Ilmamäärämittarista eroon..

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

venom
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulukuu 15. 5:46:36 2003
Paikkakunta: Helsinki

Ilmamäärämittarista eroon..

Viesti Kirjoittaja venom » Ke Helmikuu 25. 12:48:17 2004

Onko keinoja päästä rs turbon ilmamäärämittarista eroon? Ohjelmoitava ruisku ei tule kuuloon hinnan takia.. Mitenkäs Efin ruiskulaitteet? Onko niissä ilmamäärämittari?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Helmikuu 25. 16:27:49 2004

Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Maaliskuu 4. 18:24:01 2004

Eipä siitä taida ihan helposti eroon päästä, jos ei vähän sijoittaa halua...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Maaliskuu 4. 18:50:16 2004

Eikös sitä K-jetin määränjakajan mäntää pystyisi periaatteessa liikuttelemaan jollain servolla, jota ohjaisi mikrokontrolleri anturitietojen perusteella. Itse suihkutusjärjestelmä pysyisi muuttumattomana. Tosi mielenkiintoinen viritys, tuskin on kukaan tehnyt mutta tulipahan mieleen :)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » To Maaliskuu 4. 20:02:16 2004

kyllähän toi pitäis toimia toi servo juttu mutta voi olla että saa aika kauan kokeilla että löytää oikeet luvut tohon koodiin että kauanko pitää pyöritellä servolla :)
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » To Maaliskuu 4. 20:03:25 2004

Hessu kirjoitti:Eikös sitä K-jetin määränjakajan mäntää pystyisi periaatteessa liikuttelemaan jollain servolla, jota ohjaisi mikrokontrolleri anturitietojen perusteella. Itse suihkutusjärjestelmä pysyisi muuttumattomana. Tosi mielenkiintoinen viritys, tuskin on kukaan tehnyt mutta tulipahan mieleen :)
Askelmoottori voisi olla kustannustehokkaampi ratkaisu tuohon. Mutta turha on leikkiä, kun valmiita ruiskuja saa kaupasta. On luotettava ja helppo asentaa.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Maaliskuu 4. 20:39:27 2004

SiipiCozzu kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Eikös sitä K-jetin määränjakajan mäntää pystyisi periaatteessa liikuttelemaan jollain servolla, jota ohjaisi mikrokontrolleri anturitietojen perusteella. Itse suihkutusjärjestelmä pysyisi muuttumattomana. Tosi mielenkiintoinen viritys, tuskin on kukaan tehnyt mutta tulipahan mieleen :)
Askelmoottori voisi olla kustannustehokkaampi ratkaisu tuohon. Mutta turha on leikkiä, kun valmiita ruiskuja saa kaupasta. On luotettava ja helppo asentaa.
Niin,kumpi siinä sitten loppujen lopuksi tulee halvemmaksi.Räjäyttääkö parit suuttimet,sulattaa muutaman männän ja polttaa useamman venttiilin kun rupeaa ite säätämään... :roll:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Maaliskuu 5. 9:12:25 2004

Hessu>


jos katot k-jetin kilman määrä mittaria niin huomaat että se on muuttavakulmainen kartiomainen.(ei lineaarinen)
jos teet tietokone ohjelman joka laksee oikean aukiolo asennon eri tilanteessa.
suurreitahan ei ole monia
kierrosluku
kuorma (kaasun asento)
moottorin lämpötila
ilman lämpötila
kaasun avaus nopeus
seos (lamda)
noi kun laitat käyrästöön ja teet niille ohjelman joka antaa tiedon ilma määrä mittarille (aselelmoottorille)
niin ruisku on valmis.

äääääääh

osta valmis ruisku
jos sun pitää kysyä tollaista asiaa että voiko k-jetin määräjakajaa ohjata askelmoottorilla niiin tieto taitosi on liian pieni tekemään kysistä laitetta ....osta valmis ruisku.
tai ota se uudemmasta autosta
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Maaliskuu 5. 10:50:25 2004

sierra friikki kirjoitti:jos sun pitää kysyä tollaista asiaa että voiko k-jetin määräjakajaa ohjata askelmoottorilla niiin tieto taitosi on liian pieni tekemään kysistä laitetta ....osta valmis ruisku.
tai ota se uudemmasta autosta
Muuten modauksen mahdollisuuteen/-ttomuuteen kantaa ottamatta sanoisin että aina ei ole tärkein kriteeri se miten hyvä on lopputulos. Idea on tehdä itse, pitää hauskaa siinä samalla ja ehkä oppia jotakin uutta. Harvemmin siinä säästää, mutta voihan sitä joskus käydä säkä!

btw. Hessun tietäen en epäile, etteikö tuommoinen täyselektroninen K-JET synny... :wink:

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Maaliskuu 5. 11:23:23 2004

hyväksyn moitteen
itsellänikin on aika hurjia ajatuksia välillä ja onneks ne jää ajatuksen ja paperin asteelle.
en tunne hessua ja kritiikki oli yleinen ei häntä kritisoiva.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Maaliskuu 5. 12:09:49 2004

Jostain luin ihan lähiaikoina, että jollakin olis ilmamäärämittarin korvaava palikka myynnissä. Ettei olis ollut paljon parjattu GTI? Tai sitten näin vaan unta...
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Pe Maaliskuu 5. 12:54:13 2004

Erään pätevän autosähköasentajan (evp.) kanssa kerran keskultelttin tuosta ilmam.mittarin vaihdosta mappiin. Kyseessä oli silloin Pösö ja Motronic MP 1.3 ruisku. Sanoi sen siihen onnistuvan ja sellaisen kerran tehneenkin.
Mutta... esim. ohjelman olisi joutunut koodaamaan kokonaan uusiksi + oikeiden säätöjen hakeminen poltettavilla piireillä, niin helpommalla ja halvemmalla pääsi kun osti ihan oikean ruiskun (DTA), johon aikansa ja rahansa uhraamalla pääsi paljon tyydyttävämpään lopputulokseen.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Maaliskuu 5. 13:29:48 2004

Eihä tuo ole ongelma eikä mikään sähköisessä ilmamäärämittarissa, mutta kun se KE-systeemin ilmamäärälevy suoraan vivulla liikutta mäntää määräjakajassa, niin sitä onkin hankalampi koodilla huijata. Servot ja askelmoottorit teoriassa voisi toimia, mutta helpompaa ja halvempaa on heittää koko KE takavasemmalle. Samalla voi ihmetellä sitä tilaa mikä sinne konehuoneeseen syntyy :D
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Maaliskuu 5. 16:34:24 2004

Sanottakoon nyt vielä, että en ollut alkuperäinen kysyjä, enkä ole suunnitellut kuvatunkaltaista laitetta tekeväni, koska ei ole tarvetta enkä osaisikaan. Vähän vaan pipoa löysemmälle, saahan sitä kaikenlaista jutella!
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » La Maaliskuu 6. 22:11:38 2004

en ole avannut EEC-IV MAP ohjattua boksia, mutta tuota boksia on molemmilla sekä MAF että MAP anturilla. En usko että MAF korvaaminen on teoriassa mahdotonta, mutta ohjausboksin( sytkä KEJet tapauksessa? ) lastuttaminen tai EEPROMIN uudelleenohjelmoiminen ei taida ihan pienillä kuluilla onnistua? EFIn osat lienee se helpompi tapa. Tosin Turbo EFI löytyy vain Cossuista ja Fiesta Turbosta.

Vastaa Viestiin