Turboon "liikkuva" pakopesä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Turboon "liikkuva" pakopesä?

Viesti Kirjoittaja -sami- » Ti Kesäkuu 1. 0:37:29 2004

Tuli tossa semmonen hassu ajatus, että pystyiskö toteuttamaan sellaisen idean että olis pakopesä joka muuttaa tilavuuttaan, elikkä olis suht pieni lähdössä ja sitten kun vedättää niin tilavuus kasvais ja löytyis enemmän potkua/olis enemmän hyötyä.
Nopeasti ajatellen niin siinä vois olla jonkunlainen jousi/mäntä sydeemi.
Onko mahdollista?

Ehdotuksia/ideoita tai jotain? :roll:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Kesäkuu 1. 0:44:28 2004

ideana kuulostaa pirun mielenkiintoiselta. odotetaan turbospesialistien ajatuksia.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Kesäkuu 1. 0:51:20 2004

tehty jo
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Kesäkuu 1. 1:47:39 2004

Niin oliko ne "muuttuvasiipisiä" vai mitä...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Viesti Kirjoittaja XR5T » Ti Kesäkuu 1. 2:35:35 2004

joo mutta pelaa ja kestää vain nakuttavassa moottorissa :cry:

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ti Kesäkuu 1. 8:42:09 2004

XR5T kirjoitti:joo mutta pelaa ja kestää vain nakuttavassa moottorissa :cry:
eikä kestä oikein niissäkään...niissä on ollut pirun paljon ongelmia, varsinkin Garreteissa.
S a a b & F o r d

vellu1
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja vellu1 » Ti Kesäkuu 1. 10:03:15 2004

"juuttuvasiipisiä"....

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Kesäkuu 1. 11:09:35 2004

paitti että nimensä mukaisesti vain siipien kohtauskulma muuttuu eli määrä/paine suhdetta muutetaan ja ohivirtausta sallitaan enempi. Kompressorikotelon geometria ei käsittääkseni noissa muutu mihinkään.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ti Kesäkuu 1. 21:26:56 2004

jive kirjoitti: Kompressorikotelon geometria ei käsittääkseni noissa muutu mihinkään.
juuri näin.
S a a b & F o r d

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Kesäkuu 2. 11:35:02 2004

muuttuvaa kompressorikoteloa ei liene mahdollista toteuttaa järjellisellä hinnalla sentrifugaali ahtimena. G -tyypin ahdin saattaisi olla parempi aihio.

Vastaa Viestiin