Venttiilinjousista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

nova
Ylläpitäjä

Venttiilinjousista

Viesti Kirjoittaja nova » Ma Helmikuu 9. 21:46:22 2004

En tiedä onko tästä ollut juttua aiemminkin, en ainakaan löytänyt, mutta miten kannelle ja nokka-akselille sopivan venttiilinjousen oikean pituuden pystyy laskemaan, jotta geometria saadaan oikeaksi?

Kyse on siis vanhasta kunnon OHC-koneesta.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Helmikuu 9. 22:01:50 2004

Ei mahda noi jouset paljon tohon venttiiligeometriaan vaikuttaa, kun ei se venan pää tuu sen ylemmäs tai alemmas vaikka siellä ois minkä pitunen jousi välissä (olettaen, että venttiili menee edes kiinni).

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marja » Ma Helmikuu 9. 22:04:35 2004

Nokka-akselin nostot (aukioloaika) vaikuttaa enemmän venttiilijousien valintaan. Jyrkempi nokka vaatii jäykemmät jouset, jotta venttiili ehtii kiinni. Jotakuinkin näin se suunnilleen meni.

Fiksummat kertokoon paremmin. Täällä on useita fiksuja ja osaavia...
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Helmikuu 9. 22:10:16 2004

http://users.evtek.fi/~timohjt/KCohje.gif

tuommoinen linkki löytyi muutama viesti alempaa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ma Helmikuu 9. 23:20:38 2004

Jep, kiitos vinkeistä. Itse asiassa asia tuli ajankohtaiseksi, kun mietin kummat jouset laittaisin tuohon kanteen (vakio 2.0 nokka) ja mitä merkitystä sillä on kannen toiminnan kannalta. Vaihtoehdoina 47mm (ilm. alkuperäiset) ja 52mm jouset, en ole tosin vielä ehtinyt tutkimaan mahtuvatko nuo 52mm jouset edes. Pitää tutkia asiaa.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Helmikuu 10. 9:09:47 2004

Jos laitat tuplavenajouset, niin kantsii syynätä todella tarkasti ettei sisempi jousi jää missään tapauksessa kantamaan eli "putkelle". Joskus vaikeaki äkkiseltään huomata ja syö nopeasti uudenki nokan pilalle. Tiedän joitain tapauksia, joissa syytetty et myyjä myyny muka sekunda nokan joka ois muka tehty jostain paskalaadusta... vika asentajassa... :)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Helmikuu 10. 12:13:23 2004

Vakioon on aivan sama mitä laittaa kunhan on ehjät orkkikset, mutta viritysnokissa kaikki asiat on määriteltävä konekohtaisesti, kaavat saa heittää vittuun, mistä se kaava tietää missä on seetikorkeus entä jousenpohja? eli kannentekijä määrittää nokan mukaan jousen vapaapituus, aukipaine, seetipaine ja varmistaa jo edellä mainitun jousen pohjaamisen jota ei saa missään tapauksessa tapahtua. Edelleen kansihommat on ikuista hieromista jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, mitään kaavoja ei voi antaa että tee näin, kaavat on jossain tapauksissa vain suuntaa antavia.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Helmikuu 10. 16:05:30 2004

SHR kirjoitti:Vakioon on aivan sama mitä laittaa kunhan on ehjät orkkikset, mutta viritysnokissa kaikki asiat on määriteltävä konekohtaisesti, kaavat saa heittää vittuun, mistä se kaava tietää missä on seetikorkeus entä jousenpohja? eli kannentekijä määrittää nokan mukaan jousen vapaapituus, aukipaine, seetipaine ja varmistaa jo edellä mainitun jousen pohjaamisen jota ei saa missään tapauksessa tapahtua. Edelleen kansihommat on ikuista hieromista jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, mitään kaavoja ei voi antaa että tee näin, kaavat on jossain tapauksissa vain suuntaa antavia.
Juuri tota mäkin tarkotin, mutta SHR sanoi sen vain vähän järeämmin.
Tosta pohjaamisesta sen verran, että sen kyllä huomaa, jos ei meinaa saaha nokkaa vapaana (ilman hihnaa/alakertaa) kasausvaiheessa pöyrimään.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Helmikuu 10. 16:42:08 2004

Vakionokkaan paikalle vakiojouset ,pitemmissä voi jousi pohjata. Mittaa jousikierroksen väli täydellä nostolla,1.5mm muistaakseni täytyy jäädä.

Liian jäykistä jousista ei ole kuin haittaa ohc koneessa ,koska nokka on muutenkin herkkä kulumaan.

Vastaa Viestiin