Turbo is Taas

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Turbo is Taas

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » La Tammikuu 10. 10:24:26 2004

turbo is ohc sytkähän vakiona ei tajuu ahtopainetta mutta missä teillä on sytkä 1000 kiekan kohalla ja sit 4000 kohalla eli montako astetta. ootteko miten muokannu.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Tammikuu 15. 3:56:00 2004

Samoja tietoja olisin vailla minäkin.
Eikös se kuitenkin niin päin mene, että ahdoilla (kierroksilla) ton sytkän ennakon pitää olla pienempi kuin normaalikoneen ennakon suurilla kierroksilla.
Ja jos joku osais neuvoa/kertoa onko toi sytkäjärjestelmän "irrottaminen" mahdollista ton ruiskunboksin yhteydestä niin siitä ois myös apua.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re: Turbo is Taas

Viesti Kirjoittaja Newis » To Tammikuu 15. 9:38:52 2004

fordrs2000 kirjoitti:turbo is ohc sytkähän vakiona ei tajuu ahtopainetta mutta missä teillä on sytkä 1000 kiekan kohalla ja sit 4000 kohalla eli montako astetta. ootteko miten muokannu.
Tolle ei voi tehdä mitään, koska boxi kääntää ihan *ituilleen sytkän väkisin 3000-4000 kierroksen kohdalla.

Joku ehdotti Turbo-Volvon virranajakajaa, joka toimii kumpaankin suuntaan sekä ali-että ylipaineella ja manuaalisesti letkulla.

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » To Tammikuu 15. 11:01:49 2004

joo mulle tulee tänään norm kärjetön virranjakaja turbo volvon allipainehärveleillä ja eri jousilla saas nähä miten toimii.....

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Tammikuu 15. 12:58:03 2004

Itse suunnittelin, että jos ton sytkän sais "irrotettuu" tosta boksista, tekisin sierran tönkölle jakajalle ohjauksen ja sen laittas jollekkin tietylle ennakolle. Silloin olis alipaineella liian aikasella ja kierroksilla ei taas säätys yli (siis jos toi mun edellinen oletus tosta ennakon pienemmyydestä vapariin nähen piti paikkansa).
Neuvoja oltas kuitenkin vailla, kun tuo tietotaito turbotuksesta on vielä aika alkeellinen.

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » To Tammikuu 15. 13:13:54 2004

Sama ongelma mullakin.Onko kukaan kokeillut myöhästää siitä testi pisstokkeesta puolan läheltä.Mahdollista ilmesesti 2,4,6 astetta.Ajattelin että jos painekytkimellä hoitais tuon kytkennän.Se volvon jakajakin olis kokeilunarvoinen juttu mutta eihän siitä tarvi ottaa käyttöön kuin se myöhästys säätö.Oma boksihan määrää sen ennakkokäyrän. :shock:

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Tammikuu 15. 13:18:56 2004

jarcci kirjoitti:Sama ongelma mullakin.Onko kukaan kokeillut myöhästää siitä testi pisstokkeesta puolan läheltä.Mahdollista ilmesesti 2,4,6 astetta.Ajattelin että jos painekytkimellä hoitais tuon kytkennän.Se volvon jakajakin olis kokeilunarvoinen juttu mutta eihän siitä tarvi ottaa käyttöön kuin se myöhästys säätö.Oma boksihan määrää sen ennakkokäyrän. :shock:
Joko alkoi Jarccillakin nakutus kun sai suuttimiin lisää tuottoa?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » To Tammikuu 15. 14:51:23 2004

jarcci kirjoitti:Sama ongelma mullakin.Onko kukaan kokeillut myöhästää siitä testi pisstokkeesta puolan läheltä.Mahdollista ilmesesti 2,4,6 astetta.Ajattelin että jos painekytkimellä hoitais tuon kytkennän.Se volvon jakajakin olis kokeilunarvoinen juttu mutta eihän siitä tarvi ottaa käyttöön kuin se myöhästys säätö.Oma boksihan määrää sen ennakkokäyrän. :shock:
On, mä tein tuon ja ainakin ns. välinakutus hävisi alakierroksilla. Toki ongelmaa on sitten yläkierroksilla vielä tuon ruiskuboxin takia, jota ei voi säätää.

Ja huom. mulla on Saabin APC järjestelmä nakutusledillä, josta näen nakutuksen. Kaikkea nakutusta ei kuule korvalla. Yleensä vasta yläkierroksilla nuo nakutusäänet kulkeutuvat korvaan.

Fakta on kuitenkin se, että mitään superoptimoitua sytytyksen ajoitusta ei saa ellei ole sytkäboxia eriskeen sitä ohjaamassa (esim. smt6). Kuitenkin tuo Turbo-Volvon setti varmaan toimii todella pitkälle hyvin, mikäli vaan löytää oikeat säädöt sille.

Halvin ratkaisu taitaa olla tuo Turbo-Volvon pyörijä, tosin ei tietoa mihin paineisiin asti se riittää. Fordrs2000 varmaan kertonee siitä sitten lisää.

Itselläni ongelmana on maksimi ahtopaine 0.5-0.6 baria, sitten loppu kakku. Ihan sama paljon bensanpainetta. (Cossun suuttimet, ei siis lisäsuutinta)

Ilmamäärämittari tod. näk jää vajaaks.

jarcci
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Toukokuu 20. 11:48:54 2003

Viesti Kirjoittaja jarcci » Pe Tammikuu 16. 12:51:11 2004

Samat ongelmat täälläkin.... Max ahdot 0.5 huitteilla.Audin 1.8t:n suuttimet ja pensanpaineet nousee ahdon mukaan. Nurkkapyörityksessä kyllä riittää mutta kun ajaa motarilla noin 4000rmp mittarissa ja siitä kun tuuppaa kaasua niin seokset tippuu.Auttaiskohan tuohon se isompi ilmamäärämittari ? Kuinka kireellä teillä on se jousi siellä mittarissa?Mistäs olette hankkineet noita saabin nakuvalo systeemejä? Löytyykö sellaisesta jollain kuvia/piirrustuksia?

Säädettävä on kyllä seuraava hankinta mutta kun ovat niin pirun kalliita et pitäis vähän aikaa koittaa pärjätä näillä eväillä rikkomatta mitään. :)

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Pe Tammikuu 16. 13:11:40 2004

jarcci kirjoitti:Samat ongelmat täälläkin.... Max ahdot 0.5 huitteilla.Audin 1.8t:n suuttimet ja pensanpaineet nousee ahdon mukaan. Nurkkapyörityksessä kyllä riittää mutta kun ajaa motarilla noin 4000rmp mittarissa ja siitä kun tuuppaa kaasua niin seokset tippuu.Auttaiskohan tuohon se isompi ilmamäärämittari ? Kuinka kireellä teillä on se jousi siellä mittarissa?Mistäs olette hankkineet noita saabin nakuvalo systeemejä? Löytyykö sellaisesta jollain kuvia/piirrustuksia?

Säädettävä on kyllä seuraava hankinta mutta kun ovat niin pirun kalliita et pitäis vähän aikaa koittaa pärjätä näillä eväillä rikkomatta mitään. :)
Nakuvaloa varten tarvitsee ihan kokonaan Saabin järjestelmän. Järjestelmä on täysin ulkoinen eikä se ohjaa kuin ahtopaineita (Samanlainen ahtopaineventtiili kuin Cossussa) nakutuksen mukaan.

Modaamalla APC-boxia, sieltä saa tuon nakuvalon käyttöön, lisäksi myös pystyy myös ahtopaineita säätämään hytistä sähköisesti modauksen jälkeen.

Nakutuksen herkkyyttä pystyy myös säätämään sekä myös spoolauksen herkkyyttä. (Näitä mulla ei oo modattu)

Saabin APC:sta kannattaa etsiä 9000 Saabin versio, joka on paljon parempi.

APC:n modaamisesta lisää: http://www.saabismionsairaus.net/index2.html

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2748

Joskus vaan ihmettelen, että miksi Cossussa jätetään kyseinen venttiili kokonaan pois, koska esim. tuota ahtopaineiden nostoa ja spoolausnopeutta voidaan ohjata suoraan. Eikö sitten cossun lastut osaa ohjata kyseistä venttiiliä niin hyvin?

Voipi taas olla, ettei se enää toimi ihan hyvin paineiden ollessa yli 2 baria :)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Tammikuu 16. 18:42:34 2004

Voisko joku selittää tarkemmin miten sitä sytkää saa siitä liittimen kautta myöhästettyä ja toinen homma noista bensapaineista eli eikös se menny niin, että peruspaine + ahtopaine + 0,2-0,3 bar. Pitäs hommata toi mittari ja kokeilla säätää ne kohalleen, mutta mikä on peruspaine ja paljon pitäs sen bensanpaineen olla , kun ahot 0,8 bar??

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Pe Tammikuu 16. 19:01:00 2004

MikkoT kirjoitti:Voisko joku selittää tarkemmin miten sitä sytkää saa siitä liittimen kautta myöhästettyä ja toinen homma noista bensapaineista eli eikös se menny niin, että peruspaine + ahtopaine + 0,2-0,3 bar. Pitäs hommata toi mittari ja kokeilla säätää ne kohalleen, mutta mikä on peruspaine ja paljon pitäs sen bensanpaineen olla , kun ahot 0,8 bar??
Sytkä säädetään vetämällä pari johtoa maihin, nyt ei kyllä muista värejä, mutta pitää yrittää kaivaa jostain tieto.

Tuo bensanpaineen nosto ei auta, koska kun ilmamäärämittarista loppuu asteikko (todennäköisin syy), niin syöttö katkeaa vaikka ois millaset bensanpaineet.

Halvin ratkaisu on lisäsuutin, joka aktivoituu paineesta. Tai no, ei sekään jäjestelmä ihan niin halpa ole.

Vakio OHC EFi ruisku on vaan niin pas*a turbokäyttöön ettei sitä paljoo muokkailla.

Vähemmän harmaita hiuksia saa paineistetuilla kaasareilla.

Vanhassa boardissa oli siihen linkki, muttei näköjään enää löydy ja en muista kuka sen kirjoitti / paste silloin.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Tammikuu 16. 20:23:00 2004

Tuo bensanpaineen nosto ei auta, koska kun ilmamäärämittarista loppuu asteikko (todennäköisin syy), niin syöttö katkeaa vaikka ois millaset bensanpaineet.

Siis tarkottaa varmaan sitä, että aukioloaika ei lisäänny vai??
Tulossa boksi josta rajotin poistettu ja syöttöjä lisätty yläkierroksille. Mutta tuo sytkän saaminen suurinpiirtein järkeväksi on tän hetken ongelma. Kun ei oo bensapainemittaria eikä seosmittaria vielä hankittu, on toi ajelu vähän riskialtista.

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Pe Tammikuu 16. 22:35:12 2004

MikkoT kirjoitti:Tuo bensanpaineen nosto ei auta, koska kun ilmamäärämittarista loppuu asteikko (todennäköisin syy), niin syöttö katkeaa vaikka ois millaset bensanpaineet.

Siis tarkottaa varmaan sitä, että aukioloaika ei lisäänny vai??
Tulossa boksi josta rajotin poistettu ja syöttöjä lisätty yläkierroksille. Mutta tuo sytkän saaminen suurinpiirtein järkeväksi on tän hetken ongelma. Kun ei oo bensapainemittaria eikä seosmittaria vielä hankittu, on toi ajelu vähän riskialtista.
poraat ilmamäärämittarin läppään pari reikää ja sitte rajotat asteikkoa (rupee muuten vetään laihalle lopussa) ja jäykistät jousta. En vätä että näin pitää tehä mutta mulla on niin ja toimii.. perus bensan paineet 3.8bar ja ahtoja 0.6 ei vielä vedä laihalle sen jälkeen lisärikastuksena paineanturilla ohjattu 2kpl opel omega 3000 suutinta.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Tammikuu 17. 0:57:54 2004

