päästö onkelmia (ruiskuboksilta lambdalle jännitettä??)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

päästö onkelmia (ruiskuboksilta lambdalle jännitettä??)

Viesti Kirjoittaja FroZ » Pe Heinäkuu 16. 15:41:31 2004

eli eli... katsastus kojahti päästöihin. auto -90 vuoden dohc sierra...

pakoputki ei vuoda, lisäilmaluisti puhdistettu, ei savuta, ei syö öljyä/nestettä... mutta voortilla epäilivät päästöarvojen mukaan että voisi olla jopa kansi halki, mut itsestä tuntuu vähän epätodennäköiseltä.

tässä mitatut arvot.

tyhjäkäynnillä
co 5.81
co cor 5.82
co2 10.31
hc ppm 956
o2 0.1
lamda 0.810

n. 2700rpm
co 4.31
co cor 4.31
co2 11.56
hc ppm 572
o2 0.0
lamda 0.86

voisiko esmes joku anturi olla pimeenä ? muita ideoita ?
Viimeksi muokannut FroZ, La Heinäkuu 24. 18:32:52 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: päästö onkelmia.

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 16. 22:28:20 2004

FroZ kirjoitti:eli eli... katsastus kojahti päästöihin. auto -90 vuoden dohc sierra...

pakoputki ei vuoda, lisäilmaluisti puhdistettu, ei savuta, ei syö öljyä/nestettä... mutta voortilla epäilivät päästöarvojen mukaan että voisi olla jopa kansi halki, mut itsestä tuntuu vähän epätodennäköiseltä.

tässä mitatut arvot.

tyhjäkäynnillä
co 5.81
co cor 5.82
co2 10.31
hc ppm 956
o2 0.1
lamda 0.810

n. 2700rpm
co 4.31
co cor 4.31
co2 11.56
hc ppm 572
o2 0.0
lamda 0.86

voisiko esmes joku anturi olla pimeenä ? muita ideoita ?
Lambda paskana... tai suuttimet kusee... Vaihtoehtoja on monia
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Heinäkuu 16. 22:34:30 2004

Myös viallinen mappi antaa isoja co -arvoja :D

Ei kun testeri testitökkeliin ja selviää varmaan tuo vika välittömästi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Heinäkuu 16. 23:23:07 2004

Mappi paskana tod. näk.! :)

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Pe Heinäkuu 16. 23:39:08 2004

ukormi kirjoitti:Myös viallinen mappi antaa isoja co -arvoja :D

Ei kun testeri testitökkeliin ja selviää varmaan tuo vika välittömästi.
pystyykös tuota itse mittaamalla tutkimaan onko ehjä/rikki... eli mitä sen pitäisi antaa ulos..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Heinäkuu 17. 0:44:44 2004

näyttää olevan paljon palamatonta kamaa.
ootkos tehnyt ventiilien ohivuoto testin.
venttiilin palaminen näkyy tollaisina arvoina.
mappi vika hieman epäilyttää kun vertaa kierros arvoja tyhjäkäynti arvoihin.
mut tietysti sekin voi olla.
mappi testataan signaali piuhasta(yksi niistä kolmesta)
yleismittarilla jolloin arvo muuttuu kun kaasuläppää liikutetaan koneen ollessa käydessä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » La Heinäkuu 17. 1:50:09 2004

sierra friikki kirjoitti:näyttää olevan paljon palamatonta kamaa.
ootkos tehnyt ventiilien ohivuoto testin....
mitään kummempia ei oo keretty tekemään. Puristukset saisi mitattua maanantaina. täytyy nyt vaa toivoo että ei tarviis alkaa kantta nostelemaan poies...

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » La Heinäkuu 17. 14:24:22 2004

Ennen lisäilmaluistin puhdistamista kierrokset olivat noin 1500rpm tyhjäkäynnillä. nyt puhdistamisen jälkeen kierrokset seilaavat aikalailla kun kaasun löysää kokonaan. käy jopa alle 500rpm:ssä.. ja nousee taas siihen tonnin pintaan.. sitä seilausta on kotvasen ja sitten se pikkuhiljaa asettuu ja kierrokset jää siihen tonnin pintaan.

voisiko tuo aiheuttua jostain samasta ongelmasta jonka takia päästötkin ovat korkealla..?

