maadoitus sarja

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

maadoitus sarja

Viesti Kirjoittaja wili » Ma Kesäkuu 21. 12:17:16 2004

onkos kellään kokemusta kyseisistä sarjoista.? itse tekemää tai ostamaa.?

tossahan on toi mitä on eri lehdissä jo hehkuteltu:
http://www.sunautomobile.com/hgs_pro.htm

eikös tuollaisen voisi periaattes tehdä itsekin.. ostaa vain virtakaapelia.? tietystikkään laatu ei ole samaa mutta onhan itse tehty.. ja todennäköisesti halvempi ja suurinpiirtei yhtä toimiva järjestelmä.?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: maadoitus sarja

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Kesäkuu 21. 12:20:56 2004

wili kirjoitti:onkos kellään kokemusta kyseisistä sarjoista.? itse tekemää tai ostamaa.?

tossahan on toi mitä on eri lehdissä jo hehkuteltu:
http://www.sunautomobile.com/hgs_pro.htm

eikös tuollaisen voisi periaattes tehdä itsekin.. ostaa vain virtakaapelia.? tietystikkään laatu ei ole samaa mutta onhan itse tehty.. ja todennäköisesti halvempi ja suurinpiirtei yhtä toimiva järjestelmä.?
Kunnon maakaapelia vaan ja hyvät liittimet, liitokset juotoksilla niin kyllä toimii.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Kesäkuu 21. 13:14:02 2004

Totta on, että kupari ja alumiini johtaa reilusti paremmin sähköä kuin teräs, mutta pirusti tulee "kaapeleille" neliöitä, kun käytetään koko auton koria johtoina. Jollekkin ECUlle ehkä voi oman maan vetää, mutta ei taida paljon muualle maksaa vaivaa, akusta iso maakaapeli ja sitten pitää maadoituspisteet kondiksessa muualla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

makeN
Ylläpitäjä

Re: maadoitus sarja

Viesti Kirjoittaja makeN » Ma Kesäkuu 21. 23:55:10 2004

http://www.sunautomobile.com/hgs_pro.htm

Just oli uusimmassa Spinneri lehdessä testi missä asensi nuo johdot vakio focus 1,8 16v zetekkiin. ja penkitti, niin teho kasvoi alkuperäiseen verrattuna 3,9 Kw eli (+4,4 %). Ja vääntö 2,6 Nm eli (+1,5%)....

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Re: maadoitus sarja

Viesti Kirjoittaja wili » Ti Kesäkuu 22. 9:12:09 2004

wili kirjoitti: tossahan on toi mitä on eri lehdissä jo hehkuteltu:
http://www.sunautomobile.com/hgs_pro.htm
tossaha toi makeN lukee.. juuri kyseistä lehteä luin.. ja gti magazinessakin ollut juttua.. muun muassa siinä kärpässilmä toyotassa oli tämä sarja:
http://arospeed.com/product_info.php?cP ... 2f1022abdb

mutta lähinnä henkilökohtasia kokemuksia oma valmiste sarjoista sekä myytävien sarjojen eroista tee-se-itse malleihin..

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Re: maadoitus sarja

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Kesäkuu 22. 9:31:26 2004

makeN kirjoitti:http://www.sunautomobile.com/hgs_pro.htm

Just oli uusimmassa Spinneri lehdessä testi missä asensi nuo johdot vakio focus 1,8 16v zetekkiin. ja penkitti, niin teho kasvoi alkuperäiseen verrattuna 3,9 Kw eli (+4,4 %). Ja vääntö 2,6 Nm eli (+1,5%)....
Pistää tuplana niin teho nousee 8,8% :lol: ei vaan, vitsi...

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ti Kesäkuu 22. 9:36:36 2004

makeN Lähetetty: 21 Kes 2004 22:55 Viestin aihe: Re: maadoitus sarja

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.sunautomobile.com/hgs_pro.htm

Just oli uusimmassa Spinneri lehdessä testi missä asensi nuo johdot vakio focus 1,8 16v zetekkiin. ja penkitti, niin teho kasvoi alkuperäiseen verrattuna 3,9 Kw eli (+4,4 %). Ja vääntö 2,6 Nm eli (+1,5%)....
Kummelia lainatakseni: "ei noilla vielä kuuhun mennä..."

Taitaa olla vakioautossa yhtä hyödyllistä kuin vapaavirtaussuotimen laitto... :?
jäsen # 315

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Kesäkuu 22. 11:07:44 2004

Mulle tuli omatekosen maakaapelin ansiosta ainakin 50 heppaa cossuun lisätehoa :shock:
Alkuperäinen maakaapeli ei maadottanut jostain syystä kunnolla ,vaikka koitin liitoksia putsailla ymm. Rupesi startatessa ottamaan maata boxin maapiuhasta ,ja poltti sen lopulta. Kipinä oli mitä sattuu. Silti akun miinuksesta lohkon kylkeen mittaamalla oli vastus olematon :?:

10 neliön poppivehje kaapelia startin ruuvin alle akun miinuksesta lopetti kaikki ongelmat.

