Jarrut kusee :(

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Jarrut kusee :(

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Kesäkuu 2. 20:05:18 2004

Mikähän helvetti tossa kasassa paska rautaa taas on...

Oon nyt kaks päivää koittanu ilmata jarruja eikä siit tuu paskaakaan, poljin painuu ihan lattiaa eikä jarrut tee oikeen mitään työtä. En millään tajuu mikä siin kusee. Jarrupääsylinterin just vaihdoin eli ei oo vika siinäkään. Eli siis vaikka kuin pumppuu ei tuu mitään vastusta polkimeen. Voiko siellä muka olla vaan niiin paljo ilmaa? ku pumppaa ihan huolel ja painaa poljinta ja avaa ilmaus ruuvin ni siel ei tuu ku ihan pikkusen tavaraa.

Alkaa taas vaan vituttaa ihan huolella tuo homma. Ku ei yhtään mitää lohtua näy. Jarru mutki on vaihdettu edestä taakse asti eikä vuodakkaan mistään..

Mikä avuksi?

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » Ke Kesäkuu 2. 20:29:33 2004

pieni vihje... olet ihan väärällä alalla jos Hermot menee näitten vehkeiden kanssa!

tuota noin siinähän ei ole ABS:ää?
tuleekos niihin putkiin edes mitään eli ota vaikka Etujarru satulalta Putki irti... pitäs alkaa lirkettämään nestettä jos tulee edes putkiin asti..?

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Kesäkuu 2. 20:39:23 2004

Eipä tuo taas enää vituta :D Kirjottelin ton kysymyksen heti ku tulin ulkoolta sisään. Ja eniten tossa painaa se, että autolla ajettu turbotuksen jälkeen 35km, nyt olis hirvee tarve päästä muutosten jälkeen koeajelemaan jotta näkis auttoko mitään.

Ja kyl sinne tulee nestettä, sitä vaan tulee ihan pirun vähä kun poljinta painaa, ja tosissaan menee pohjaan. Jos avaa ilmaruuvin ja painasee polkimen alas, ni sieltä tulee ihan pikkunen määrä nestettä ja polkimessa ei oo tosissaa mitään vastusta vaikka kaikki ruuvit kiinni. Rummut on ollu auki ja tosissaan missään ei mitään vuotaja eikä tosin kyllä nestekkään mihinkään katoa... :evil:

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Kesäkuu 2. 21:04:30 2004

Tässä pitäs olla korjausoppaan mukainen ilmausjärjestys. 1. etu vasen, 2. etu oikea, 3.taka oikea, 4. taka vasen.
Toi ilmaus pitää lopettaa taakse. Jos takaa siirtyy eteen niin sillon ne häviää.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Kesäkuu 2. 21:29:44 2004

no voihan perse :shock: pitääpä kokeilla.. noin ne joskus ilmasin mut varmaan mä sitä enää muistan :lol:

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Kesäkuu 2. 23:58:52 2004

Ja ettei ole poljettu tehostimen tanko solmulle...?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Kesäkuu 3. 9:49:14 2004

Kannattaa ilmata ruuvi auki ja peukalo päällä...

Nopein ja varmin tapa
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Kesäkuu 3. 9:59:45 2004

On kai pääsylinterin käyttötanko siten viritetty, että se päästää männän liikkumaan aivan päätyyn (taakse) asti? Muuten systeemi ei saa imettyä lisää nestettä säiliöstä.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Kesäkuu 3. 10:00:38 2004

PasiZ kirjoitti:Kannattaa ilmata ruuvi auki?
Ai sen voi tehä ruuvi kiinnikki vai?? :D

Kyl se tanko ihan kunnossa näyttää olevan ja hyvin liikkuu, tutkin kyllä sen ku oli pääsylinteri irti. En vaan millään jaksa tajuta minkä takii se painuu ihan pohjaan :roll:

