OHC vs. KENT vs. CVH

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

OHC vs. KENT vs. CVH

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Pe Heinäkuu 9. 17:53:36 2004

Mikähän näistä olis teoriassa/käytännössä paras kone vääränmerkkiseen kilpurinkoriin asennettavaksi ,siis lähinnä että mistä saa helpoiten tehoa irti ,mikä kevein mikä painavai mikä kestävin ja sellasta.

Tässä omia oletuksia.
kentti on aika kompaktin kokonen ja siihen on löytyy halpaa käytettyä viri osaa ja kevyempi kun OHC
OHC:n kansi virtaa paremmin kuin kentin totta vai tarua?
CVH:sta ei ole oikein kokemusta mutta puolipallo palotilahan on ainakin teoriassa bueno.

Pistäkääs mielipiteitä!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Heinäkuu 9. 18:08:11 2004

Eiköhän OHC:hen oli parhaiten palikkaa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Heinäkuu 9. 18:08:40 2004

mihin kilparyhmään, vissiin pakko olla 8 venttiilinen.
1.6 ohc kansi virtaa n. 160 heppaa 14mm nostolla vakiona.
kentti tais olla jossain 100-120 hepan paikkeilla.
cvh:n virtauksia en edes halua tietää :D
ja onko se pakko olla foortin kone jos ei korikaan oo...

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Heinäkuu 9. 19:04:36 2004

Riippuu kanssa minkä kokoinen mylly on tarpeen :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Pe Heinäkuu 9. 19:31:02 2004

juu siis 1.6 olis kyseessä ja pitää olla 8-venttiilinen

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Pe Heinäkuu 9. 21:23:24 2004

Asiasta sen enempää tietämättä sanoisin, että Suomessa ei noita cvh:ita oikein kilpakäyttöön viritetä, englannissa sitä tunnutaan tekevän. Jos lontoota pystyt lukemaan niin tuolta löytyy tietoa:

http://www.pumaracing.co.uk/cvh.htm

Tuon mukaan cvh:n etu taitaa olla ilmeisesti joukon kevein paino. CVH33 nokan, tuplakaasareitten ja kunnolla tehdyn kannen porttauksen jälkeen tuon sivun mukaan tehoa tulisi vauhtipyörältä noin 135hp. Tämä nimenomaan puolipallo palotiloilla, 86-> kaasarivehkeissä ei ole enää puolipallo palotilat.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Heinäkuu 9. 21:40:11 2004

Lähes kaikki virittäjät sanovat sitä kaasari CVH:n kantta paremmaksi kuin sitä puolipallo kantta JOS kansi tehdään kunnolla loppuun saakka. Vakiona puolipallokansi on kyllä parempi. CVH:stä jos tehoa haluaa vaparina, niin kiinteät nostajat pitää laittaa ja kierroksia otetaan sitten riittävästi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Heinäkuu 9. 22:16:45 2004

Oma CVH 1.6(puolipallomalli) on penkitetty ensin 145 ja kansisepän parannusten jälkeen 148 hv-moottoritehona,1.3 männät ja M.Virtasen tekemä nokka+40mm webereillä.Max teho tulee n.7200(aik.6200) ja vääntö n.6200(aik.5200),pyörii tonne 8000 asti(ennen 7200).Varsin vääntävän koneen siitä saa,pilasin vaan väännön pakoputken muutoksella(laski 180nm->150nm).Nyt syksyllä muutan takaisin vanhaan malliin.Kansiseppä totesi kanavan mallista että 170 hv on maksimi,kaasarit ahdistaa nyt.Yksi ongelma on liian iso pakopuoli,1.3 kannessa on pienempi kanava josta saanee virtavamman muotoiltua.Kiinteät nostajat vaatii,ja mielellään rullakeinut(löytyy nykyään moposportista :wink: ).
Tuttu jolta sain idean rakentaa CVH:n omisti aiemmin 1.3 SS-ratafiestan juuri CVH:lla,tehot oli 148 hv(pyöri 8500).Väittävät että 1.3 isku-poraussuhde on otollisin kisakoneeseen :?:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Heinäkuu 9. 22:30:32 2004

northwest kirjoitti:Väittävät että 1.3 isku-poraussuhde on otollisin kisakoneeseen :?:
Tai sitten 1.4 (tai 1.3 jos onnistuu) kampiakseli 1.6 lohkossa ja poraa sen takaisin sääntöjen sallimaan 1.6 litraan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Heinäkuu 10. 21:56:21 2004

Ohc ja kenttiläinen halvempia rakentaa. Osaava kansiseppä tekee kyllä kentin kannestakin ihan hyvän ja oma kokemus on että kentin alakertaa ei saa rikki kun unohtamalla öljyt koneesta! Ohc on tosiaan joukon painavin mylly. Osia saa kaikkiin noista varmasti aivan riittävästi, mutta kallein taitaa olla cvh juuri nostajiensa takia? Itse miettisin tuota peugeotin alumiini konetta. Vaaranmaan Mikalla ainakin toimi todella nätisti ja oli siinä tehoakin aivan tarpeeks! Veljen X 1/9 Fiiatissa oli golffin 8 venttiilinen ja siitä jarrutettiin Karalan penkissä tasan 180 hv koneesta (45mm dellortoilla). On kone muuten myynnissä. :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Su Heinäkuu 11. 7:21:12 2004

Kaverini teki kannen tohon Vaaranmaan pösömoottoriin,on tosi hyvä aihio.Sanoi että yksi parhaista 8-venaisista 1.6koneista suomessa.CVH:n nostajista on puhuttu täällä palstalla aiemminkin,voi tehdä hydraylinostajista itsekkin palasäätöiset.Hieman näpertelyä vaatii ja saabin säätöpaloja :wink:
-itseä on hieman alkanut kiinnostaa myös Zetekki,1.25:sta saisi varmaan kohtuullisen koneen sprintin alle 1300-luokkaan :roll:,1600-luokassa kun joutuu ajamaan 225hv corollia vastaan :?
-ja foortista ei luovuta-
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Su Heinäkuu 11. 12:31:48 2004

Mitäs tuo cvh painaa? Ohc:llä ja kentillä painoeroa oli muistaakseni huimat 7kg, että se siitä edusta.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Heinäkuu 11. 12:40:57 2004

Jallu kirjoitti:Mitäs tuo cvh painaa? Ohc:llä ja kentillä painoeroa oli muistaakseni huimat 7kg, että se siitä edusta.
Aivan, monesti kuulee puhuttavan kuinka kevyt kentin kone on ohc:hen verrattuna, mutta kokeilkaapa punnita ko. koneet 8)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Heinäkuu 11. 13:31:13 2004

Kyllähän yksi asia on fakta että tilavuutta pitää olla joten ohc on ykkönen. Asiaa kun tarkastelee jarrutuloksien valossa ei juuri vaihtoehtoa ole, jos siis halutaan suorituskykyä eikä extremeä. 205 lohkolla jarruteltu 220-230 joten ei fordin 1.6 mene missään tapauksessa mihkään :wink:

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Su Heinäkuu 11. 14:37:42 2004

ohc kirjoitti:
Jallu kirjoitti:Mitäs tuo cvh painaa? Ohc:llä ja kentillä painoeroa oli muistaakseni huimat 7kg, että se siitä edusta.
Aivan, monesti kuulee puhuttavan kuinka kevyt kentin kone on ohc:hen verrattuna, mutta kokeilkaapa punnita ko. koneet 8)
totta, mutta oon miettiny ni se on varmaan sillai että kentissä paino on koneen alapuolella kun OHC:ssä taitaa olla painopiste ylempänä?!?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Heinäkuu 12. 0:09:38 2004

FordEscort kirjoitti:
ohc kirjoitti:
Jallu kirjoitti:Mitäs tuo cvh painaa? Ohc:llä ja kentillä painoeroa oli muistaakseni huimat 7kg, että se siitä edusta.
Aivan, monesti kuulee puhuttavan kuinka kevyt kentin kone on ohc:hen verrattuna, mutta kokeilkaapa punnita ko. koneet 8)
totta, mutta oon miettiny ni se on varmaan sillai että kentissä paino on koneen alapuolella kun OHC:ssä taitaa olla painopiste ylempänä?!?
Samassa katiskassa se paino silti on :lol:
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ma Heinäkuu 12. 10:34:01 2004

Jallu kirjoitti:Mitäs tuo cvh painaa? Ohc:llä ja kentillä painoeroa oli muistaakseni huimat 7kg, että se siitä edusta.
1.3 110kg ja 1.6 115kg

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Heinäkuu 12. 13:06:01 2004

ei sitten muuta kuin rapakon taakse konetta hakemaan. Sieltä löytyy escortin(focus) CVH tekniikan kaltainen 2.1L SOHC ... :twisted:

Hyvänä puolena ameriikan viriosien edukkuus :wink:

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ma Heinäkuu 12. 14:29:56 2004

JesseT kirjoitti:
northwest kirjoitti:Väittävät että 1.3 isku-poraussuhde on otollisin kisakoneeseen :?:
Tai sitten 1.4 (tai 1.3 jos onnistuu) kampiakseli 1.6 lohkossa ja poraa sen takaisin sääntöjen sallimaan 1.6 litraan.
Tiedän yhden kisakoneen tehdyn 1.4:sta poraamalla ja iskua pidentämällä,tulee 1550cc kone.
-Ei kuitenkaan ollut parempi kuin normaali 1.6-
Noissa jenkkikoneissahan on kuulemma rullakeinutkin vakiona ainakin osassa :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Heinäkuu 13. 10:33:04 2004

RS2600 kirjoitti:juu siis 1.6 olis kyseessä ja pitää olla 8-venttiilinen
Hupsista siis pitää olla 1.6 ja 8v, mihin ihmeeseen tollasta rakennetaan, joku rataluokkako?,mikä kori?

Vastaa Viestiin