2.0 OHC:n puristuksista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

FordEscort
Ylläpitäjä

2.0 OHC:n puristuksista

Viesti Kirjoittaja FordEscort » To Huhtikuu 1. 23:43:16 2004

Millaset puristukset on iS-sierrassa (205) vakiona, entäs jos vaihtaa saabin veivit ja vw:n männät. Ja mitenkäs vakio F-koodi-veiveillä ja vw:n männillä? Ajattelin että tulisiko tuolla jälkimmäisellä setillä hyvät puristukset mietoa turbopataa ajatellen vai miten se olisi fiksuinta tehdä pienellä budjetilla? Nyt ajatellaan vakio kannella. Jos tommosen burjettiturbon tekisi ja ajelisi sillä kesän ja sen jälkeen panostaisi enempi.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Huhtikuu 1. 23:55:36 2004

Tässä ensimmäinen vastaavanlainen projekti mikä löytyi Search-toiminnolla. :wink:
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Huhtikuu 2. 0:26:04 2004

Zimi Da Guitara kirjoitti:Tässä ensimmäinen vastaavanlainen projekti mikä löytyi Search-toiminnolla. :wink:
Toi topic käsittelee enemmän ton pikkubudjetin järkevyyttä :wink: , mutta tässa on jotain faktaakin.
2,0:n vakiopuristukset on 9,2 ja kestäähän se jotain ahdettunakin vaikka noilla puristuksillakin.
Kuplan 92mm mäntiä on kahta puristuskorkeutta (35,5mm ja 39,6mm), Saabin kangen pituus on 134mm, matalampi mäntä ja Saabin kanki vastaa vakio OHC:n yhdistelmän pituutta. F-mallin kanki on yhtä pitkä kuin vanhempikin eli korkeammat kuplan männät ja OHC:n kanget, jolloin mäntä jää n. 3mm lohkon pinnan alle. Ton mukaan voi ruveta puristussuhdetta miettimään ja ainahan sitä voi muuttaa lohkon pintaa höyläämällä, kannen laskulla tai 1,6:n kannella.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Huhtikuu 2. 0:33:19 2004

Nojoo, syyllistyin hieman siihen etten lukenut kunnolla tuota topiikkia mitä linkittelin mutta kaippa siellä jotain hyödyllistä tietoa on...?
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Pe Huhtikuu 2. 7:58:10 2004

Kiitoksia, oli tuosta apua. Kummalla tavalla tulee kestävempi vakiomännistä, kun ottaa sorvissa hieman pois että tulee pienempi puristussuhde vai vaan ihan vakiomännillä kun ajatellaan pieniä paineita =alle 1bar. Pikkasen uutta nämä turbohommat :?

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Huhtikuu 2. 17:18:18 2004

Luulisin että paremmin kestävät pienemmällä puristus-suhteella...??

Vannomaan en mene. :roll:
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Huhtikuu 2. 19:02:20 2004

Mäntiä ei sitten kannata jättää millitolkulla irti kansitasosta, korkeat Kupla-männät ja Cossu kanget toisi männät vähän lähemmäksi kantta.
Aika halvalla pääset, kun ostat multa 87.6mm Mahle männät(uudet) ja 1.8 lohkon, pistät päälle sen IS-hatun ja alakertaan loput IS-romut, kuutioita n. 1850 ja puristukset about 8.7. Ei tarvitse tehdä tehdä mitään holkituksia kankiin, eikä höylätä lohkoa tai kantta.
Jos saat sytkän ja seoksen pysymään kuosissa niin kyllä sitä pitäisi yli 1bar'kin pystyä rumpasemaan.

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ma Huhtikuu 5. 9:49:29 2004

Se olisi vaihtoehto mut nyt ei ole rahaa pistää siihen, katsellaan myöhemmin

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Huhtikuu 5. 21:42:37 2004

Kun sorvailet niitä vakiomäntiä, älä ota reunasta pois yhtään vaan tee kuppimainen syvennys. Vaikka puristuksia ei saa näin yhtä alas kuin vetämällä esim. 1,5mm koko laesta, nakutusherkkyys on vähäisempi. Kuten SLEI jo sivusikin aihetta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Huhtikuu 6. 1:40:40 2004

Hmm...kuinkahan paljon nuista männistä uskaltaa ottaa pois ?

Onhan mulla kyllä "ylimääräsiä" mäntiä...eikun poralla kokeilemaan. :)
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Huhtikuu 6. 6:06:20 2004

Kun rakennetaan kone, jossa kuttaperkkaisia vakiomäntiä sorvataan, sytytys on vähän sinne päin ja seokset samoin, niin ei kannata ihmetellä jos/kun männännakertajatoukka tulee vieraisille.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Huhtikuu 6. 11:10:12 2004

Todennäköisesti noista vakiovalu sorvailuista seuraa ennemmin tai myöhemmin paska ja tuho. Viimeistään kun jos se tuurilla toimii ja 150-200hv kulkuun kyllästytään absoluuttisen varmasti samana päivänä, on varmaa että painetta nostetaan ja kun mikään ei ole kunnollista osaa lentää vettä ja öljyä......no mitä opitaan, ei mitään ja eikun uusia sorvaamaan :wink:

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ti Huhtikuu 6. 19:00:31 2004

Aina olen ollut sitä mieltä että männät vaihdetaan samalla kun turbo tulee mutta kun tehokuume on kova mutta rahapussi näyttää olevan tyhjä niin kaikkea tekis että tehoo sais niin ajattelin että jos kesän pystyis ajamaan ja sitten talvella kone purkuun ja kunnon mukit sisään... Kestäisköhän kesän ajella sorvattuna :roll:

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Huhtikuu 6. 19:07:58 2004

FordEscort kirjoitti:Aina olen ollut sitä mieltä että männät vaihdetaan samalla kun turbo tulee mutta kun tehokuume on kova mutta rahapussi näyttää olevan tyhjä niin kaikkea tekis että tehoo sais niin ajattelin että jos kesän pystyis ajamaan ja sitten talvella kone purkuun ja kunnon mukit sisään... Kestäisköhän kesän ajella sorvattuna :roll:
Kokeile. Jos työlle ei laske hintaa niin eihän tossa paljoo voi menettääkkään...
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Huhtikuu 6. 21:49:01 2004

Tuollaiseen koneeseen olis omiaan sellainen keraaminen pinnoitus männänpäihin ja pakovenoihin,ei kuumuus siirtyis niihin yhtä helposti ja kestäisivät sulamatta paremmin.
En tiedä sen hinnasta ja kestävyydestä mitään ,mutta tollanenkin ratkaisu on olemassa.

Ja olisko cosan tapaisella öljyruiskutuksella mäntiin myös hyötyä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Huhtikuu 6. 23:42:39 2004

KtK kirjoitti:Tuollaiseen koneeseen olis omiaan sellainen keraaminen pinnoitus männänpäihin ja pakovenoihin,ei kuumuus siirtyis niihin yhtä helposti ja kestäisivät sulamatta paremmin.
En tiedä sen hinnasta ja kestävyydestä mitään ,mutta tollanenkin ratkaisu on olemassa.

Ja olisko cosan tapaisella öljyruiskutuksella mäntiin myös hyötyä.
Onhan normi OHC:ssä öljynruiskutus männille, mutta jäähdytys öljyllä on vähän heikko, kun mäntä kieppuu niin kaukana suuttimesta verrattuna Cossun suuttimiin.

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ke Huhtikuu 7. 12:00:47 2004

SLEI kirjoitti:
KtK kirjoitti:Tuollaiseen koneeseen olis omiaan sellainen keraaminen pinnoitus männänpäihin ja pakovenoihin,ei kuumuus siirtyis niihin yhtä helposti ja kestäisivät sulamatta paremmin.
En tiedä sen hinnasta ja kestävyydestä mitään ,mutta tollanenkin ratkaisu on olemassa.

Ja olisko cosan tapaisella öljyruiskutuksella mäntiin myös hyötyä.
Onhan normi OHC:ssä öljynruiskutus männille, mutta jäähdytys öljyllä on vähän heikko, kun mäntä kieppuu niin kaukana suuttimesta verrattuna Cossun suuttimiin.
Ai on? No saisko sitä miten vaikeella tavalla tehtyä yhtä hyväksi kuin cosassa? Lohko on mulla siis 205

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Huhtikuu 7. 13:12:25 2004

Vakio kangessa on ruikkimisreikä n. 20mm tapin yläpuolella ja kun kanki heiluu sinne tänne niin eihän se öljy n. 100mm päässä olevaan mäntään aina osu. Cosan suuttimet on paikallaan lohkossa, mäntä käy aina lähellä alakuolokohdassa.

Vastaa Viestiin