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ti Kesäkuu 22. 11:11:08 2004

KtK kirjoitti:Mulle tuli omatekosen maakaapelin ansiosta ainakin 50 heppaa cossuun lisätehoa :shock:
Onko dynolappuu :lol:
jäsen # 315

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: maadoitus sarja

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Kesäkuu 22. 14:45:17 2004

makeN kirjoitti:http://www.sunautomobile.com/hgs_pro.htm

Just oli uusimmassa Spinneri lehdessä testi missä asensi nuo johdot vakio focus 1,8 16v zetekkiin. ja penkitti, niin teho kasvoi alkuperäiseen verrattuna 3,9 Kw eli (+4,4 %). Ja vääntö 2,6 Nm eli (+1,5%)....
Ensin penkitettiin ja sitten uudet johdot kiinni ja mitään muuta säätämättä oli 3.9kW enemmän? Ihmetyttää mutta täytyy kai uskoa jos oikein lehdessä niin on kirjoitettu :o
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Kesäkuu 22. 14:57:25 2004

mää tein kuparista männöt ja alumiinista kiertokanget niin johan kulki 30000heppaa tuli lisää kerralla.
sit mää heräsin ja vaihdoin kylkee.
hei ihan tosi.
antaa honda kavereiden kulkea omaa tietään.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Kesäkuu 22. 15:20:20 2004

SLEI kirjoitti:Totta on, että kupari ja alumiini johtaa reilusti paremmin sähköä kuin teräs, mutta pirusti tulee "kaapeleille" neliöitä, kun käytetään koko auton koria johtoina. Jollekkin ECUlle ehkä voi oman maan vetää, mutta ei taida paljon muualle maksaa vaivaa, akusta iso maakaapeli ja sitten pitää maadoituspisteet kondiksessa muualla.
Juuri näin!

Hifistit on asia erikseen. Pitää vetää kullitetuilla piuhoilla ja liittimillä kaikki ettei se pimpparauta väärin pärähdä.

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ti Kesäkuu 22. 15:39:36 2004

arvasin että tää tähän menis.......

ei ku mäkin vaan ihan mielenkiinnosta katselin.. ja tuli mieleen että tohon paskarotteloo pistäs vähä lisää materiaalia konehuoneen puolelle.. :o ei ny

ei mua tossa noi hevoset niin kiinnosta.. lähinnä ton kulutuksen tippuminen ja muutenkin.. ei kait siinä mitään silti menetä jos parinkympin kupari johdot itse sinne tekee.? jos siitä apua on..

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Kesäkuu 22. 15:45:14 2004

wili kirjoitti:arvasin että tää tähän menis.......

ei ku mäkin vaan ihan mielenkiinnosta katselin.. ja tuli mieleen että tohon paskarotteloo pistäs vähä lisää materiaalia konehuoneen puolelle.. :o ei ny

ei mua tossa noi hevoset niin kiinnosta.. lähinnä ton kulutuksen tippuminen ja muutenkin.. ei kait siinä mitään silti menetä jos parinkympin kupari johdot itse sinne tekee.? jos siitä apua on..
Ei se mihkään sen kummemmin "menny".
Näin vain asiat on. Maadotukset kuntoon normaaleilla konsteilla ja loppu on hifistelyä.
Jokainen tekee niinkuin itse haluaa eli jos sitä painoa haluu niin 32 neliön kuprulla kaikki maadottamaan. Hifit mieluiten 120 neliön ja kullitetulla ;)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Kesäkuu 22. 16:28:50 2004

wili kirjoitti:arvasin että tää tähän menis.......

ei ku mäkin vaan ihan mielenkiinnosta katselin.. ja tuli mieleen että tohon pistäs vähä lisää materiaalia konehuoneen puolelle.. :o ei ny

ei mua tossa noi hevoset niin kiinnosta.. lähinnä ton kulutuksen tippuminen ja muutenkin.. ei kait siinä mitään silti menetä jos parinkympin kupari johdot itse sinne tekee.? jos siitä apua on..
Maadoitukset ja johdot pitää olla kunnossa, että auto käy ja käynnistyy, mutta kannattaa ensin tarkistaa, että "paskarottelon" kaikki maapisteet on kondiksessa ennen kuin ostaa mitään kymmenien tai satojen eurojen kaapeleita. Maapiuhat on yleensä korista lohkoon ja akusta koriin aika ohkasia, kupari maksaa ja jos auto ei juuri ole rullannut tehtaalta niin maapisteet on ruosteessa. Ruoste ei johda sähköä eikä alumiinioksidi ja Abikot esim. on yleensä pinnoitettu alumiinilla.
Sekin kannattaa huomioida, kun johtoja rakentelee, että jos käyttää vaikka kullattuja hifi-nippeleitä niin se epäjalompi vastapuoli hapettuu nopeammin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Kesäkuu 23. 17:24:44 2004

sitten kun onn dynotettu
5 vedon keskiarvo vakiona
ja
5 vedon keskiarvo "tuning-osalla" varustettuna,
samassa jarrupenkissä samalla autolla samana päivänä,
saa vasta todellisen eron
(muistakaa VM jarrupenkkien testin erot samalla penkillä ja penkin valmistajan virhemarginaali)

yleensä noissa mainoksissa ja puffi-jutuissa otetaan kylmästi huonoin ja paras, ja painetaan lehteen että teho nousi +5% :)

(en tiedä onko tässä tapauksessa niin)

Vastaa Viestiin