Mikä nenäkeppi ruiskukoneeseen?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Henkku007
Ylläpitäjä

Mikä nenäkeppi ruiskukoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ti Elokuu 17. 23:04:40 2004

Jeps, eli olen kasaamassa uutta konetta, en mitään F1 konetta, uutta vaan kun vanhakin alkaa käydä väljäksi. Lohkona toimii 205 lohko is:n männillä ja f-kangilla. Ylös tulee 1.6litrasen kansi hieman viilailtuna ja isoimmilla venoilla. Bensansyötöstä vastaa is:n efi.

Eli kysymys kuuluu, että millainen nokka tuohon olisi asiallinen? Tehoa pitäisi saada vakioon verrattuna hieman, mutta ei mennä kuitenkaan liiallisuuksiin :D

Ehdotelkaa! :)

Myyntipuolella oli 280asteinen nokka myynnissä, onko liian mietoa tavaraa? Huom. kokemusta ei ole paljoa :)

Joskus myöhemmin on tarkoitus laittaa pientä puhallinta myös kiinni, sitä varten ostan ehkä is:n vakiokannen ja nokan.

EDIT: Ja niitä vanhoja topikkeja ON luettu... Mutta kokemuksia enemmänkin meinasin nyhtää :)

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Elokuu 18. 7:41:02 2004

kadulle 2v/syl ruiskumoottoriin jossa vakioruisku + säädettävä polttoaineenpaine ja tarvittaessa piggyback boxi esim smt 6:


karkeasti 265-285 asteinen nokka (noin 210-230astetta / 1,0mm tai 0.050")

miedompi vetää alempaa ja kierämpi on sporttinen

ford ohc tapauksessa aina uudet keinut + uusi nokka + huolellinen nokan sisäänajo nokkarasvan kanssa + sopivasti jäykemmät jouset (ei liikaa)

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ke Elokuu 18. 8:07:15 2004

Mulla tais olla itellä is sierrassa kent camsin fr31, ja toi kyllä kivasti kierrosherkkyyttä, mutta eikai tosta tehoa juurikaan tullut, muutenkin nokka, peltipakosarja + putkisto yhdistelmä ei antanut kuin 4hp nousua penkissä tehtaan ilmoittamiin vakiolukemiin..

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 18. 17:06:55 2004

Kai se on ajotettu oikein?
Jäsen #606

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Elokuu 18. 19:10:31 2004

olafu kirjoitti:Kai se on ajotettu oikein?
niin mikä? :D Ei mulla ainakaa mitää nokkia vielä oo :D

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 18. 19:55:26 2004

toniwe:a tarkotin.
Jäsen #606

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ke Elokuu 18. 20:17:27 2004

olafu kirjoitti:Kai se on ajotettu oikein?
No auto on jo muutama kuukausi sitten vaihtanut omistajaa, kyllähän ne p&j powerissa sen kattelivat että kohillaan olis ollu. oli kyllä säädettävä nokkapyörä yms, eli aika lähelle oikeaa ainakin saatu. Mutta ei mun ollut tarkotus entisen autoni tehoja niinkään tuoda julki, vaan sanoa että siitä nokasta jonkun verran kierrosherkkyyttä tuli.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Elokuu 18. 22:24:37 2004

Mulla tuli melkeen 20 heppaa pyörätehoa lisää kääntämällä penkissä nokkaa...

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Ke Elokuu 18. 22:47:45 2004

Eli tuo 280asteinen nokka voisi olla ihan ok? Tarkkoja tietoja en oikee vaan saa siitä...

Lainaus:
"Jolta ostin tuon nokan sanoi että 280 astetta ja mittasin nokan paksuuden korkeimmasta kohtaa se oli 36,5mm siitä sitten vertaat vakio nokkaan niin tiedät paljoko on enemmän nostoa ku vakiossa"

Nokistakaan ei oo juu pahemmin kokemusta, selventäkääs? :D

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Elokuu 19. 7:12:32 2004

Virittäjän sääntöjä nokkia koskien, laadittu tuttujen harrastajien ja virittäjien kesken kesken jo 10v sitten eli ennen kuin alettiin myymän osia... :)

1.) älä osta vanhasta hiottua hiottua nokkaa

2.) älä osta käytettyä nokkaa

3.) jos kuitenkin ostat käytetyn nokan katso että mukaan tulee ajoitusohje jonka numero näkyy nokassa tai tutki etukäteen että netistä löytyy valmistajan sivuilta ajoitusohje nokan numerolla