Ja vaikka ne jarrut ilmaa väärässä järjestyksessä (kauimmasta jarrusta aloittaen) ni minkä takii ne hävii? :shock:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Kesäkuu 3. 10:12:12 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:Kannattaa ilmata ruuvi auki?
Ai sen voi tehä ruuvi kiinnikki vai?? :D

Kyl se tanko ihan kunnossa näyttää olevan ja hyvin liikkuu, tutkin kyllä sen ku oli pääsylinteri irti. En vaan millään jaksa tajuta minkä takii se painuu ihan pohjaan :roll:

Ja vaikka ne jarrut ilmaa väärässä järjestyksessä (kauimmasta jarrusta aloittaen) ni minkä takii ne hävii? :shock:
Ilmaa pääsee muulata väliin ja taas sama homma eessä.

Mul ois lainata tollanen näppärä paineilmalla toimiva ilmausvekotin jos lähellä asut. Käy meinaan joutusaan homma.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Kesäkuu 3. 10:12:26 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:Kannattaa ilmata ruuvi auki?
Ai sen voi tehä ruuvi kiinnikki vai?? :D

Kyl se tanko ihan kunnossa näyttää olevan ja hyvin liikkuu, tutkin kyllä sen ku oli pääsylinteri irti. En vaan millään jaksa tajuta minkä takii se painuu ihan pohjaan :roll:

Ja vaikka ne jarrut ilmaa väärässä järjestyksessä (kauimmasta jarrusta aloittaen) ni minkä takii ne hävii? :shock:
No jos amiksessa niin kerrotaan... Ei apua pakko ole vastaan ottaa, varsinkaan jos ei lue lausetta loppuun.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Kesäkuu 3. 10:31:58 2004

Sori PasiZ.. Halusinpa noin aamu tuimaan ottaa tuonki vittuiluna :oops: Ajettelin jotenki vaan että tuo peukalo liitty jotenki siihen, että olis peukalo keskellä kämmentä :lol:

Kattelin just äsken (lenkki vieläki kädessä) sen etää pitäs kyllä sen männän päästä ihan taakse asti. On vaan jotenki siin prkl toivoton homma ku polkin menee ihan lattiaan :roll:

Mitä tarkotit ckolli sillä, että ilmaa pääsee muualta väliin? siis jos ilmaa kauimmasta aloittaen?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Kesäkuu 3. 11:15:20 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Sori PasiZ.. Halusinpa noin aamu tuimaan ottaa tuonki vittuiluna :oops: Ajettelin jotenki vaan että tuo peukalo liitty jotenki siihen, että olis peukalo keskellä kämmentä :lol:

Kattelin just äsken (lenkki vieläki kädessä) sen etää pitäs kyllä sen männän päästä ihan taakse asti. On vaan jotenki siin prkl toivoton homma ku polkin menee ihan lattiaan :roll:

Mitä tarkotit ckolli sillä, että ilmaa pääsee muualta väliin? siis jos ilmaa kauimmasta aloittaen?
Ilmaa pääsee lyhyemmästä piiristä takaisin pääsylkyn mäntään.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Kesäkuu 3. 11:47:29 2004

PasiZ kirjoitti:
TuunaavaAmis kirjoitti:Sori PasiZ.. Halusinpa noin aamu tuimaan ottaa tuonki vittuiluna :oops: Ajettelin jotenki vaan että tuo peukalo liitty jotenki siihen, että olis peukalo keskellä kämmentä :lol:

Kattelin just äsken (lenkki vieläki kädessä) sen etää pitäs kyllä sen männän päästä ihan taakse asti. On vaan jotenki siin prkl toivoton homma ku polkin menee ihan lattiaan :roll:

Mitä tarkotit ckolli sillä, että ilmaa pääsee muualta väliin? siis jos ilmaa kauimmasta aloittaen?
Ilmaa pääsee lyhyemmästä piiristä takaisin pääsylkyn mäntään.
Juuri näin ja sieltä se tuuppaa toisiin putkiin ja oravanpyörä on valmis :)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Kesäkuu 3. 11:57:03 2004