No tossa pitäs olla sen turbokäyttään tarkoten paineensäätimen eli ahtojen mukaan rikastavan, mutta kun ei vielä noita mittareita niin paha sanoa.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » La Tammikuu 17. 11:37:46 2004

MikkoT kirjoitti:No tossa pitäs olla sen turbokäyttään tarkoten paineensäätimen eli ahtojen mukaan rikastavan, mutta kun ei vielä noita mittareita niin paha sanoa.
En haluaisi millään olla negatiivinen tässä asiassa, mutta kun olen 1½ vuotta tapellu tuon ruiskun kanssa, niin lopputulos on se, että on ihan sama mitä sille yrität "halvalla" tehdä, koska se ei vaan toimi oikein.

SMT6 voi olla ratkaisu, oma auto lähtee asennukseen ja säätöön 26.1, joten sen jälkeen varmaan tietää hieman enemmän. Tosin käytännössä on vähän vaikee testata sen toimivuutta kun on vielä talvi ja liukasta :)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Tammikuu 17. 13:23:28 2004

Se on kyllä tullu täällä selväks, että toi ruisku ei toimi kunnolla turbokäytössä ja sillä hyvä. Toi on meillä pikkubroidin autossa ihan kokeilumielessä ja jos ei kestä niin ei kestä. Tuumaili ruuvaavansa sinne paineita 0,8-1,0 bar ja antaa räjähtää jos siltä tuntuu.
Tietenkin sitä pitää yrittää saada edes jotenkin toimimaan, mutta noi ongelmat on kyllä tiedossa ollu kokoajan, mutta toi sytkän saaminen edes jotenkin järkeväksi ois jo paljon. Jos joku osaa vielä neuvoo sen myöhästyksen niistä johjoista niin että tyhmempikin ymmärtää, vois sitä kokeilla kun kerkeää.

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ke Tammikuu 21. 19:08:48 2004

MikkoT, löytyikö ne johdot jo? Kytkentäkaaviossa ne näkyvät merkinnällä 'octane adjust or idle adjust'; johtoja on punainen, sininen ja keltainen, ja ne löytyvät todennäköisesti jostakin puolan lähettyviltä. Näistähän oli puhetta jo keväällä, kun rakentelin tuota omaa autoa.. :)

Alunperin systeemi on järjestelmässä ilmeisesti siksi, että voidaan käyttää alhaisemman oktaaniluvun polttoaineita ilman, että jakajaan täytyy fyysisesti kajota.

Ideana on siis maittaa johtoja, jolloin sytkä säätyy myöhäisemmälle alla olevan taulukon mukaan:

sininen johto maissa: 4 astetta
punainen johto: 2 "
kummatkin punainen ja sininen: 6 "

Keltaisen johdon maittamalla saa tyhjäkäyntikierroksia nostettua 75 rpm, syytä en tosin ole keksinyt.

Toivottavasti tästä on jotakin hyötyä!

Edit: Tyhjäkäyntiä täytyy tietysti nostaa, jos autossa on esim. ilmastointi..

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Tammikuu 21. 20:03:16 2004

Joo no noita mä vähän ajattelinkin, mutta kun kaikissa joita itellä on ollu (oli sitten kaasari tai ruisku) on tosta liittimestä menny juuri toi keltanen maihin ihan omalla vastakappaleellaan. Kiinnityskohta ollu esim. puolan kiinnitysruuvin alla.
Pitää varmaan jossain vaiheessa kokeilla tota eli keltanen irti ja punanen + sininen kiinni maihin. Vaikutus pitäs sillon olla siis 6 ast. sytkää myöhäselle.

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ke Tammikuu 21. 20:16:32 2004

Jep, minun käsittääkseni se keltainen johto ei liity mitenkään tuohon sytkäpuoleen eli sen ei pitäisi vaikuttaa asiaan oli se sitten maissa tai ei. Itse otin sen jossakin vaiheessa irti, jotta sain laskettua tyhjäkäyntikierroksia (lisäilmaventtiilissä kai jotain vikaa, tuppaa nostamaan lämpimänä kierroksia liian ylös).

Vastaa Viestiin