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » La Heinäkuu 17. 18:14:27 2004

Kaasuläpän asentoanturi aiheuttaa DOHC-koneessa usein tyhjäkäyntiongelmia varsinkin jos anturi on vielä vanha pyöreällä liittimellä oleva. Vaikuttaa myös koko koneen toimintaan ja päästöarvoihin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ti Heinäkuu 20. 19:18:00 2004

tilannepäivitystä..

lambdalle ei tuu virtaa ollenkaan... sillähän pitäisi olla sulakekkin? muta sillä paikalla millä sen pitäisi olla.. se ei ole :shock:

edit: joku sen lambdan on joskus vaihtanut.. piuhat on liitelty aika kotitekoisen näköisesti...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 20. 20:53:59 2004

Käsittääkseni lamda-anturi antaa itse ulos jännitettä, jotain 1 voltin kummallakin puolella. Se on sen lämmitettävän anturin vastuksen sulake jos sillä joku sulake on. Ei pitäis vaikuttaa muuten paitsi että lämmitettävä anturi alkaa toimia aiemmin, kuin tavallinen ei lämmitettävä, joka lämpiää ainoastaan pakokaasujen vaikutuksesta. Kylmänä oleva lamda-anturihan ei toimi, ainakaan oikein.

Korjatkaa jos olen väärässä
Jäsen #606

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 20. 20:59:15 2004

Näin on , lämmitys tarvii virtaa. Muuten toimii ilman minkäänlaista jännitettä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Heinäkuu 20. 21:02:12 2004

siipicossu kirjoitti:Näin on , lämmitys tarvii virtaa. Muuten toimii ilman minkäänlaista jännitettä.
Mutta nuo kotikutoiset liitokset saattaa silti tehdä tepposet.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ke Heinäkuu 21. 17:09:19 2004

lisää tilannepäivitystä:

-lambda toimii, antaa noin 850mV

-entisen omistajan laittamat tulpat vaihdettu uusiin. entisissä kärkiväli 1.2mm (nyt 0.8mm) ja yksi olisi lähtenyt irti sormilla pyörittämällä.

-huomio: bensanpaineen säätimen alipaineletkun kun irroittaa käynti paranee huomattavasti.. jos letku kiinni niin auto käy vähän aaltoilemalla?
voisiko säädin olla paskanen tms ?

-kaasuläpän asentoanturi puhdistettu, vielä mittausta vailla..

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Heinäkuu 21. 20:47:59 2004

FroZ kirjoitti:tilannepäivitystä..

lambdalle ei tuu virtaa ollenkaan... sillähän pitäisi olla sulakekkin? muta sillä paikalla millä sen pitäisi olla.. se ei ole :shock:

edit: joku sen lambdan on joskus vaihtanut.. piuhat on liitelty aika kotitekoisen näköisesti...
Kannattaa katsoa, että lambdan piuhat ei ole juotettu, vaan tehty puristusliitoksella.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ke Heinäkuu 21. 20:59:55 2004

Hartza kirjoitti: Kannattaa katsoa, että lambdan piuhat ei ole juotettu, vaan tehty puristusliitoksella.
lambda toimii ihan ok nyt... mitäs tuo juottaminen aiheuttaa ? lisä vastusta ?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Heinäkuu 21. 21:07:44 2004

Kuumetessa irtoaa. Tinalla kun on alhainen sulamispiste.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Heinäkuu 21. 21:57:39 2004

FroZ kirjoitti:-huomio: bensanpaineen säätimen alipaineletkun kun irroittaa käynti paranee huomattavasti.. jos letku kiinni niin auto käy vähän aaltoilemalla?
voisiko säädin olla paskanen tms ?
Vaikuttaisi että b-paineet olis persiillään, jos noin tekee.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ke Heinäkuu 21. 22:12:32 2004

PasiZ kirjoitti:
FroZ kirjoitti:-huomio: bensanpaineen säätimen alipaineletkun kun irroittaa käynti paranee huomattavasti.. jos letku kiinni niin auto käy vähän aaltoilemalla?
voisiko säädin olla paskanen tms ?
Vaikuttaisi että b-paineet olis persiillään, jos noin tekee.
voikos paineita säätää siitä päällä olevasta kuusiokoloruuvista ?

ilmeisesti ?

kuuluisiko ruuvinpäällä olla joku sinetti ? itselläni ei ainakaan mitään siinä ole.. muistelin vaan että jossain olisi sellaista juttua ollut...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 22. 2:20:18 2004

FroZ kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
FroZ kirjoitti:-huomio: bensanpaineen säätimen alipaineletkun kun irroittaa käynti paranee huomattavasti.. jos letku kiinni niin auto käy vähän aaltoilemalla?
voisiko säädin olla paskanen tms ?
Vaikuttaisi että b-paineet olis persiillään, jos noin tekee.
voikos paineita säätää siitä päällä olevasta kuusiokoloruuvista ?

ilmeisesti ?

kuuluisiko ruuvinpäällä olla joku sinetti ? itselläni ei ainakaan mitään siinä ole.. muistelin vaan että jossain olisi sellaista juttua ollut...
Siitä voi nimenomaan säätää, ja sinetti siinä alunperin on.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Pe Heinäkuu 23. 13:20:41 2004

paljonko boxilta pitäisi tulla jännitettä lambdalle (singnaali ja singnaali maa piuhoille eli musta ja harmaa johto) boxissa nastat 29 ja 49.... jos joku viitsisi käydä mittaamassa niin tietäisi että alkaako ettimään uutta boxia :?

itsellä tuli 4.5V ja 3.8V ulos boxista... lämmitysvastukselle tuli 12V

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Pe Heinäkuu 23. 19:11:54 2004

Eli eli.. uuden autodatan tutkiminen varmisti että boksista ei pitäisi tulla lambdalle mitään jännitettä... muutenkuin lämmitysvastukselle.

pinniin 29 pitäisi tulla inputtia 0.1-0.9V
ja pinni 49 on 0V

eli taitaap mennä uuden boksin ettimiseks...

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » La Heinäkuu 24. 12:08:38 2004

PasiZ kirjoitti:
FroZ kirjoitti:
PasiZ kirjoitti: Vaikuttaisi että b-paineet olis persiillään, jos noin tekee.
voikos paineita säätää siitä päällä olevasta kuusiokoloruuvista ?

ilmeisesti ?

kuuluisiko ruuvinpäällä olla joku sinetti ? itselläni ei ainakaan mitään siinä ole.. muistelin vaan että jossain olisi sellaista juttua ollut...
Siitä voi nimenomaan säätää, ja sinetti siinä alunperin on.

Tuli sellanen mieleen että jos se sinetti on veks niin olisko joku edellinen
asentaja vaan ruuvaillu bensanpaineet korkeemmalle lisätehojen toivossa.

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » La Heinäkuu 24. 17:15:14 2004

RS2600 kirjoitti: Tuli sellanen mieleen että jos se sinetti on veks niin olisko joku edellinen
asentaja vaan ruuvaillu bensanpaineet korkeemmalle lisätehojen toivossa.
täysin mahdollista...mutta voiko pelkät b-paineet vaikuttaa noin paljon päästöarvoihin ? fordilla tuumasivat että olisi joku "isompi" vika ja tuo ehkä vaan siinä sivussa.


mut mut.. tänään mittailin toisen sierran boksista samat navat mistä oli jo aiemmin puhetta... ja myös niistä tuli jännitettä pihalle... ja kyseessä on kuitenkin ihan toimiva peli... aika mystistä.. autodatan mukaan niistä ei pitäisi tulla mitään ulos.. foodin huoltomiehen mukaan toisesta piuhasta noin 0.5v ja toisesta se 4.5V tms.. kaksi autoo nyt mitattu joista tulee kummastakin yli 3V.... hyvä alkaa tekee johtopäätöksiä näiden perusteella :lol:

jospa joku viittisi mitata toimivasta autostaan maatavasten mitä tulee lambdan singnaali ja singnaali maa piuhoihin.. eli musta ja harmaa..

