mondeon turbotus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

mondeon turbotus

Viesti Kirjoittaja wili » La Syyskuu 11. 22:52:08 2004

joo elikkä tarkotuksena olisi lähitulevaisuudessa mondeon mk1 hommaaminen..
onko se turbottaminen mahdollista.? kun suurin tehollinen konehan samassa mallisarjassa on tuo 2.5 v6.. ajattelin hommata 2litrasen..
eikös se tuon turbokerotimen perusteella onnistuisi tai lähinnä tuon 2.5 20% tehoylityksen kanssa.? mutta vaatiiko tuo turbotus tosiaan sen VTT:n mittauksen.?

kaikki ohjeet vinkit ja linkit on tervetulleita aiheesta.!

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » La Syyskuu 11. 23:29:13 2004

Vähäpäästönen vaatii virallisen mittauksen, ellei vaihda kokonaan uudemmasta vähäpäästöistä turbotekniikkaa

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Syyskuu 12. 11:39:17 2004

Teksti kopioitu suoraan Pro-Turbon sivuilta:


Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.

Lisätietoja rakennussäädöksistä osoitteesta: www.ake.fi
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Syyskuu 12. 11:52:14 2004

Ja kun mallisarjassa ei ole ollut turbomoottorillista autoa niin kallista on :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vastaa Viestiin