Hammastangon välys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja Peltsi » Su Joulukuu 19. 8:25:45 2004

katsastuksessa huomasivat vian Sierran tehostetussa ohjauksessa "ratin ulkokehän" liike edestakas 2 cm ennenkuin
renkaat liikkuu.Ei välystä nivelessä vaan hammastangossa.Pystyykö kiristämään
vai pitääkö vaihtaa hammastanko? Miten paljon voi välystä olla?
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Joulukuu 19. 10:40:24 2004

ohjauksessa ei saa olla välystä käsittääkseni yhtään.riippuen tietenkin katsastusmiehestä.
kiristäminen ei ole mahdollista ja koko hammastanko menee vaihtoon.
ei ole pahan hintanen käytettynä.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Joulukuu 19. 11:06:15 2004

tarkastappa raidetangon sisemmät päät ensin.
niihin on usein tullut väljää. sen jälkeen ristikko ohjaus putken päästä se voi olla rikki.
sitten ohjaus putkessa oleva liitos" kolari turva liitos" siinä voi olla väljää jo.
sen jälkeen vasta raide tanko vaihtoon jos noista ei löytynyt nimittäin en ole kuullut aiemmin että raidetanko olisi väljä sisäisesti.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Joulukuu 19. 11:21:17 2004

sierra friikki kirjoitti:tarkastappa raidetangon sisemmät päät ensin.
niihin on usein tullut väljää. sen jälkeen ristikko ohjaus putken päästä se voi olla rikki.
sitten ohjaus putkessa oleva liitos" kolari turva liitos" siinä voi olla väljää jo.
sen jälkeen vasta raide tanko vaihtoon jos noista ei löytynyt nimittäin en ole kuullut aiemmin että raidetanko olisi väljä sisäisesti.
jep,noi kannattaa ensin tarkistaa.
mulla oli yhessä sierrassa väljä tanko ja kaksi muutakin tapausta tiedän että juuri tangossa on ollu vika,ei nivelissä.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » Su Joulukuu 19. 11:56:38 2004

raidetangoissa ei ole väljää etupää ylhäällä pyöristä heiluttamalla molemmat pyörät liikkuu samaan tahtiin
eikä ratin nivelissä klappia
Hammastangon ohjausakselin hammasrattaassa klappia (ees taas n.2mm)ratin ulkokehä suurempi joten se kertautuu ja tuntuu tyhjänä liikkeenä
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Joulukuu 19. 13:18:42 2004

Jos ei muualta väljää löydy ,kannattaa kiristää hiukan siitä säädöstä.

Ota kuskinpuolen haitarikumi sisäpäästä auki ja katso miten tanko liikkuu ja ääntää ,kun joku kääntää ratista. Jos klonksuu hammastanko hiukan ylös/alas voi säätö auttaa. tehostimen öljyputket saattaa olla tiellä ,kun ne kulkee sen säätöreijän päältä ,ja niitä joutuu löysäämään. Vanhassa sierrassa oli semmonen iso kuusiokolo mutteri ,johon tein sopivasta isosta mutterista "avaimen".

2wd cossussa on mulla kolossa muovijutska,jossa on laidoissa 90 asteen välein ura. Vaatii erikoisavaimen väsäystä ,tai sopivalla kapealla ruuvimeisselillä yhdestä urasta myötäpäivään vääntämällä saa säädettyä.

Voi herkästi mennä liian piukaksi ,mut sitten vaan löysää takasinpäin ja kokeilee ajaa.

En tarkastanut hanttarin kumin alla olevaa tankoa,mutta säädöllä väljät lähti ja toimii hyvin. Hanttarin puolellahan on joku nailonholkki ,mikä saattaa tulla väljäksi kai. Täytyypi tarkistaa sieltä vielä ,kun kerkii.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Joulukuu 19. 14:52:37 2004