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » La Heinäkuu 24. 20:24:46 2004

FroZ kirjoitti:
RS2600 kirjoitti: Tuli sellanen mieleen että jos se sinetti on veks niin olisko joku edellinen
asentaja vaan ruuvaillu bensanpaineet korkeemmalle lisätehojen toivossa.
täysin mahdollista...mutta voiko pelkät b-paineet vaikuttaa noin paljon päästöarvoihin ? fordilla tuumasivat että olisi joku "isompi" vika ja tuo ehkä vaan siinä sivussa.


mut mut.. tänään mittailin toisen sierran boksista samat navat mistä oli jo aiemmin puhetta... ja myös niistä tuli jännitettä pihalle... ja kyseessä on kuitenkin ihan toimiva peli... aika mystistä.. autodatan mukaan niistä ei pitäisi tulla mitään ulos.. foodin huoltomiehen mukaan toisesta piuhasta noin 0.5v ja toisesta se 4.5V tms.. kaksi autoo nyt mitattu joista tulee kummastakin yli 3V.... hyvä alkaa tekee johtopäätöksiä näiden perusteella :lol:

jospa joku viittisi mitata toimivasta autostaan maatavasten mitä tulee lambdan singnaali ja singnaali maa piuhoihin.. eli musta ja harmaa..
bpaineilla saa arvot v**uralleen...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ma Heinäkuu 26. 19:03:03 2004

ja tarina jatkuu....

tänään tuli testattua "toimivasta" sierrasta ruiskuboksia omaan autoon. mutta kun sen tökkää omaan autooni paikalleen alkaa tulee samanlaisia arvoja kuin omallakin boksilla... eli mikään ei muuttunut.. tyhjäkäynti seilaa jne..

puristukset mitataan vkonloppuna kun on vihdoin ja viimein sopiva (pitkä) puristuspaine mittari... vkonloppuna täytyy myös testata eri autosta kaasuläppäkotelo + asentoanturi ja bensanpaineen säädin...

auto oli taas kiinni päästömittarissa ja bansanpaineitakin ruuvailtiin jne.. mutta eipä mikään muuttunut mihinkään suuntaan (mahtaakohan koko säädin olla kunnossa?)

jos ko. asiat ei auta niin täytyy varmaan alkaa tutkimaan että ajoitukset jne on kunnossa... jännä kuitenkin että arvot muuttuivat toisen auton boksissa kun sen tökkäsi omaan autooni kiinni... noh.. tietääpähän että boksi on ainakin kunnossa...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Heinäkuu 26. 21:36:57 2004

FroZ kirjoitti:ja tarina jatkuu....

tänään tuli testattua "toimivasta" sierrasta ruiskuboksia omaan autoon. mutta kun sen tökkää omaan autooni paikalleen alkaa tulee samanlaisia arvoja kuin omallakin boksilla... eli mikään ei muuttunut.. tyhjäkäynti seilaa jne..

puristukset mitataan vkonloppuna kun on vihdoin ja viimein sopiva (pitkä) puristuspaine mittari... vkonloppuna täytyy myös testata eri autosta kaasuläppäkotelo + asentoanturi ja bensanpaineen säädin...

auto oli taas kiinni päästömittarissa ja bansanpaineitakin ruuvailtiin jne.. mutta eipä mikään muuttunut mihinkään suuntaan (mahtaakohan koko säädin olla kunnossa?)

jos ko. asiat ei auta niin täytyy varmaan alkaa tutkimaan että ajoitukset jne on kunnossa... jännä kuitenkin että arvot muuttuivat toisen auton boksissa kun sen tökkäsi omaan autooni kiinni... noh.. tietääpähän että boksi on ainakin kunnossa...
Ihmeellistä ettei b-paine vaikuttaisi arvoihin mitenkään, tuntuisi että säädin on paskana.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 26. 22:19:38 2004

Kyllä pitäisi päästöt muuttua b.painetten mukana
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » La Heinäkuu 31. 13:18:53 2004

nyt on päästöt oikeella tontilla...
mapin vaihdolla rauhottu aaltoilu, käy nyt niin nätisti... ja lambdalle lisä maadotusta + pientä säätöä niin päästötkin on kunnossa..

maanantaina :arrow: katsikonttorille

Vastaa Viestiin