4.) jos nokasta ei ole numeroa ja tietoja voi sillä esim heittää pituutta jos oma piha on tarpeeksi iso

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » To Elokuu 19. 8:22:15 2004

Näin minäkin ymmärsin, että on aika lailla hullua puuhaa ostaa sikaa säkissä... :)

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Elokuu 19. 9:21:54 2004

Henkku007 kirjoitti:Lainaus:
"Jolta ostin tuon nokan sanoi että 280 astetta ja mittasin nokan paksuuden korkeimmasta kohtaa se oli 36,5mm siitä sitten vertaat vakio nokkaan niin tiedät paljoko on enemmän nostoa ku vakiossa"

Nokistakaan ei oo juu pahemmin kokemusta, selventäkääs? :D
Mistäs tiedät että se nokka ei ole hiottu, silloin tuo nosto ei pidä paikkaansa, koska perusympyrä on pienempi.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » La Elokuu 21. 22:11:39 2004

Olen miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:

Kent Cams FR32 = 285/280/108 11,22mm/10,92mm
Kent Cams FR33 = 300/297/105 11,68mm/11,25mm

280/66 Fast Road Slight loss of tractability slight 'off-cam'
Kent: FR32,FR22 power band 2000-6500 std carb/DGAS/DGAV40s 135+
Piper: HR270/2K,HR270 Modified head/4 branch

290/86 Fast Road Loss of tractability 'off-cam' below 2200ish
Kent: FR33,FR1,RL2 power band 2200-7000 40s/45s 150+
Piper: BP285K,HR285K Modified head/4 into 1

Tuon verran löysin googlella. Pitäisi ostaa koko nokkasarja, tulee kalliiksi :)


Toinen juttu mikä piti ottaa esille on tuo mun kansi... Eli seon varmaankin emaxin kansi, mutta sen kanavia on hieman viilailtu, ja ehkä otettu lastua hieman pois. Aijon viedä sen koneistajalle ja kysyä että mitä hän tykkää kannesta.

Eli näettekö te tuon kannen hulluna pullonkaulana? Muistetaan nyt vielä siis että en ole rakentamassa mitään drag racing autoa :D
Onko ne palotilat paljonkin huonommat verrattuna normikanteen? Kun en niitä haluaisi alkaa muokkaamaan, tulee kalliiksi?

http://ex.fi/~henkku/ruisku/kansio3/kuva%20012.jpg

Tuossa näkyy palotila. Taitaa olla e-max?

Onko kellään kokemuksia tästä e-max kannesta?

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » La Elokuu 21. 23:59:15 2004

Cat Cams viritysnokat Ford Pinto 2000 OHC katu ja kireä katu:

Ruiskulle kadulle, sääd. bensanpaine ja mielellään myös piggy back boxi
2280300
INTAKE EXHAUST
clearance [cl] 0.20mm 0.25mm
duration [0.1mm+cl] 265° 271°
duration [1.0mm+cl] 222° 232°
valve lift [cl=0] 9.55mm 10.15mm REQUIRED PARTS
cam lift 6.40mm 6.75mm
peak angle 104° 104° followers: O.E.M.
timing [1.0mm+cl] 6/36° 41/11° retainers: O.E.M.
lift at TDC [cl=0] 1.70mm 2.20mm springs: O.E.M.

Kireä katu / mieto ralli tuplakaasareille tai ruisku + säädettävä moottorinohjaus
2280301
INTAKE EXHAUST
clearance [cl] 0.25mm 0.25mm
duration [0.1mm+cl] 265° 277°
duration [1.0mm+cl] 229° 240°
valve lift [cl=0] 10.30mm 10.95mm REQUIRED PARTS
cam lift 6.75mm 7.15mm
peak angle 105° 105° followers: O.E.M.
timing [1.0mm+cl] 9/40° 47/13° retainers: O.E.M.
lift at TDC [cl=0] 2.10mm 2.55mm springs: O.E.M.
information & important remarks:
# ONLY for dirt track applications and pro street use with adjustable engine management or carburettors