Halvin yksin ilmaus keino on pistää letku(tiivis) ilmaus ruuviin päähän kiinni ja toinen pää pulloon(ruuvi auki) jossa on pohjalla sen verran nestettä ettei pääse imemään ilmaa sieltä.Sitten vaan vahtii ettei pääse säiliö tyhjäksi välillä.
Tuolla ei aivan parasta mahdollista ilmausta pysty tekemään mutta kyllä kelpasi leimamiehellekin viimeksi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Kesäkuu 3. 11:59:53 2004

ja silikoonipohjasia nesteitä on vittumainen ilmata :wink: tavalliset on helpommat.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Kesäkuu 3. 13:19:23 2004

Ai mikä ero silikoninesteillä on ?

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Kesäkuu 3. 14:46:19 2004

Noh, on siellä nyt ees jonkun näköset jarrut... ei kyllä kannata silti paljon eteen tulla :D Ei noissa paljoo kehumista oo.. Ilmat nyt kuitenkin tuntu tulevan pois, mutta jarru on silti älyttömän pehmee ja upoo aika syvälle.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Kesäkuu 3. 16:19:40 2004

Ja kyl sinne tulee nestettä, sitä vaan tulee ihan pirun vähä kun poljinta painaa, ja tosissaan menee pohjaan. Jos avaa ilmaruuvin ja painasee polkimen alas, ni sieltä tulee ihan pikkunen määrä nestettä ja polkimessa ei oo tosissaa mitään vastusta vaikka kaikki ruuvit kiinni. Rummut on ollu auki ja tosissaan missään ei mitään vuotaja eikä tosin kyllä nestekkään mihinkään katoa...

Jossain on nyt häikkää,sillä jos avaat ilmaus ruuvin ja polkaiset polkimen pohjaan,pitää lentää kunnon kaari nestettä ja jos ei ruuvit kiinni polkimessa ole vastusta,niin joko linjassa ei ole nestettä tai pääsylinteri tai sen käyttötanko ei toimi niinkuin pitää.

Sulle on amiskaverit tehny jotain jäynää :wink:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Kesäkuu 3. 16:42:00 2004

Sama tuli mieleen.
Oisko tinannu ilmausruuvit ja porannu 0,1mm reiät niihin :)

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Kesäkuu 3. 16:49:16 2004

Kyl mä nyt siis sain ne ilmattua hyvin, nestettä tulee ihan iloseen joka ruuvista... eikä kukaan oo tehny mitään pilaa, mun työkaverina ollu jätkä oli itä helsingistä, ja itä helsinkiläisillehän ei vittuilee kukaan vai?!??! :lol:

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Kesäkuu 3. 17:47:28 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Kyl mä nyt siis sain ne ilmattua hyvin, nestettä tulee ihan iloseen joka ruuvista... eikä kukaan oo tehny mitään pilaa, mun työkaverina ollu jätkä oli itä helsingistä, ja itä helsinkiläisillehän ei vittuilee kukaan vai?!??! :lol:
Mitä noi on? Tehny amigalla biitin ja lukee akuankkaa päälle?
Huh huh.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Kesäkuu 4. 9:14:24 2004

Jallu kirjoitti:
TuunaavaAmis kirjoitti:Kyl mä nyt siis sain ne ilmattua hyvin, nestettä tulee ihan iloseen joka ruuvista... eikä kukaan oo tehny mitään pilaa, mun työkaverina ollu jätkä oli itä helsingistä, ja itä helsinkiläisillehän ei vittuilee kukaan vai?!??! :lol:
Mitä noi on? Tehny amigalla biitin ja lukee akuankkaa päälle?
Huh huh.
Mielestäni syntikka kuulostaa enemmän commodorelta, ja ehkä tuo lehtikin on roope-setä??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Espen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Espen » Pe Kesäkuu 4. 10:30:12 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Noh, on siellä nyt ees jonkun näköset jarrut... ei kyllä kannata silti paljon eteen tulla :D Ei noissa paljoo kehumista oo.. Ilmat nyt kuitenkin tuntu tulevan pois, mutta jarru on silti älyttömän pehmee ja upoo aika syvälle.

