DOHC:n ruiskun käyttö turbon kanssa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jruutiainen
Ylläpitäjä

DOHC:n ruiskun käyttö turbon kanssa

Viesti Kirjoittaja jruutiainen » Ma Huhtikuu 12. 1:40:01 2004

Oli tuossa ajatuksena asentaa DOHC;n tilalle OHC motoori turbolla mutta toiset väittävät ettei ruiskua saisi toimimaan yhteen turbon kanssa, onko kellään esim turbotettua DOHC,tä.
Tuohan ruiskuhan on mappi anturilla toimiva ja imusarja pitää tehdä uusi koska väärällä puolen.

Yksi kuva maalauksesta.
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 07922.jpeg

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Huhtikuu 12. 2:11:40 2004

Käsittääkseni OHC-ruisku-turbon kanssa ongelma kohdaksi muodostuu sytytys.

Ja tästä aiheesta löytyykin sitten juttua jos jonkinmoista ja vaikka kuinka paljon, (siis OHC-turbotuksesta).

DOHC:stä ei ihan niin paljoa juttua taida ollakkaan...?
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 12. 5:43:07 2004

Ruisku toimii varmaan ihan hyvin turbon kanssa ilman ahtoja, mutta kun MAP ei ole tarkoitettu ahdettuun niin ei toimi. ECUssa olevat ohjelmat eivät myöskään ole tarkoitettu ahdettuun, joten sytytys ja seokset on paineilla metsässä ja jos meinasit DOHC-ruiskun(8 venaa) pukata SOHC koneeseen niin ei taida sytytys olla kohillaan edes ilman ahtoja. Lisäksi pitää vielä triggeripyöräkin väsäillä.

Ois tän topicin jutut varmaan voinut pukata tohon pari riviä alempana olevaan DOCH turbo juttuunkin?

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Huhtikuu 12. 8:57:24 2004

voi toki laittaa isomman mapin ni kestää ahdon mut ei se silläkään pelaa kun pienillä ahdoilla>isommilla loppuu bensa,siihen tietysti sit voi laittaa lisäsuuttimen tai kaksi ahtoputkeen kaasuläpän eteen painekytkimellä eri ahdoilla toimimaan mut sekin on sit vähä semmosta nykivää kun ne ahdon tultua säädetylle tasolle lähtee päälle.sytkää voi kokeilla ottaan boxin säätö pois käytöstä eli kiintee sytkä tai volvon painekello viritellä joka ahdon mukaan säätäs sytkää mut mut.vähä ne on semmosia purkkapatentteja jotka toimii enemmän ja vähemmän hyvin.ainoo järkevä ratkasu olis tietokoneella säädettävä ruisku ja sytkä eli joku hestec,haltec jne...niillä ainaki saa toimiin,vaan kovin halpaa se ei oo.

jruutiainen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jruutiainen » Ma Huhtikuu 12. 10:13:55 2004

Eikö tuo virranjakaja ole pelkkä kansi vain DOHC koneessa eli sen voi korvata jakajalla OHC koneessa.
Toimiikohan Cossun tai muun Turbokoneen suuttimet Dohc,n järjestelmän kanssa.
Autossa on lampda anturi ja katti.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 12. 10:20:56 2004

slei> jos ymmärsin oikein niin tarkoititko että dohc ja ohc moottorieissa
on eri määrä ventiileitä.....ei ole molemmissa on 4 imua ja neljä pakoa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Huhtikuu 12. 11:26:31 2004

jruutiainen kirjoitti:Eikö tuo virranjakaja ole pelkkä kansi vain DOHC koneessa eli sen voi korvata jakajalla OHC koneessa.
Toimiikohan Cossun tai muun Turbokoneen suuttimet Dohc,n järjestelmän kanssa.
Autossa on lampda anturi ja katti.
Pidä DOHC DOHC:na ja jos haluut vauhtia käyt vetää sillä zx9r tupet nurin ja sillä siisti :wink: noi jälki turbotukset on ikuista oravanpyörää, tänäpäivänä saa orkkis turboauton melko sopivasti joten miksi rakentaa koko auto uusiks. Orkkis turboautossakin on ihan riittävästi askaretta jos meinaa pitää sen kunnolla iskussa. Toki voihan rakennella ihan hupi/oppimismielessä mutta talous-nopeus suhdetta en siinä näe. Mä ainakin haluun ahtimelta toimivaa tehoa enkä sitä että voi kehua että mulla on tulpo :)

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Huhtikuu 12. 12:37:14 2004

DOHC:ssa on muuten korkea resistanssiset suuttimet (~16ohm), kun taas esim cossun suuttimet on jotain alle 4 ohmia. Saattaa pian toimitasavu karata moottorinohjaimesta jos ei ota tota huomioon. Toiseksi kyseisessä vempaimessa on digitaalinen MAP ja tuollasta turbolle tehtyä MAPpia ei ihan joka putiikista löydy, eli tuskin mistään.

Mulla vakio ruisku lopetti toimintansa 0.1 barin jälkeen (imusarjasta mitattu)...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 12. 13:22:39 2004

sierra friikki kirjoitti:slei> jos ymmärsin oikein niin tarkoititko että dohc ja ohc moottorieissa
on eri määrä ventiileitä.....ei ole molemmissa on 4 imua ja neljä pakoa
Käytin tota venttiili määrää vaan täsmentämään mistä ruiskusta/koneesta puhun, onhan se Cossunkin kone DOHC, eikä sitä koskaan tiedä millaisia perverssejä projekteja ihmisillä on mielessä.

Autossa on siis myös KATti eli lienee vähäpäästöinen, ei siihen saa turboa kohtuu työllä kuin asentamalla vihreä kantisen Cossun koneen, joka sekään ei taida onnistua kuin n. 1000€ päästömittausten jälkeen.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Huhtikuu 12. 13:23:41 2004

Maksalaatikko kirjoitti:DOHC:ssa on muuten korkea resistanssiset suuttimet (~16ohm), kun taas esim cossun suuttimet on jotain alle 4 ohmia. Saattaa pian toimitasavu karata moottorinohjaimesta jos ei ota tota huomioon. Toiseksi kyseisessä vempaimessa on digitaalinen MAP ja tuollasta turbolle tehtyä MAPpia ei ihan joka putiikista löydy, eli tuskin mistään.

Mulla vakio ruisku lopetti toimintansa 0.1 barin jälkeen (imusarjasta mitattu)...
escocossu T25:ssa on 2,5barin digitaali MAP

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 12. 13:53:03 2004

jruutiainen kirjoitti:Oli tuossa ajatuksena asentaa DOHC;n tilalle OHC motoori turbolla mutta toiset väittävät ettei ruiskua saisi toimimaan yhteen turbon kanssa, onko kellään esim turbotettua DOHC,tä.
Tuohan ruiskuhan on mappi anturilla toimiva ja imusarja pitää tehdä uusi koska väärällä puolen.
Voi käyttää ainakin normaali ruisku OHC imusarjaa, eli ei tartte rakentaa uutta. Olen melkovarma että klubista löytyy joku joka ainakin tietää jonkun rakentaneen DOHC turbokoneen, jollei sitten ole itse sitä väsännyt, mutta tuskin on vakioboksia käytetty.
Itsellä on suunnitteilla DOHC turbo, mutta ei ole missään olosuhteissa tarkoituksena käyttää vakioboksia. DOHC virranjakaja on tosiaan vain pyörijä ja kansi, anturi ja triggeripyörä on alakerrassa.

SLEI kirjoitti:Käytin tota venttiili määrää vaan täsmentämään mistä ruiskusta/koneesta puhun, onhan se Cossunkin kone DOHC, eikä sitä koskaan tiedä millaisia perverssejä projekteja ihmisillä on mielessä.

Autossa on siis myös KATti eli lienee vähäpäästöinen, ei siihen saa turboa kohtuu työllä kuin asentamalla vihreä kantisen Cossun koneen, joka sekään ei taida onnistua kuin n. 1000€ päästömittausten jälkeen.
DOHC ruiskuja on tehty myös ilman katalysaattoria, mottorin tyyppi on N9A. Kattimallisisssa on moottorin tyyppi N9C. Kaasari DOHC on N8A. N9A:n ja N9C:n eroa en tiedä, paitsi että moottorinohjain on tehty katalysaattorikäyttöön sopivaksi. Itsellä on tuo oma DOHC juurikin ilman kattia oleva ruisku ja niin lukee myös papereissa.
Jäsen #606

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 12. 14:49:08 2004

Jep tiedän, että on kaasareita, ruiskuja kissalla ja ilman, mutta auton vuosimallia ei mainittu. Tietenkin oletin, että kun on KATti ja lambda niin on myös vähäpäästöinen, harva niitä harrastamisen ilosta KATteja ruuvailee vanhempiin jossa niitä ei vaadita, tuntuu klubilaisten vähäpäästöisistäkin ne KATit jonnekkin putoilevan.
Näin jossain MK2 Eskossa turbotetun DOHC N8x tai N9x koneen katuautokisoissa jo vuonna -89, mutta tehoista, vartin ajasta tai nipussa pysymisestä ei ole muistikuvaa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 12. 16:03:54 2004

Joo, oho, en huomannu tota alempana olevaa viestiä jossa oli tarkennus tohon malliin. Luulin että kyseisessä vempeleessä ei ole kattia. Jos siis tuossa projektissa on alunperin ollut katala saattori niin auto on automaattisesti vähäpäästöinen. (Tietääkseni on jotain tiettyjä merkkejä ja malleja, jotka katista huolimatta eivät ole vähäpäästöisiä, mutta KAT Sierrat kylläkin on aina vähäpäästöisiä)
Viimeksi muokannut olafu, Ma Huhtikuu 12. 16:12:04 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #606

jruutiainen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jruutiainen » Ma Huhtikuu 12. 16:06:21 2004

Joo eihän Dohc,stä saa ikinä ZX9R,n veroista menijää. Mutta aina on mukava askarrella jotain menopelejä onhan se joskus kallista ja työlästä, ei se Cossukaan ollut hirveen halpa ylläpitää teho kyllä oli.
Täytyy vaan sitte tyytyä tavalliseen sierraan tai myydä pois.
Alata kasaamaan ahdettua Camaroa.
Kiitoksia kumminkin vastauksista.

Vastaa Viestiin