Peltsi kirjoitti:raidetangoissa ei ole väljää etupää ylhäällä pyöristä heiluttamalla molemmat pyörät liikkuu samaan tahtiin
eikä ratin nivelissä klappia
Hammastangon ohjausakselin hammasrattaassa klappia (ees taas n.2mm)ratin ulkokehä suurempi joten se kertautuu ja tuntuu tyhjänä liikkeenä
hetkinen........akselissa klappia 2mm??????????
missä katsastit? kuka oli katsastaja.
ja muuten kysyppä onko kivitilalla vielä aitä tehostettua tankoa myynnissä niillä oli poistona se kesällä se oli halpa hinta uudesta tangosta.
jos tanko heiluu (hammasvälys 2mm) niin ei se ratissa ole paljoa enempää.
katos kuitenkin se kolmio putki ennen ristikkoa ja pyydä että joku muu kääntää rattia ja myös pidä kätesi ristikon päällä niin onko siinä todella välystä. ei se 2mm välys pitäisi ratissa hylkäystä aiheuttaa.
kyllähän ne kerran mulla hylkäs tukivarren puslista kunnes 10 minuttia toisillemme huudettua otin kuitin esille ja näytin että ne on viikon vanhat(oli pakko vedättää sitä ensin).
ne(nuoret inssit) ei tajua että sierra /scorpio alkuperäinen rakenne on sellainen kun on.katoppa kuitenkin ne raidetangon sisäpäät kans.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » Ma Joulukuu 20. 23:19:11 2004

KtK kirjoitti:Jos ei muualta väljää löydy ,kannattaa kiristää hiukan siitä säädöstä.

Ota kuskinpuolen haitarikumi sisäpäästä auki ja katso miten tanko liikkuu ja ääntää ,kun joku kääntää ratista. Jos klonksuu hammastanko hiukan ylös/alas voi säätö auttaa. tehostimen öljyputket saattaa olla tiellä ,kun ne kulkee sen säätöreijän päältä ,ja niitä joutuu löysäämään. Vanhassa sierrassa oli semmonen iso kuusiokolo mutteri ,johon tein sopivasta isosta mutterista "avaimen".

2wd cossussa on mulla kolossa muovijutska,jossa on laidoissa 90 asteen välein ura. Vaatii erikoisavaimen väsäystä ,tai sopivalla kapealla ruuvimeisselillä yhdestä urasta myötäpäivään vääntämällä saa säädettyä.

Voi herkästi mennä liian piukaksi ,mut sitten vaan löysää takasinpäin ja kokeilee ajaa.

En tarkastanut hanttarin kumin alla olevaa tankoa,mutta säädöllä väljät lähti ja toimii hyvin.
Hanttarin puolellahan on joku nailonholkki ,mikä saattaa tulla väljäksi kai. Täytyypi tarkistaa sieltä vielä ,kun kerkii.
kiitos vinkistä,täytyy kokeilla säätää
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ma Joulukuu 20. 23:22:44 2004

Sierra Friikki: minä ostin sen pois.. ja myin sen sitten loppupeleissä jollekkin klubilaiselle täällä..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 21. 10:29:42 2004

Laze kirjoitti:Sierra Friikki: minä ostin sen pois.. ja myin sen sitten loppupeleissä jollekkin klubilaiselle täällä..
pää asia että lähti hyvä osa pois nurkisita hyvään hintaan
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » La Tammikuu 8. 8:38:16 2005

Välys löytyi :hammastangon sisään menevän ohjausakselin sisällä toinen ohuempi akseli
joka on lukittu 5mm hammastetulla niitillä.Niitin hammastus kulunut joka aiheutti Klapin
Fordilla ei näin pientä osaa varaosana saanut(ei näkynyt kuvissa).Varaosaliikkeissä tarjosivat putkisokkaa
muttei taida kestävyydeltää olla samaa luokkaa.Onko joku nähnyt jossain myytävän
hammastettuja 5mm paksuisia n.1cm pituisia lukitussokkia?
Niitin voi vaihtaa purkamatta hammastankoa.
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Tammikuu 8. 13:42:15 2005

todennäköisesti se tappi tulee sitten sen itse osan mukana. eli käske paikallisen ford diilerin tilata se osa mihin se tappi tulee kiinni, ja vaihdat ne molemmat sitten. jos tappia ei tule mukana, niin et osta sitten sitä, ja he palauttavat sen takaisin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Huhtikuu 6. 7:47:34 2005