Kireä katu / mieto ralli tuplakaasareille tai ruisku + säädettävä moottorinohjaus
2280347
INTAKE EXHAUST
clearance [cl] 0.25mm 0.25mm
duration [0.1mm+cl] 277° 277°
duration [1.0mm+cl] 240° 240°
valve lift [cl=0] 10.95mm 10.95mm REQUIRED PARTS
cam lift 7.15mm 7.15mm
peak angle 107° 107° followers: O.E.M.
timing [1.0mm+cl] 11/49° 49/11° retainers: O.E.M.
lift at TDC [cl=0] 2.35mm 2.35mm springs: O.E.M.
information & important remarks:
# ONLY for dirt track applications and pro street use with adjustable engine management or carburettors

Cat Cams "sinkku" jäykempiä jousia voi käyttää (voi kierrättää moottoria ylemmäs), kilpakäyttöön suositellaan aina.

Aina uudet seuraajat, lyhennä venttiilit siten että liukupinnan reunaan jää vielä min 0,5mm.

Nokka-akselin sisäänajossa käytettävä nokkarasvaa, laadukasta moottoriöljyä sekä uutta öljynsuodatinta. Nokan sisäänajo käyttäen vaihtelevia kierroksia 2000-3500rpm 10min ajan (ei tyhjäkäyntiä).

Käytä uutta alkuperäistä öljyputkea.

Huom! venttiilinvälys mitataan venttiilin ja seuraajan välistä.
Viimeksi muokannut prostreet, Su Elokuu 22. 0:02:31 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 22. 1:50:31 2004

prostreet kirjoitti:Virittäjän sääntöjä nokkia koskien, laadittu tuttujen harrastajien ja virittäjien kesken kesken jo 10v sitten eli ennen kuin alettiin myymän osia... :)

4.) jos nokasta ei ole numeroa ja tietoja voi sillä esim heittää pituutta jos oma piha on tarpeeksi iso
Samaa olen selittänyt näille stage1,2,3 jne miehille cossujen lastuista. Omaksukaa erityisesti kohta 4)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Su Elokuu 22. 11:31:09 2004

Okei, homman nimi on tämä:

Pelkään, että ostan ensiksi 400-500e nokkasarjan, lyön kiinni ja huomaan että tehonlisäystä ei tule melkeimpä yhtään, kyllähän se vääntö on kivaa, mutta nyt etsitään hieman enemmän tehoa tohon vakiorutkuun :D

Ruiskuboxia en vaiha, on tulossa IS:n b-pumppu mutta sen voi vaihtaa sitten vaikka parempaan. Nokista minulla ei ole mitään hajua, kuten jo mainitsinkin.

Ja nuo kaksi viimeistä (2280301 ja 2280347) tarvitsee säädettävän moottorinohjauksen... Eli ei käy mulle?

Ja tuo ensimmäinen (2280300), onko se taas liian mieto? Paljonkohan tuon tehonlisäys on?

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Su Elokuu 22. 12:13:47 2004

Tuosta Cat Cams listasta näet millaisilla astella 1,0mm / .050" nostolla mitattuna pystyy vielä käyttämään vakioruiskua + bensanpaineen säädintä

eli about 220-230ast menee vielä 2v/syl moottorissa kuin vaihteisto on manuaali

moni 2v/syl moottori pitää pakopainotteisista nokista

---------------------------------------------------------------------------

VINKKEJÄ VIRITYSNOKAN VALINTAAN KADULLE:

-VETOALUE ON PARHAITEN NÄHTÄVISTÄ NOISTA 1,0MM / .050" NOSTOLLA MITATUISTA ASTEISTA

-ADVERTISED ASTEET SUHTEESSA EM ASTEIHIN NÄKEE KARKEASTI KUINKA HYVÄ ON TÄYTÖS, ADVERTISED ASTEITA VÄHÄN SUHTEESSA 1,0MM / .050" ASTEISIIN TUO VÄÄNTÖÄ KESKIREKISTERIIN, VAATII SAMALLA USEIN JÄYKEMPIÄ VENTTIILINJOUSIA

