttoaine-alalla oleva henkilö, kun puhuimme veteraanipyörien gasosta, että kaikissa 98E bensoisssa olisi lisäaine venttiileille, mutta en sitä kyllä heti purematta niele. Kai niitä vielä kaupasta löytyy autoja jotka haluaa korkeaoktaanista, mutta ei kuitenkaan "lyijyllistä" ?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 29. 10:05:24 2003

jos taunuksen kansilla tarkoitat
ohc ja v6 valurauta kansilla varustettuja viistokeula tanikoita kans niin sit on lauseesi joksenkin sinnepäin.
mut lohkossa on olemassa tunniste merkkejä jotka kertoo "lyittymän "polttoaineen käytöstä kyseisellä moottorilla.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ma Joulukuu 29. 11:47:47 2003

Jep...Sitä oon itsekin meinannu, ettei 8 venanen dokki mitään lisäaineita tarvii. Sitä vaan kuulee kaikenlaisia puheita :roll:
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Joulukuu 29. 14:21:18 2003

cossieboy kirjoitti:itseppä käytän cossussa lisäainetta!!! ja se toimii... jos ajan 98:lla aavistuksen enemmän kone nakuttaa, lisäaine mukaan ja koneen nakutus hiljenee!!! väittäisin että on auton moottori kohtaista tuon aineen tarve!!!
Ei noiden venttiilin suoja-aineiden pitäisi tohon nakutukseen vaikuttaa, ellet sitten ole jostain saanut sitä itseään eli tetraetyylilyijyä?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 29. 14:21:21 2003

niin mitähän lisä ainetta mahdatkaan tarkoittaa cossieboy
ventiilin suoja aine ei taida suoranaisesti octaanilukuun vaikuttaa
lisäaineitakin on erinlaisia
tään topicin eka rivillä puhutaan mistä lisäaineesta on tässä kysymys.
voihan polttoaineen sekaan työntää motor uppia tai injection pover uppia,
tai joku jopa käyttää masinolia ruisku autoissa:).
ja jos sulla on cossussa nakuutus ongelma niin olisko siinä joku vika?
nimittäin se nakutus kertoo jostain epänormaalista.
karstaa? liikaa ahtoa? muuta?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Joulukuu 29. 22:56:30 2003

Minulle kertoi eilen yksi polttoaine-alalla oleva henkilö, kun puhuimme veteraanipyörien gasosta, että kaikissa 98E bensoisssa olisi lisäaine venttiileille, mutta en sitä kyllä heti purematta niele. Kai niitä vielä kaupasta löytyy autoja jotka haluaa korkeaoktaanista, mutta ei kuitenkaan "lyijyllistä" ?[/quote]

En tiedä kuinka omia kuulen, mutta jos ajan joku 2 tankkii ilman lisäainetta, niin venttiilit kyllä sykkivät enemmän. Nii ja käytän vain laatubensaa yleisestiottaen eli neste 98e.

Offtopic:

Btw. Jetiltäkään ei saa enää valmiiksisekoitettua 98:ia se on vaihtunut kiisseliksi täälläpäin. Taitaapi Seo olla enää ainoo.

Lisäks noi Shellin hienot uudet kylmäasemat ei anna ku 95:ttä ja kiisseliä prkl.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Joulukuu 30. 3:28:10 2003

Newis kirjoitti:
En tiedä kuinka omia kuulen, mutta jos ajan joku 2 tankkii ilman lisäainetta, niin venttiilit kyllä sykkivät enemmän. Nii ja käytän vain laatubensaa yleisestiottaen eli neste 98e.

Offtopic:

Btw. Jetiltäkään ei saa enää valmiiksisekoitettua 98:ia se on vaihtunut kiisseliksi täälläpäin. Taitaapi Seo olla enää ainoo.

Lisäks noi Shellin hienot uudet kylmäasemat ei anna ku 95:ttä ja kiisseliä prkl.
Mitä toi sykkivät venttiilit oikein tarkoittaa?
Minä törmäsin sellaiseen Shellin huoltikseen jossa ei käynyt ko. firman luottokortti laisinkaan. Huoltikset on kadonneet kovaa kyytiä parina viime vuotena, pitää varmaan laittaa toinen tankki autoon ettei jää kohta tien päälle.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 30. 12:29:55 2003

TÄH
siis venoista kuuluu nakuttava ääni joka loppuu kun laitat suoja ainetta bensan sekaan
siis nimen omaan venttiilin istukoille suoja aineeksi tarkoitettua litkua bensaan lisääminen saa ventiilit hiljaiseksi.
......... niinpä niin..........
toi oli uutta tietoa.
ettei vaan olis se litku mihin se suoja aine on sekoitettu pullossa auttais siinä nakutuksessa...
mut täähän on vaan ihan mutu teoriaa..... :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Joulukuu 30. 12:51:13 2003

Oma mielipide on että terveauto ei kaipaa mitään lisäaineita, paitsi valurautakansi, ja siihen toimiva lääke jos ei ole isoventtiilikansi on teräsrenkaat seetiin jolloin ongelmat häviää. 98 bensalla on järkevää ajaa ellei sitten ole aivan kauppakassista kyse. Isoventtiili valurautakanteen on myös keinot millä saa lyijyä sekaan mutta kisavehkeet erikseen. Yksi ihmeellinen ilmiö on huomattu että kaikkiin esim OHC rautakansiin ei venttiili uppoa läheskään yhtäpaljon samoilla nokilla, venttiileillä, jousipaineilla, onko eri aihioissa eroja :?