Peltsi kirjoitti:Välys löytyi :hammastangon sisään menevän ohjausakselin sisällä toinen ohuempi akseli
joka on lukittu 5mm hammastetulla niitillä.Niitin hammastus kulunut joka aiheutti Klapin
Fordilla ei näin pientä osaa varaosana saanut(ei näkynyt kuvissa).Varaosaliikkeissä tarjosivat putkisokkaa
muttei taida kestävyydeltää olla samaa luokkaa.Onko joku nähnyt jossain myytävän
hammastettuja 5mm paksuisia n.1cm pituisia lukitussokkia?
Niitin voi vaihtaa purkamatta hammastankoa.
Itellä taitaa olla ihan sama vika - ainakin oire on aivan samanlainen. Voi olla tyhmä kysymys, mutta kuinka paljon ja mitä pitää purkaa, että pääsee käsiksi tuohon mainittuun liitokseen? Itelle on tuo Sierran tekniikka tuolta osin vielä hieman vierasta (ropannu paljon enemmän RS-Escojen kanssa).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » To Huhtikuu 7. 0:42:02 2005

Itse purin kokonaan,mutta löysin vian vasta kun kaikki oli osina
Sen niitin kai vois vaihtaa paikallaankin ,on siinä rikkonivelen alapuolella
voin lähettää kuvan joku päivä tosin kaikki tehostetut ei ole samanlaisia
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Huhtikuu 7. 15:43:27 2005

Vaihdoin justiinsa viikonloppuna koko ohjausvaihteen cossuun ja ajattelin purkaa ton vanhan ,josko sen saisi vaikka kunnostettua. Jotain sieltä on sisältä paskana ,kun hammastanko pyörii päästä vääntämällä jonkun matkaa edestakaisin ja myös ylös-alas suunnassa.

Cossun hammastankoon ei muuten saa suomesta enää mitään varaosia. Eikä koko tankojakaan. Ei tota viittii hävittääkkään ilman pientä syynäystä.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » To Huhtikuu 7. 15:50:47 2005

KtK kirjoitti:Cossun hammastankoon ei muuten saa suomesta enää mitään varaosia. Eikä koko tankojakaan. Ei tota viittii hävittääkkään ilman pientä syynäystä.
??? Tarkoitatko jotain tarvikeosia varasosaliikkeistä? Itse olen kyllä ollut siinä uskossa, että Voortilta saa vaikka mitä. Ei ehkä ole hyllyssä, mutta tilaamalla (tilaushan ei maksa yhtään sen enempää). Ite olen hakenut aika lailla Cossun ja vakisierran osia Voortilta ja usein on jouduttu tilaamaan, mutta aina on saanu.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Huhtikuu 7. 16:16:57 2005

Pusa kirjoitti:
KtK kirjoitti:Cossun hammastankoon ei muuten saa suomesta enää mitään varaosia. Eikä koko tankojakaan. Ei tota viittii hävittääkkään ilman pientä syynäystä.
??? Tarkoitatko jotain tarvikeosia varasosaliikkeistä? Itse olen kyllä ollut siinä uskossa, että Voortilta saa vaikka mitä. Ei ehkä ole hyllyssä, mutta tilaamalla (tilaushan ei maksa yhtään sen enempää). Ite olen hakenut aika lailla Cossun ja vakisierran osia Voortilta ja usein on jouduttu tilaamaan, mutta aina on saanu.
Foortti ei toimita cossusierran hammastankoja,korjaussarjoja lainkaan. Kivitila,stockman auto , autoracing ja muutama muu paikka tuli soiteltua. Ei saa ruattista eikä saksasta ,kun ford on lopettanut niitten toimituksen kokonaan.
Saksasta käskettiin tiedustelemaan omatoimisesti osien valmistajalta/alihankkijalta josta mulla ei ole mitään tietoa :x

Onkohan sama tilanne muissakin cossun osissa. Moottoriin sentään palikoita löytyy varmaan vielä aika hyvin. Ei ilmeisesti toi cosworth nimike enää paljon foorttia nappaa,kun myivät sen huitsin nevadaan.

Vastaa Viestiin