-TYHJÄKÄYNNIN LAATU JA PAKOKAASUPÄÄSTÖJEN MÄÄRÄ ON NÄHTÄVISTÄ PALJONKO VENTTIILIT OVAT AUKI YLÄKUOLOKOHDASSA, SAMOIN MITÄ ENEMMÄN AUKI/YKK SITÄ KRIITTISEMPI PAKO- JA IMUSARJAN MITOITUKSELLE, JOS VAIN VÄHÄN AUKI N 1,0MM/YKK EI ESIM USEIN TARVITA PELTISARJAA LAINKAAN JOS VAKIOSARJA JA -ETUPUTKI OVAT JOUHEAT
VAPAAVIRTAUSPUTKISTOSTA SEN SIJAAN HYÖTYY LÄHES AINA

-ENEMMÄN NOSTOA = YLEENSÄ ENEMMÄN TEHOA JA VÄÄNTÖÄ

-VAKIOIMUSARJALLA VÄLTÄ LIIAN KIREITÄ NOKKIA

-MITÄ ENEMMÄN ASTEITA SITÄ ENEMMÄN GEOMETRISTÄ PURISTUSSUHDETTA TARVITAAN, SIIS VAKIOMÄNNILLÄ VÄLTÄ LIIAN KIREITÄ NOKKIA

--------------------

Nyt siis tutki nokkavalmistajan ilmoittamia 1,0mm / .050" nostolla mitattuja asteita ja pysy alle 230astetta jos vakioruisku´+ bensanpaineen säädin.
Jos nokkavalmistaja ei ilmoita ko arvoja unohda ne nokat.

-------------------

Monipisteruiskuautojen vakiot bensapumput riittävät vakiona yleensä 250-300hv.
Viimeksi muokannut prostreet, Su Elokuu 22. 21:01:52 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Elokuu 22. 12:29:34 2004

Jos haluat tehoa niin heität sen ruiskun helvettiin. sillä emax kannella ja järkevällä nokalla saat konetehoa max n.120hp. Täysin portatulla 1.6 isoventtiilikannella, palotilamuotoiluilla, peltisarjalla ja putkistolla yms. vakioruiskulla dynottu 190nm/136hp. ilman ilmamäärämittaria map anturilla + isommilla suuttimilla + piggypack dynottu 210nm/150hp+ konetehoa. Nokkana cat cams 272/284 11.05/11.68, johon olin helvetin tyytyväinen voiman suhteen. Prostreet tietää mitä mallia vastaa nykyään.

Kansista kannattaa muistaa että tehoero 2.0kaasarin ja ruiskun välillä tulee pääasiassa kanavien paremmasta muotoilusta, eikä itse ruiskusta.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Su Elokuu 22. 13:03:46 2004

Kerrataanpas, tässä on siis tuleva kokoonpäanoni:

-Efi ruisku
-1.6 emax kansi, jossa on isot venttiilit, ehkä otettu lastua pois, aijon viedä koneistajalle, palontilan muokkaus ja porttaus?
-205lohko IS:n männillä ja F-kangilla
-Järkevä nokka
-IS:n bensapumppu (voidaan tarvittaessa vaihtaa isompaan)
-Peltipakosarja + 2.5" martelius (tiedetään että on iso, muttakun halvalla sai)


Eli tuohon sitte nokka, tarkoitus olisi päästä sinne 140heppaan. Tell me, googletan ihan täysiä täs kokoajan :D

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Elokuu 22. 13:32:32 2004

2280301 oli tuon oman nokkani numero. Jos kansi virtaa hyvin, ruttu on kohdallaan ja paketti muutenkin balanssissa niin pääset sinne 130hp+ lukemiin ja moottori säilyy vielä hyvänä ajaa. Muista myös että huipputeho paperilla ei välttämättä kerro juurikaan käytännön suorituskyvystä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » Su Elokuu 22. 13:40:54 2004

Jeps, kiitos! Käyn näyttämässä kantta koneistajalla ja kysyn hänen mielipidettänsä, samalla kysäsen josko hän kattoisi mikä nokka siinä nyt on kiinni, ei sitä ikinä tiedä :D

Ainut mikä nyt vaan hämää niin toi moottorinohjaus, hum... No kait sekin selviää :)

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Su Elokuu 22. 21:46:11 2004

Cat Cams ...301 menee jos puristussuhdetta on nostettu 10-10,5:1 luokkaan ja käytetään bensanpaineen säädintä + mielellään myös piggy back boxia (esim SMT-6) ruiskun muokkaamiseen.

---------------------------------

Jos ilmamäärämittari _ei ole_ läppämallinen sietää ruisku suhteessa hieman enemmän nokkaa.

Vastaa Viestiin