Automaattiöljy vs. tavallinen?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Automaattiöljy vs. tavallinen?

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Huhtikuu 27. 7:01:01 2004

Tässä huollon lähestyessä mietityttää minkälaiset erot on vaihteistoöljyissä,työkaverini on käyttänyt omassa hiacessaan aina automaattiöljyä(normaalivaihteistossa) koska on pelaa talvella paremmin(hänen mukaan).Mutta onko kellään tietoa minkälaiset erot on muuten ominaisuuksien puolesta?Toiset haukkuu taas synteettisiä :?: ,nämä japanialaiset traktorit(lavavehkeet ja maasturit) tuntuu olevan tarkkoja laatikosta muutenkin :?
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Huhtikuu 27. 8:47:19 2004

laatikkokohtainen juttu mitä pitää käyttää, esim. mt75 laatikkoon AFT (Automatiuc Transmission Fluid).

AFT on koostumukseltaan ihan erilaista kun muut. se on tavallaan notkeampaa.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ti Huhtikuu 27. 11:24:16 2004

ATF on siis hydrauliikkanestettä eikä varsinaista voiteluöljyä. Viskositeetti on huimasti pienempi kuin vaihteistoöljyissä. Ainakaan sitä ei voi käyttää hypoidipyörästöissä koska korkean pintapaineen siedon tekevä EP-lisäaineistus yleensä puuttuu. Juurikin kuluneiden synkrojen kanssa sitä kuulee joskus käytettävän.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Huhtikuu 28. 11:18:55 2004

Kannattaa katsoa vaihteistokohtaisesti, esim. Cossun T5-lootan pitää laittaa ATF:ää eikä manuaalilaatikkoöljyä.

Jos on pronssisynkat, niin mieluummin GL-4 kuin GL-5 öljyä.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Huhtikuu 28. 14:55:28 2004

Joo,ton oon kuullut että jos on pronssiosia laatikossa niin GL-5:ttä ei sais laittaa.No vielä olen kahden vaiheilla että kumpaa laittaa,talvisin kangertaa sen verran pykälät työmatkalla(2.5km) että houkuttelis kokeilla automaattiöljyä.(nyt synteettiset 75W-90)Luulisi niidenkin kestävän hammaspyörien pintapainetta koska onhan automaatissakin rattaita...
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Vastaa Viestiin