Turbopakosarjan muodosta!

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Turbopakosarjan muodosta!

Viesti Kirjoittaja -Tate- » Ke Lokakuu 27. 11:35:15 2004

Kaipaan hieman apua seuraavanlaisessa ongelmassa. Toimiiko tämän muotoinen/tyylinen pakosarja miten? Tai kannattaako ostaa? Ahtimena on jo Garretin T03/4, mutta pakosarja uupuu.

http://bmwosaa.no-ip.com/pakosarja.jpg
http://bmwosaa.no-ip.com/pakosarja1.jpg


Etukäteen kiittäen, Antti

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Lokakuu 27. 11:44:29 2004

toimii tuo pienemmillä tehoilla varmaan ihan riittävän hyvin,mutta isommilla tehon lisäyksillä rupee kyllä ahdistaan.parhaiten toimii 1.sylinteri kun tuo putki tulee suoraan tohon yhteeseen.nelosen pakokaasuja päin tulee 2.ja3.sylinterien kaasut.
jos pieni teholisäys kyseessä ja halvalla saa ja meinaa tehäkki halvan ratkasun ni ehkä sitten,mut jos mielessä isommat teholisät ni en suosittele.
ja yleensä käy niin et se nälkä kasvaa syödessä :wink:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 27. 11:52:13 2004

Luultavasti sulla on yhtä hyvä kiinni koneessa tällä hetkellä(jos bmw) kääntää sarjan väärinpäin ja tekee lisä laipan niin siinä se on.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tate- » Ke Lokakuu 27. 11:52:55 2004

Joo no siis tehoista sen verran että mihin asti veikkauksia tuon riittävyydestä? Riittääkö 300-350hv?

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tate- » Ke Lokakuu 27. 11:53:45 2004

joo bmw kyseessä :oops:

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Lokakuu 27. 15:25:57 2004

-Tate- kirjoitti:Joo no siis tehoista sen verran että mihin asti veikkauksia tuon riittävyydestä? Riittääkö 300-350hv?
no tuskin :lol: ainakaan sen sun konees ei kestä :cry:

realistinen teho voi olla jotain 100-180 tollasella pulttaa kiinni turbo systeemillä.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tate- » Ke Lokakuu 27. 18:15:51 2004

siis millä helvetin pulttaa turbo kiinni systeemillä? täh.. valaisetko vähän?

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tate- » Ke Lokakuu 27. 18:25:24 2004

ja sähän sen mun koneen kestävyyden parhaiten tiedätkin :lol: :lol:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Lokakuu 27. 19:19:13 2004

Ja pulssipesällä tuo sarja ei sitten toimi kunnolla.
Katso 2WD cossun vakiosarjaa. Jarrutettu +700hv sellaisella.
Tehoalueitahan sitten viime tipassa sarjalla säädetään, vetääkö ylhäältä vai alhaalta...

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tate- » Ke Lokakuu 27. 21:13:23 2004

juuh tuo psarja on unohdetttu jo.. kuhan kyselin miten tollanen sarja voi toimia, koska näyttää aika epäilyttävältä! kiitos vastauksista

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Lokakuu 27. 21:44:38 2004

Ei se sarja nyt niin kovin pahan näköinen ollut, on niitä rujompia tehdassettejä olemassa. Eihän siinä pakosarjassa edes virtaukset eri pytyistä törmäile pahasti toisiinsa vaan suunta on sama. Ei sovi pulssipesälle, mutta kyllä siihen jonkun viipperän voi ripustaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Lokakuu 27. 21:52:33 2004

Mm. muutamissa 2.8i twinturboissa on ollut melko "mielenkiintoinen" ratkaisu: pakosarja on periaatteessa U-lenkki pakokanavalta toiselle ja siinä puolessa välissä reikä ja turbon laippa ylöspäin. Siis pakokaasut törmäävät vastakkain. Kuviakin olisi ko. sarjoista, jos joku viittii laittaa kuvapankkiinsa...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Lokakuu 27. 22:08:01 2004

tällänen se olla pitää 8) 8) http://photobucket.com/albums/v375/timp ... CT0010.jpg

ja kyllä toimii :D
Viimeksi muokannut timppaanen, Ke Lokakuu 27. 22:51:14 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Lokakuu 27. 22:50:13 2004

jouni kirjoitti:Mm. muutamissa 2.8i twinturboissa on ollut melko "mielenkiintoinen" ratkaisu: pakosarja on periaatteessa U-lenkki pakokanavalta toiselle ja siinä puolessa välissä reikä ja turbon laippa ylöspäin. Siis pakokaasut törmäävät vastakkain. Kuviakin olisi ko. sarjoista, jos joku viittii laittaa kuvapankkiinsa...
mä voin laittaa mun kuvapankkiin..lähetä kuvat mulle s-postitse,(peter.malmstrom@kolumbus.fi)
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » To Lokakuu 28. 2:45:21 2004

timppaanen kirjoitti:tällänen se olla pitää 8) 8) http://photobucket.com/albums/v375/timp ... CT0010.jpg

ja kyllä toimii :D
Hyi, Taunuksen ruma pakosarja! :shock:
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Lokakuu 28. 6:38:02 2004

