Jarrusatulan asennusrasva?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Jarrusatulan asennusrasva?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Maaliskuu 16. 17:27:37 2005

Oon huoltamassa noita perinteisiä M16 satuloita, mutta millä rasvalla kokoessani avitan männät pesiinsä? Onko siihen joku ihan oma tahnansa? Mitä sinne ei saa pistää? On kaikki uudet kumit ja tiivisteet.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

FOMOCO
Viestit: 1276
Liittynyt: To Tammikuu 2. 17:31:07 2003
Paikkakunta: Ylikiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FOMOCO » Ke Maaliskuu 16. 17:39:10 2005

Jarrusylinterirasvaa, löytyy biltemastakin.
- Escort Mk1-72 - Escort Mk2-76 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2-79 - Escort Mk2 Gr.F - Sierra 2.0 3d-86 (EX) - 2kpl Sierra 3d - Kawasaki KX250 -06 - Jäsen 412 -

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ke Maaliskuu 16. 21:15:41 2005

Tunnetaan myös alan liikkeissä nimellä jarruvaseliini..

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

jarrut

Viesti Kirjoittaja Ari » Ke Maaliskuu 16. 21:53:51 2005

Ratsastan jonkinverran aiheella. Jarrupäivytystä tehdessä otin vanhat yksimäntäsatulat irti ja molemmista satuloista oli pölysuojat pullahtaneet paikoiltaan. Niillä on kunnostuksen jälkeen ajettu 20000km, tosin paljon radalla.

Tuumailin että onko syynä juuri tuo rasva jota asennuksissa käytin, kova kuumuus vai Motonetin "laadukkaat" varaosat.

PowerUp
Ylläpitäjä

Re: jarrut

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ke Maaliskuu 16. 22:53:30 2005

Ari kirjoitti: Ratsastan jonkinverran aiheella. Jarrupäivytystä tehdessä otin vanhat yksimäntäsatulat irti ja molemmista satuloista oli pölysuojat pullahtaneet paikoiltaan. Niillä on kunnostuksen jälkeen ajettu 20000km, tosin paljon radalla.

Tuumailin että onko syynä juuri tuo rasva jota asennuksissa käytin, kova kuumuus vai Motonetin "laadukkaat" varaosat.
Ei se liika rasva ole hyväksi. Itellä häipyi elämäni ensimäisen jarruremontin jälkeen jarrut toiselta puolelta.. Syy.. Rasvaa "vähän" liikaa.. Sitä kun laittaa sivelemällä niihin osiin ja heiluttelee edestakaisin mahdollisuuksien mukaan + voitelee kumit, niin enemmän on hyötyä kuin haittaa..

Kuumuuskaan ei nyt niin vaikuta jarujen kumiosiin.. Jos vaikuttaa kunnolla, niin ne yleensä sulaa :D Nimimerkillä; Kiinnihirttäneellä takajarrulla kiuruvedelle ja takaisin :D Meni yllättäen palat, kumit, ja rumpu vaihtoon..Onni onnettomuudessa, että ei jarrunesteet kiehahtaneet.. Olisi ollut astetta isompi propleema.. Eipä nuo kovin helposti kyllä rummuissa kiehahda, mutta näinkin tiedetään käyneen..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Maaliskuu 16. 23:17:01 2005

Lähinnä mietin että millasia ominaisuuksia siltä rasvalta vaaditaan? Töissä ois impulssinaulaimissa käytettävää voitelurasvaaa, jota laitetaan O-renkaisiin ja pakoläppiin. Kestää hyvin kuumaa, mutta on aika notkeeta ja varmaan häviäisi aikanaan. Eli tarviiko ton rasvan olla sielä aina voitelemassa, vaiko vaan asennusta helpottamassa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ke Maaliskuu 16. 23:43:30 2005

MouTine kirjoitti:Lähinnä mietin että millasia ominaisuuksia siltä rasvalta vaaditaan? Töissä ois impulssinaulaimissa käytettävää voitelurasvaaa, jota laitetaan O-renkaisiin ja pakoläppiin. Kestää hyvin kuumaa, mutta on aika notkeeta ja varmaan häviäisi aikanaan. Eli tarviiko ton rasvan olla sielä aina voitelemassa, vaiko vaan asennusta helpottamassa?
Sen rasvan ominaisuuksillahan ei sikäli ole väliä, kunhan ei jäykisty pakkasessa, säilyttää ominaisuutensa myös kuumassa ja ei tuhoa/vaurioita kumiosia. Sinne jarrumännän ja sylinterin seiniin kannattaa laittaa ihan jarrunestettä, samaten kuin siihen sylinterin kumirenkaaseenkin.. Pelaa varman päälle, että ei reagoi jarrunesteen kanssa. Mahdollisuus on pieni, mutta seuraukset sitäkin *it*umaisemmat.

Liukupinnoille satulaan ym. käy ihan tavallinen rasvakin, mutta niillä on *itumaisuuden nimissä ominaisuutena jäykistyä pakkasessa, niin palat kuluu tois-puoleisesti. Tuo impulssinaulaimen rasva voi olla aavistuksen liian ohutta, jos nyt ajattelen sama ainetta jota tarkoitat.. Kumille se käy, mutta siihen liukuminnalle, jossa se satula kelluu, suosittelen kyllä jotakin muuta.. Tuo jarruvaseliini on kyllä ostamisen arvoinen niin toimiipahan varmasti..

Toivottavasti on apua?

Edit; Ja se rasva on suojana korroosiolta, mutta kyllä se helpottaa asennustakin.. Purkaminen on seuraavalla kerralla kivempaa, kun kaikki liikkuu :D

Edit II; Ja ei tarvitse vaihtaa vuoden päästä toista jarrupalaa... :wink:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Maaliskuu 17. 0:03:11 2005

PowerUp! Eii oo pakkasia eikä kelluvia liukupintoja. Kesä Capri ja kaksimäntäinen M16 satula. Eli sama satula joka on Taunuksessa, Escortissa ja Cortinassa. Niin siis meinaat että sitä rasvaa ei tarvi/kannata laittaa siihen tiivisterenkaaseen? Voitelu siis perustuu siihen että jarruneste voitelee sitä käytössä, mutta entäs asennuksessa?

No nyt käteen osu 400g tuubi Sentinel SL-123R punaista vaseliinin kaltaista rasvaa jota poijjaat tuolla Rallysystemssissä laittaa Bilstein iskareiden kanssa runkoputkeen. Tuote seloste lupaa ainakin ihan kaikkea. Ei tapa siittiöitä...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

jarrurasva

Viesti Kirjoittaja Ari » To Maaliskuu 17. 13:28:28 2005

Muistaakseni en rasvaa ylettömästi laittanut. Meneehän se mäntä rasvan kanssa helpommin paikoilleen, menee toki jarrunesteelläkin sivelemällä.

Seuraavalla kerralla en rasvaa pölysuojaa kun ei siitä mitään hyötyäkään ole. Ainoastaan männän kumin ja nyt on laadukkaamat kumiosatkin. ne mitkä putkahti ulos oli pbr-merkkiset ja nyt Ate.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Maaliskuu 17. 16:23:36 2005

Ite "rasvasin" männän jarrunesteellä sekä sylinterin. Hyvin asentu paikoilleen, ei edes tarvinnu työkaluja :wink:
Kumiosat voitelin silikonirasvalla, niin pysyvät ainakin ryhdissään.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 17. 16:48:02 2005

Jotkut rasvat ja öljyt aiheuttavat pölysuojien turopamista siinä määrin että ne pullahtavat paikaltaan. Satulan purettua ei sitä suojaa saa millään enää paikalleen takaisin ikään kuin se olis täysin väärän kokoinen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Maaliskuu 17. 17:20:44 2005

mitään öljyä ei saa laittaa.. esim wd40, crc ja muut ruosteen irrottajat on ehdottomalla EI listalla, turvottaa jarrukumeja ja sitten männät vetää jumii ja jarrut jää laahaamaan, ainoastaan puhdas siliconi tai sitten just se jarruihin tarkoitettu rasva ja pultteihin yms.. kuparitahnaa samoin jarrupalojen päätyihin "liukupintoihin"
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

jarrut

Viesti Kirjoittaja Ari » To Maaliskuu 17. 17:45:31 2005

Noo nii kun ei tässä sairaslomalla flunssaisena muutakaan tekemistä ole, nii pyöritin käsissä noita pölysuojakumeja.

Ate:ssa fordin-logo ostettu kuitenkin AD-varaosaliikkeestä. Kunnollinen terävä olake joka pitää pölysuojan paikoillaan jarrusatulan urassa.

Motonetin pbr:ssä pyöreä olake, luiskahtaa pois paikoiltaan kun jarrupalat liki loppu ja mäntä suht ulkona.



Tämmöstä jos nyt ketään kiinnostaa... kuumehoureisena sänkyyn takas

Vastaa Viestiin