kansipahvista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Tammikuu 12. 20:35:13 2005

rs11 kirjoitti:juupa,mä en vaan oikeen vieläkään tiedä kumpi voitti,termari vai ei termari :?
Termari paikolleen, mars mars! :lol:

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Tammikuu 12. 20:38:10 2005

rs11 kirjoitti:juupa,mä en vaan oikeen vieläkään tiedä kumpi voitti,termari vai ei termari :?
Termari pois jos haluut lämmöt alas 8)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 20:49:20 2005

Niin ainakin tää testitulos oli selkeä kun lisättiin termostaatti ylikuumenevaan järjestelmään:
What happened: Toimintalämpötila nousi kaikissa testitilanteissa. Tämä kertoi meille että virtausnopeuden rajoittaminen ei ollut hyödyllistä vaan suuremman virtauksen aikaansaaminen olisi hyödyllistä.Termostaatti poistettiin lopputestauksen ajaksi
Cosworth 4x4 -90

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Tammikuu 12. 21:03:45 2005

Puuhapetri kirjoitti:Niin ainakin tää testitulos oli selkeä kun lisättiin termostaatti ylikuumenevaan järjestelmään:
What happened: Toimintalämpötila nousi kaikissa testitilanteissa. Tämä kertoi meille että virtausnopeuden rajoittaminen ei ollut hyödyllistä vaan suuremman virtauksen aikaansaaminen olisi hyödyllistä.Termostaatti poistettiin lopputestauksen ajaksi
Sum summarum.. jäähdyttimen koko ratkaisee. (koolla siis on sittenkin väliä) :lol:

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 21:46:16 2005

joo on se vaan kumma että ei muka cosan jäähy riitä vaikka niin monella käytössä tosi tehokkaissakin paketeissa.
eli koneen kasaus vaiheessa teen ne lisäreijät kansipahviin ja jos lämpöongelmia edelleen kokeilen termarin poistamisen(kun nyt siinä cosan termari kiinni)seuraavaksi jollei auta,vois ostaa sen tehokkaamman vesipumpun.
jollei sekään auta ni v...tu laitetaan kuorma-auton syyläri nokalle,ni eikös jo p...le rupee pysyyn motti kylmänä :lol:

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 21:58:47 2005

rs11 kirjoitti:joo on se vaan kumma että ei muka cosan jäähy riitä vaikka niin monella käytössä tosi tehokkaissakin paketeissa.
eli koneen kasaus vaiheessa teen ne lisäreijät kansipahviin ja jos lämpöongelmia edelleen kokeilen termarin poistamisen(kun nyt siinä cosan termari kiinni)seuraavaksi jollei auta,vois ostaa sen tehokkaamman vesipumpun.
jollei sekään auta ni v...tu laitetaan kuorma-auton syyläri nokalle,ni eikös jo p...le rupee pysyyn motti kylmänä :lol:
Kuvista tiirailessa sullei taida olla vesikiertoo tossa burbossa. Mulla kävi viime keväänä niin hassusti että jumitti termari puolittain auki ja kansitiiviste poksahti(hekoheko). Tyhjäkäynnillä rupes poriseen ja pukkas kuplaa pirusti turbon vesilähdöstä paisuntasäiliöön ja sitten pöllähti.Eli siitä varmasti tietää että on lämpöö liikaa kun rupee kupliin paisarissa.Tarkista piruuttaan jollain toisella mittarilla/anturilla oikeet lämmöt
Cosworth 4x4 -90

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 22:47:46 2005

juu ei oo turbossa vesikiertoo.ni meinasit et ei kiertäny vettä tarpeeksi ku ei ollu kunnolla auki tuo termari.ei paisuntasäiliöön mielestäni kuplia oo tullu. joo lämmöt tarvii jollain muulla anturilla/mittarilla tarkistaa.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Tammikuu 13. 0:10:31 2005

joo, vaikka itse vedenvirtauksesta ja sen vaikutuksesta lämpöön ollaankin kahtamieltä, niin jokatapauksessa oikea askel mielestäni on termarin laitto paikalleen, ja jos lämpöongelmia vielä niin tehokkaampi syyläri.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » To Tammikuu 13. 13:38:49 2005

termari paikalleen on järkevin tapa. Moottori kuluu vähemmän kun termari ON paikallaan -> lämpenen nopeammin käyttölämpöönsä.
Vika voi olla muuallakin kuin pelkästään jäähdydtysjärjestelmässä ?

En vielä suostu nielemään puuhapetrin perustelua termarin vaikutuksesta paineeseen :D

SE pieni reikä termarin ohi vedenkierrolla niin sekin hidastaa riitävästi paineentasoittumista.

