Kytkinvaijerin säätöpyörän nollaaminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

insane
Viestit: 632
Liittynyt: Pe Kesäkuu 20. 23:24:17 2003
Viesti:

Kytkinvaijerin säätöpyörän nollaaminen

Viesti Kirjoittaja insane » Ti Maaliskuu 22. 17:15:50 2005

Escortista meni katkeamaan kytkinvaijeri kesken ajon. Olin normaalisti vaihtamassa vaihdetta kesken ajon kun kuului naps -> vaijeri poikki. Hommasin uuden vaijerin. Vaihdoin vaijerin normaalisti (helppo vaihtaa). Kun olin saanut vaijerin vaihdettua, menin painamaan kytkinpoljinta. Poljin liikkui, mutta ei riittävästi. Eli poljin meni kyllä pohjaan, mutta ei vaikuttanut kytkimen toimintaan mitenkään. Katsoin sitten polkimen päällä olevaa (vihreää) säätöpyörää, joka oli mennyt ns. pohjaan eli viimeiseen asentoon eli vaijeri on löysimmillään nyt, kun kytkinpoljin on pohjassa.

Miten saan tämän pyörän ns. nollattua? eli siihen asentoon, jossa vaijeri on kireimmillään ja säätö ns. normi-asennossa? Paikka on vielä niin ahdaskin että ei montaa kättä mahdu samaan aikaan työskentelemään. :roll:

Siellä on ilmeisesti jonkinlainen jousi joka säätelee pyörän liikkumista?

Ja auto on Escort '94
EX-Escort 2.0 '94 ● Satunnainen työsuhde-Ford ● #653 ●

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ti Maaliskuu 22. 19:47:05 2005

jos se on vähänkään samanlainen kuin sierrassa niin siellä on semmonen lirpake jota nostamalla pyörää saa käännettyä

Ei muutako käsikopelolla se on vähä niinkuin naista rappais paitsi että lipareet on hieman kovempaa materiaalia :lol:
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Maaliskuu 22. 20:04:05 2005

nostat poljinta ylöspäin jalalla.
ja jos ei onnistu niin onkohan sulla oikean mittainen vaijeri
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Maaliskuu 22. 21:02:07 2005

Sen pitäisi säätyä aina kun kytkinpoljin on ylhäällä. Siellä on takana kieleke, jonka pitäisi vapauttaa hammaskaari jousen varaan polkimen yläasennossa. Jos näin ei tapahdu, vaijeri on väärä, kieleke vääntynyt, tai säätömekanismissa on vikaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Maaliskuu 22. 21:12:40 2005

Joissakin Escortin viimeisimmissä malleissa (mk5 mk6 ?) automaattisäätö on korvattu kiinteällä ruuvisäädöllä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

insane
Viestit: 632
Liittynyt: Pe Kesäkuu 20. 23:24:17 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja insane » Ti Maaliskuu 22. 21:44:48 2005

Ongelma saatiin ratkaistua siten, että väännettiin kytkinakselia lattaraudalla ns. kytkin päälle asentoon, jolloin samalla painettiin poljin pohjaan ja nostettiin takaisin ylös, näin saatiin säätö ns. nollattua. Kytkin siis pelittää taas. :)

Vaijeri on oikean mittainen.

Poljinta nostamalla ylös päin ei tapahtunut mitään.

Kiitokset vinkeistä.
EX-Escort 2.0 '94 ● Satunnainen työsuhde-Ford ● #653 ●

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Maaliskuu 22. 23:59:57 2005

Onhan siellä se iso jousi paikollaan joka vetää sitä säätöpyörää kireämmälle. jos jousta ei ole niin ei automaattisäätö toimi. Jousi lentää pois jos esim. se silmukka katkeaa/lohkeaa.
Emännän escossa juuri se pieni lenkki on poikki ja kireä jousi tulee lenkistä "läpi".
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin