Ahtimen purku

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Foresc
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Tammikuu 16. 0:15:04 2002

Ahtimen purku

Viesti Kirjoittaja Foresc » Ke Tammikuu 14. 20:06:44 2004

Missä mömmössä kannattais tota pikku-ihiä uittaa, kun pitäs saada purettua se mut osat on híeman jumissa toisissan?
Escort 2.0i -77 || Volvo T5-R || Kawasaki ZX-7R ||

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ke Tammikuu 14. 23:33:52 2004

Nii ja milläs työkalulla sais parhaiten sen akselin mutterin auki kun se on sellanen aika hassu. En oo missään muualla nähny vaan kait siihenkin joku oma työkalu olis...?
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Garrett
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Garrett » To Tammikuu 15. 12:43:04 2004

Ja varsinkin se kasaaminen!

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 15. 12:56:31 2004

Ei nyt saa heti iloa pilata :D Tasapainoitus on kyllä semmoinen juttu mitä ei itse tee sitten millään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Tammikuu 15. 17:12:08 2004

No kyllä kaikki pitää saada purettua !!

Kyllä mä oon tietoinen että se kannattais ammattilaiselle jättää se homma mut pakko sitä on kaikkee kokeilla. Ja siinähän sitä oppii. :wink:

Kun ei mulle niin kauhian kallis ahdin ees ollu niin sitä voi vähän tutkiakkin. 8)
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Tammikuu 17. 21:27:19 2004

laita jotain irrotus sprayta. pakopuolta voi joutua lämmittämään
että saa sen irti laakeripesästä. pakopuolta voi myös kopauttaa irti
esim. kuparivasaralla. imupuoli yleensä irtoo helposti.
siiven irroitus ainakin garretissa käy kivasti sorvissa.
laita lenkkiavain ensin mutteriin, sitten se kolmion muotonen pää
pakkaan kiinni ja toisenpään koloon se sorvin piikki.
sitten mutsku auki huomioi vääränkätinen kierre.
turbot on tehtaalla vissiin tasapainoitettu akseli erikseen, sit imusiipi kiinni
ja uudestaan tasapainoon.
olen ollut vieressä kun suuressa turbonkorjausfirmassa tasapainotetaan.
mulle jäi se käsitys että siinähän arpoivat, ja muodon vuoksi siitä siivestä
sit pieni hipaisu vinkalla. se päittäilaakerin vastakappalehan on kiinni akselissa kun tasapainotetaan, ja kasattaessa myös se pitäisi kait saada
oikeeseen asentoon. sielähän se pyörähtää kun rupee imusiipee kiinnitään, ja tarkastaa ei voi kun siipi on edessä. voi olla että turbo oli tuurilla niin hyvässä tasapainossa tai sitten ei.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 17. 21:29:53 2004

yhtä epätodennäköistä saada se tasapainoon kuin ottaa rengas vanteelta ja laittaa takaisin ja uskoa että on se tasapainossa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Tammikuu 17. 22:49:17 2004

kokeile tasapainottaa ensin pelkkä vanne.
sitten rengas päälle ja tasapainotetaan rengas ottamalla renkaasta materiaalia. rengas pois ja päälle uusikx. kokeile onko tasapainossa :D :D iha kokeilumielessä.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Tammikuu 17. 22:55:23 2004

ai niin meinas unohtua. turboa kotikonstein korjattaessa muista
ennen imusiiven iroitusta merkata siiven asento akseliin nähden.
jotenkin tuntuu että se tasapainoitus ei muutu sen kummemaksi.
siipihän tarvitsee joka tapauksessa irrottaa tasapainoituksenkin jälkeen.
millä ihmeellä sen saa siihen akseliin takaisin turboa kasattaessa 100%
samaan asentoon akseliin nähden?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Tammikuu 17. 23:33:44 2004

jarkkoscosworth kirjoitti:olen ollut vieressä kun suuressa turbonkorjausfirmassa tasapainotetaan.
mulle jäi se käsitys että siinähän arpoivat, ja muodon vuoksi siitä siivestä
sit pieni hipaisu vinkalla. se päittäilaakerin vastakappalehan on kiinni akselissa kun tasapainotetaan, ja kasattaessa myös se pitäisi kait saada
oikeeseen asentoon. sielähän se pyörähtää kun rupee imusiipee kiinnitään, ja tarkastaa ei voi kun siipi on edessä. voi olla että turbo oli tuurilla niin hyvässä tasapainossa tai sitten ei.
Ei ole tietoa missä "suuressa turbokorjaamossa" homma noin tehdään, mutta älkää ihmeessä viekö yhtään ahdinta ko. puotiin. Edellyttäen että tuo selostus tasapainotustapahtumasta on täydellinen. Epäilen että jotain jäi huomaamatta.
Lyhyesti painotuksesta: ensin akseli turbiinipyörän kanssa (kiinteitä keskenään) punttiin, sitten akseli/turbiinip. + kompressoripyörä yhdistelmänä ja lopuksi koko keskiö kokonaisena kasattuna punttiin. Jos viimeisessä vaiheessa tarvittavaa öljysyötöllä olevaa tasap. laitteistoa ei puodissa ole niin... :roll: Työ jää kesken lievästi sanottuna.
Olen itsekin aloitellut purkamalla/kasaamalla vanhan ahtimen; kannattaa toki tutkia jos romuahdin nurkasta löytyy :D Ei kuitenkaan kannata laittaa jäärataritsaa kummempaan vehkeeseen moista rusettia enää. Sen tekeminen on oikeasti ammattilaisen työtä; huollon hinnat yleensä alkaen 350e.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Tammikuu 17. 23:58:49 2004

eipä tuota mun turboa laitettu mihinkään puntariin enään kasaamisen
jälkeen, mitään öljynpainevehkeitä en nähnyt/huomannut
onneksi kyseinen ahdin on menossa kiinni 50 egellä ostettuun
jäärata harjoitus autoon, kaasari kylläkin vielä uupuu.
työ tuli yhen putiikista ostamani varaosaturbon kaupanpäällisenä. jospa ei viititty
tehdä niin huolella?
opinpahan turboista omassa purkuhommassa ainakin jonkinverran. :D

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Ma Tammikuu 19. 17:13:35 2004

jjs kirjoitti:
jarkkoscosworth kirjoitti:olen ollut vieressä kun suuressa turbonkorjausfirmassa tasapainotetaan.
mulle jäi se käsitys että siinähän arpoivat, ja muodon vuoksi siitä siivestä
sit pieni hipaisu vinkalla. se päittäilaakerin vastakappalehan on kiinni akselissa kun tasapainotetaan, ja kasattaessa myös se pitäisi kait saada
oikeeseen asentoon. sielähän se pyörähtää kun rupee imusiipee kiinnitään, ja tarkastaa ei voi kun siipi on edessä. voi olla että turbo oli tuurilla niin hyvässä tasapainossa tai sitten ei.
Ei ole tietoa missä "suuressa turbokorjaamossa" homma noin tehdään, mutta älkää ihmeessä viekö yhtään ahdinta ko. puotiin. Edellyttäen että tuo selostus tasapainotustapahtumasta on täydellinen. Epäilen että jotain jäi huomaamatta.
Lyhyesti painotuksesta: ensin akseli turbiinipyörän kanssa (kiinteitä keskenään) punttiin, sitten akseli/turbiinip. + kompressoripyörä yhdistelmänä ja lopuksi koko keskiö kokonaisena kasattuna punttiin. Jos viimeisessä vaiheessa tarvittavaa öljysyötöllä olevaa tasap. laitteistoa ei puodissa ole niin... :roll: Työ jää kesken lievästi sanottuna.
Olen itsekin aloitellut purkamalla/kasaamalla vanhan ahtimen; kannattaa toki tutkia jos romuahdin nurkasta löytyy :D Ei kuitenkaan kannata laittaa jäärataritsaa kummempaan vehkeeseen moista rusettia enää. Sen tekeminen on oikeasti ammattilaisen työtä; huollon hinnat yleensä alkaen 350e.
Missä turbokorjaamossa tasapainotus tehdään kuvailemallasi tavalla esim. hx40 ahtimeen?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Tammikuu 19. 23:29:01 2004

Laakkius: laitoin privaa
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin