pakoputkesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
pakoputkesta
Kai se on niin että nelitahtisen koneen pakoputken ero on siinä pakosarjassa, siinä että ne putket on oikein mitoitettu että edellisen sylinterin vielä virtaava pakokaasu kehittää alipaineen sillo kun seuraava avautuu. Tärkeintähän on että se armoton virtausvastus mikä on vakio valupakomöykyssä saadaan pois.
Jos on peltipakosarja, ja kollektorin ulostulo on 2.5" niin ei kai se niin paljon vaikuta jos kollektorin lopussa kuristuu 1 3/4" halkaisijaltaan olevaan sporttiputkistoon kun siinävaiheessa olevat pakokaasut eivät vaikuta moottorin toimintaan muulla tavalla kuin jos aiheuttavat vastapainetta ja täten estävät virtauksia pakosarjassa. Luulisi paikallaan olevan sporttiputkiston sentään virtaavan aika paljon reilummin kuin vakioputkisto.
Vastapainehhan lähinnä pääsee syntymään korkeilla kierroksilla kun virtaavaa pakokaasua on paljon. Tästä johtuen voi olla jotain eroa sillä, onko putki koko matkan 2,5" vai kuristuukose edellä mainittuun kokoon, kun kierroket nousee ylärajan tuntumaan.
Kun budjetti on tiukoilla, niin kai se on niin että ei kannata laittaa rahaa siihen koko putkiston avartamista 2,5" vaan sijoittaa säästyneet rahat johonkin muuhun, joka vaikuttaa enemmän?
edit: luin että 2,5" putki peltisatsilla vs. vakioputki peltisatsilla olisi tehoeroa huipputehoissa 10newtonmetrii/4kilowattia
Tästä päätellen minun tapauksessa ero jäisi selvästi tuon alle, ehkä 5Nm/2kW <-- ei kannata hankkia uutta putkistoa!
Jos on peltipakosarja, ja kollektorin ulostulo on 2.5" niin ei kai se niin paljon vaikuta jos kollektorin lopussa kuristuu 1 3/4" halkaisijaltaan olevaan sporttiputkistoon kun siinävaiheessa olevat pakokaasut eivät vaikuta moottorin toimintaan muulla tavalla kuin jos aiheuttavat vastapainetta ja täten estävät virtauksia pakosarjassa. Luulisi paikallaan olevan sporttiputkiston sentään virtaavan aika paljon reilummin kuin vakioputkisto.
Vastapainehhan lähinnä pääsee syntymään korkeilla kierroksilla kun virtaavaa pakokaasua on paljon. Tästä johtuen voi olla jotain eroa sillä, onko putki koko matkan 2,5" vai kuristuukose edellä mainittuun kokoon, kun kierroket nousee ylärajan tuntumaan.
Kun budjetti on tiukoilla, niin kai se on niin että ei kannata laittaa rahaa siihen koko putkiston avartamista 2,5" vaan sijoittaa säästyneet rahat johonkin muuhun, joka vaikuttaa enemmän?
edit: luin että 2,5" putki peltisatsilla vs. vakioputki peltisatsilla olisi tehoeroa huipputehoissa 10newtonmetrii/4kilowattia
Tästä päätellen minun tapauksessa ero jäisi selvästi tuon alle, ehkä 5Nm/2kW <-- ei kannata hankkia uutta putkistoa!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Eikö ne kaikki kilowatit ole hyödyksi mitä saadaan.
Nuo putkiston/peltisarjan vaihdot tuntuu välillä tuovan tosi vähän tehoa/vääntöä lisää mutta harvemmin puhutaan ajettavuuden paranemisesta----> teho/vääntö käyrät laajenee .
Nuo putkiston/peltisarjan vaihdot tuntuu välillä tuovan tosi vähän tehoa/vääntöä lisää mutta harvemmin puhutaan ajettavuuden paranemisesta----> teho/vääntö käyrät laajenee .
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
ajettavuus
eli meinaat varmaan että teho/vääntökäyrät laajenee?
Kyllähän jokanen hevonen on hyödyksi, mutta budjetti on tällasella lukiolaisella aika pieni. Sitä vaan että tuohon suorituskykyeroon ei kannata panostaa sen 2,5" putkiston hintaa. Se ero on niin pieni.
Kyllähän jokanen hevonen on hyödyksi, mutta budjetti on tällasella lukiolaisella aika pieni. Sitä vaan että tuohon suorituskykyeroon ei kannata panostaa sen 2,5" putkiston hintaa. Se ero on niin pieni.
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Moi. Just tänään sain DOHC:iini Marteliuksen peltisarjan, 2,5" putkiston koko mitalta, vaparisuodatin ja katti toistaiseksi pois, menee alle kun katsastus syksyllä lähestyy. Voin kokemuksesta sanoa, kun vakiokoneilla on tullut jonkin verran ajettua, että jonkin verran tuli parempaa tuntumaa alakierroksille. Motarille en vielä ole ehtinyt mennä. Tuo katti se eniten taitaa ahdistaa, tosin kannelle on tehty kunnostus myös. Kyllä sen huomasi, ettei pata ole samanlainen kuin ennen, mutta hieman putki paukkuu kaasuttaessa, ilm jälkisäädöt täytyy käydä teetettämässä ruiskuhuollossa tms. Tosin äänetkin muuttuivat 