Täällä kun aina kysytää, että toimiiko tämä ja tämä rimpula ja jos vastaa, ettei niin alkaa kauhee vääntö "et kyllä se toimii blabla...". Kerran heitin siihen, että toimiihan taukkarin vakiosarjakin, mutta miten hyvin.... No nyt timppaanen saa näyttää miten hyvin toimii. Pian pulttaillaan cossuihin taukkarin sarjoja :D
Tässähän se menee...

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Lokakuu 28. 10:26:08 2004

Jahman kirjoitti:Täällä kun aina kysytää, että toimiiko tämä ja tämä rimpula ja jos vastaa, ettei niin alkaa kauhee vääntö "et kyllä se toimii blabla...". Kerran heitin siihen, että toimiihan taukkarin vakiosarjakin, mutta miten hyvin.... No nyt timppaanen saa näyttää miten hyvin toimii. Pian pulttaillaan cossuihin taukkarin sarjoja :D
ohan toi toiminu hyvin/huonosti jo vuoden verran :D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Lokakuu 28. 14:52:19 2004

no nii eli nyt olis kuva tosta jounin mainitsemasta virityksestä mitä on käytetty 2.8i Twin turboissa..ja onhan se kyl kieltämättä aika mielenkiintoinen ratkaisu.. :)
*Kuva*
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Lokakuu 28. 18:00:56 2004

jesus48 kirjoitti:no nii eli nyt olis kuva tosta jounin mainitsemasta virityksestä mitä on käytetty 2.8i Twin turboissa..ja onhan se kyl kieltämättä aika mielenkiintoinen ratkaisu.. :)
*Kuva*
EI !!! OI!OI! HAPPEA!! ,eh. :shock: aika "toimivan" näköinen.. :roll: itse kyllä tekisin kokojaan päin virtaavikisi parilla lisämutkalla.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 28. 18:44:48 2004

puuhapete: ei kai vaan tullut stokkaturbon pakosarjat mieleen?
Eli 2xlaippa-2xputkenpätkä-poikkiputki-pystyputki-turbonlaippa. Kaikki mutkat 90 asteisia...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Marraskuu 3. 8:23:59 2004

Siinäpä ilmeisesti 2.8 turbo Caprin pakosarja...

http://www.suomencaprit.com/Kuvia/muuta/1092601333.JPG
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 3. 16:49:07 2004

jouni kirjoitti:Siinäpä ilmeisesti 2.8 turbo Caprin pakosarja...

http://www.suomencaprit.com/Kuvia/muuta/1092601333.JPG
On.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tate- » Ke Marraskuu 3. 21:58:14 2004

Aika karun näkösiä, mutta kai nuokin sitten jotenkin toimii :!: :?:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 3. 22:23:32 2004

On melko karua jälkeä, mutta pitää muistaa että ovat yli20v vanhoja. Ja perustuu tuokin sarja liki 30v vanhaan M. Mayn turbosarjaan. Tutulla on Granadassa kiinni orkkis May -sarja joka toimi tuon 2,8 kaasariturbo -Caprinsetin pohjana
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Marraskuu 3. 23:16:41 2004

Eräs täällä jo viittasikin tähän.
Lue TÄMÄ ja huolella ennenkuin vastaat. Kiinnitä kohtaan 3 huomiota.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Joulukuu 4. 22:10:39 2004

Lisätään tänne vanhaan aiheeseen.
Pakosarja
Mitä saavutetaan tuolla kollektorin jälkeen olevalla "suoralla" vai vastaanko jo itse.Eli virtausnopeutta saadaan lisättyä supistamalla sarjan loppua kohden kuristamalla->yli suuri pakopuoli heräämään aikaisemmin.
Vastaavaa sarjaa on näkynyt käytettävän wrc kalustossa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Su Joulukuu 5. 21:45:46 2004

Kyllähän se muutenkin supistuu siinä kollektorissa kun neljä 42mm putkee supistuu yhteen tai kahteen pieneen reikään... :roll:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Joulukuu 5. 22:30:58 2004

Siitä se sitten ensimmäisenä alkaa ahdistaa jos jostain.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin