Välijäähdyttimen lähtöjen koko?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Välijäähdyttimen lähtöjen koko?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Kesäkuu 16. 1:26:09 2004

Eli tästä välijäähdyttimien ahdistamisesta on puhuttu ohimennen aina sillon tällöin, mutta itseäni askarruttaa toi lähtöjen koon merkitys asiassa.
Itellä tollanen välijäähdytinprojekti on meneillään ja tarkotus ois laittaa n. 53mm sisähalk. olevat lähdöt (vast. 2WD:n vakiossa).
Kenno ei varmasti ahdista, mutta onko toi halkasija riittävä esim. n. 2 barin ahdoilla vai rupeaako jo putketkin ahdistamaan.

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Re: Välijäähdyttimen lähtöjen koko?

Viesti Kirjoittaja XR5T » Ke Kesäkuu 16. 2:43:27 2004

MikkoT kirjoitti:Eli tästä välijäähdyttimien ahdistamisesta on puhuttu ohimennen aina sillon tällöin, mutta itseäni askarruttaa toi lähtöjen koon merkitys asiassa.
Itellä tollanen välijäähdytinprojekti on meneillään ja tarkotus ois laittaa n. 53mm sisähalk. olevat lähdöt (vast. 2WD:n vakiossa).
Kenno ei varmasti ahdista, mutta onko toi halkasija riittävä esim. n. 2 barin ahdoilla vai rupeaako jo putketkin ahdistamaan.
sisään meno putkeksi riittää

ulostulo voisi olla isompi kun ilma on jäähtynyt ei ainakaan pienempi kun kaasuläppä

tärkeänä pitäisin lähtöjen liittämistä jäähdyttimen päätyihin ettei ilma joudu törmäys kurssille tosin monesti tilan puute rajoittaa suunnittelua

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Kesäkuu 16. 17:38:20 2004

Millä perusteella pitäisi lähdön olla suurempi kuin tulon, kun molekyylit pakkaantuu tiiviimmin jäähtyessään?
Sen voisi coolerin muodosta sanoa, että jos lähtö ja tulo on esim. yläpäässä niin ei päätyjä kannata tehdä suorakaiteen muotoisiksi laatikoiksi vaan kaventaa alaspäin ellei sitten pillejä tehdä alapäästä pitemmiksi.
Mitä vähemmän tilavuutta putkistolla ja kennolla sitä pienempi ahtoviive, tietenkin jos koneessa on ALS/paukku niin edellisen voi unohtaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Kesäkuu 16. 23:26:20 2004

Eli ei tässä nyt vielä niin seppiä olla, että tollasen pystys ihan tosta vaan rakentaa, mutta aihio tulee Volvon kuorma-auton välijäähystä ja lähdöt tulee nyt kooltaan suunnilleen samat kuin tossa vakiossakin.
Toinen lähtö on alareunassa ja toinen yläreunassa, päädyt taas kapenevat oikeaoppisesti lähdöistä pois päin.

Kiitän vastauksista ja yritän saaha ton joku päivä kasaan, kuhan kerkeen jostain hitsaajan etsimään.

Vastaa Viestiin