EEC-IV

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

EEC-IV

Viesti Kirjoittaja Ari » Su Toukokuu 16. 23:40:13 2004

EEC-IV systeemi tökkii Fiestassa jossa 1.6 CVH-kone. Tehnyt muutaman vuoden ajan satunnaisesti temppuja mutta nyt keväällä useammin. Seisonut lämpimassä hallissa koko talven. Eli käy prötäämään ja tai sammuu kokonaan ja välillä bensapumpun rele räpeltänyt samalla. Lähtee taas toimimaan kun sammuttaa virran mutta joskus vaatii akun miinuskengän irroituksen hetkeksi. Ennen akunkengän irroitusta oirellut samalla tavalla kuin bensapumppu olisi paskana eli pumppu ei sammu hetken päästä kun virrat kääntää päälle. Mutta toimii taas kun akun miinus kenkä on hetken irti. Bensapumppu on kolmisenvuotta vanha ja ajettu n.10000km. Bensapumpunreleitä vaihdeltu. Sulakeboxi vaikuttaa ehjältä ja releiden kontaktipinnat ok. Virtalukon pohja vaihdettu. Tulpat, tulpanjohdot ja bensansuodatin vaihdettu. Kokeiltu bensanpaineiden hölläämistä ja kiristämistä. Seossuhdemittarin mukaan seokset kohdillaan. Oisko boxissa joku vika tai sitten superchipsin flashmoduulissa joka on tökätty boxin kaveriksi. Häly katkaisee bensapumpun ohjauksen mutta hälynkin vaihdoin ja kytkennät on tehty tinaamalla, joten en usko vikaa niissä olevan.

Tälläinen satunnainen vika on vaikea löytää eikä viitsisi enää arpoa. Ei taida tuo EEC-IV vikamuistikaan olla niin kehittynyt että sieltä jotain löytäisi. Yleensä auto pelaa kuin ajatus mutta saattaa tehdä tuon oikkuilun viidentuhannen tai 100km välein mutta kauhulla odotan sitä päivää kun veto loppuu ohitustilanteessa rekan rinnalla.

Jostain kun saisi toisen boxin lainaksi. Siellä voisi olla kylmäjuotos tai hapettumia kun auto seissyt talvet vaikka lämpimässa onkin ollut. Mulla ei ainakaan tule mikään anturi mieleen joka tommosta aiheuttaisi.

Pitkä sepostus,mutta toivon mukaan joku tästä jotain tolkkua saa.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Toukokuu 16. 23:56:39 2004

Minulla oli saman tyyppinen ongelma ja vika oli sulakeboxissa.

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » Ma Toukokuu 17. 9:03:52 2004

cossuesco kirjoitti:Minulla oli saman tyyppinen ongelma ja vika oli sulakeboxissa.
Missä autossa? Täytyy vielä tänään tutkia sulakeboxia. Fiestassa se on sisätiloissa, joten ei niin arka.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Toukokuu 17. 11:10:10 2004

Ari kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Minulla oli saman tyyppinen ongelma ja vika oli sulakeboxissa.
Missä autossa? Täytyy vielä tänään tutkia sulakeboxia. Fiestassa se on sisätiloissa, joten ei niin arka.
escort cosworth, samanlainen sulakeboxi kuin muissakin escorteissa, minulla ei näkynyt varsinaisesti mitään vikaa rasiassa, mutta vika korjaantui uudella poxilla. Ennen boxin vaihtoa bensapumppu toimi miten sattui ei tahtonut välillä lähteä pumppu pyörimään ja joutui renkkaamaan virtalukkoa tai potkaisemaan boxiin :lol:

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

EEC-IV

Viesti Kirjoittaja Ari » Ma Toukokuu 17. 11:57:44 2004

Täytyy tsekata se rasia. Katsoin kytkiksestä että bensapumpun releelle ohjaus tulee: miinus EFI-boxilta mutta plus tulee injection relaylta ja antaa myös plussan suuttimille. Eli vikaa voi olla myös tossa releessä tai sulakerasian kannoissa.

Tuli vielä mieleen että miten käyttäytyy jos vaikka yksi suutin jumittaa auki asentoon ajossa. Eikös se ryydytä konetta ja ei tee painetta putkistoon kun kääntää virrat päälle jolloin bensapumppu jää jurnuttamaan.

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

EEC-IV

Viesti Kirjoittaja Ari » Ma Toukokuu 17. 22:33:19 2004

Kävin sulakerasian läpi ja vaihdoin releitä. koeajolle ja alkoi kerran prötäämään. Bensapumppu toimi normaalisti. Ei käynyt tyhjäkäyntiä ja veti seokset aika rikkaalle. Sammutus ja uusi starttaus ja taas toimii. Oisko vika kuitenkin suuttimissa? Onko mitään teeseitse tastausta jolla näkisi vuotavan suuttimen? Tosin kun tekee ton vain ajoittain. No lenkille taas ja auto takas halliin.

Alkaa olla vaan hoppu saada peli kuntoon, Sunnuntaina autoslalomkisat Jyväskylässä. Oisko pääkaupunkiseudulla jotain gurua joka lyhyellä varoitusajalla tota katiskaa voisi vilkasta ja jolla olisi laitteet.

Annoin akun miinuskengän olla vartin irti ja tökkäsin takas. 50km kaasupohjassa ajoa ja asutusalueilla hiljempaa ja hyvin toimi. Täytyy huomenna antaa runtua lisää.

Vastaa Viestiin