Vaihdettu korjatut jarrusatulat. Joo..

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Vaihdettu korjatut jarrusatulat. Joo..

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Heinäkuu 15. 23:14:52 2005

Olipa tarkoitus lähteä aamulla cossulla duuniin että olisi ehtinyt töiden jälkeen käväistä öljypisteellä vaihdattamassa öljyt. No ei kun auto tallista ulos, heti pisti silmään että jarrujen varoitusvalo ei sammu. Pikainen vilkaisi tallin lattialle vahvisti epäilyni. Vasemmalta takaa oli tullut reilusti nestettä ulos, siis kutos Sierra alle ja duuniin. Töiden jälkeen aloin PURKAMAAN cossun TAKAJARRUA ja vuodon syyllinenkin löytyi. Liekö naisellinen auto kun oli alkanut tiiviste tuolla tavoin falskaamaan?

Tuohon on kuittien mukaan vaihdettu takasatulat tehdaskunnostettuihin jokunen vuosi sitten ja autolla on sen jälkeen ajettu n. 10000 kilometriä.

Irroitin ja purin TAKAJARRUSYLINTERIN. Sylinteri ja osat olivat tosiaankin UUDENVEROISIA. Vuoto tuli käsijarruvivun juuresta, akselilta oli stefakin jo pompannut pois paikoiltaan. Tuo ylästefahan ei ole oikeastaan muuta kuin pölynpääsyn estäjänä akselille eikä pysty pitämään yhtään painetta.

Itse syyllinen taitaakin löytyä JARRUSÄÄDÖN AKSELIN TIIVISTEESTÄ joka näyttää liian ohuelta ja hentoiselta tuohon koloonsa. Oli akselin irtiottovaiheessa selvästi vinossa ja sieltä välistä neste on päässyt valumaan käsijarruvivun puolelle ja stefan pullautettuaan lirisi sitten iloisesti ulos.

Ja minä kun iloitsin tuon kuitin nähtyäni ettei tässä cossussa tule olemaan jumittelevaa käsijarrua. No, oikeassahan tässä vielä olen ollutkin, silti meni purkuhommiksi noikin satulat. Toinenkin pitänee jossakin välissä tarkistaa ettei siellä ole sama homma :?

Kun vielä lähdetään tyttären kanssa kahdestaan sinne Kreetalle maanantaina ja vaimon olisi tarkoitus tulla viikon kuluttua hakemaan meidät Vantaalta cossulla....
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Heinäkuu 15. 23:40:38 2005

Toi on joku kesähessun kasaama satula ilmeisesti.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Heinäkuu 16. 11:43:49 2005

Kun nyt aikani etsiskelin noita o-renkaita ( ei muuten sopivaa löytynyt ) niin mieleeni palautui kuva entisen cossuni käsijarrunsäätöakselista. Jotenkin muistelisin että siinä kyllä oli sellainen painetiiviste. Siis neliskanttinen jossa huulitiiviste siten että kun siihen kohdistuu painetta, se tiivistyy sylinterin seinämää vasten.

Eipä taida niitä saada yhtään mistään ja jos noi tehdaskunnostetutkin ovat o- renkaalla niin.....

Prkle.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Heinäkuu 16. 14:15:21 2005

Näyttäs kovasti siltä että olis hiekkapuhallettu toi tiivistepinta. Saattaa falskata ihan sen takia. Ittelle kun ostin tiivistesarjat omiin satuloihin niin toi o-rengas oli ihan samanlainen siinä paketissa.
Jäsen #606

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Heinäkuu 16. 23:30:18 2005

olafu kirjoitti:Näyttäs kovasti siltä että olis hiekkapuhallettu toi tiivistepinta. Saattaa falskata ihan sen takia. Ittelle kun ostin tiivistesarjat omiin satuloihin niin toi o-rengas oli ihan samanlainen siinä paketissa.
Nyt on eka testit ajettu.
Alla hieman turinaa..

Etsiskelin siis ympäri kaupunkia tuollaista O-rengasta joka olisi ollut sopiva tiivisteeksi. Sopivan paksuista ei näin lauantaina löytynyt joten piti tehdä patentti. Uusi ohut rengas ja toinen hieman pienempi pitämään varsinainen rengas paikoillaan-> Tässä
TULOS

Tässä kuvassa näkyy tuo vivun holkki ja STEFAN paikka. Tässä sama toisesta KULMASTA. Holkki laitetaan tiettyyn kohtaan, se ei saa olla suoraan stefan tasolla vaan 7,5 mm stefapinnan alatason alapuolella.

Säätösysteemin jousen lukitussokka on helppoa ottaa pois oikeilla pihdeillä mutta sen takaisin saaminen saattaa hieman mietityttää.

KUVA jossa tämä härdelli on jo paikoillaan ja TÄSSÄ näkyy tuo kinkkinen lukitussokka. Hieman helpotusta tuo jos käyttää apuna MÄNNÄN SISÄLLÄ olevaa tapin vastakappaletta ja sopivaa määrää prikkoja. Edellisessä kuvassa muuten on samantyyppinen tiiviste kuin mitä tuossa edellisessä cossussani oli käsijarrunsäätöakselilla. Nyt tässä siis on se o-rengas.

Laitetaan härdelli ns. huulille, lukitussokka siihen ympärille ja sitten nuo PRIKAT ja VASTAKAPPALE kierteelle. Kun jousi on kiristetty siten että kuppi pohjaa, voi lukitussokkaa alkaa äheltämään paikoilleen. Se meneekin sinne melko helposti parin ruukkarin avustuksella. Ainakaan omilla sokkapihdeilläni ei ollut mitään asiaa tuohon pieneen rakoseen, mutta jos omaa hyvin ohuet ja pitkäkärkiset pihdit niin niille se kyllä myös onnistuu.

Loppu onkin helppoa hommaa, kunhan vain on katsonut missä järjestyksessä osat olivat alunperin ja KASAA sitten sylinterin. Kuvassa näkyy myös se maanmainio jarrutyökalu.

Ja VALMISTA tuli.

Tekee muuten tuollainen määrä jarrunestettä aika höpöä maalipinnoille :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » La Heinäkuu 16. 23:51:07 2005

Tulee väistämättä mieleen Mazdan 626:sen jarrut näistä kuvista.. Ainoa ero, että satulassa on 6 kolo ruuvin reikä, josta sai avaimella pyöritettyä tuota ruuvia..

Tuo jarruneste on tosiaan aika hubaa tavaraa.. Se kyllä liottaa maalin, massan ym. korikitin nätisti irti.. Kaiken hyvän lisäksi se imee vielä itseensä suht. paljon vettä.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Heinäkuu 19. 11:39:44 2005

PowerUp kirjoitti:Tulee väistämättä mieleen Mazdan 626:sen jarrut näistä kuvista.. Ainoa ero, että satulassa on 6 kolo ruuvin reikä, josta sai avaimella pyöritettyä tuota ruuvia..

Tuo jarruneste on tosiaan aika hubaa tavaraa.. Se kyllä liottaa maalin, massan ym. korikitin nätisti irti.. Kaiken hyvän lisäksi se imee vielä itseensä suht. paljon vettä.
Ja imeytyy myös metalliin, tehden sen maalauskelvottomaksi...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Heinäkuu 19. 18:13:15 2005

ukormi kirjoitti:Kun nyt aikani etsiskelin noita o-renkaita ( ei muuten sopivaa löytynyt ) niin mieleeni palautui kuva entisen cossuni käsijarrunsäätöakselista. Jotenkin muistelisin että siinä kyllä oli sellainen painetiiviste. Siis neliskanttinen jossa huulitiiviste siten että kun siihen kohdistuu painetta, se tiivistyy sylinterin seinämää vasten.

Eipä taida niitä saada yhtään mistään ja jos noi tehdaskunnostetutkin ovat o- renkaalla niin.....

Prkle.
Alkuperäinen ratkaisu on tavallinen o-rengas. Myös alkuperäisen korjaussarjan mukana tulee tavallinen o-rengas - sama pätee myös tarvikkeena (esim. Motonet) hankittuihin korjaussarjoihin (muutaman olen vaihtanut).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Heinäkuu 19. 18:17:33 2005

ukormi kirjoitti: KUVA jossa tämä härdelli on jo paikoillaan ja TÄSSÄ näkyy tuo kinkkinen lukitussokka. Hieman helpotusta tuo jos käyttää apuna MÄNNÄN SISÄLLÄ olevaa tapin vastakappaletta ja sopivaa määrää prikkoja.
Itse olen käyttänyt ohutta ja pitkää hylsää (esim. tulppahylsä), jota painan tavallisella ruuvipuristimella. Hylsän alle olen laittanut tarkalleen oikean kokoisen prikan, joka mahdollistaa sen, että "härdelli" painuu suoraan alas (eikä vääntele).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Heinäkuu 19. 23:38:29 2005

mistä noita "maanmainioita" jarrusatulan purkutyökaluja saa?
olis tossa yhet samanmoiset satulat.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ke Heinäkuu 20. 7:11:40 2005

Stefa kirjoitti:mistä noita "maanmainioita" jarrusatulan purkutyökaluja saa?
olis tossa yhet samanmoiset satulat.
Bilateemasta
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ke Heinäkuu 20. 11:52:00 2005

Stefa kirjoitti:mistä noita "maanmainioita" jarrusatulan purkutyökaluja saa?
olis tossa yhet samanmoiset satulat.

Biltemasta löytyy. Saa myös joistakin varaosaliikkeistä, kuten Motonetista.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Ke Heinäkuu 20. 14:33:17 2005

Pusa kirjoitti: Itse olen käyttänyt ohutta ja pitkää hylsää (esim. tulppahylsä), jota painan tavallisella ruuvipuristimella. Hylsän alle olen laittanut tarkalleen oikean kokoisen prikan, joka mahdollistaa sen, että "härdelli" painuu suoraan alas (eikä vääntele).
Sama. 8)

Vastaa Viestiin