Kytkimestä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Maaliskuu 8. 9:44:55 2005

Eli koneremontin yhteydessä vaihdoin S.A.F.F.A.n 6-lapasen jousitetun sintterilevyn ja jäykemmän asetelman. Ongelma on se että liikkeelle lähdössä tuppaa ravistelemaan aika pahasti. Eli mistä vois tollanen johtua? Ja onko ihan normaalia? Ensimmäiset lähdöt sujuvat aina ihan hyvin ilman ravistusta mutta vähän ajan päästä alkaa liikkeelle lähdöissä tuo ravistus. Ja toinen asia on se että kytkin ottaa ihan ylhäältä mutta vaikka sen painais ihan pohjaan ja vaihtelee vaihteita niin ne ei mene ihan puhtaasti sisään vaan tuntuu että kytkin ei olis kunnolla pohjassa.
Toyota Supra TT

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Maaliskuu 8. 10:21:18 2005

Ravistelu voi johtua huonosti tehdystä keskityksestä, vastinpintojen epätasaisuudesta...

Vaihda kytkinpolkimen juuressa oleva säätösysteemi uuteen. Ovat usein hajalla.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Maaliskuu 8. 11:24:55 2005

ckolli kirjoitti:Ravistelu voi johtua huonosti tehdystä keskityksestä, vastinpintojen epätasaisuudesta...

Vaihda kytkinpolkimen juuressa oleva säätösysteemi uuteen. Ovat usein hajalla.
No siis joku epätasapaino tuli mullekin ekana mieleen, mutta kun sitä ei heti tapahdu sitä ravistusta. Esim. pistät auton käyntiin pitkästä aikaa, annat käydä lämpöseks ym. ja kun lähtee peruuttelemaan pihasta pois niin antaa luistattaa ja ei ravista yhtään.. Ravistus alkaa vasta muutaman kilometrin ajon päästä..

Voiko se säätösysteemi antaa periks? Meinaan ku se ottaa kuitenkin ihan ylhäällä se kytkin..
Toyota Supra TT

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Maaliskuu 8. 12:54:52 2005

Saattaa johtua siitäkin. Tsekkaa ensin se säätösydeemi ellei jollain ole parempaa ideaa.
Huom: Sintteriä ei sitten kannata pahemmin "luistatella" vaikka se saffa vakiolta tuntuukin.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Maaliskuu 8. 14:37:57 2005

Joo oon kyllä välttäny sitä luistattamista. Tarkotin vaan äsken tolla luistattamisella sitä ettei tarvii rykästä sitä poljinta ylös vaan pääsee lähtemään suht.koht. normaalisti.. Täytyy tutkia se säätöhommeli sieltä ja kattoo onks se kunnossa..
Toyota Supra TT

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Maaliskuu 8. 15:16:05 2005

Pitäisi varmaan tehdä siitä säädöstä manuaalinen niin toimii paremmin.
Se säätö on vähän tyhmästi tehty koska se löysää vaijerin kun polkimen päästää yläasentoon.
Mulla on kans jäykempi asetelma ja välillä ei tahdo saada vaihteita päälle.
Tuntuu että jostain antaa periksi.
Itse laitoin siihen uraan jossa vaijeri menee niin pneumatiikka putkea palan että vaijeri kulkisi hieman ylempää.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Maaliskuu 8. 17:53:01 2005

Mulla ravistaa saffa kanssa aika rajusti. Se siis nappaa luistaa nappaa luistaa nappaa... jatkuvasti. Tätä se tekee silloin kun kytkintä on nostamassa liian pienillä kierroksilla tai sitten kun vaan vääntö kasvaa liian suureksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Maaliskuu 8. 18:00:55 2005

JesseT kirjoitti:Mulla ravistaa saffa kanssa aika rajusti. Se siis nappaa luistaa nappaa luistaa nappaa... jatkuvasti. Tätä se tekee silloin kun kytkintä on nostamassa liian pienillä kierroksilla tai sitten kun vaan vääntö kasvaa liian suureksi.
Se tekee mulla juurikin tota luistaa nappaa luistaa nappaa.. eikä vaikuta kierrokset eikä kuorma..
Toyota Supra TT

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Maaliskuu 10. 10:24:28 2005

Hena kirjoitti: No siis joku epätasapaino tuli mullekin ekana mieleen, mutta kun sitä ei heti tapahdu sitä ravistusta. Esim. pistät auton käyntiin pitkästä aikaa, annat käydä lämpöseks ym. ja kun lähtee peruuttelemaan pihasta pois niin antaa luistattaa ja ei ravista yhtään.. Ravistus alkaa vasta muutaman kilometrin ajon päästä..

Voiko se säätösysteemi antaa periks? Meinaan ku se ottaa kuitenkin ihan ylhäällä se kytkin..
90% varmuudella (kokemusta) väitän tuon johtuvan väljästä laatikon vetoakselin laakerista (lue pääakseli)...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Maaliskuu 10. 10:40:42 2005

Saattaa olla monen asian yhteisvaikutusta.

Sintteriin kun vaihdetaan on ensiarvoisen tärkeää että vastinpinnat on sorvatut ja suorat. Huom! Sorvaus vauhtipyörälle vaikka olisi suora.

Itsellä 2wd cosan vauhtipyörässä oli sinistymien (3kpl) myötä kohoumaa hieman ja vaihdoin suosiolla toiseen vauhtipyörään.
4wd:n vauhtipyörässä harvemmin moista ongelmaa on, koska siellä on limppua takana enemmän. Sinistymät mulla oli juuri siinä kohdassa missä vähiten materiaali on vähiten.
Vakio (uusi) paineasetelma mulla oli ja kesti +400hv ja +500Nm.

Mulla oli saffassa sitä ongelmaa, että jos auto oli ollut paikallaan sammutettuna niin kytkin ei ikäänkuin irrottanut heti, vaan piti startata vapaalla jonka jälken homma toimi.
Muut luisto-ongelmat joita oli (ei minulla) johtuivat vaijerin automaattisäädöstä joka ei toiminut kunnolla.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Maaliskuu 10. 11:58:16 2005

Toi limppu ilmeisesti vähän vetelee,kun käy kuumana. Oma oli poisotettaessa sininen ja sorvattua sitä ei normaali terällä oikein saanut. Piti laittaa hiontakivi persmirkeliin ja se sorviin kiinni,että saatiin pinta tasaiseksi.Nyt kuitenkin ensimmäisten koeajojen perusteella näyttäis toimivan hyvin ja kytkässä hyvät pidot.Kytkimenä Ap Racingin jäykempi asetelma ja massalevy.
#446

Vastaa Viestiin