Mutta tarkoitin että ilmiönä se on tavallinen, mutta ongelma aiheittajana harvinainen.
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Tammikuu 13. 14:53:14 2005

Tuossa tänhetkisessä koneessa ei ollut termaria ostettaessa ja lämmöt pysyi puolessa välissä asteikkoa hesan ruuhkassakin,ainut että ne nousi hitaasti ja matkaajossa tippuivat alarajaa=puhalti viileää sisälle.
Laitoin paikalle 92 ast. termarin ja nyt lämmöt nousee nopeasti asteikon puoleen väliin ja pysyvät siinä kokoajan=lämmintä tulee sisälle matka-ajossakin.
Tosin tuossa ei ole ollut missään vaiheessa lämpöongelmia vaikka hieman laihanpuoleisellakin seoksella ajellut.Mitään kovempaa rääkkiä en ole koneelle antanut kun ei ole sen tarkempaa tietoa mitä siellä koneessa on sisällä varmuudella(8,5:1->puhallin+is ruisku).Kiinni vakio is kenno keulalla.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » To Tammikuu 13. 16:04:36 2005

no nyt tuli oikeen käytännön kokemusta tuosta.en sitten tiedä mistä syystä toi mun kone kuumenee,mut muistatko millanen kannen tiiviste sulla on cosan ilmeisesti,mutta ku niitäki on hiukan erilaisia>ainaki sillai et toisissa on molemmilla sivuilla vesikierrot ja toisissa kuten mulla on vaan toisella puollella(ne joissa molemmilla puolilla niin ne imusarjan puoleiset on jotain 6mm)mut sanovat,että niistä jo vesi menee hyvin.
voihan olla ettei tällä uudella setillä edes tuu ongelmia,mutta aattelin et nyt on hyvä varmistella kaikki siihen liittyvä.

kuitjus
Viestit: 2
Liittynyt: To Helmikuu 20. 18:00:14 2003
Paikkakunta: Nokia

Re: kansipahvista

Viesti Kirjoittaja kuitjus » Su Tammikuu 16. 21:38:28 2005

[quote="rs11"]tossa kattelin tota vanhaa cosan victor reinz pahvia ja kuvia cosan kannesta ja sitten 8-vena kannesta ja tulin siihen tulokseen et cosan kannessa vesireikiä pakosarjan puolella ja 8.venasessa imusarjan puolella.

Cosan pahvia en ole nähnyt, mutta vakiopahvissahan on pakosarjan puolella 4 kpl 9mm reikää ja imupuolella 4 kpl 4mm reikää ,joten mihinkä pahviin vertasit.
Reijäthän ovat juuri oikein , pakopuolella isot reijät ja imulla pienet . Pumppuhan imee syylarin kautta kannesta kun termari on auki.
Plokin ja kannen välinen päävesivirtahan kulkee kannen takapäädyssä olevan 2 ison neliskanttireiän kautta.
Itse olen kolmessa koneessa käyttänyt vakiopahvia ilman ongelmia
Kylläkin 12.5 pulteilla ja 12kp kiristyksellä

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Re: kansipahvista

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Tammikuu 16. 21:55:09 2005

kuitjus kirjoitti:
rs11 kirjoitti:tossa kattelin tota vanhaa cosan victor reinz pahvia ja kuvia cosan kannesta ja sitten 8-vena kannesta ja tulin siihen tulokseen et cosan kannessa vesireikiä pakosarjan puolella ja 8.venasessa imusarjan puolella.

Cosan pahvia en ole nähnyt, mutta vakiopahvissahan on pakosarjan puolella 4 kpl 9mm reikää ja imupuolella 4 kpl 4mm reikää ,joten mihinkä pahviin vertasit.
Reijäthän ovat juuri oikein , pakopuolella isot reijät ja imulla pienet . Pumppuhan imee syylarin kautta kannesta kun termari on auki.
Plokin ja kannen välinen päävesivirtahan kulkee kannen takapäädyssä olevan 2 ison neliskanttireiän kautta.
Itse olen kolmessa koneessa käyttänyt vakiopahvia ilman ongelmia
Kylläkin 12.5 pulteilla ja 12kp kiristyksellä
aivan eli cosan yb 1261 pahvissa(victor reinz) on reijät(isot) vain pakopuolella ja imupuolella ei olleenkaan eli sen takia rupesin epäileen et lämpöongelmat vois johtua siitä>teen uuteen pahviin noi pienet reijät imupuolelle.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Tammikuu 17. 17:07:07 2005

Mitens toi vesijäähdytteinen Turbo, kun jotku väittävät että siitä jäähdytyksestä on melkeinpä enemmän harmia kuin hyötyä?
Lisää jäähdyttimelle töitä, mutta ahtimelle ei paljonkaan väliä onko vesijäähdytys vai ei.
Entäs vaikutus öljynlämpöihin? :?
Onko puuhapetellä kokemuksia?

Over Head Man
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinäkuu 25. 0:24:01 2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Over Head Man » Ti Tammikuu 18. 16:08:45 2005

ohc kirjoitti:
rs11 kirjoitti:juupa,mä en vaan oikeen vieläkään tiedä kumpi voitti,termari vai ei termari :?
Termari pois jos haluut lämmöt alas 8)
Termarin tehtävä on myös pitää jäähdytyskierto paineessa välillä vesipumppu-termari ettei sinne jää ilmakuplia ja että vesi koskee kaikkiin pintoihin (kanavat täynnä nestettä). Jos poistat termarin, etkä lisää minkäänlaista supistinta sen tilalle, niin neste ei yllä kannessa kanavien yläpintoihin ja tulee kuuma. Pitääkö piirtää?

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 18. 17:57:06 2005

Piirrettävä noi näköjään on. Heti topicin alkumetreillä tuli oikeeta tietoa.
Paineistetun veden kiehuntapiste on myös korkeampi, toki paisuntasäiliön korkki määrää paineen määrän.
Termari veks ja kovaa vetoo cosalla, tiedän mistä ulos litkut tulee.

Ps. Ja cossuissa sitä turbon vesikiertoa EI SAA TUKKIA vaan on johdettava paisuntasäiliöön, muistatko Cosesc mun cosan :)

Vastaa Viestiin