Kytkimen 'viritystä'

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Kytkimen 'viritystä'

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Toukokuu 2. 18:14:06 2005

Tuli tuossa vaihdettua seeveehoohon uusi kytkin muun remontoinnin ohessa kun vanha vähän vaihdoissa lipsui. Mutta kappas vaan, eipä se tilanne nyt olennaisesti parantunut. Mainitsin siitä sitten ohimennen eräälle vosvorkookvook rakentajalle ja sepä kertoi kummia. Tuumasi että vakiokytkimiin saisi käyttömukavuuden ja kestävyyden kustannuksella vähän lisää pitoa laittamalla sopivasti - what ever that is - 'prikkoja' asetelman ja vauhtipyörän väliin. En tajunnut tuosta oikein mitään. Toimiiko moinen oikeasti?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ma Toukokuu 2. 18:19:35 2005

Nyt sua vedetään nenästä. Kestävyyden ja käyttömukavuuden... joo joo

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Toukokuu 2. 22:03:58 2005

Siis kyllä joihinkin kytkimiin pystyy "viritelemään" lisää jäykkyyttä lisäämällä niihin esim. prikkoja. Kyseiset asetelmat(käpälä) vaan taitavat nykyisin olla jo korvattu uudemmilla versioilla. Esim. JM-puolella käytetty yleisesti wv virityksiin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Toukokuu 2. 22:47:19 2005

Voisinpa kuvitella että asetelman vieminen kauemmas vauhtipyörästä ei ainakaan pitoa paranna. Jos nyt ymmärsin oikein.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Toukokuu 2. 23:06:01 2005

yksi vaihtoehto on sorvata ohut siivu pois vauhtipyörästä siitä kohdasta johon
asetelma tulee lisäten näin asetelman esijännitystä sorvausta kannattaa tehdä maltilla sillä liikaa sorvatessa kytkin ei enää irroita lainkaan
tuttu koneistaja sanoi näitä muutaman tehneen ja meinasi että parikymppiä vois olla sopiva
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ma Toukokuu 2. 23:14:31 2005

Itse joskus tein Escortin kytkimen 1.3 koneesta sopivan vauhtipyörän puuttumisen takia. 1.6 perään laitoin ja toimii ok, sorvasin muistaakseni 0.4 mm madallusta. Jonkin verran tuli kisakytkimen tuntua, aika napakasti otti kiinni mutta täysin ajettavissa.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Toukokuu 3. 1:29:55 2005

sorvaamalla pois asetelman kiinnityspinnasta (siis pyörästä) tosiaan sitä helppoa väännönkestoa saa lisää, tiettyyn asti... Myös pitää muistaa lyhentyneen kytkimenliikkeen myötä, ettei "muljauta" sitä asetelmaa ylitten...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Toukokuu 3. 11:45:18 2005

Ei kannata liikaa ottaa siitä asetelman vastinpinnasta. Rupee jossakin vaiheessa luistamaan. Esim. tapaus 1: Levyksi orkkiksen tilalle sintteri, joka oli vähän paksumpi kuin alkuperäinen. Rupesi turboautossa luistamaan, kun asetelma shimmattiin oikeaan tasoon, levy piti ja pitää edelleen.
Tapaus 2. Eräästä "rallikotterosta" meni kytkin ja uutta tilalle. Levyksi sintteri ja vauhtipyörästä sorvissa asetelman kohalta vielä vähä pois että varmasti pitää. No ei pitäny, sitten rupesi pitämään ku asetelma jälleen shimmattiin oikeaan tasoon.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Toukokuu 3. 16:23:10 2005

Joo, oikeaan kohtaan mitoittamalla pito paranee, mutta ei mitenkään käyttömukavuuden ja kestävyyden kustannuksella. Kestävyys ainoastaan paranee. Se mulla oli mielessä tuossa tekstissä ylempänä. :wink:

Vastaa Viestiin