Olex kattonut etupään jarruletkut, ja mix ei takaatakin....Siis ne kumiset letkut mitkä menee satuloihin/rumpuun??? Olen vaan kerran törmännyt yhes audis semmoisiin, et ei ulospäin vikaa, mut kun painat poljinta, siihen tulee semmoinen "pallo", ja jarruista ei oo silloin oikein tietoa, ku ei mee tarpeeks koval paineel sylinteriin tavaraa... :?

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Pe Kesäkuu 4. 11:17:15 2004

Itseasiassa mulla on myös ollut aina samanlaisia ongelmia jarrujen kanssa. Ei meinaa millään saada niitä kondikseen.

Seuraavaksi ostan isomman jarrupääsylinterin (xr4 etujarrut nyt, ehkä se v6 setti motonetista) sekä korvaan jokaisen jarruputkesta satulaan tulevan kumiletkun niillä metallipunotuilla letkuilla. Rallyrace tekee näitä letkuja myös.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Kesäkuu 4. 12:44:26 2004

TAp kirjoitti:Ai mikä ero silikoninesteillä on ?
niistä puhutaan että poljin-tuntuma muuttuisi pehmeämmäksi ja ilmakuplat on "vaahtomaisia" .. oma kohtasia kokemuksia ei ole, ite oon pistäny tavalliset nesteet.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Pe Kesäkuu 4. 13:07:00 2004

Jarruletkut on vaihdettu kaikki teräspunos letkuhin, kiitos samin ku se tilas burtonilta kimppa tilauksena niitä :)

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Kesäkuu 4. 15:28:35 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Jarruletkut on vaihdettu kaikki teräspunos letkuhin, kiitos samin ku se tilas burtonilta kimppa tilauksena niitä :)
Sittenhän jarrutuntuman pitäis olla ihan *super*

Jos se poljin tuntuu joustavan, niin kyllä sitten vielä ilmaa on...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Kesäkuu 4. 17:25:00 2004

Poijaat on amiksessa tehnyt ilkeyksiä ja tiputtaneet jotain jarruneste säiliöön... :wink:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Kesäkuu 5. 12:53:50 2004

fomoco3 kirjoitti:Poijaat on amiksessa tehnyt ilkeyksiä ja tiputtaneet jotain jarruneste säiliöön... :wink:
En o missään koittanu, mutta puhuvat että olis aika kamala temppu kaataa jarrunestettä moottoriöljyn sekaan?
Kuulemma kilahtaa aika äkkiä :)
Jäsen #606

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Kesäkuu 8. 9:06:19 2004

ookko vaihtanu jarrusatuloiden tiiviste kumit? ittellä oli taka satuloissa "löysät" tiivisteet niin veti jarru mäntää aina yhtä paljon sisälle ku mitä se poljinta painettaessa tuli ulos niitten tarkotushan on vetää vain hieman takaisin ei puolta senttiä niinku ittellä teki :? ongelmat oli justiin saman laiset ku mitä kerroit.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Kesäkuu 8. 11:14:46 2004

Escortissa pehmeän jarrupolkimen arvoitus ratkesi, kun kiristettiin yksi hieman löysälle jäänyt jarruputkenliitos!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ti Kesäkuu 8. 11:20:42 2004

Jarruhommat on kyllä tullu tutuksi kun taistelin tuon välikopan kanssa koko viimekesän eikä siihen koskaan tullut kunnon jarruja.Siinä varmaan 3eri pääjarrusylkkyä kokeiltiin ja hajotettiin yksi tehostin.Sitten alkoi jo talvi tulla ja kun jääraalle oli päästävä niin revin kaikki jarruvermeet vi**uun ja hommasin p.poxit ja uudet jarruletkut,putket jne.Nyt on unelma jarrut..
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Vastaa Viestiin