B5 perävälitys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

B5 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Krisse » La Huhtikuu 17. 1:49:25 2004

Tässä kun nyt on ollut hakusessa tollanen nelivaihteinen B5 laatikko (siis tämä 70-80 luvun etuvetoloota) tuolla 3.58 perällä joita ei oikein tunnu löytyvän niin tuli mieleeni ..

Olen aina ollut siinä ymmärryksessä että pelkällä tasauspyörästön rattaan vaihdolla tuon muuttaminen ei tulisi onnistumaan, vaan että myös pääakselin ratas - joka ei ole vaihdettavissa - pitää olla myös saman perävälityksen mukainen.

Onhan se asia nyt varmasti noin? Vai olisiko niin hyvä tuuri että lompsisin vain merkkiliikkeeseen ja tilaisin kyseisen ison rattaan ja veivaisin kiinni tasauspyörästöön ja se olisi siinä? Microcatin mukaan tuo ratas ei maksaisi kuin apaut saman verran kuin käytetyt 4v laatikot joten se olisi varsin käyttökelpoinen ratkaisu jos vaan olisi mahdollinen.

Kakarana tekniikkaleekoilla ropatessahan kaikenkokoiset rattaat pelasivat keskenään mutta... :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Huhtikuu 17. 2:30:21 2004

No eihän tuo nyt voi olla mitenkään mahdollista ilman pääakselin vaihtoa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Huhtikuu 17. 9:11:49 2004

Jos välityssuhde vaihtuu, niin hammaspyörän hammasluvun on muututtava. Ellei jako samalla muutu, niin pyörän halkaisija muuttuu varmasti. Jos akseleiden välistä etäisyyttä pystyisi säätämään, niin periaatteessa homma olisi mahdollinen.

Mikä siinä muuten on, ettei sitä vetopyörää ja akselia voi ottaa 5v. lootasta ja lyhentää?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Huhtikuu 19. 7:20:20 2004

Näytti tuolla www.varaosahaku.fi olevan kaksikin 1.6 mk3 Escortin 4-vaihteista laatikkoa. Välitys tosin on täysi arvoitus....

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Huhtikuu 19. 10:45:51 2004

Hessu kirjoitti:Mikä siinä muuten on, ettei sitä vetopyörää ja akselia voi ottaa 5v. lootasta ja lyhentää?
Pasihan teki näin, eikä ollut pikku juttu. Kertonee itse lisää? Jos omaa tunnukset, niin tuolta http://www.teroanttilaoy.fi/tieto/lyhenteet.htm voi kummastella millaisia variaatioita noista kytkinakselista on. Se ettei pinioni lähtisi akselista, on minulle uusi juttu. Luulin, että sekin on vaihdettavissa. Ei kai siinä ole kui pooreilla oleva puristesovite?

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Huhtikuu 19. 11:47:47 2004

Siinä on se ongelma, että viisivaihteisessa on perävälitykset suhteellisen tiuhoja lukuunottamatta dieselin 3.33:1, joka mulla on. Se taas on hieman turhan pitkä välitys mun mielestä. Matka-ajoon tosin erittäin hyvä. Kyllä se hieman työtä teettää muuttaa 5-vaihteinen 4- vaihteiseksi. Joutuu tekemään muutakin kuin lyhentämään pääakselin. Harmi kun en ottanut aikoinaan kuvia, kun tein kyseisen muutoksen.... :(

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Huhtikuu 26. 2:07:04 2004

Muutama tollanen laatikko on ollu levällään nenän edessä ja kyllä se pääakselin viimeinen ratas on melkolailla 'yhtä puuta' olevalta vaikuttanut. Ja kyllähän se tästä kuvasta päätellenkin sellainen on ettei ole vaihdettavaksi tarkoitettu. Ja vaikka olisikin, ei sellasta varmaan mistään saisi :-)

No juu. Olen tuon 3.58 peräisen nelivaihteisen löytämisen jo vähäsen unohtanut joten kaitpa se on se 5v sinne sitten sovitettava. Etenkin kun omista arkistoista löytyy niitä kaksin kappalein. Eihän siinä muistaakseni muuta ongelmaa tule kuin runkopalkin rälläköiminen tilaa antavammaksi + riittävän jäykkyyden palauttaminen. Rekisteriotteessakin lukee jo ennästään että vaihteisto vaihdettu joten ei siitä tulle ongelmaa.

On tuo 5v lootan muuttaminen nelivaihteiseksi käynyt kyllä mielessä, mutta taitaa olla sen sortin savotta että siihen en kuitenkaan taida ryhtyä.

Ja epäiltäköön vielä ääneen näin lopuksi että KePön lukijoista taitaa suurta osaa vaivata luetun ymmärtämisongelmat kun 5 puhelua on tullu ja mikään niistä ei ole ollut ostoilmoitukseni mukainen :-/

Edittinä: Öö .. Missähän mun jäsenteksti on <----
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Huhtikuu 26. 7:23:51 2004

Ei muuta kuin soveltamaan fiesta-centren sarjaa :D
http://www.fiesta-centre.co.uk/fiestapa ... tspage.htm

Minua ainakin epäilyttäisi tuollainen aukko runkoaisassa kuin kuvassa näkyy ym. linkissä. Tuo runkopalkkihan on kotelomallinen. Eikö voisi ottaa vain sisäpuolelta peltiä pois ja vastaavasti hitsata pyöränkotelon puolelle vahvikkeeksi lisää tavaraa?
Tekisi meinaan itsekin mieli laittaa 5-lovinen aski omaan....

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Huhtikuu 26. 13:39:11 2004

Noita BC laatikkojen räjäytyskuvia vähän katselin, niin näytti aika suoraviivaiselta seuraavanlainen modifikaatio. Otetaan 3.58 viisivaihteisesta akselit ja leikataan niistä vitonen pois. Sitten lyödään ne nelivaihteisen kuoriin. Kertokaa missä mennään pieleen jos tiedätte?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Huhtikuu 26. 13:43:54 2004

Niin minäkin luulin, kun hommaa aloittelin... :)
Pieleen menee siinä, että vaihteensiirtäjän osia on siellä viidennen vaihteen kotelossa. Sinne joutuu tekemään kotelon, jossa siirtäjävipu sokkineen liikkuu. tuossa on tekemäni ratkaisu ulkoapäin
http://www.kolumbus.fi/pal/Ford/pics/fiesta040.jpg

Kotelossa on sisällä urat, joissa siirtäjän tangossa oleva poikittainen sokka liikkuu pitäen vaihteensiirtäjät oikeassa asennossa.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Huhtikuu 26. 14:28:44 2004

Nyt en ihan äkkiseltään hahmota että jos käytetään 4-v. laatikosta kaikki muu paitsi noi akselit niin miksi tarvitaan tuommoisia rakennelmia mitä Pasin kuvassa on? Ymmärän tuon jos käytetään 5-vaihteisen laatikon siirtäjiä ym. 4-vaihteisena.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Huhtikuu 26. 15:40:47 2004

Peruutusvaihdetta ei saa muuten toimimaan, se kun on samassa siirtäjäakselissa kuin viides vaihde.
Yritin rakentaa vaihteiston siten että olisin käyttänyt 4-vaihteisen siirtäjiä, se ei onnistunut.

Viisivaihteisessa vaihteiston ulompi kuori on noin 2 cm korkeampi kuin 4-vaihteisessa, ei saa 5-vaihteisen lyhennettyjä akseleita 4-vaihteisen osiin sopimaan. Näin muistelen....

Vastaa Viestiin