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ti Joulukuu 30. 15:37:30 2003

Mitä bensaa muuten käytätte dohc koneissa? Itse tankkaan yleensä 95E:tä, aina silloin tällöin 98E:tä. Eikös se olisi hyvä välillä käyttää 98E:tä?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 30. 15:42:33 2003

miks pitäis käyttää 98 a
eiks sun moottori oo tehty 95 lle
jos pitää säätää se niin eikös dokissakin ole plugi johon laittaa sytkän muutos johto jolloin voi ajaa 95lla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Joulukuu 30. 15:43:40 2003

Joo, 95e riittää kattipelille täysin :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Ti Joulukuu 30. 15:46:46 2003

ukormi kirjoitti:Joo, 95e riittää kattipelille täysin :D
Mitenkäs ilman kattia, toi on meinaan ensimmäisiä dokkilaisia eli se on ilman kattia... :)
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Joulukuu 31. 11:11:06 2003

katti on passiivinen laite moottorin perässä
jos sulla sitä ei ole, niin ei mitään väliä käytä vaan 95e
ei ole mitään syytä käyttää 98 jos moottorisi on vakio
mottorisi on N8A 109 hv ja siinä voidaan käyttää jatkuvasti 95e polttoainetta
mitkään testit koskaan eivät ole tukeneet(mitkä olen lukenut) 98 käyttämistä moottorissa jos tehdas suositus on 91 tai 95
se lisäaine mitä polttoaine valmistajat laitavat bensoihin
on tärkeämpi asia moottori puhtateen,kuin oktaani.
ja kaikista tärkein asia on voitelu aine moottoriassa.
Sen ikä ,laatu ja puhtaus
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Tammikuu 2. 15:57:33 2004

SHR kirjoitti:Yksi ihmeellinen ilmiö on huomattu että kaikkiin esim OHC rautakansiin ei venttiili uppoa läheskään yhtäpaljon samoilla nokilla, venttiileillä, jousipaineilla, onko eri aihioissa eroja :?
Osa OHC-kansista on ainakin Haynesin mukaan lyijyttömälle sopivia. Koodi löytyy oikealta puolelta neljännen pytyn kohdalta. Koodit ovat sellaisia kuten RR, enempää en muista.

Tehon puolesta kannattaa ajaa alhaisimmalla oktaanilla, millä ei detonoi. 85 OHC:n oktaaniksi on laitettu 97.

Itse tankkailin letkuista joissa lukee 99 tai 98+, tosin molemmat ovat oktaaniltaan olleet jo jonkun aikaa 98. 98E ei sisällä lyijynkorvikkeita.

Kuuluuko kukaan muuten mihinkään lentokerhoon? Onks tietoo?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 2. 20:22:22 2004

Arto65FB kirjoitti:
SHR kirjoitti:Yksi ihmeellinen ilmiö on huomattu että kaikkiin esim OHC rautakansiin ei venttiili uppoa läheskään yhtäpaljon samoilla nokilla, venttiileillä, jousipaineilla, onko eri aihioissa eroja :?
Osa OHC-kansista on ainakin Haynesin mukaan lyijyttömälle sopivia. Koodi löytyy oikealta puolelta neljännen pytyn kohdalta. Koodit ovat sellaisia kuten RR, enempää en muista.

Tehon puolesta kannattaa ajaa alhaisimmalla oktaanilla, millä ei detonoi. 85 OHC:n oktaaniksi on laitettu 97.

Itse tankkailin letkuista joissa lukee 99 tai 98+, tosin molemmat ovat oktaaniltaan olleet jo jonkun aikaa 98. 98E ei sisällä lyijynkorvikkeita.

Kuuluuko kukaan muuten mihinkään lentokerhoon? Onks tietoo?
Ei kuuluta lentokerhoon mutta kisatessani käytin seassa lentobensaa (sikana lyijyä sekä napsu oktaaneja) eikä ollut ongelmia venttiilien kuin nakutuksienkaan kanssa, kaveri toimitti sitä kentältä, sai aikoinaan jollain kortilla. Tosta että mikä rautakansi sopii lyijyttömälle ja mikä ei........eihän siellä ole jossain uudemmissa valmiiksi renkaat? renkaathan aina saa mutta se tila isoilla venoilla.....

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Tammikuu 5. 14:26:48 2004

SHR kirjoitti:
Ei kuuluta lentokerhoon mutta kisatessani käytin seassa lentobensaa (sikana lyijyä sekä napsu oktaaneja) eikä ollut ongelmia venttiilien kuin nakutuksienkaan kanssa.[/quote]

Niinpä, enää ei taida saada kentältä niinkuin ennen. Ilmeisesti tuota Avgas ei kannata käyttää sellaisenaan vaan seassa pitää olla auton bensaakin, puolet ja puolet on jotkut ajaneet.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilin lisäaine

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Tammikuu 5. 16:08:04 2004

Mä tankkaan escoon aina nestemäistä dynamiittiä,lähtee ku purkka tukasta ja kiihtyy ku kirjahylly... :D Vähän välillä nakuttaa niillä viimeisillä 3 venalla mut ku kääntää radiota isommalle niin korjaantuu
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Venttiilin lisäaine

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Tammikuu 5. 20:54:09 2004

fomoco3 kirjoitti:Mä tankkaan escoon aina nestemäistä dynamiittiä,lähtee ku purkka tukasta ja kiihtyy ku kirjahylly... :D Vähän välillä nakuttaa niillä viimeisillä 3 venalla mut ku kääntää radiota isommalle niin korjaantuu
Avgas 100LL on vähän kuin dynamiittia, siinähän on n. 20x enemmän lyijyä kuin viimeisissä lyijyllisissä "katubensoissa" :)
98E sekoitettuna ei pitäisi nakutella.

Vastaa Viestiin