2.9i 12V jakopään ketjun kiristin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

2.9i 12V jakopään ketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Toukokuu 11. 10:58:58 2005

Onkos tuo hydraulinen (koneen öljynpaineella toimiva) vai pelkästään jousikuormitteinen...?

Motti olisi kasassa, mutta pyörittäessä on n. 3-4mm klappi vauhtipyörän ulkokehältä mitattuna. Siis männät liikkuu heti, mutta venat vasta pienen klapin jälkeen. Välys tuntuu olevan jakopäässä.

Kiristin oli lukittuna ennen irroitusta ja vapautin vasta kun oli takaisin paikoillaan. Kiristimessähän on reikä, josta kiristimen saa vapautettua ja puristettua pohjaan. Ei ole siis ollut kokonaan purettuna, vaan vain kokooonpuristettuna.

Vai häviääkö tuo klappi sitten kun koneen käynnistää ja öljynpaineen nousee? Eikös ainakin DOCH:ssa homma toimi noin?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ke Toukokuu 11. 16:11:17 2005

2.0 DOHC issa ainakin uusi kiristin painetaan eka kunnolla pohjaan jolloin se jousi vapautuu ja kiristää ketjua ja loppu kiristys tapahtuu öljynpaineella.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Toukokuu 12. 21:54:19 2005

Juup, kaverin timmiä kuplan konetta pyöriteltiin ja siinä oli vastaavalla tavalla välystä, tosin vähemmän. Eli ilmeisesti tuo välys tulee kiertokangen laakereista, männänrenkaista jne ja se kertautuu vauhtipyörän ulkokehällä muutaman millin klappina. Eli motti kasaan, pellin alle ja kovaa ajoa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Vastaa Viestiin